Çakmak, Mürşet
Loading...
Name Variants
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
16
Articles
4
Citation Count
0
Supervised Theses
6
10 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
Master Thesis Aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırma, aydınlatıcı program değerlendirme modeline dayalı olarak ikinci sınıf İngilizce öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirmesi için yapılmıştır. Nicel olarak yürütülen araştırmada betimsel türde tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup, 2013- 2014 eğitim öğretim yılında uygulamaya konan ikinci sınıf İngilizce dersi öğretim programını uygulayan, Kilis il merkezi ve ilçelerindeki 139 İngilizce öğretmeniyle İngilizce dersine giren öğretmenler oluşturmaktadır. Bu araştırmanında "İlkokul 2. sınıf İngilizce öğretim programına yönelik aydınlatıcı değerlendirme modeline dayalı program değerlendirme ölçeği çalışması" isimli otuz sekiz sorudan oluşan ölçekten faydalanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için betimsel (yüzde, frekans, aritmetik ortalama) ve kestirimsel (t-testi, one way anova), LSD testi istatistik tekniklerinden faydalanmıştır. Analizler neticesinde elde edilen bulgularda, programın bütün boyutlarında ilkokul 2. Sınıf İngilizce dersi öğretim programıyla ilgili, öğretmenlerin yaşlarına, haftalık girilen ders sayılarına, mezun oldukları alanlara, eğitim durumlarına, çalıştıkları yerleşim bölgelerine göre ve sınıftaki ortalama öğrenci sayılarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yine çalışılan okulun sosyoekomik seviyesine göre programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında farklılık bulunmazken, öğrenme-öğretme süreci ve çevresel boyut alt boyutunda üst gelir grubu lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Cinsiyete göre programın öğrenme-öğretme süreci ve çevresel alt boyutunda anlamı farklılık bulunmazken, programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında erkekler lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Mesleki kıdeme göre programın öğrenme-öğretme süreci ve çevresel alt boyutunda anlamı farklılık bulunmazken, programın tümü, kazanım ve içerik ve ölçme ve değerlendirme alt boyutlarında mesleki kıdemi 0-5 yıl olan öğretmenler lehinde anlamı farklılık bulunmuştur. Program, günümüzde çağın gereksinimi olan teknolojiyle iç içe olup, teknoloji kullanımını teşvik ettiği de belirlenmiştir. Ancak, öğretmenlere programın uygulanması için gerekli materyal desteğinin yapılmadığı görülmektedir. Ayrıca programda, kazanımlar bölümünde öğrencilerin psikomotor becerilerine yeterince yer verilmediği gibi, uygulanan ölçme ve değerlendirmelerin programın hedeflerini ölçmede uygun olmadığı programla ilgili ulaşılan olumsuz görüşlerdendir. Araştırmaya katılan öğretmenler, içeriklerin kolaydan zora ve somut örneklerle desteklendiği gibi, kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerin öğrenciler için olumlu olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.Master Thesis Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı yeterlikleri ile sınıfyönetimi yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışma, öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı yeterlikleri ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapılmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim yılında yapılan bu çalışmada nicel araştırmaya dayalı olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile Mardin ili sınırları içerisinde görev yapan öğretmenler (N= 151) katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak iki ölçek (Öğretim programı okuryazarlık ölçeği ve Sınıf yönetimi yeterlikleri ölçeği) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 22.0 ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık programın tüm boyutlarında cinsiyet, eğitim durumu, mezuniyet alanı, en fazla çalışılan bölge değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Mesleki kıdem ile programın yapısal özellikleri alt boyutunda ise kıdem yılı 21 yıl ve üstü olan öğretmenler aleyhine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmnelerin programın temelleri alt boyutunda "oldukça yeterliyim" programın öğeleri alt boyutunda "çok yeterliyim" programın yapısal özellikleri boyutunda ise "oldukça yeterliyim" düzeyinde olduklarını tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlikleri ölçeğin tüm boyutları ile cinsiyet, eğitim durumu, meslekı kıdemi ve en fazla çalışılan bölge değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öğretmenlerin mezuniyet alanı ile davranış yönetimi alt boyutunda ise anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmenler kendilerini sınıf yönetiminin davranış