Altürk, Abdulvahap
Loading...
Name Variants
Abdulvahap Altürk
Altürk, A. Vahap
ALTÜRK, Abdulvahap
Altürk, Vahap
Altürk, A. Vahap
ALTÜRK, Abdulvahap
Altürk, Vahap
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
8
Articles
5
Citation Count
0
Supervised Theses
0
8 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 8 of 8
Article Sıra Gecelerinde Yaşanan Akış Deneyimi ile Algılanan Otantiklik Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyonla İncelenmesi(2024) Altürk, Abdulvahap; Çakıcı, A. Celil; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüTuristlerin kültürel etkinlikleri deneyimlemeleri sırasında yaşadıkları ve algıladıkları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi önemli bir araştırma alanını oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Şanlıurfa’da Sıra Gecelerine katılan yerli turistlerin otantiklik algıları ile akış deneyimleri arasındaki kanonik ilişkilerin tespit edilmesidir. Kanonik korelasyon, iki farklı değişken kümesi arasındaki ilişkiyi ölçmek için kullanılan istatistiksel bir yöntemdir. Genellikle çok değişkenli istatistiksel analizlerde kullanılır ve iki değişken kümesi arasındaki en yüksek korelasyonu bulmaya odaklanır. Çalışma evrenini, Şanlıurfa Sıra Gecelerine katılan yerli turistler oluşturmaktadır. Veriler, literatüre dayalı olarak geliştirilen bir anket ile toplanmıştır. Anket, yaş grupları ve cinsiyete göre belirlenen kota örneklemesi tekniği ile 2022 yılı Şubat-Mayıs ayları arasında, yüz yüze ve çevrimiçi ortamda uygulanmış ve 657 turistten anket elde edilmiştir. Akış deneyiminin dört boyutu (zamanın dönüşümü, ototelik deneyim, odaklanma ve öz bilinç kaybı) ile otantiklik algısının üç boyutu (fiziksel çevre, müzik ve yemeğin otantikliği) arasındaki kanonik ilişkiler incelenmiştir. Kanonik korelasyon analizi sonucunda, algılanan otantiklik ile akış deneyimi arasında 0,71 düzeyinde pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Otantikliğin üç boyutunun akış deneyiminin %35,7’sini açıklayabildiği, buna karşın akış deneyiminin ise otantiklik algısının %28,4’ünü açıklayabildiği tespit edilmiştir. Çalışma, alanyazına dönük önerilerin yanı sıra, Sıra Gecesi işletmecilerine özellikle otantiklik algısını güçlendirecek uygulamalar yapmaları önerisiyle son bulmaktadır.Article KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİ: MARDİN ÖRNEĞİ(Toleyis Sendikası, 2021) Harman, Serhat; Altürk, Abdulvahap; Altürk, Abdulvahap; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüKültür turizmine duyulan yoğun ilgi her geçen gün artmakta ve kültürel amaçlar küresel olarak seyahatlerin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Dünyanın en büyük endüstrilerinden birisi olan turizm endüstrisinin önemli bir kısmını kapsayan kültür turizmi, destinasyonlar için önemli bir gelir kaynağı haline gelmiştir. Bu bağlamda kültür turizmine katılanların seyahat motivasyonlarını anlamak bu pazarı hedef almak isteyen destinasyonlar için önem arz etmektedir. Mardin, kültür turizmi açısından zengin kaynaklara sahip olmakla beraber Anadolu’nun önemli kültür turizmi destinasyonları arasındadır. Bu araştırmanın amacı Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarını tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmış olup 492 kullanılabilir anket toplanmıştır. Elde edilen verilere betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve faktör analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarında rahatlama, Mardin kültürü, bağlanma ve faydacılık, sosyalleşme, Mardin kent dokusu, yerel halkı tanıma, sosyal statü ve hoş vakit geçirme olmak üzere 8 boyut tespit edilmiştir. Katılımcıların demografik değişkenleri, gezi davranışları ile tespit edilen motivasyon boyutları arasında anlamlı farlılıklar tespit edilmiştir. Mardin’i ziyaret eden kültür turistlerinin başlıca motivasyonları fiziksel ve zihinsel olarak rahatlamakla beraber, Mardin kültürünü deneyimlemek olarak belirlenmiştir.Conference