This item is non-discoverable
Şengül, Serdar
Loading...
Name Variants
Serdar Şengül
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Anthropology / Antropoloji Bölümü
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
4
Articles
4
Citation Count
0
Supervised Theses
0
4 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
Article Teoloji ile antropoloji arasında Antikapitalist Müslümanlar(2014) Şengül, Serdar; Department of Anthropology / Antropoloji Bölümü1 Mayıs 2012 tarihinde kendilerini Antikapitalist Müslümanlar olarak adlandıran bir grup genç Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek 1 Mayıs yürüyüşüne katıldılar ve yine bir ilk gerçekleştirerek Türkiye’nin farklı illerinde kurdukları Kapitalizmle Mücadele Dernekleri altında örgütlendiler. Eleştirilerinin merkezinde kapitalist ekonomi düzeni olmakla birlikte, İslâm anlayışlarının merkezinde bir din olarak İslâm’ı kapitalizm ve diğer sömürü biçimleriyle uyum içerisinde gösteren her türlü Müslümanlık anlayışlarının eleştirisi de bulunmaktadır. Bu bağlamda, İslâmi referanslar kullanan mevcut hükümeti kapitalist ekonomi anlayışını İslâm adı altında tatbik etmek, kendi tabirleriyle kapitalizme abdest aldırmak suretiyle ona dinsel meşruiyet kazandırmaya çalışmak biçiminde ekonomik ve sınıfsal temelde eleştirmektedirler. Bu yazı Antikapitalist Müslümanlar hareketini politik programları, Türkiye’de ve İslâm dünyasında takipçisi ya da devamcısı olduğunu iddia ettikleri entelektüel gelenekler ve Türkiye’de yaratabilecekleri etkiler açısından okumayı amaçlamaktadır.Article Citation - WoS: 3Citation - Scopus: 6Abluted capitalism: Ali Shariati's critique of capitalism in his reading of Islamic Economy(Sage, 2015) Şengül, Serdar; Department of Anthropology / Antropoloji BölümüIslamic sociologist Ali Shariati is a leading figure of the reconstruction of religious thought in the Islamic world known especially for his anti-capitalist stance and leftist reading of Islamic history. In the philosophy of history that he developed, he classified religions as religions of tawheed (unicity of God) and religions of shirk (multiple gods). According to this new reading of history, the main struggle is not between religion and secularism but between religions of tawheed and of sheerk. The issue of the gaining and the distribution of the property is central to his classification. Shariati argued that followers of tawheed and of sheerk can be found in all religions including Islam. To support his argument Shariati explored how capitalistic understanding of Islam has been developed and legalised while anti-capitalist messages and orders of Islam were marginalised and illegalised just after the death of the Prophet Mohammed. He analysed the rivalry between his close companions over the content of a proper Islamic economic order and how this rivalry gave way to two contradicting understanding of Islam, marks of which can be seen today in the contemporary Muslim world. He coined the term abluted capitalism' to define the economic policies of Muslim sovereigns to make Islam compatible with capitalist economic principles.Article Melayê Cizîrî ve Diwan Okuma Geleneğİ(2016) Şengül, Serdar; Department of Anthropology / Antropoloji BölümüMedrese öğrencileri ve hocaları doğu ve güneydoğu Türkiye'de yer alan medreselerin avlusunda on altıncı yüzyıl âlim ve mutasavvıfı Melayê Cizîrî'nin Dîwan'ını makamlı bir şekilde okumaktadırlar. Arapçaya dayalı dinî ilimlerin yanı sıra Dîwan okumak bu medreselerde bir gelenek oluşturarak bu medreselerin sembolik gösterenlerinden biri haline gelmişlerdir. İslâm geleneğinde medrese-tekke, dini-tasavvufi ilimler ayrılığı düşünüldüğünde Dîwan'ın medreselerde sahip olduğu yer açıklanması gereken bir durum olarak ortaya çıkmaktadır. Bu makale sûfî bir şairin ve Dîwan'ının hangi tarihsel ve kültürel dinamiklerin neticesinde bölge medreselerinin sembolü haline geldiğini ve makamlı bir şekilde okunduğunu antropolojik bir perspektiften incelemeyi amaçlamaktadır. Müslümanların tarihi boyunca iki temel eğilim İslam'ın anlaşılmasında ve hayata geçirilmesinde başat olmuştur. Bunlardan birisi medrese ve burada tedris edilen Arapça dinî ilimlere dayalı evrenselci eğilimidir. Diğeri ise İslâm'ın yerel estetik beğenilerine göre şekillenen daha tikel ve yerel bir eğilimdir. Bununla birlikte bu iki eğilim, birbirinden izole edilmiş olmayıp bir diğerinin sınırını sürekli olarak aşmış, ara form ve kurumlar meydana getirmeye çalışmışlardır. Bir medrese âlimi ve sûfî şair tarafından yazılan ve medrese mensupları tarafından makamlı bir şekilde medreselerin avlusunda okunan Dîwan, İslam tarihinde inşa edilmiş fiziki ve epistemolojik sınırların aşındırıldığı bir örnek olarak değerlendirilebilir.Article Cizre kırmızı medrese bağlamında tarih kimlik hafıza oluşumu(2014) Şengül, Serdar; Department of Anthropology / Antropoloji BölümüBu makale, Osmanlı modernleşmesi ve Türk ulus-devlet inşa sürecinin Türkiye’de yaşa- yan Kürtler arasında medrese algısını nasıl etkilediğini Cizre’de bulunan Kırmızı Medrese özelinde tarihsel ve etnografik perspektiften incelemeyi amaçlamaktadır. Kırmızı Medre- se’nin 1508 yılında bir Kürt Beyi tarafından inşa edildiğine inanılmaktadır. Medrese 1847 yılında Beyliğin ortadan kaldırılışından sonra yıkıntı haline gelmiştir. Bununla birlikte, Kırmı- zı Medrese toplumsal hafızada bugüne kadar önemli bir rol oynamaya devam etmiştir. Kül- tür, kimlik ve hafıza arasındaki ilişkilerin Kürtler’in bu medreseye dair anlatılarında nasıl tahayyul ve inşa edildiği bu yazının odak noktasını oluşturmaktadır. Yazıda ilk olarak hafıza, kimlik ve politik tahayyülün ilişkilendirildiği teorik çerçeve kısaca anlatılmış, ardından Kırmı- zı Medrese’nin önem kazandığı tarihsel bağlam açıklamış, ardından Kırmızı Medrese’yi hatır- lamanın temelinde yatan dinamikler ve bunların politik ve kültürel görünümleri ele alınmıştır.