Beltekin, Nurettin
Loading...
Name Variants
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
20
Articles
6
Citation Count
0
Supervised Theses
13
19 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 19
Master Thesis Köy okullarında yaratıcı dramanın İngilizce konuşma becerisine etkisinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinBu eylem araştırması Şanlıurfa ilinin Viranşehir ilçesinde yabancı dil dersinde gözlemlenen konuşma becerisi eksikliğini geleneksel yöntemler yerine yaratıcı drama etkinlikleriyle gidermek amacıyla yürütülmüştür. On hafta boyunca süren bu araştırma, ortaokul 7.sınıfta öğrenim gören 30 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma süresince yaratıcı drama etkinliklerinden bilinç koridoru, canlandırma ve rol kartları gibi etkinliklerle öğrencilerin yabancı dil dersine karşı ifade ettikleri isteksizliklerinin giderilip motivasyonlarının artması sağlanmıştır. Araştırma verileri araştırmacının kişisel gözlemleri yanında nitel araştırma yöntemlerinden katılımcı gözlem formu, öz değerlendirme formu ve video kaydı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde ise yaratıcı drama yöntemleri öğrencileri derse karşı daha istekli hale getirmiştir. Bunun yanında öğrenciler aktif katılım sağladığı tekniklerle kelimeleri daha kolay hatırlayabildikleri için başarılı olmuştur. Ayrıca araştırma süresince öğrencilerin yabancı dil dersindeki başarılarının yanında kişisel değerlerinin geliştiği de görülmüştür.Master Thesis Yatılı bölge ortaokullarına olan talebin eğitim yöneticilerinin görüşlerine göre çözümlenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinYatılı bölge ortaokullarına olan talep son yıllarda sayısal ve oransal olarak düşüşe geçmiştir. Bu düşüşe rağmen sebeplerinin neler olabileceği üzerine herhangi çalışmaya literatürde denk gelinmemiştir. Çalışmanın amacı, yatılı bölge ortaokullarına ilişkin talepteki mevcut değişimi çözümlemektir. Çalışmanın modeli nitel araştırma modelidir. Seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme kullanılmıştır. Çalışma grubu YBO'da çalışmış ya da çalışmakta olan 8 okul müdürü, 5 müdür yardımcısı, 2 ilçe ve 3 il şube müdürü şeklindedir. Veri toplama aracı, yarı-yapılandırılmış görüşme formudur. Veriler içerik analizine tabii tutulup temalandırılmıştır. Sonuçlar şu şekildedir: YBO varlığıyla ilgili misyonun tamamlandığı veya gerekli olduğu fikri ön plana çıkmıştır. İmkan ve tehditleriyle YBO'lara bakıldığında disiplin, yaşam becerileri ve öğrencilere çeşitli imkanlar sağladığı; tehdit olaraksa aileden uzak bir yaşama neden olduğu belirtilmiştir. Bu okullardaki aile profili; kırsal kesimdeki aile ve maddi durumları zayıf aile olarak ifade edilmiştir. Ailelerin bu okulları seçmelerinde imkanlar veya zorunlulukların etkili olduğu ortaya çıkmıştır. YBO'lara vatansever yurttaş kazandırma gözüyle veya değişen yurttaşlık kavramıyla YBO'ya bakışın değiştiği belirtilmiştir. Eğitimdeki gelişmeler kimi katılımcıya göre bu okullara olan talebi etkilerken kimine göre etkilememiştir. Talebin düşüş sebepleri özel okullar, taşımalı eğitim, bilinç, göç olarak belirtilmiştir. Salgın süresince kimi katılımcıya göre bu okuldaki öğrenciler daha fazla eksik kaldı, kimine göre diğer okullardan bir fark yoktu, şeklinde belirtilmiştir.Master Thesis Eğitim yöneticilerinin empati algılarına ilişkin fenomenolojik bir inceleme(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinEğitim toplumu etkileyen önemli kurumlardan biridir. Bu kurumlarda çalışan eğitim yöneticilerinin empati algıları ve