yönetimi boyutunda "yeterliyim", fiziksel düzen yönetimi boyutunda "oldukça yeterliyim" ve öğretim yönetimi, zaman yönetimi ve ilişki yönetimi boyutlarında da "çok yeterliyim" düzeyinde olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık yeterlikleri ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasında orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonunda bazı önerilerde bulunulmuştur.Master Thesis İngilizce kavram öğretimi sürecinde bulmaca tekniği kullanımının öğrencilerin akademik başarısına, kalıcılığa etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışmanın temel amacı İngilizce kavram öğretimi sürecinde bulmaca kullanımının öğrencilerin akademik başarısına ve kalıcılığa etkisini tespit etmek ile öğrencilerin bulmaca tekniği ile kavram öğrenmeye yönelik görüşlerini tespit etmektir. Çalışma Diyarbakır ilinde bir Anadolu Lisesinde 2021-2022 eğitim öğretim yılı 2. Döneminde 11. Sınıf öğrencileri ile yapılmış, deney grubunda 23, kontrol grubunda 22 olmak üzere toplam 45 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışmada kullanılmak üzere araştırmacı tarafından başarı testi geliştirilmiştir. Çalışma süresince deney grubuna bulmaca tekniği ile kavram öğretimi uygulanmış, kontrol grubuna öğretim programında önerilen etkinliklerle kavram öğretimi yapılmıştır. Geliştirilen başarı testi iki gruba da ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmış, test sonuçları istatistik programları ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda kavram öğretimi sürecinde bulmaca tekniği kullanımı ile ders gören deney grubunun son test ve kalıcılık puanlarının geleneksel yöntem kullanılan kontrol grubundan daha iyi olduğu, deney ve kontrol grubu puanları ile deney grubu ön test- son test ve son test-kalıcılık testleri puanları arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Deney grubu öğrencilerine uygulanan görüşme formu ile alınan görüşlere göre öğrencilerin çoğu bulmaca tekniği ile kavram öğretimi uygulamasını sevmiş, bulmaca etkinlikleri sayesinde kavramların zihinlerinde daha kalıcı olduğunu ve bulmaca etkinliklerinin verimli ve eğlenceli olduğunu düşündüklerini ifade etmişlerdir. Deney grubu öğrencilerinin çoğu bulmaca etkinliklerinin İngilizce derslerinde devam etmesini istediklerini, bazıları ise farklı derslerde de uygulanması gerektiğini belirtmişlerdir.Master Thesis Fen alanı öğretmenlerinde öğrenme çevikliği(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışmada fen alanı öğretmenlerinin öğrenme çevikliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaçla 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde görev yapan 298 fen alanı öğretmeninden veriler toplanmıştır. Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenme çevikliği ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada toplanan veriler SPSS 22 programı yardımı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda fen alanı öğretmenlerinin görüşlerine göre öğrenme çevikliklerinin ''sık sık'' derecesinde olduğu görülmektedir. Kişisel değişkenler açısından bakıldığında; cinsiyete göre erkeklerin soğukkanlılık çevikliği yüksek görünmektedir. Branşlarına göre genel öğrenme çevikliği ve geribildirim çevikliğinde fen bilimleri ve kimya dersi arasında farklılık görülmektedir. Görev yapılan okul türüne göre ortaokulda görev yapan fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği yüksek görülmektedir. Kıdemlerine göre genel öğrenme çevikliği, başarı güdüsü, geribildirim duyarlılığı, soğukkanlılık çevikliğinde 11-15 yıl, 16-20 yıl, 21 yıl ve üzeri kıdemleri olan fen öğretmenleri arasında farklılık olduğu görülmektedir. Görevde bulunulan yerleşim birimine göre il merkezinde görev yapan fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliğinin yüksek olduğu görülmektedir. Eğitim durumlarına göre lisansüstü eğitim almış fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği, sosyal, çevresel farkındalık, başarı güdüsü ve soğukkanlılık çevikliklerinin yüksek olduğu görülmektedir. Mezun olunan fakülteye göre Eğitim Fakültesi mezunu fen öğretmenlerinin genel öğrenme çevikliği ve zihinsel çevikliklerinin yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca araştırmanın sonunda elde edilen bulgular ışığında öneriler sunulmuştur.Article Biyoloji Öğrencilerinin Laboratuvar Güvenliği Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi(2016) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışma biyoloji öğrencilerinin laboratuvar güvenliği ve kurallarına uyma konusundaki görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Atatürk Üniversitesi eğitim ve fen fakültesine devam eden bütün öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümünde yer alan 12 madde ile