Object İstanbul’daki Şehir İçi Tur Operasyonlarında Karşılaşılan Zorluklar ve Çözüm Yolları(2019) Altürk, Abdulvahap; Çakıcı, Celil; Çınar, Burhan; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümühttps://utk20.anadolu.edu.tr/Other MARDİN‘E GELEN KÜLTÜR TURİSTİ PAZARININ PROFİLİ VE SEYAHAT ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2019) Altürk, Abdulvahap; Harman, Serhat; Arık, Yüksel, Tuğba; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüGünümüzde kültür turizmi en hızlı büyüyen turizm türlerindendir. Bir destinasyonda kültür turizminin geliştirilmesi için seyahate katılan turistlerin profillerinin ve seyahat alışkanlıklarının belirlenmesi önem arz etmektedir. Alanyazın incelenmesinde kültür turizmi açısından önemli bir potansiyele sahip olan Mardin’e gelen turistler üzerine böyle bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle araştırmanın amacı Mardin’e gelen ziyaretçilerin profilinin ve seyahat alışkanlıklarının belirlenmesidir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak Anket tekniği kullanılmış olup Mardin’i ziyaret eden ziyaretçilere uygulanmış ve 492 kullanılabilir anket formu elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı ile betimsel istatistiklerle incelenmiştir. Elde edilen verilere göre araştırmaya katılan ziyaretçilerin yarısından fazlası kadın ve 34 yaşın altındadır. Katılımcıların yaklaşık %80’i en az ön lisans düzeyinde eğitime sahip olup bilgi arama kaynağı olarak sırasıyla internet, televizyon, film ve belgeselleri tercih etmektedirler. Katılımcıların yaklaşık yarısı seyahatlerini kendileri planlarken diğer yarısı da tur ile seyahat etmektedir. Katılımcıların Mardin’de konaklama ortalamalarının düşük olması kentteki turizm otoritelerinin ilgilenmesi gereken bir problem teşkil etmektedirArticle İnanç Turizmi Mirasının Kültür Turizmi Arzı İçindeki Payı, Mersin Örneği; İstanbul’daki Seyahat Acentalarının Tur Katalogları Üzerinden Bir Değerlendirme(2024) Altürk, Abdulvahap; Çınar, Burhan; Çakıcı, Abdülcelil; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüTürkiye, İslam ve özellikle erken Hristiyanlık inancının somut ve somut olmayan kültürel mirasına sahip olan önemli yerleşim alanlarını sınırları içerisinde bulundurmaktadır. Bu inanç mirası alanları, her iki inançtan kişiler ve gruplar için oldukça önemli olup hem inanç turizmi hem de kültür turizmi bağlamında ziyaretçi çekebilmektedir. Bu çalışmanın amacı öncelikle Türkiye’nin sahip olduğu inanç mirası arzının kültür turizmi içerisindeki payını, sonrasında farklı niteliklere sahip inanç mirasının, inanç turizmi içerisindeki payını; Türkiye’de inanç turizmi koridorunun başlangıç noktası olarak belirlenen Mersin örneği özelinde seyahat acentalarının tur katalogları üzerinden incelemektir. Bu amaç ile İstanbul merkezli A grubu 29 seyahat acentesinin tur katalogları içerik analizi ile incelenmiştir. Bulgulara göre inanç turlarının kültür turlarına oranının %4,8 gibi çok düşük seviyelerde kaldığı tespit edilmiştir. İnanç mirası alanlarının kültür turlarında en çok kullanıldığı bölge Güneydoğu Anadolu Bölgesi olarak belirlenmiştir. Ayrıca inanç turlarında en çok kullanılan miras alanlarının sırasıyla Hristiyanlık, Musevilik ve İslam dinlerine ait olduğu tespit edilmiştir. İnanç turlarında kültür mirası alanlarının da yoğunlukla tur programlarına dâhil edildiği ortaya konmuştur. Son olarak Mersin’deki inanç mirası alanlarının incelenen turlarda kullanımının oldukça düşük düzeyde kaldığı tespit edilmiştir.Article TURİZM FAKÜLTE VE YÜKSEKOKULLARINDA YABANCI DİL EĞİTİMİ(2016) Altürk, Abdulvahap; Gökhan Yel; Tuğba Arık Yüksel; Umut Balcı; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüTurizm sektörü dünyada hızla büyüyen ve ülkemizde mevcut tarihikültürel kaynakların iyi değerlendirilmesi durumunda bugünden çok daha iyi seviyelere gelebilecek bir sektördür. Turizm sektörünün ülke bazında geliştirilmesi ve bu sektörden elde edilen gelirin arttırılması