kurumdaki empati yaklaşımları kurum başarısına, insani ilişkilere ve dolayısıyla topluma etki edeceğinden eğitim yöneticilerinin empati algıları mesleki yetenek ve tecrübeleri ile iç içe olacak şekilde şekillendirilmektedir. Bu çalışmada amaç, eğitim yöneticilerinin okulu yönetirken empati yaklaşımları, empati ile ilgili kavramları tanımlamaları, kendilerinin empati algıları, empati kurmanın sorunların çözümüne etkisi, empati-güven ve empati-stres ilişkilerine ilişkin görüşleri belirlemektir. Araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu Mardin ili Artuklu ilçesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında görevli olan 30 eğitim kurumunda (anaokul, ilkokul, ortaokul ve lise) görevli eğitim yöneticileri oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak oluşturulmuş bir görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre eğitim yöneticilerinin iş yaşamında empati kavramına hâkim oldukları ve empati kavramını gündelik işleyişte sıklıkla kullandıkları, etkili bir iletişim sağlamada empatinin ciddi etkisinin olduğu, iç paydaşlar ile empati kurmanın çalışma ortamında stres ve sorunları minimize ettiği, doğru empati sayesinde çalışma ortamında güven duygusunun pekiştirilip iş doyumu sağladığı, bunların yanında kadın eğitim yöneticisi sayının az olduğu saptanmıştır. Ayrıca eğitim yöneticilerinin empati kavramına hâkim ve empatiyi gündelik yaşamda sıklıkla kullanmalarına rağmen eğitim yöneticilerinin empati tepki basamakları olan "ben, sen ve onlar basamaklarına" çok hâkim olmadıkları, tepki basamaklarını farkında olmadan kullandıkları gözlenmiştir. Ulaşılan hedefler noktasında topluma etkisi en kısa olan okul örgütlerindeki yönetici ve öğretmenlerin mesleki gelişim ve kariyer basamakları düzenlenirken empati kavramına yönelik etkinlik ve eğitim faaliyetlerin de dahil edilmesi önerilmiştir.Article TÜRKİYE’DE KÜRTÇE ÖĞRETMENİ: Yetiş(tir)me ve Kürtçe Öğretim Deneyimine İlişkin Bir Çözümleme(e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 2020) Kurt, Şehmus; Beltekin, NurettinTürkiye’de anadili Kürtçe olan eğitimli ve aydın bir sınıf içte dil planlamasıolarak adlandırılabilecek faaliyetler çerçevesinde 1960’lı yıllardan itibaren Kürtçenin öğretilmesine yönelik çalışmalar yürütmüşlerdir. İlkin bağımsız ve plansız olarak yürütülen ilgili Kürtçe öğretim çalışmaları 1993 yılında İstanbul Kürt Enstitüsü’nün kurulmasından sonra daha kurumsal bir hal almıştır. 2009 yılından itibaren bazı devlet üniversitelerinde, 2012 yılından sonra da Milli Eğitim Bakanlığının ortaokulkademesinde seçmeli ders olan Kürtçe öğretimi böylece farklı düzeydeki öğrenci profiline hitap etmiştir. Kürtçe öğretim faaliyetlerinin en önemli bileşenlerinden biri hiç şüphesiz “Kürtçe öğretmeni”dir. Bu çalışmada Kürtçe öğretiminin değişen seyrine bağlı olarakniteliği değişen Kürtçe öğretmeninin “kim” olduğu, nasıl bir eğitimden geçerek Kürtçe öğretmeni olduğu üzerinde durulmuştur. Nitel araştırma deseninde yer alan çalışmada veri toplama amacıyla “Derinlemesine Görüşme” tekniği kullanılmıştır. Çalışma çerçevesinde otuz üç Kürtçe öğretmeni ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre ilkin sistematik bir eğitimden geçmeden kendi kendini yetiştiren kişilerin yaptığı ve maddi getirisi olmayan bir uğraş olan Kürtçe öğretmenliği, sonradan pedagojik formasyon eğitimleri ile hem bir sistematik kazanmış hem de maddi getirisi olan profesyonel bir meslek olarak yapılmaya başlanmıştır.Master Thesis Öğrencilerin okul dirençlerine ilişkin bir araştırma: Yığılca