laboratuvar güvenliğine ilişkin görüşler, son bölümünde yer alan 9 soru ile öğrencilerin laboratuvar güvenlik kurallarına uyma hususundaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ölçeğin laboratuvar güvenliğine ilişkin görüşleri ölçen bölümünün güvenirliği .72, laboratuvar güvenlik kurallarına uyma hususundaki görüşlere ilişkin ölçeğin güvenirliği .76 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın verilerine göre öğrencilerin genel olarak biyoloji laboratuvar güvenliği konusunu önemli buldukları, laboratuvar güvenliği konusunda bilgi sahibi olduklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte laboratuvar güvenlik kurallarına uyma konusuna dikkatli davranış sergiledikleri tespit edilmiştir. Ancak bu konuda yeterince bilgi sahibi olmadıkları belirlenmiştirArticle ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI(Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2018) Özdaş, Faysal; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin algılarını metafor aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Mardin Artuklu Üniversitesinde 2016-2017 öğretim yılında eğitim gören toplam 68 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler, öğretmen adaylarına “Öğretmenlik Uygulaması Dersi ... gibidir, çünkü ... ” cümlesi yöneltilerek elde edilmiştir. Verilerin analizinde ve yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu kategoriler “tecrübe”, “gözlem-taklit”, “zorluklar”, “uyum”, “ilişki” ve “başlangıç” olarak isimlendirilmiştir. Araştırmada en çok “tecrübe” ve “gözlem-taklit” vurgularına yer verildiği görülmüştür. Araştırmada Öğretmenlik Uygulaması Dersine ilişkin elde edilen metaforlardan “zorluklar” kategorisine ilişkin olumsuz metaforlar üretilirken diğer kategorilere ilişkin metaforların olumlu olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Ortaokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Okul Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2024) Çiçek, Dicle; Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırma, ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile okul motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Karma yöntem kullanılarak, basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 341 öğrenciye 14 ve 21 maddelik 2 ölçek uygulanmış ve veriler SPSS 22.0 ile analiz edilmiştir. Ayrıca, açık uçlu veriler MAXQDA 20 ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, eleştirel düşünme eğilimleri ile hedefe yönelim, performans, okula bağlılık ve okul motivasyonu arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığını göstermiştir. Ancak, cinsiyete göre performans, okula bağlılık ve okul motivasyonu arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Okul türlerine göre farklılık gözlenmezken, sınıf, kardeş sayısı ve ebeveyn eğitim düzeylerine göre belirgin farklılıklar bulunmuştur. Açık uçlu soruların analizi, öğrencilerin eleştirel düşünmenin olayları farklı yorumlama, şüphe ile bakma ve kişisel gelişimi artırma konusunda önemini vurguladığını göstermiştir. Öğrenciler, okula yönelik motivasyonda hem olumlu hem de olumsuz görüşler belirtmiştir. Çoğunluk, eleştirel düşünme ile motivasyon arasında bağlantı olduğunu, kültürel farklılıkların ise eleştirel düşüncenin kabulünü engellediğini ifade etmiştir. Derslerin sevilmesinin devamı artırdığı ve eleştirel düşünmenin bireylerin kendini ifade etmesine katkı sağladığı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Düşünme, Eleştirel Düşünme, Motivasyon, Okul Motivasyonu, Ortaokul ÖğrencileriArticle ÖĞRETMEN ADAYLARININ SU HAKKINDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİ VE KAVRAM YANILGILARI(Turkish Studies (Elektronik), 2018) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Reşit; Topal, Giray; Yıldız, Reşit; Çakmak, Mürşet; Department of Nutrition and Dietetics/ Beslenme ve Diyetetik Bölümü; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışma, öğretmen adaylarının cinsiyete, okudukları bölüme, öğrenim gördükleri sınıfa göre ve su hakkındaki bilgi düzeyleri ile kavram yanılgılarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Çalışma, 2018 yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nde okuyan fen bilgisi ve kimya öğretmen adayları (N=87) ile yapılmıştır. Bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Su Bilgisi Testi (SBT) kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan bu test, suyun fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ile ilgili toplam 57 madde olarak yazılmış ve geliştirilmiştir. Geliştirilen testin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Testin madde güçlük ve ayırt edicilik indisleri hesaplanmıştır Yapılan analiz sonucunsa madde ayırt edicilik ve güçlük