MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Kodaş, Betül

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

15

Articles

9

Citation Count

0

Supervised Theses

4

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Article
    The role of trust in tourists’ motivation to participate in co-creation
    (Emerald, 2023) Kodaş, Betül; Resat Arıca, Cihan Cobanoglu, M. Omar Parvez, Viput Ongsakul and Valentina Della Corte
    Purpose – Intention to re-participate in co-creation (IRCC) is an essential indication of customers to their deal proneness. Therefore, this study aims to focus on the role of trust in the relationship between tourists’ motivation for IRCC activities and the perceived service outputs in the tourism research. Design/methodology/approach – This study applies a quantitative method approach to achieve perceptions into this unfamiliar phenomenon of IRCC. A total of 305 valid questionnaires were collected from October 10 to October 30, 2020 in Istanbul, then analyzed with covariance-based structural equation modeling using the linear structural relations (LISREL) software package. Findings – The findings of the study showed that the tourists’ IRCC is categorized under four factors: learning benefit, social interaction benefit, hedonic benefit and financial benefit. In the context of IRCC, organizational trust partially mediates the relationship between tourist intention and deal proneness motivation for IRRC. Research limitations/implications – The scope of research was limited to domestic tourists visiting Istanbul. Research must be conducted on tourists visiting other destinations and who differ in terms of cultural features to make assessments on a larger scale. Furthermore, when considering that co-creation is the consequence of the collaboration between the business and the customers, researching businesses’ initiatives based on promoting the participation in co-creation will make a contribution both for the managers and to the literature to formalize the co-creation process. In addition, social networks are one of the main platforms where tourists motivation to participate in co-creation, but tourists can both create and destroy value on social media regarding the businesses and touristic experience. In this respect, future research should analyze tourists’ motivation elements that urge them to co-create and codestroy value on social networks, contributing to understanding and evaluating the co-creation process in all aspects. Practical implications – In contrast with prior research, this study offers a model that integrates the antecedents and consequences of the IRCC process. In this perception, insight tourist motivational factors to IRCC activities provides a path for tourism businesses to strategically manage their activities. This study mostly uncovers the role of organizational trust positively in effect the re-participation. Originality/value – IRCC is an issue that should be evaluated with its antecedents and outputs. In the literature, several studies evaluate co-creation outputs but research on antecedents promoting IRCC is limited. In this study, the antecedents (motivation to re-participate) and outputs of co-creation (trust and perceived benefit) are evaluated together
  • Master Thesis
    Yerli Ziyaretçilerin Gastronomi Deneyimlerinin Davranışsal Niyet Üzerine Etkisi: Mardin Örneği
    (2024) Kodaş, Betül; Kodaş, Betül
    Gastronomi turizmi her geçen gün büyümesi ve gelişmesi ile birçok destinasyonun cazip bir hal almasında önemli bir rol oynamaktadır. Gastronomi turizmi, destinasyonları benzersiz kılan ve turistlere inanılmaz deneyim sunan bir turizm türü halini almıştır. Global anlamda gastoronomi odaklı gerçekleştirilen seyahatlerde ciddi anlamda artış yaşanmasıyla birlikte deneyim sonrası gerçekleşen davranışsal niyetleri etkileyen başlıca unsurlar haline gelmiştir. Bu bağlamda, gerçekleştirilen araştırmanın amacı yerli ziyaretçilerin gastronomi deneyim ile davranışsal niyet arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaca ulaşmak için Mardin destinasyonunu ziyaret eden ve gastronomi deneyimi yaşayan yerli ziyaretçilerden anket uygulama yoluyla 2022 Ağustos ve Kasım ayları arasında toplam 420 anket formu elde edilmiştir. Elde edilen veriler IBM SPSS istatistik ve LİSREL programları ile analiz edilmiştir. Araştırma modelinde yer alan ölçüm aracının doğrulayıcı faktör analizleri ile güvenirlik ve geçerlilikleri test edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda verilerin istenilen düzeyde güvenirliliğe ve geçerliliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analiz sonrası hipotezlerin arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi aracılığıyla test edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda yerel yiyecek ve mekân deneyimi ve tadım deneyiminin davranışsal niyet üzerinde anlamlı etkisi bulunmuştur. Bunun yanında öğrenme deneyimi ve gurme deneyiminin davranışsal niyet üzerinde anlamlı etkisi bulunmamıştır. Çalışma sonuçlarına bağlı uygulanabilir öneriler belirtilmiştir.