örneği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinDirenç, bir karşı koyma davranışı olmakla birlikte, eğitimde öğrencinin planlı, kasıtlı ve bilinçli olarak, çeşitli sebeplerle eğitim öğretim faaliyetlerine karşı gösterdiği davranıştır. Öğrencilerin öğrenme öğretme süreçlerine karşı direnç göstermesi öğrencinin kendisini başarısızlığa sürükleyebildiği gibi, öğrenme öğretme süreçlerine katılan tüm paydaşları da etkilemekte; akranların, öğretmenlerin ve yöneticilerin işini zorlaştırmaktadır. Bu çalışma, ortaokullarda karşılaşılan okula karşı öğrenci direnci, direncin çeşitleri, nedenleri, eğitim öğretim sürecine etkisi, okula karşı direnç ile baş etme yolları üzerine öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin görüşlerini araştırma konusu etmektedir. Öğrenci direnç davranışlarının eğitim öğretim süreci üzerinde ne ölçüde etkili olduğunun belirlenmesi, gelecekteki eğitim ortamları ve uygulamalarının kalitesini, etkinliğini artırmada yönlendirici olacaktır. Araştırmanın metodolojisinde nitel araştırma türlerinden fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak görüşme formları geliştirilmiş; 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı 2. döneminde Yığılca ilçesindeki 3 farklı ortaokuldan 48 öğrenci 21 öğretmen ve 6 yönetici ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve raporlaştırılmıştır. Sonuç olarak ortaokulda düşük düzeyde öğrenci direncinin varlığı tespit edilmiş, direnç davranışlarının; öğrenci, öğretmen ve yöneticileri olumsuz etkileyen, eğitim öğretim süreçlerinde aksaklığa sebep olan, çoğunlukla derse karşı gösterilen bir olgu olduğu ortaya konmuştur. Öğrencilere göre direnç, ders ve öğretmen kaynaklı; öğretmenlere göre aile ve öğrencinin kendisinden kaynaklı, yöneticilere göre ise okul ve öğrencinin kendisinden kaynaklı meydana gelmektedir. Öğretmen ve yöneticiler, dirence karşı çoğunlukla öğrenciye dönük yöntemler kullanmaktadır. Direnci önlemede en fazla beklenti öğretmenlere dönük olmuştur. Sınıf yönetiminde öğrenci direncine yer verilmeli, öğretmenlere, yöneticilere ve velilere seminer verilmeli ve hizmet içi eğitimlerle özellikle öğretmen adaylarına mezuniyet öncesi dönemde öğrenci direnci anlatılmalıdır. Öğrenciler yakından tanınarak direnç oluşmadan düzenlemeler yapılmalıdır. Araştırmacılara, sonraki çalışmalarda, daha büyük örneklem ile heterojen gruplar arasında araştırma yapmaları, araştırmaya velileri ve özel okulları da dahil etmeleri ve görüşmelerin yanısıra gözlem tekniği ile direnci daha yakından tahlil etmeleri tavsiye edilmektedir.Master Thesis Sosyal sermaye ve akademik başarı ilişkisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinBu çalışmanın amacı sosyal sermayenin akademik başarıyla ilişkisinin araştırılmasıdır. Çalışma fenomenolojik yaklaşımı esas alan nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Mardin'in merkez Artuklu ilçesine bağlı Aziz Sancar Anadolu Lisesi 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak çalışmaya katılan 45 öğrencidir. Bu öğrencilerin 23'ü kız, 22'si erkektir. Araştırmada öğrencilerin aile ve okul sosyal sermayelerinin akademik başarılarıyla ilişkisini saptamak amacıyla; yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Görüşme formu, Coleman ve Byun, Meece, Irvin, Hutchins'in yaptıkları çalışmalardaki anket sorularından yararlanılarak hazırlanmıştır. Görüşme formu görüşülen öğrencilerin kişisel bilgileri, aile sosyal sermayesinin yapısal ve süreç özellikleri, okul sosyal sermayesinin yapısal ve süreç özellikleri ve bilgi ile ilişki sorularından oluşmaktadır. Araştırma