için öncelikli olarak turizm işletmelerinin sayı ve kapasitelerinin arttırılması ve bu artışa paralel olarak da hizmet kalitesinin en üst seviyeye çekilmesi gerekmektedir. Hizmet kalitesi ise turizm sektöründe çalışan personelin dil becerisi ile doğrudan bağlantılıdır. Ülkemizi ziyaret eden turistlerle önyargılara sebep olmayacak sağlıklı bir iletişim kurmak, tarihi ve kültürel değerlere sahip yerleri kusursuz bir şekilde tanıtmak iyi bir dil becerisiyle mümkündür. Dolayısıyla turizm sektörüne iyi bir dil eğitimi almış ve sektörde kendini iyi yetiştirmiş elemanlar kazandırmak önem kazanmaktadır. Dil ve turizm arasındaki bu bağlantıdan yola çıkarak, bu çalışmada Turizm Fakülte ve Yüksekokullarındaki lisans ve lisansüstü programlarında verilen dil eğitimine yönelik dersler analiz edilmiş ve bu derslerin turizm sektörüne iyi derecede dil becerisine sahip elemanlar yetiştirme konusunda yeterli olup olmadığı tartışılmıştır. Ayrıca iyi dil bilen elemanlar yetiştirmek için turizm ile ilgili lisans ve yüksek lisans programlarının iyileştirilmesi için öneriler getirilmiştir. Araştırma materyali olarak 68 üniversitenin müfredatları kullanılmıştır. Çalışma betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiş; veri toplama aracı olarak da tarama modeli ve doküman inceleme yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda 94 lisans programının hepsinde İngilizce dersinin zorunlu olarak verildiği görülmüş, ikinci yabancı dil olarak ise ağırlıklı olarak Almanca, Rusça ve Fransızca eğitiminin verildiği saptanmıştır. Turizm Fakülte ve Yüksekokullarının yüksek lisans ve doktora programlarında ise dil eğitiminin tamamen ihmal edildiği saptanmıştırArticle Öz Güvenin Toplumsal Cinsiyet Rol Stresi ve Turizmde Kariyer Yapma İsteğine Etkisi: Turizm Bölümlerinde Okuyan Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma(2024) Altürk, Abdulvahap; Altürk, A. Vahap; Özaltaş Serçek, Gülseren; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği BölümüToplumsal cinsiyet rolleri toplum tarafından bireyden beklenenler ile ilgilidir. Kadının toplumsal cinsiyet rolleri ise oldukça farklılaşmaktadır. Bu roller kadınlarda strese sebebiyet verebilmekte ve kadınların karar süreçlerini de etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, öz güvenin kadın toplumsal cinsiyet rol stresi ve turizmde kariyer yapma isteği üzerindeki etkisi incelenmektedir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini turizm eğitimi alan kadınlar oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 458 kişiye ulaşılmıştır. 458 kişiden elde edilen verilerden düzensiz ve eksik doldurulan 50 anket veri setinden çıkarılarak analizlere 408 anket üzerinden devam edilmiştir. Araştırma sonucunda, toplumsal cinsiyet rolünün öz güven ve turizmde kariyer yapma isteği üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Öz güvenin kariyer yapma isteğini anlamlı bir şekilde arttırdığı yani öz güveni daha yüksek olan öğrencilerin turizmde kariyer yapma isteğinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma kadınların turizmde çalışmasını desteklemek ve turizmde kariyer yapmalarını sağlamak için öncelikle öz güvenlerini arttırmanın önemli olduğunu göstermektedir.Presentation Last Chance Before It’s Gone: Last Chance Tourism on Hasankeyf(THE FIRST INTERNATIONAL CONGRESS ON FUTURE OF TOURISM, 2017) Altürk, Abdulvahap; ALTÜRK, Abdulvahap; Aykol, Şehmus; ARIK YÜKSEL, Tuğba; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüLast chance tourism also known “doom tourism”, “extinction tourism”, “climate tourism”, “doomsday tourism”, “climate change tourism”, “climate change voyeurism”, “disappearing or vanishing tourism”, “dying tourism”, and “endangered tourism” is an emerging tourism segment for disappearing destinations (Piggott-McKellar and McNamara,2016; Eijgelaar, Thaper and Peeters, 2010; Lemelin, Dawson and Stewart, 2013; Wilson et al., 2014; Lemelin et al., 2010) . Tourists involve in