  • Article
    Ziyaretçilerin Yavaş Turizm Motivasyonlarının Belirlenmesi: Halfeti Örneği
    (GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 2022) Kodaş, Betül; Özçelik, Metin
    Bu çalışmanın amacı Halfeti’yi ziyaret eden yerli ziyaretçilerin yavaş turizm motivasyonlarını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yaklaşımı kapsamında tasarlanan bu çalışmada veriler uygun (amaçlı) örnekleme yöntemiyle yüz-yüze görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler 2021 yılının Ekim ayında yavaş kent Halfeti’yi farklı zamanlarda ziyaret eden 12 ziyaretçiden toplanmıştır. Elde edilen verilerin betimsel analizi sonucunda, ziyaretçilerin yavaş kent Halfeti’yi ziyaret etmeye iten itici seyahat faktörler; kendini yansıtma ve keşif, merak ve kültürel bilgilenme, kaçış ve rahatlama olarak belirlenmiştir. Çekici seyahat motivasyon faktörleri olarak da Halfeti’nin doğası, tarihi ve mimarisi, yavaş kent olması ve gastronomik çekicilikler olarak saptanmıştır. Araştırma sonucunda çalışmanın teorik katkısı ve yönetimsel öneriler tartışılmıştır.
  • Article
    Destinasyon Marka Farkındalığı, Destinasyon Marka İmajı ve Algılanan Kalitenin Destinasyon Marka Sadakatine Etkisi: Mardin Odaklı Bir Araştırma
    (İşletme Araştırmaları Dergisi, 2021) Kodaş, Betül
    Amaç – Bu araştırmada Güneydoğu Anadolu bölgesinin önemli bir turizm destinasyonu konumunda olan Mardin ilinin tüketici temelli destinasyon marka denkliğinin ölçülmesi ve destinasyon marka farkındalığı, destinasyon marka imajı ve algılanan kalitenin destinasyon marka sadakatine etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Yöntem – Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle marka denkliği bileşenlerinin ölçülmesinde kullanılan ölçme aracının güvenirlik ve geçerlikleri sağlanmaya çalışılmıştır. 2019 yılının Kasım ve Aralık aylarında toplanan verilere (n:212) geçerlik ve güvenirlik analizi gerçekleştirildikten sonra yapısal model kurularak önerilen kuramsal model test edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğin sağlanmasında açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçüm modelinin doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin yakınsak ve ayırt edici geçerlikleri sağlanmıştır. Hipotezlerin testi için yapısal model analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular – Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda destinasyon marka denkliğinin dört boyuttan oluştuğu ve Aaker, (1991) ve Keller (1993) tarafından ortaya konan tüketici temelli marka denkliği modelleri çerçevesinde doğrulandığı görülmüştür. Yapısal modelin analizi sonucunda ise kuramsal çerçeveye dayalı oluşturulan hipotezler desteklenmiştir. Bulgular değerlendirildiğinde destinasyon marka farkındalığı, algılanan kalite ve destinasyon marka imajının destinasyon marka sadakatini pozitif yönlü etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Tartışma – Güçlü bir marka oluşturmak için ziyaretçilerin marka denkliğinin bileşenlerine yönelik algılarının bilinmesi ve destinasyon paydaşları tarafından pazarlama ve yönetim stratejilerinin oluşturulması ve izlenmesi gerekmektedir. Turistlere bilinenin dışında farklı ve eşsiz deneyimler sunarak ziyaretçilerin destinasyona yönelik algıladıkları kalite, imaj ve sadakat düzeylerinin arttırılması ile güçlü bir marka algısı oluşturulabilir. Araştırma bulguları destinasyon yönetim paydaşlarına etkili bir destinasyon marka denkliği oluşturmanın destinasyon marka gücüne sağlayacağı katkılar konusunda önemli bilgiler sunmaktadır.
  • Master Thesis
    Koronavirüs (Covid-19) Sonrası Dönemde Turizm ve Otelcilik İstihdamının Geleceği: Mardin İli Otel İşletmeleri Örneği
    (2025) Kodaş, Betül; Kodaş, Betül
