Sakız, Halis
Loading...
Name Variants
Halis, Sakız
Sakiz, Halis
Sakiz, H.
Halis Sakız
Sakiz, Halis
Sakız, H.
Sakiz, Halis
Sakiz, H.
Halis Sakız
Sakiz, Halis
Sakız, H.
Job Title
Prof. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
79
Articles
52
Citation Count
0
Supervised Theses
6
61 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 61
Article Öğrenme Güçlüğünde Yaşanan Zorlukların Eğitsel Çerçevede İncelenmesi(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Sakız, Halis; Ekinci, Abdurrahman; Ekinci, Abdurrahman; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırmanın temel amacı, ilk ve ortaokullarda eğitim görmekte olan ve öğrenme güçlüğü (ÖG) tanısı almış çocukların yaşamış oldukları sorunları eğitsel alan çerçevesinde incelemektir. Araştırmanın ikinci amacı, belirlenen zorluk alanlarının cinsiyet ve okul kademesi açısından farklarını ve boyutlarının birbiri ile ilişkisini incelemektir. Araştırmada, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nde tanılanmış ve kaynaştırma yoluyla eğitim uygulaması yapan okullarda bireyselleştirilmiş eğitim programı kapsamında eğitim gören 261 çocuğun öğretmenlerinden Öğrenme Bozukluğu Belirti Tarama Testi kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin testin tüm boyutlarında sorun yaşadığı, en sık sorun yaşanan alanların, ‘akademik başarı’, ‘yazma’, ‘sosyal-duygusal’, ‘aritmetik’, ‘sıralama’, ‘organize olma’, ‘okuma’, ‘dikkat’, ‘motivasyon’ ve ‘çalışma alışkanlığı’ olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bazı alanlarda hem cinsiyet, hem de okul seviyesi (ilkokul ve ortaokul) açısından öğrenme güçlüğü belirtilerinde anlamlı farklılıklar bulunmuş; ölçeğin boyutları arasında da anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarının ÖG olan çocukların sorun alanlarının tespitine ve uygun okul stratejileri ve öğretmen uygulamalarına rehberlik edeceği öngörülmektedir.Article Citation - Scopus: 2Quality of Education From a Social Justice and Capabilities Perspective: The Case of Turkey(Sage Journals, 2022) Sakız, Halis; Çuhadar, Pınar; Çirkin, Zeynep; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Economics / İktisat BölümüWe explore how a social justice and capabilities perspective serves as a conceptual tool to understand the quality of education (QoE) in Turkey so that policy can be developed to make the education system inclusive of all learners, provide relevant education, and allow stakeholders’ democratic participation. We provide a critical discussion about the Turkish education system and continue with a critical analysis of the three interrelated dimensions of QoE from a social justice and capabilities perspective; that is, inclusive education, relevance, and democracy. Finally, we make recommendations to improve QoE in Turkey by strengthening social justice and developing appropriate capabilities in education.Master Thesis Şiddet görmüş kadınlarda yeniden varoluş: Başa çıkma, anlam üretme ve iyi oluş deneyimleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Sakız, Halis; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüKadına yönelik aile içi şiddet hem bir insan hakkı ihlali hem de bir kadın sağlık sorunu olarak kabul edilmektedir. Yapılan araştırmalarda dünyadaki kadınların üçte birinin şiddet gördüğü tespit edilmiştir. Ayrıca aile içi şiddet yaşantısı, kadınların ruh sağlığı üzerinde ve varoluşlarına ilişkin anlam çabalarına ve süreçlerine de olumsuz düzeyde etki etmektedir. Öte yandan şiddet tarihçesine sahip bazı kadınlar, maruz kaldıkları şiddetle belli yöntem ve stratejiler kullanarak baş etmekte, hayatta şiddet sonrasında yeni bir iyi oluş ve hayatta anlam üretme süreçlerine başlayabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, maruz kaldığı aile içi şiddet ile baş etmiş bazı kadınların, şiddet sürecinin sonlanmasını sağlayan baş etme yöntemlerini, şiddet sonrası yaşamda iyi oluşa ve hayatta yeni bir anlam üretmeye ilişkin deneyimlerini incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik yaklaşım ile tasarlanmış ve yürütülmüş olan bu çalışmada kadınların deneyimlerinin arkasında yatan olaylar ve yaşantılar, bir olgu ve gerçeklik çerçevesinde anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmada aile içi şiddet öyküsü bulunan altı kadının deneyim ve düşünceleri anlaşılmaya çalışılmış ve incelenmiştir. Kadınlardan veriler, araştırmacı tarafından tasarlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları yoluyla toplanmış ve metne dönüştürülen yanıtlar tematik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde, kadınların şiddete yönelik farklı algılamalara sahip olduğunu, bu algılamaların şiddetin sosyokültürel bileşenleri etrafında şekillendiğini, şiddet yaşantılarının, evlilik öncesi veya hamilelik dönemi gibi farklı tarihlerde gerçekleşebildiği, şiddetin fiziksel veya sözle şiddet gibi farklı türlerinin yaşandığı, şiddetin nedenlerinin, erken yaşta evlenme, erkeğin kötü alışkanlıkları ve ihmal gibi çeşitli nedenlerinin olduğu, kadınların şiddetle başa çıkmak için sosyal destek arama, evden ayrılma ve dua etme gibi çeşitli yöntem ve stratejiler