indisleri 0,20’den düşük olan 26 madde testten elenmiştir. Geriye kalan diğer 31 madde ise SBT’de kullanılmıştır. Testin KR-20 güvenirliği 0,79’dur. Verilerin değerlendirilmesi için yüzde ve frekans değerleri çıkartılmıştır. Elde edilen testin bulgularına göre öğretmen adaylarının su hakkındaki bilgi seviyelerinin yüzde 50’ye yakın olduğu ve su hakkında kavram yanılgı oranlarının çok olduğu görülmüştür. Ayrıca cinsiyete, okudukları bölüm ve bulundukları sınıfa göre yapılan incelemeye göre de benzer sonuçların olduğu söylenebilir. Öğretmen adaylarının en çok “Suyun sıcaklığı artıkça içinde çözünen gazların miktarı artar”, “Su ile tuz (NaCI) karıştırıldığında aralarında kimyasal bir reaksiyon gerçekleşir ve tuz parçalanır”, “Kar ve yağmur suları doğada bulunan en saf sulardır”, “Su tüm sıvı haldeki maddelerle karışır”, “Su net bir dipol momente sahiptir”, “Bir insanın biyolojik ihtiyaçlarını karşılaması ve yaşamını sürdürebilmesi için, günde en az 1 litre su tüketmesi gerektiği kabul edilir” gibi maddelerde kavram yanılgıları taşıdıkları görülmüştür. Bu bulgulardan hareketle araştırmacı ve uygulayıcılar için bazı öneriler verilmiştir.Article Evaluation of the Second Grade English Curriculum Based on the Enlightening Curriculum Evaluation Model According To Teachers' Views(2021) Çakmak, Mürşet; Palabıyık, Turan; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis research was carried out for the evaluation of the second-grade English curriculum according to teacher opinions based on the enlightening program evaluation model. In the quantitative research, a descriptive type of scanning model was used. The working group of the study was determined by a simple non-selective sampling method and was composed of 139 English teachers in Kilis province and teachers who took English lessons. Thirty-eight questions and 4- way lichen type \"Elementary School 2. program evaluation scale based on enlightening evaluation model for the class English curriculum\" was used. Descriptive and predictive statistical techniques were used to analyze the data. As a result of the analysis, there was no significant difference in all dimensions of the program according to the age of the teachers, the number of courses entered weekly, the areas in which they graduated, their education status, the residential areas where they worked and the average number of students in the classroom. According to the socioeconomic level of the school, the entire program did not differ in the lower dimensions of the gain and content, measurement and evaluation, while the learning-teaching process and the environmental dimension differed in the lower dimension in favor of the upperincome group. According to professional seniority, the meaning of the program was found to differ in the lower dimensions of the gain and content, measurement and evaluation in favor of teachers with a professional seniority of 0-5 years.Master Thesis Ortaokul öğrencilerinin hibrit eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Çakmak, Mürşet; Çakmak, Mürşet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu çalışma, ortaokul öğrencilerinin hibrit eğitime ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacı ile yapılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evrenini Mardin ili Artuklu ilçesinde 2021-2022 yılı ikinci döneminde eğitim öğretim gören toplam 998 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmanın nicel bölümünde araştırmacı tarafından geliştirilen Hibrit Eğitim Modeli Görüş Ölçeği, nitel bölümünde ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel bölümün analizinde SPSS paket programından yararlanılmış, nitel bölümün analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin hibrit eğitimin avantajları ile hibrit eğitimin sosyal ilişkilere ve hayat kalitesine etkisi konusunda kararsız oldukları, hibrit eğitim modelini tercih etmedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan çeşitli karşılaştırmalarda okul türü, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu, kardeş sayısı ve ailenin gelir düzeyine göre bu görüşlerin anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bunlara göre farklı özelliklere sahip öğrencilerin birbirine yakın ve kararsız düzeyde oldukları görülmüştür. Ancak cinsiyet ve dijital kaynaklarda geçirilen süreye göre öğrencilerin görüşleri anlamlı farklılık göstermektedir. Erkek öğrenciler ve teknolojide geçirdiği süre daha fazla olan öğrenciler, hibrit eğitime yönelik daha olumlu bir yaklaşıma sahiptirler. Ayrıca araştırmada öğrencilerin, hibrit eğitimin avantaj ve dezavantajları, uygulamada yaşadıkları zorluklar ve önerileri ile ilgili görüşleri çalışmada detaylı olarak sunulmuştur.