    Turizm dış etkenlerden en hızlı ve en çok etkilenen sektörlerden biridir. Yakın zamanda yaşanan pandemi, turizm sektörünü ciddi şekilde olumsuz etkilemiştir. Pandemi gibi olumsuz faktörler, işletmelerin kapanmasına, çalışan sayısında azalmaya gidilmesine ve işletmelerin güç kaybetmesine yol açmıştır. Turizm sektörünü dış etkenlerden kolayca etkilenmesi ve birçok iş koşullarının bu durumlardan etkilenmesiyle birlikte, bu çalışmada konaklama işletmelerinde çalışan bireylerin turizm sektöründeki çalışma koşulları, iş güvencesizliği ve COVID-19 sonrası bu güvencesizliğin geleceğe yönelik kaygıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu araştırmada, COVID-19 sonrası dönemde turizm ve otelcilik çalışanlarının istihdamının geleceğine yönelik algıları incelenmiştir. Veri analizi için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi uygulanmıştır. Araştırma da 14 katılımcı ile yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin analizi sonucunda, kodlar (76) aracılığıyla temalar belirlenmiştir. İçerik analizi yöntemiyle 4 ana tema belirlenmiştir. Belirlenen 4 ana tema ise 10 alt tema altında toplanarak derlenmiştir. Bu ana temalar; turizm ve otelcilik sektöründeki çalışma koşulları, konaklama işletmeleri, otel çalışanlarının nitelikleri ve COVID-19'un turizm ve otelcilik sektörü ile otel çalışanları üzerindeki etkileridir. Bu çalışmada Mardin ilinin merkezinde bulunan beş yıldızlı konaklama işletmelerinde art ve orta kademede çalışan bireylerle yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak, turizm sektörü çalışanlarının sektöre yönelik bakış açıları, sektördeki istihdam edilebilirlik ve geleceğe dair kaygıları ele alınmıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda, işletme yöneticilerine ve iş verenlerine çeşitli önerilerde bulunulmuştur
  • Article
    Overtourism Movements and Tourism Phobia in the Light of Media Coverage
    (2020) Kodaş, Betül; Can, İpek Itır; İflazoğlu, Nurhayat
    Tourism, which is one of the world's largest industries, has been tending to unwittingly\rendanger its own existence since 2012 when the number of international tourists rose to\rover 1 billion. One of the top challenges facing tourism in the 21st century is tourism phobia\rand the upward trend of the phobia in recent years. Anti-tourism movements have been\rrolled out in Barcelona and Venice under the motto \"this is not tourism, this is invasion\",\rleading to a ripple effect across Europe. The momentum of anti-tourism movements has\rattracted the interest of academics of tourism, and it has been argued that it is of priority for\rfurther studies. Anti-tourism movements led by local people result from overcrowding,\rnoise, infrastructural problems and similar challenges. The majority of people consider\rtourism not something that brings about benefits but a detrimental activity. In addition, such\rmovements wreak their anger on tourists, the least responsible party among the\rstakeholders. Tourism phobia is the fear, aversion or social rejection that the local citizens\rfeel in a destination towards tourists. One of the reasons behind tourism phobia's rise around\rthe world is media coverage without a question. How tourism phobia is interpreted and\rnarrated by media outlets is of capital importance as they have a direct influence on\rindividuals, groups of people and a society as a whole. To this end, the study, which relies\ron a descriptive analysis, addresses 16 news reports covered by international media outlets\rabout anti-tourism movements and tourism phobia. The analysis pointed to four main\rthemes in advent of overtourism, effects of overtourism and tourism phobia, anti-tourism\rpropagandas, measures and limitations, and a total of 20 thematic codes of those codes.
  • Article
    Mardin ve Diyarbakır’da Yer Alan Restoranlara Yönelik Müşteri Şikâyetlerinin İncelenmesi: Tripadvisor Örneği
    (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2021) Kodaş, Betül; Üzülmez, Meral
    Bu araştırmanın amacı, turistik destinasyon niteliği taşıyan Mardin ve Diyarbakır’dafaaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerine yönelik yapılan çevrimiçi şikâyetlerinincelenmesidir. Bu çerçevede, Mardin ve Diyarbakır’da hizmet veren yiyecek içecekişletmelerini ziyaret eden misafirlerin olumsuz deneyimleri sonucunda ortaya çıkan şikâyetunsurları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemini toplamda 1424 yorumoluştururken, yorumlar içerik ve betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Araştırmanınbulgularına göre, Mardin ve Diyarbakır’daki yiyecek içecek işletmelerine yapılan şikâyetleratmosfer, gıda, servis ve diğer şikâyetler olmak üzere dört farklı kategoride ele alınmıştır.Genel olarak her iki destinasyonda da lezzet, fiyat, kötü servis ve hijyen unsurlarının en fazlaşikâyet edilen konular olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonucunda turizm uygulayıcılarınayönelik öneriler sunulmuştur.
  • Article
    Mardin’e Gelen Yerli Ziyaretçilerin Gastronomi Deneyimlerinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi
    (Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2022) Kodaş, Betül; Sekizkardeş, Mahmut