bulgularında okulun yüksek bir yapısal sosyal sermayeye sahip olduğu, ayrıca okul ve aile sosyal sermayelerinin akademik başarıyı olumlu etkilediği görülmektedir. Sonuç olarak da öğrenciden kaynaklı faktörlerin yanı sıra okul ve aile sosyal sermayelerinin de öğrenci başarısını etkilediği söylenebilir. Bu araştırmanın sonucuna göre akademik başarının arttırılması için okul idaresi, öğretmenler ve öğrenciler arasında yeteri kadar ve sağlıklı bir iletişim kurulması, okulda yapılan etkinliklere ailelerin aktif katılımının sağlanması, öğrencilerin beklenti, ihtiyaç ve sorunlarının belirlenmesi ve çözümüne yönelik çalışmalar yapılması sağlanabilir.Master Thesis Türkiye'de siyasi partilerin eğitim politikalarına ilişkin siyasi parti temsilcisi görüşleri -Diyarbakır örneği-(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinBu araştırmanın amacı, siyasi partilerin eğitim politikalarına ilişkin parti temsilcilerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma grubunu, Türkiye'de yasal olarak faaliyet gösteren siyasal partilerden TBMM'de grubu bulunan partiler oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Diyarbakır ilinde bulunan siyasi parti temsilcileriyle yapılan görüşmeler, parti programları ve seçim bildirgelerinden toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre siyasal partilerin eğitime yönelik görüşlerinde, savundukları siyasal ideolojilerinin ve kimliğini belirleyen unsurların ön plana çıktığı; vaatlerin, sorunların kökenine inerek çözümler üretmekten daha çok, genel ve soyut ifadelerle açıklandığı görülmektedir. AKP'nin temel konu alanları çerçevesinde eğitim sorununa yaklaştığı, müfredatın güncellenmesi gerektiği, "Eğitim kalite endeksi" ile okullar arası nitelik farkını indirgemek gibi konulara değinmiştir MHP'nin vaatlerinde "milli" ve "manevî" unsurların ön planda olduğu görülmektedir. HDP' nin "etnik kimliğe" vurgu yapan bir eğitim anlayışına sahip olduğu ve bilimsel, kamusal, laik özgürlükçü, cinsiyet eşitlikçi, ırkçı ayrımcı dilden uzak bir müfredat hedeflediği görülmektedir. CHP'nin diğer partilere oranla eğitime ilişkin görüşlerinin daha eyleme dönük, daha somut projeler olduğu gözlenmektedir. Çağdaş, demokratik, laik ve bilimsel müfredat ve şeffaf, hesap verebilir bir MEB eğitim hedefleri arasındadır. Saadet Partisi ise Eğitimin niteliğini artırıp, süreyi kısaltmaya ve değerlerin öne çıkarıldığı bir eğitim sistemine vurgu yapmaktadır. Bu araştırmanın sonucuna göre siyasi parti temsilcilerinin partilerinin eğitim politikaları ile her konuda aynı düşünmedikleri, kendi düşüncelerinin bazılarının eğitim politikasına yansımadığı ve partileri ile farklılaştıkları ortaya çıkmıştır.Master Thesis Aday öğretmenlerin eğitim hakkına ilişkin algılar(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2017) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinBu çalışmada eğitim hakkı algısı ve eğitim hakkı ihlalleri saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın evreni 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Mardin Artuklu Üniversitesi'nde pedagojik formasyon eğitimi alan 181'i kadın, 139'u erkek toplam 320 aday öğretmendir. Nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak geliştirilen yazılı görüşme formu kullanılmıştır. Veriler analiz edilerek verilen cevaplan gruplandırılarak frekansları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda aday öğretmenlerin çevrelerinde gördükleri yada yaşadıkları eğitim hakkı ihlalleri belirlenmiştir.Article KOLONİZE EDİLMİŞ BİR ALANI ARAŞTIRMAK: Alman