this kind of tourism have a desire to see the places that will soon disappear or to witness disappearing species (Lemelin et al., 2010). Hasankeyf, which is in danger of being submerged in the Ilısu Dam Project’s reservoir lake, has positioned it as a last chance tourism destination. It is one of the places that tourists travel to experience before it is gone. However, there is no empirical evidence has identified that this is actually occurring. This article will explore if tourists are motivated to visit Hasankeyf to see it before it’s gone. Situated on the banks of Tigris River Hasankeyf has been an important settlement through history. It has been home to every major Mesopotamian civilization, and it has witnessed huge transformations over its long life-span, from a Byzantine bishopric to an Arab fortress and an outpost in the Ottoman Empire (Holloway, 2014). Standing as a guard for centuries over the Anatolian Peninsula at the gate of northern Mesopotamia (Perrier, 2008; Stern, 2008), Hasankeyf fulfills 9 out of 10 criteria’s of UNESCO’s natural and cultural evaluation (Kocabaş, 2013), but unfortunately today it faces its greatest threat, one that challenges its very existence. The main issue the authors are addressing in this research is to explore if visitors are motivated to visit Hasankeyf to see it before it’s gone. Both primary and secondary data sources were used to answer research questions. Primary data principally obtained through the questionnaire while as secondary data sources, related past studies were utilized as theoretical background and literature review (Piggott et al., 2016; Kvasova, 2011; Kang & Moscardo, 2006; Miller, Merrilees & Coghla, 2014). The questionnaire was established after a profound analysis of literature review and was newly developed which consisted of three parts. The first set of the questions consisted of sixteen items and were composed to measure visit motivations of Hasankeyf. Twelve questions were composed to measure to what extent the participants were responsible visitors. The third part of the questionnaire consisted of questions related to demographics of participants. All variables were carried out by a five-point Likert scale, ranging from strongly disagree (1) to strongly agree (5). An online questionnaire survey was conducted in June, July and August 2017. Since summer is low season in Hasankeyf, it was very difficult to find on site visitor in the destination. Therefore, an invitation message with the online questionnaire URL was posted on a number of people, who had visited Hasankeyf thus far, through social media tools such as Forums, Facebook, and Twitter. Besides, the online questionnaire was sent to people who had visited Hasankeyf via e-mail. Mailing list was obtained from the tour guides of Hasankeyf region. Sixty questionnaire were evaluated as a pre-test in order to determine whether the questionnaire was understood by the respondents and was reliable. After factor analysis one item from the visit motivations was extracted from the survey. Cronbach Alpha for the first set of questionnaire was determined as 0,828 and 0,904 for the second part of the questionnaire. A total of 302 responses were collected in the research. According to demographic variables; the participants are mostly female with a slight different, mostly aged between 36-45. Most of the participants (57.6%) are single, 28% of those earn between 1500-3000 TL. Majority of respondents (64.2%) have bachelor degree. Most of the respondents came to Hasankeyf with friends. They were asked if they came by tour, individually, business or school trip. Most of them came individually, without accommodation (82%). This is most likely because there are not enough accommodation facilities in Hasankeyf, so most of the people came from the surrounding cities for daily trip. Participants were asked to select how important sixteen motivations influenced