    Turistler bir destinasyona özgü yemekleri tatmak, mutfak kültürünü deneyimlemek, destinasyona özgü yemeklerin üretim aşamalarını görmek için turizm faaliyetlerine katılabilmektedir. Özellikle son yıllarda gastronomi turizmi destinasyonlar için popüler ve ilgi çekici bir turizm türü olarak öne çıkmaktadır. Gastronomi turizmi turistler için unutulmaz anı ve duygu yoğunluklu tatmin edici bir deneyim sunmayı amaçlayan ve bu yönüyle popüler bir turizm türü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışma Mardin’e gelen yerli ziyaretçilerin gastronomi deneyimlerinin incelenmesi ve demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koyma amacı taşımaktadır. Çalışmada nicel yöntem tercih edilmiştir. Veriler Mardin’i ziyaret eden 250 yerli ziyaretçiye anket formu doldurtularak elde edilmiştir. Elde edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi yapılarak ölçeğin yapı geçerliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Yerli ziyaretçilerin gastronomi deneyimlerinin demografik özeliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak için t-testi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Turistlerin gastronomi deneyimleri ile medeni durumları, yaşları, aylık kişisel gelirleri ile aralarında anlamlı ilişkiler tespit edilmiş iken cinsiyetleri ve eğitim durumları arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir
  • Master Thesis
    Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi; Mardin İli Örneği
    (2025) Kodaş, Betül; Kodaş, Betül
    Turizm sektörü, dünya çapında hızla büyüyen ve giderek daha fazla insana hitap eden bir endüstridir. Küreselleşme ile, turizm sektörü büyük bir ivme kazanmış olsa da bu gelişme beraberinde önemli tehditleri de getirmektedir. Özellikle çevresel, ekonomik ve kültürel faktörler, sektörü olumsuz yönde etkileyebilecek riskler arasında yer almaktadır. Bu tehditler, sürdürülebilir turizm anlayışı ve etkin yönetim stratejilerinin önemini her geçen gün arttırmaktadır. Turizm sektörü içersin de yer alan konaklama işletmeleri, krizlerden yüksek düzeyde etkilenen işletmelerdir. Konaklama işletmelerinin kriz öncesinde krizlerin tahmin edilebilmesine yönelik yapılan stratejiler, kriz anlarında örgüt içi planlamalar ve krizi aşabilmek için izlenen stratejilerle yakalamaya çalıştıkları başarılar, son yıllarda oldukça fazla gündeme gelmektedir. Konaklama işletmesi yöneticilerinin, izleyecekleri kriz yönetim stratejileri ve planlamaları, krizlerin meydana getirdiği tehditlerin fırsata dönüştürülmesi açısından oldukça önem taşımaktadır. 2015-2016 yıllarında yaşanan terör olayları neticesinde Mardin ilinin sınıra yakın olması, bölgede turizm faaliyetlerinin olumsuz yönde etkilenmesine neden olmuştur. Bu çalışmanın amacı, turizm sektöründe etkili olan krizlerin konaklama işletmeleri üzerindeki etkilerini, krizden en az zararla kurtulmak için izlenen yolları ve kriz sonrası edinilen deneyimlerle gelecekteki olası krizlere karşı yapılan stratejik planlamaları ortaya koymaktır. Bu nedenle, Mardin il merkezinde faaliyet gösteren üç adet beş yıldızlı otel işletmesinin yöneticileriyle nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak araştırma verileri toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve analiz sonucunda ise 63 kod ile 4 ana tema belirlenmiştir. Bu temalar; kriz nedenleri, kriz öncesi yönetimi, kriz anı yönetimi ve kriz sonrası yönetimine yönelik temalardır. Araştırma bulguları doğrultusunda, işletme yöneticilerine ve iş verenlerine çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
  • Book Part
    Social media networks as an effective way to promote events
    (IGI Global, 2023) Kodaş, Betül; Köz, Ela Nazlı
    Today, we have witnessed many events and festivals organized by different countries throughout the years. Some of these are organized locally, while the others are international. Social media networks are one of the essential marketing strategies which included advertising and promotion for event organizers. In this chapter, social media platforms, which can be used in promoting events and festivals, will be discussed conceptually by making a comprehensive literature review based on relevant literature. After reviewing the literature, this chapter will report how social media networks can be used as a promotional strategy for the event industry. So, this chapter aims to analyze in depth the relationship between social media platforms and promotions of events, and assessed how social media applications can be used to promote tourism events and festivals. At the end of the chapter, some practical implications will be presented to events marketers about social media tools used effectively to build effective promotional strategies for events and festivals.