kullandığı, şiddet sonrası süreçte kadınların iyi oluş adına karar verme sürecini önemseme, bir işte çalışma, yeni iletişim kaynak ve süreçlerine yönelme gibi deneyimleri yaşadığı ve hayattan bir anlam üretmeye dair kadınların başarıyı deneyimleme ve olumlu bir kendilik algısı geliştirme gibi yaşantılara sahip olduğu anlaşılmıştır.Article Citation - Scopus: 15Academic achievement and its relationships with psychological resilience and socio-demographic characteristics(Routledge, 2018) Sakız, Halis; Aftab, Raiha; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis study focused on academic achievement among a sample of 810 students studying in vocational and nonvocational high schools in Turkey. It specifically investigated (a) the current levels of academic achievement and psychological resilience, (b) the relationships between levels of academic achievement and psychological resilience, (c) whether levels of academic achievement and psychological resilience will change based on sociodemographic variables, and (d) whether psychological resilience had a mediating effect on the relationship between sociodemographic variables and academic achievement. Quantitative data were collected through student records and questionnaires and analyzed via descriptive, correlational, and regression analysis and tests of difference (ANOVA). Findings indicated that academic achievement and psychological resilience were significantly related and they changed based on sociodemographic factors, namely income level and school type. In addition, psychological resilience had a significant mediating effect between academic achievement and sociodemographic factors. Findings indicate that the prevailing emphasis on enhancing academic achievement requires consideration of students’ psychological and sociodemographic conditions, while further research needs to investigate ways of carrying out this task. © 2018, © 2018 International School Psychology Association.Article Türkiye’deki Psikoloji Araştırmalarının Metodolojik Haritasının Çıkarılması(2017) Sakız, Halis; Baş, Güldest; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji BölümüBu araştırmanın amacı, Türkiye’de yapılan Psikoloji alanına dair araştırmaların metodolojik incelemesini yapmaktır. Araştırma örneklem olarak Eğitim Psikolojisi (n=44) ve Sosyal Psikoloji (n=40) alanlarından seçilen çalışmaları içermektedir. Araştırma sonucunda (a) incelenen çalışmalardan 74 (%88.1) tanesinin metodolojisinin pozitivist ve nicel paradigmalardan etkilendiği, (b) 53 (%63.1) çalışmada kullanılan metodoloji ve araştırma soruları veya hipotezler arasında zayıf bir ilişki olduğu ve (c) 81 araştırmada (% 96.4) tek bir zaman ve mekanda veri toplandığı ve (d) eğitim psikolojisi alanındaki çalışmalardan 24 (%54.5) tanesinde tek bir okulda bulunan örneklemden, sosyal psikolojisi alanındaki çalışmalardan 34 (%85) tanesinde de tek bir şehirde bulunan örneklemden veri toplandığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgular, Psikoloji alanındaki araştırmalar hakkında bilgi vererek bu alanda metodolojinin nasıl kullanılabileceğine dair farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır.Article An Evaluation of Teachers’ Opinions about the Servant Leadership Behaviours of School Principals(Educational Process: International Journal, 2016) Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThe aim of this study was to determine the servant leadership behaviors that were displayed, or expected to be displayed, by principals towards the teaching staff at their schools, from the teachers’ perspectives. The data was collected during focus group discussion with 12 teachers who were in service in primary and secondary schools. The teachers were chosen using the snowball sampling method. The data obtained from the participants was analyzed using content analysis. When the findings were evaluated, it was determined that the principals were not qualified enough to display servant leadership behaviors. Moreover, the teachers stated that principals should display servant leadership behaviors that are oriented towards community building, sharing, empathy, active listening, humility, and altruism. In this respect, it can be suggested that principals should receive servant leadership education through instructional programs that should be developed.Article Citation - WoS: 8Citation - Scopus: 8Delayed educational services during Covid-19 and their relationships with the mental health of individuals with disabilities(Wiley Online Library, 2021) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüDuring the coronavirus disease 2019 (Covid-19) pandemic, individuals with disabilities (IWD), like many others, have not been able to benefit effectively from educational and school-based mental health services, which are vital to achieving mental good health. This study aimed to collect views of IWD about how their mental health was affected by the school closure during Covid-19. Thirty-one IWD were interviewed and data were analyzed thematically. Findings indicated that the educational