Oryantalist Çalışmalarında Zazalar(e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 2020) Beltekin, NurettinZazalara ilişkin araştırma alanı yaklaşık iki yüz yıldır özellikle oryantalistler, Kemalistler ve Batılı araştırmacılar tarafından kolonize edilmiştir. Bu kapsamda üretilen bilgiler bugün Zazalar üzerine yapılan araştırmalarda temel kaynak olarak kullanılmaktadır. Üretilen bilginin siyasal doğası bilginin kullanımına ilişkin ciddi uyarılar barındırmaktadır. Buna karşın araştırmacılar söz konusu bilgiyi bilimsel bilgiolarak kullanmaktadır. Araştırmalarda Batılı araştırmacıların kimlikleri, hangi niyet ve motivasyonlarla bölgeye geldikleri ihmal edilmektedir. Oysa bu özellikler bilgi üretim süreçlerinde bilgiye nüfuz ettiğinden ihmal edilemez bir öneme sahiptir. Bu çalışmada Zazalara ilişkin araştırmalar yapan Alman oryantalistleri ve çalışmaları incelenmiştir. Almanlar oryantalistler Berlin’de ve özellikle de Leibzig Oryantal Çalışmalar Enstitüsünde öğrenim görmüşlerdir. Zazalara dair çalışmaların yapıldığı dönemde Almanya’da Uygulamalı Oryantalizm ekolü egemendi. Bu ekol devlet kurumlarının ihtiyaçlarını karşılamak üzere çalışmayı esas almaktadır. Bu araştırma, Alman oryantalistlerinin Zazaları, Almanların Avrupa’da benzersiz ve üstün oldukları savını desteklemek üzere yapılan Aryanlık mühendisliği nesnesine dönüştürüldüğünü ileri sürmektedir. Bu nedenle araştırmacıların oryantalist veasimilasyonist bilgi üretimine maruz kalan Zazaların mirasını esas almak bilim insanının ahlaki sorumluluğu olduğunu hatırlatmaktadır.Master Thesis İslamcıların Adalet ve Kalkınma Partisinin eğitim politikalarına ilişkin görüşleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Beltekin, Nurettin; Beltekin, NurettinBu çalıGmanın amacı, Gslamcıların Adalet ve Kalkınma Partisinin eğitim politikalarına iliGkin görüGlerini araGtırmaktır. Ak Parti"nin eğitimde amacının ne olduğu ve bu amaca ulaGmaya çalıGırken kullandığı araçlar ve izlediği yol Gslamcılar tarafından ne kadar kabul görmektedir sorusuna cevap aranmıGtır. ÇalıGmanın, Ak Parti"nin içinden çıktığı Gslamcı kesimin Ak Parti"nin eğitim politikaları ile ilgili görüGlerini anlamaya çalıGtığından Gslamcılarla yapılmıGtır. AraGtırmanın çalıGma grubu, amaçlı örneklem ve kartopu örneklem teknikleri kullanılarak belirlenmiGtir. ÇalıGma için bir görüGme formu hazırlanmıGtır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuG ve tematik olarak düzenlenmiGtir. ÇalıGmanın bulguları katılımcıların Ak Parti'nin son 16 yıl boyunca uyguladığı temel politikalar hakkında ne düGündükleri sorularak toplanmaya çalıGılmıGtır. ÇalıGma grubunun eğitim ile ilgili temel görüGleri anlaGılıp Ak Parti'nin eğitim politikalarının bunda ne yer ettiğinin anlaGılması amaçlanmıGtır. AraGtırmada Gslamcıların Ak Parti'nin eğitim politikaları hakkındaki görüGlerinin büyük bir bölümünün olumsuz görüGler olduğu görülmüGtür. 16 yıl boyunca uygulanan politikaların büyük bir belirsizlik içerdiği genel olarak paylaGılmıGtır. Özellikle eğitim politikalarındaki hızlı değiGim ve dönüGümler en çok rahatsızlık içeren konu olmuGtur. Fakat Ak Parti'nin eğitim politikalarını olumsuz bulan Gslamcıların doğru politikaların neler olması ve bunların nasıl uygulanması gerektiği ile ilgili de belirsizlikler yaGadığı araGtırmanın temel bulguları arasındadır. Gslamcıların belirli ve tutarlı bir eğitim politikalarının olmadığı görülmüGtür. AraGtırma bize Türkiye'de büyük bir kesim olan Gslamcıların eğitim görüGleri ve Ak Parti eğitim politikaları hakkında büyük bir resim çizmektedir.