Yıldırım, Muhamet Cevat
Loading...
Name Variants
M Cevat Yıldırım
Yildirim, Cevat
Yildirim, Cevat
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
10
Articles
5
Citation Count
0
Supervised Theses
4
8 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 8 of 8
Master Thesis Yükseköğretime geçiş politikaları: Bir model önerisi(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet CevatBu çalışmanın amacı, liselerde görev yapan öğretmenlerin ve lise son sınıf öğrencilerinin Türkiye'de yükseköğretime geçiş politikalarına ilişkin algılarının betimlenmesi ve yükseköğretime geçişe ilişkin yeni bir model önerisinin geliştirilmesidir. Ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen çalışma grubunu 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Mardin Merkez, Kızıltepe ilçe sınırları içerisinde bulunan Anadolu, Mesleki ve Teknik Anadolu ve Anadolu İmam Hatip liselerinde görev yapan 18 öğretmen ile bu okullarda öğrenim gören 18 lise son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle katılımcıların görüşleri alınmıştır. Nitel veriler, betimsel ve içerik analizine tabi tutularak yorumlanmıştır. Bu araştırmayla elde edilen bulgulardan bazı sonuçlar ise şunlardır: Türkiye'de yükseköğretime geçiş sistemi ve yapılan sınavlara ilişkin, öğrenci ve öğretmenlerin olumsuz algılara sahip oldukları, bu sınavların öğrencileri psikolojik olarak, sosyal açıdan ve aile ile iletişimleri bağlamında olumsuz etkilediği, fakat onların akademik bilgi seviyelerinin artışını olumlu etkilediği görülmüştür. Her iki gruptaki katılımcıların, yükseköğretime geçişte uygulanan önceki sınav sisteminde soru sayısının fazla olmasını olumlu, fakat sınavın haftalara yayılmasını ve puan türlerinin çok fazla olmasını olumsuz buldukları tespit edilmiştir. Yükseköğretime geçişte yeni sistem olan YKS ile ilgili olarak, sınavda soru sayısının azaltılması lise son sınıf öğrencileri ve öğretmenler tarafından olumsuz görülürken; oturum sayısının ve puan türlerinin azaltılması, olumlu bulunmuştur. Öğretmenlerin ve lise son sınıf öğrencilerinin büyük çoğunluğu lise türüne göre sınavların yapılması ve sınavda alanla ilgili soruların sorulması yönünde görüş bildirmişlerdir. Bazı katılımcıların ise yetenek ve ilgilere göre ya da ortaöğretim başarı puanına göre değerlendirme yapılmasını istedikleri araştırma bulguları arasında yer almaktadır. Yapılan çalışma sonucunda mevcut sınav sisteminin olumsuz etkileri ve katılımcıların görüşlerine dayalı olarak yükseköğretime geçişte yeni bir model önerisi sunulmuştur. Yükseköğretime geçişte önerilen yeni modelde öğrencinin ortaöğretim başarı puanının %25'i, ortaöğretimde faaliyetlere katılımının ve ürettiği projelerin %25'i ve yükseköğretime giriş sınav puanının %50'si alınarak elde edilen puanın aritmetik ortalaması hesaplanır. Aday, elde edilen bu puan ile yükseköğretime geçiş hakkı elde eder.Article Yapılandırmacı öğrenme paradigması ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi(2012) Yıldırım, Muhamet Cevat; Demirtaş, HasanBu çalışmada, müfettiş ve öğretmen görüşlerine dayalı olarak ilköğretim okullarında yapılandırmacı öğrenme paradigması ilkeleri açısından öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada hem nicel hem de nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Nicel yöntem kapsamında araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek, nitel yöntem kapsamında ise odak grup görüşmesi ve doküman incelemesi teknikleri kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde parametrik ve parametrik olmayan analiz teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın/örneklemi nicel boyut için Şanlıurfa il merkezindeki 367 öğretmen ve 42 ilköğretim müfettişinden, nitel boyut için ise Şan hur fa il merkezindeki 12 öğretmen ve 12 ilköğretim müfettişinden oluşmuştur. Nitel verilerde ise içerik analizi yapılmıştır. Müfettiş görüşlerine göre, ilköğretim müfettişleri öğretmen denetiminde yapılandırmacı öğrenme paradigması ilkeleri açısından öğretmen denetiminin beş boyutuna da çoğu zaman dikkat etmektedirler. Öğretmen görüşlerine göre ise ilköğretim müfettişleri öğretmen denetiminde, ''Öğretmenin yönetimsel görevleriyle ilgili etkinlikler, öğrenmeye özendirme etkinlikleri, öğretimi planlama ve öğrenme ortamını düzenleme etkinlikleri" boyutlarına çoğu zaman, "Beceri geliştirme ve