Yeşil, Yeşim
Loading...
Name Variants
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
yesim.yesil89@gmail.com
Main Affiliation
Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
20
Articles
12
Citation Count
57
Supervised Theses
0
13 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 13
Article Ebelik Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite ve Akademik Başarı Durumlarının İncelenmesi(Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi, 2018) Yeşil, Yeşim; Çatalgöl, Şeyma; Çolak, Melek Balçık; Yeşil, Yeşim; Karapolat, HaleAmaç: Araştırma, Balıkesir, Konya, İzmir olmak üzere üç şehirdeki lisans eğitimine devam eden ebelik bölümü öğrencilerinin yıl sonu başarı puanı ile fiziksel aktivite arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır. Materyal-Metod: Araştırma evrenini Konya, Balıkesir ve İzmir illerindeki devlet üniversitesi ebelik bölümü birinci sınıfta öğrenim gören 234 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini içeren anket formu ile Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi Kısa Formu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 19.0 (min=18.0, max=28.0), beden kütle indeksleri ortancası 20.83 (min=15.78, max=31.74) olarak saptanmıştır. Ebelik birinci sınıf öğrencilerinin %6.8’inin sigara ve %11.5’inin alkol kullandığı saptanmıştır. Sigara kullanma durumları ile yaş, vücut ağırlığı, boy, başarı puanı, toplam MET (Metabolik Eşdeğer) değeri ve beden kütle indeksi arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Ebelik öğrencilerinin başarı puanları ile düzenli fiziksel aktivite yapma durumları (toplam MET skoru), beden kütle indeksi, vücut ağırlıkları karşılaştırıldığında aralarında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sonuç: Çalışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinde yapılmış olması nedeniyle bir adaptasyon süreci yaşadıkları ve bu nedenle düzenli fiziksel aktivite yapamadıkları görülmüştür. Çalışmanın daha fazla sayıda, farklı yaş grupları ve farklı sınıflarda tekrarlanması önerilmektedir. Anahtar sözcükler: Ebelik, fiziksel aktivite, başarıArticle Evaluation of Nurses' and Midwives' Knowledge and Attitudes Towards Recognizing Violence Against Women(Womens Health & Action Research Centre, 2024) Yeşil, Yeşim; Yesil, YesimThe study was cross-sectional research that surveyed 410 nurses and midwives from March 2020 to March 2021 in Turkey. The aim of this study was to evaluate the knowledge and attitudes of nurses and midwives towards recognizing violence against women. The "Scale for Nurses' and Midwives' Recognition of the Symptoms of Violence against Women" were used. The average total scale score was 20.3 +/- 3.2. The score of participants who are receiving postgraduate education, working in the field of gynaecology and obstetrics, and considering intervention as a professional responsibility when encountering a woman who has experienced violence was found to be significantly higher than the other groups (p<.05). It is important for midwives and nurses to be aware of signs of violence to identify violence against women. Providing education to midwives and nurses regarding signs of violence against women will contribute to the recognition, prevention, and awareness of violence. (Afr J Reprod Health 2024; 28 [2]: 116-124)Article Evaluation of contraceptive intentions among pregnant women in the third trimester: A cross-sectional study(Wolters Kluwer, 2024) Yeşil, Yeşim; Dönmez, AyşegülThis study aims to determine contraceptive intentions of pregnant women in the third trimester. This cross-sectional study was conducted at a training and research hospital in Mardin province between March 2023 and May 2023. In total, 253 pregnant women who had the ability to communicate in Turkish and agreed to participate were included in the study. Data were collected through face-to-face interviews using a survey and the Contraceptive Intent Questionnaire (CIQ). The average age of the participants was 28.87 ± 5.35 with 30.8% of them holding a secondary school degree. It was found that there was a statistically significant difference in terms of CIQ score between categories of the following descriptive variables: education level, husband's/partner's education level, fertility plan, receiving family planning counseling during pregnancy, and paying for the contraceptive methods used (P = .046, P = .013, P < .001, P = .008, and P < .001 respectively). It was determined that pregnant women who had not received family planning counseling during pregnancy and paid for the contraceptive method had higher contraception intention.Article Ebelik Bölümü Öğrencilerinin “Ebe” ve “Ebelik Mesleği” Kavramlarına Yönelik Metaforları(Harran Üniversitesi, 2023) Yeşil, Yeşim; Apak, HıdırAmaç: Ebelik, hayatın en kritik anlarında bilim, sanat ve etik değerleri bütünleştiren bir meslektir. Ebe ve ebelik mesleği kavramının geleceğin sağlık profesyonelleri tarafından nasıl anlaşıldığı önemlidir. Bu bağlamda, araştırmanın amacı ebelik bölümü öğrencilerinin “ebe” ve “ebelik mesleği” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları ve anlam dünyasında nerede durduğunun metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Materyal ve metod: Araştırma nitel araştırma yöntemi ve olgu bilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılının bahar döneminde öğrenim gören Mardin Artuklu Üniversitesi Ebelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri her öğrencinin, “Ebe, Ebelik mesleği/ ... gibidir/benzemektedir. Çünkü,...” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Araştırmaya 89 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenciler ebe kavramına yönelik 39, ebe mesleğine yönelik 53 farklı metafor üretmişlerdir. Ebe metaforları “kutsal”, “ailenin bir üyesi”, “rehber”, “güçlü”, “yardımcı”, “çok yönlü” şeklinde altı kavramsal tema altında toplanmıştır. Ebelik mesleği ise “yol gösteren”, “spiritüel”, “ihtiyaç duyulan”, “kadim”, “çok yönlü” yönetici ve koruyucu” ve “gelecek vadeden” şeklinde yedi tema altında açıklanmıştır. Sonuç: Ebelik mesleği anne ve bebek sağlığını geliştirmede temel bir disiplin olduğu için öğrencilerin ebe ve ebelik mesleği algıları oldukça önemlidir. Anahtar Kelimeler: Metafor, Ebe, Ebelik, Ebelik öğrencilerArticle Ebelik ve Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Cinsel Sağlık Okuryazarlığı ve Cinsel Sağlığa Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi(2024) Yeşil, Yeşim; Apak, HıdırBu araştırma, bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde ebelik ve hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin cinsel sağlık okuryazarlığı düzeyini ve cinsel sağlığa yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Kesitsel tipte olan araştırmanın evrenini, 5-15 Aralık 2023 tarihleri arasında ilgili bölümlerde öğrenim gören toplam 616 öğrenci oluşturmuştur. Herhangi bir örneklem yöntemi seçilmemiş olup, evrenin tamamına ulaşılması planlanmış ancak 412 kişiyle sınırlı bir katılımcı sayısına ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından literatür incelenerek oluşturulan sosyo-demografik özellikleri kapsayan soru formu, Cinsel Sağlık Okuryazarlık Ölçeği (CSOY) ve Cinsel Sağlığa Yönelik Tutum Ölçeği (CSYT) kullanılarak yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde frekans ve yüzde dağılımları, pearson korelasyon analizi ile değişkenler arasındaki ilişki incelenmiş, bağımsız değişkenli t-testi ile iki grup arasındaki farklar değerlendirilmiş ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile üç veya daha fazla grup arasındaki istatistiksel farklılıklar değerlendirilmiştir. Bu araştırmada, ebelik bölümünde okuyan, bir partneri olan (evli/sevgili/flört), cinsel sağlık eğitimi almış, cinsel sağlık bilgileri yeterli olan ve cinsel sağlık okuryazarlığı kavramını bilen öğrencilerin CSOY ve CSYT ölçeği puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Conference Object Çocuklarda Burun Kanaması Prevalansı, İlişkili Faktörler, Sebepler ve Tedavi Yaklaşımları: Mardin İli Örneği(15. Uluslararası Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Kongresi, 2023) Bütün, Ahmet; Yeşil, Yeşim; Sarı, Neslihan; Bütün, AhmetGiriş: Burun kanaması çocukluk çağında sık karşılaşılan bir tablodur. Çoğunluğu hafif seyirli olmakla birlikte acil servise ciddi kanamalarla başvuracak geniş spektrumda klinik seyir gösterdiği izlenmektedir. Bu çalışmanın amacı ilkokul çağındaki çocuklarda burun kanaması yaygınlığını belirlemek ve burun kanaması ile aile ve çevresel faktörler arasındaki ilişkiyi değerlendirmek, sebep ve tedavi yaklaşımlarını gözden geçirmektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Mardin il merkezindeki üç ilköğretim okulunda 7-11 yaş arası 817 öğrenci alınmıştır. Burun kanaması prevalansı, demografik faktörler, kanama nedenleri ve tedavi yaklaşımları hakkında bilgiler içeren anket yoluyla veriler yüz-yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS 25 programı ile değerlendirilmiş olup tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare analizi kullanılmış, p<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir Bulgular: Mardin il merkezinde 7-11 yaş arası çocukların burun kanaması prevalansı 283 hasta (%34,6) olarak saptanmıştır. Burun kanamasının %5,7’sinde 2 yaş altında başladığı, %64,3’ünde yılda 5-14 kez