them to travel to Hasankeyf. As mentioned above a factor analysis was set to simplify these motivations for comparison. According to factor analysis, they were grouped into three categories; 1-“last chance visit”, 2-“enrichment”, and 3-“non-Hasankeyf-focused”. Enrichment was the top motivation of travel with 3.99 mean value, followed by last chance visit with a slight different of 3.97 mean value. The lowest ranking motivation was non-Hasankeyf-focused dimension with a mean value of 2.57. When comparing mean values of three motivations, it was identified that “last chance visit” was the second motivation with a high level of 3.97. The people who rated “last chance visit” more than 3 points out of 5 Likert scale were considered as “last chance visitor” (LCV). It was found that last chance visitors are almost a fifty-fifty women to men ratio, mostly aged between 18 to 35 (78.5%). Majority of the LCV have bachelor degree or higher (86.2%), were daily visitor (81.2%) and have less than 3000 TL family income (52.5%). 56.3% of LCV were single, mostly came to Hasankeyf individually (74.7%) with friends (88.6%). The researchers checked for normality test, and it was found that data was not normally distributed according to Kolmogorov-Smirnov test result (p<0.05). Thus, non-parametric tests –Mann-Whitney-U (test for two groups) and Kruskal Wallis (test for more than two groups) - were employed to analyze the data. Mann-Whitney-U test results indicated that there is no statistically significant difference between gender variable and visit motivations of Hasankeyf since p>0.05. Considering marital status there is statistically significant difference for “Enrichment” and “Non-Hasankeyf Focused” dimensions (p<0.05). Singles are relatively more motivated by enrichment and non-Hasankeyf focused reasons compared to married people. However there is no significant difference for “last chance visit” dimension (p>0.05) in terms of marital status. Kruskal-Wallis test shows that there is significant difference between age groups and visit motivations. 18-25 aged visitors have a low level of interest in last chance to experience, but have a high level of motivation like visiting Hasankeyf to spend time with friends and family, adventure, etc. On the contrary, visitors older than 46 have a high level of interest in last chance to experience. Kruskal-Wallis test for education variable reveals that there is no significant difference between education levels and visit motivations. It is also worth noting that visitors who have family income of less than 3000TL have high level of interest in “enrichment” and “non-Hasankeyf-focused” motivations. However, there is no evidence that there is a statistically significant difference between “last chance visit” motivation and income level. The main purpose of this paper is to examine if the visitors are motivated to visit Hasankeyf for last chance experience. Statistical analysis show that there is no statistical significance between “last chance visit” motivation and demographic characteristics. It is also of interest to note that the level of concern about last chance to experience is high regarding the visitors ranking of “last chance visit” motivation. The data revealed that 86.4% of the respondents are considerably motivated to travel to Hasankeyf before it’s flooded under Ilısu Dam reservoir. This research contributes to the limited empirical studies identifying that visitors are motivated by last chance to experience, or visit destinations before they disappear. The last chance tourism phenomenon has been commonly linked to global warming or climate change. This paper is the first to identify that “last chance tourism” is occurring in a destination which is directly being destroyed by human hand because of financial concerns. Further studies needs to be conducted to identify the possible impacts of shareholders in the disappearing destinations.