delay, combined with the pressure of the preventive measures against Covid-19 was associated with (i) difficulties in emotional well-being, structured routines, learning, and socialization, (ii) enhanced feelings of isolation and pain, and (iii) negative perceptions of academic-self-efficacy and therapy-related outcomes. The findings of the study highlight the importance of urgent short-term and long-term measures to provide safe and individually oriented educational services to compensate for the consequences of the pandemic.Book Part Deconstructing the Methodological Imperatives in the Field of Educational185 Psychology: Current Needs and Trends(Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları, 2018) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü…Article Olağanüstü Koşullarda Öğretmenlerde Tükenmişlik: Covid-19 Sürecine İlişkin Bir İnceleme(Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2022) Sakız, Halis; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin Covid-19 pandemisi sürecinde tükenmişlik deneyimlerine ilişkin görüşlerine başvurarak tükenmişlik durumlarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın nicel bölümünde 111, nitel bölümünde ise 14 öğretmenin katılımıyla gerçekleştirilen ve karma desen yaklaşımının kullanıldığı araştırmada nicel veriler Demografik Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri aracılığıyla, nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Bulgular, kadın öğretmenlerin kişisel başarı konusunda kendilerini daha yetersiz hissettiklerini ve öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin branşa göre anlamlı düzeyde değiştiğini göstermiştir. Tükenmişlik, yaş ve kıdem arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmenler pandemi nedeniyle fiziksel, sosyal, mesleki ve psikolojik sorunlar yaşamış, değişen eğitim gereksinimlerine uyum sağlamada bazı güçlüklerle karşılaşmış ve mesleki gelişim fırsatlarını kullanmıştır. Araştırma sonuçları, psikolojik olarak zor koşullar sırasında duygusal zorluklarla mücadele etmek için önleme ve iyileştirme programları yoluyla öğretmenlerin güçlendirilmesine yönelik ihtiyaca işaret etmektedirMaster Thesis Evlilikte anlamı etkileyen bireysel psikolojik faktörler(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Sakız, Halis; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümüİki partnerin bir araya gelmesinden oluşan ve hayatın en önemli merhalelerinden biri olan evlilik, duygusal, sosyal ve hukuki boyutları olan bir birlikteliktir. Boşanma oranlarının artması ve evlilik kurumunda meydana gelen bozulmalar bireyin psikolojik, toplumsal ve ekonomik açıdan bir yıkım yaşamasına neden olabilmektedir. Öte yandan bireylerin psikolojik özellikleri ve anlam duygusu evlilik doyumunu etkileyebildiği gibi evlilik doyumu da hayatı anlamlı kılan önemli etmenlerden biri olarak değerlendirilmektedir. Dolayısıyla aile başta olmak üzere toplum yapılarının sürekli bir değişim ve dönüşüm içinde olduğu günümüzde, evlilik ve anlam kavramlarının ilişkisini güncel bir şekilde ortaya koymak bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu amaçla mevcut araştırmada evlilikte anlamı etkileyen bireysel psikolojik faktörler (yaşamın anlamı ve amacı, narsisizm, kendilik algısı, spiritüel iyi oluş, evlilik doyumu) incelenmiş ve 476 evli bireyden veri toplanmıştır. Araştırmada veriler "Demografik Bilgi Formu", "Yaşamda Anlam Ölçeği", "Sosyal Karşılaştırma Ölçeği", "Spiritüel İyi Oluş Ölçeği", "Beş Faktör Narsisizm Ölçeği" ve "Evlilik Doyumu Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılardan nicel paradigma ile tasarlanan araştırma kapsamında betimsel ve çıkarımsal istatistiki analiz yöntemleri ile elde edilen sonuçlara göre, spiritüel iyi oluş ile evlilik doyumu ilişkisinde istatistiksel olarak pozitif yönlü, anlamlı bir sonuç elde edilmiştir. Narsisizm ile evlilik doyumu ilişkisine bakıldığında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü ilişkiler olduğu saptanmıştır. Evli bireylerin yaşamdaki anlam düzeyinin evlilik doyumuna etkisini incelemek amacıyla regresyon analizi yapılmış ve yaşamdan elde edilen anlamın evlilik doyumunu anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak evli yaşamın anlam ve amacını algılama düzeyi ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide spiritüel iyi oluş düzeyinin anlamlı anlamlı bir aracılık etkisi olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar spiritüel iyi oluşun evlilik doyumunu arttırma ve hayatı anlamlandırma noktasında olumlu etkilerinin olabileceğini göstermektedir. Ayrıca evli bireylerin kendilik algısı ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide narsisizm düzeyinin aracı etkisini incelemek için regresyon analizi yapılmış ve kendilik algısı ile evlilik doyumu düzeyleri arasındaki ilişkide narsisizm düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı bir aracı etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma ile evlilik ilişkisinin anlam ve doyum çerçevesinde birey ve toplum hayatına katkı sağlayacağı ve hayatı anlamlandırma noktasında faydalı olacağı öngörülmektedir.