kanadığı, ailedede burun kanaması varlığı %28,5 ve en çok %85,3’ünde yaz aylarında kanama izlendiği belirlenmiştir. Burun kanaması ile ailede sigara içilmesi arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05). Ailede burun kanama varlığı, allerji, sinüzit, burun tıkanıklığı, burunda kabuklanma ve burun içinde yara olması burun kanaması ile ilişkilendirilmiştir (p<0.05). Burun kanaması olanların %80,2’sinin kendiliğinden iyileştiği, %26,1’inin tedavi aldığı ve bu tedavilerin sırasıyla %39,9’una burun kanaması ile ilgili bir müdahale yapıldığı, %16,3’ünün acil servise başvurduğu, %32,2’nin Kulak Burun Boğaz polikliniğine başvurduğu, %3,2’sinin burun kanaması nedeni ile hastanede yattığı, %4,2’sine burun kanaması nedeni ile kan verildiği saptanmıştır. Burun kanaması vakaları ebeveynlerin %55,1’inde korku yarattığı belirlenmiştir. Sonuç: Burun kanaması çocukluk çağında sık görülmekte olup, çoğunluğu kendiliğinden iyileşmektedir. Mardin il merkezinde burun kanamasının çocuklarda daha çok yaz aylarında izlendiği görülmüştür. Burun kanaması ailede sigara içilmesi ile ilişkili bulunmuş olup, ailede burun kanama varlığı, sinüzit, allerji, burun tıkanıklığı, burunda kabuklanma ve burunda yara olması ile ilişkili bulunmuştur.Conference Object Evaluation of Emergency Care Services During COVID-19 Pandemic: Healthcare Staff Perspectives(3rd International Artemis Congress on Health and Sports Sciences, 2023) Bütün, Ahmet; Yeşil, YeşimBackground: Emergency Departments (EDs) are critical and vital in the healthcare system. The main aim of EDs is to provide healthcare in the shortest time, fast and with high quality. Therefore, the services provided in the EDs should be well organized, carried out carefully and provided in good conditions. However, in the current situation, EDs are in a difficult situation both in Turkey and in the world because of COVID-19 pandemic which had significant negative effects on the EDs. ED healthcare staff are facing an enormous mental burden as well as physical exertion when caring for patients potentially infected with COVID-19. There is limited literature regarding the psychological effects of this type of disease outbreak on healthcare staff. Aim: This study aimed to investigate the experiences of ED healthcare staff regarding the emergency care services during the COVID-19 pandemic. Methods: This study utilised cross-sectional design. The data were collected from the 256 ED healthcare staff working in nine different hospitals located in Mardin, Turkey between 15/05/2021 and 15/08/2021. The data were analysed using descriptive statistics by using SPSS. Results: 256 participants were included in the study. 58.6% of participants were nurses, 19.5% of them were general practitioners and 21.9% of them were emergency medical technicians. 67.2% of participants infected with COVID-19 and almost all of them (94.1%) have been psychologically affected by the pandemic process. It was determined that nurses were separated from their families at the highest rate (78%) during this period. Conclusion: More than half of the ED healthcare staff have had problems accessing protective equipment, and have been separated from their families during the pandemic due to the risk of COVID-19 transmission. Although the number of ED visits decreased due to restrictions at the beginning of the pandemic, ED visits increased again with the abolition of restrictions.Article A retrospective descriptive study of NANDA-I nursing diagnoses used by midwives working in obstetrics and gynecologic service: An example from south-eastern Turkey(Wiley Online Library, 2023) Yeşil, Yeşim; Baran, LeylaPurpose: This study aims to identify NANDA-I nursing diagnoses that midwives working in obstetrics and gynecologic service use while managing the electronic nursing care process. Methods: This retrospective study was conducted in a descriptive way to evaluate electronic care plan records of 3025 patients staying in obstetrics and gynecologic service between April 1, 2020. and April 1, 2021. Diagnoses in the records of the electronic care process were digitalized by two faculty members. Then, NANDA-I nursing diagnoses used by midwives were identified. NANDA-I nursing diagnoses used by midwives were identified. Findings: It was determined that diagnoses in care plans documented from the system within the 1-year period fell into eight domains and 10 classes, and 5819 diagnoses were given in total. The most frequent diagnoses given in obstetrics and gynecologic service were "acute pain" and "risk for bleeding." Conclusion: Findings of this study revealed that nursing care records in obstetrics and gynecologic service did not have a large number of diagnoses and interventions. Implications for nursing practice: Care plans directly reflect the contribution of the care to the patient. Consequently, midwives being aware of and recording nursing diagnoses while giving care will ensure a standardized language and visibility in care. More coverage of midwifery-related diagnoses in the midwifery curriculum will make NANDA-I nursing diagnoses more visible in midwifery as well.Article Postpartum Breastfeeding Practices and Attitudes in Parents: A Randomized Study to Evaluate the Effects of Individual and Group Breastfeeding Education of Mothers and Fathers(Springer, 2023) Yeşil, Yeşim; Öztürk Can, HafizeBackground Antenatal breastfeeding training is defined as the provision of breastfeeding information during pregnancy, which can be given in various ways, such as individual training and group training. The inclusion of fathers in this educational approach is associated with the initiation of breastfeeding, exclusive breastfeeding and duration of breastfeeding. However, studies involving fathers are limited. This randomized controlled study aimed to compare the effects of individual and group training given to parents and those of normal hospital practices on mothers' breastfeeding self-efficacy and fathers' attitudes toward breastfeeding. Methods The study was conducted randomly in a training and research hospital between March 2014 and September 2014 and included 180 people. Of them, 90 were prospective mothers who were in the third trimester of their pregnancy and were living with their husbands and received service from the obstetrics outpatient clinic of the hospital. The expecting mothers and their husbands were randomly assigned to three groups: individual training, group training and control group. After randomization, prospective mothers and fathers in all groups received training. In the first week, sixth week, and fourth month after delivery, the mothers' breastfeeding self-efficacy and breastfeeding attitudes as well as the attitudes of the fathers' toward breastfeeding were evaluated. Results There were no differences between the groups in terms of variables such as age, education status, family type, breastfeeding education status, and mode of delivery. There were significant differences between the scores obtained from the Breastfeeding Self-Efficacy Scale and its subscales in all three groups during the postpartum period (p <0.05). The highest scale scores were obtained at the postpartum fourth month in the individual training and control groups and at the postpartum sixth week in the group training group. There were differences between the scores obtained by the mothers and fathers during the postpartum process from the Iowa Infant Feeding Attitude Scale (p<0.05). Conclusion The analysis of all the results indicates that breastfeeding education given to parents in the antenatal period increases their breastfeeding self-efficacy and provides them with a positive attitude toward breastfeeding. However, further research is needed to determine whether individual or group training contributes to the development of breastfeeding self-efficacy and attitudes.Article Effect of Delivery Method on Breastfeeding Status in Primiparous Mothers Within the First 24 Hours(Springer Publishing Co, 2024) Yeşil, Yeşim; Bay, Habibe; Celik, Gulbiye Dinc; Bay, Habibe; Eksioglu, Aysun; Turfan, Esin CeberObjective: This study aims to evaluate the effect of the delivery method on breastfeeding status of primiparous mothers during the first 24 hours. Methods: In this descriptive and analytical study, the sample consisted of 126 primiparous mothers with vaginal (n = 54) and cesarean (n = 72) deliveries. The research data were collected in a hospital through a personal information form and LATCH. Breastfeeding was assessed at the 6th, 12th, and 24th hours within the first 24 -hour period after the delivery. Results: A total of 83.3% of mothers with vaginal delivery started out breastfeeding in the first hour, while the rate was 43.1% for mothers with cesarean delivery. A total of 94.4% of mothers who had vaginal birth gave their babies colostrum, whereas the rate was 80.6% for mothers who had a cesarean birth. While there were no statistically significant differences in Applications 1 and 3 between the LATCH scores of mothers with vaginal and cesarean deliveries, Application 2 produced a significant difference (p < .05). Conclusions: Delivery method influenced the breastfeeding behavior and had an impact particularly on initiation of breastfeeding in the first hour.