değerlendirme etkinlikleri, düşünmeyi geliştirme etkinlikleri" boyutlarına ara sıra dikkat etmektedirler. Öğretmen denetiminde; denetim süreci, müfettişlerin görev alanları ve denetim mevzuatı boyutlarında çeşitli sorunların olduğu sonucuna ulaşılmıştırMaster Thesis Taşımalı eğitim: Öğretmen ve öğrenci görüşleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2017) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet CevatBu araştırmanın amacı, taşımalı eğitim uygulamasına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada 2016-2017 öğretim yılında taşımalı eğitim kapsamında yer alan Mardin ili taşıma kapsamındaki X okulunun öğrenci ve öğretmenleri ile görüşmeler yapılarak taşımalı eğitimle ilgili çeşitli nitel veriler sunulmuştur. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlar ise şunlardır: Taşımalı eğitimde çalışan şoförlerin niteliği, yemeğin kalitesi ve hafta sonu eğitsel etkinliklere katılamama gibi sıkıntılar mevcuttur. Bu sıkıntıların ortadan kaldırılabilmesi için şunlar yapılmalıdır: Şoförler en az lise mezunu kişiler arasından seçilerek, şoförlerin yaptığı iş ile ilgili eğitim alması sağlanmalıdır. Yemeklerde hijyene ve lezzete dikkat edilmelidir. Öğrencilerin hafta sonu etkinliklerine katılmasına yönelik bazı tedbirler alınmalıdır.Master Thesis Eğitim yönetiminde baskı grupları: Yerel aktörler(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet CevatAçık sistemler olan okullar toplumun her kesimi ile doğrudan veya dolaylı temas halindedir. Bu durum okulun çevresel unsurların etkisi altında kalmasına, okul yönetiminin karar süreçlerine ve genel olarak eğitim işleyişine yön verebilmektedir. Okuldan beklentisi bulunanların isteklerinin her zaman gerçekleştirilmesi mümkün olmadığından okul üzerinde baskı gruplarının olumsuz etkilerinden kaynaklanan sorunlar ortaya çıkabilmektedir. Okula, okul yöneticilerine ve öğretmenlere yönelik gelişen çevresel baskılar ile eğitim faaliyetlerini yerine getirme mücadelesi arasında sıkışan okullarda amaçların gerçekleştirilmesi güçleşebilmektedir. Çalışmanın amacı, okul-çevre ilişkileri bağlamında baskı gruplarının okula yansımalarını bir okul müdürünün yaşadığı deneyimlere dayalı olarak betimlemektir. Çalışmanın önemi ise okul müdürleri ile okul yönetimine etki eden baskı grupları arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak ele almasıdır. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden anlatı araştırması deseninde yürütülmüş, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme soruları için üç uzmandan görüş/öneri alınmış ve sorulara son şekli verilmiştir. Elde edilen veriler edimsel analiz yöntemiyle analiz edilerek katılımcının deneyimlerine ilişkin anlatıları kronolojik bütünlük içinde yeniden hikayeleştirilmiş ve tema (hikaye)-alt hikayelere göre düzenlenerek sunulmuştur. Verilerin analizi sonucunda okul yönetimine etki eden baskı gruplarının (a) aileler, (b) bürokratlar ve yerel yöneticiler, (c) ticari yapılar, (d) aşiret ve kanaat önderleri, (e) sendikalar, (f) öğretmenler ve diğer okul yöneticileri, (g) yerel basın, (h) siyasi parti temsilcileri olduğu; baskı gruplarının okuldan taleplerinin (a) personel ve öğrenci işlerine yönelik, (b) ticari beklentiler, reklam ve tanıtım yapma (c) üye kazanma olduğu; başa çıkılamayan taleplerin okul müdüründe (a) mesleki ve kişilik olarak özsaygı kaybı yaşama, (b) sinmişlik, kırgınlık, vazgeçiş, (c) yetersiz hissetme, (d) çaresiz hissetme, (e) dışlanmışlık, (f) mesleki idealizmin kaybolması gibi duygular oluşturduğu; okul müdürünün kendisine gelen taleplerde (a) kabul etme, (b) görmezden gelme ve kaçınma, (c) diplomatça bir üst makama yönlendirme, (d) ikna etme yoluna gitme ve (e) reddetme gibi stratejiler izlediği tespit edilmiştir. Okul müdürü baskı gruplarıyla ilişkilerde (a) okul müdürünün yetkilerinin artırılması, (b) okulun mali açıdan üst yönetim tarafından desteklenmesi, (c) öğretmeni koruyacak yasal düzenlemeler yapılması, (d) öğretmen haberleri konusunda basının daha duyarlı davranması, (e) yöneticilere yönelik şikayetlerde mutlaka nesnel ve somut kriterler aranması gibi öneriler sunmaktadır. Araştırmadan elde edilen genel sonuca göre ise okulun ve okul yöneticilerinin çevresel baskı unsurlarından yüksek düzeyde etkilendiği, baskı gruplarının okulun amaçlarını gerçekleştirmesinde zorluk meydana getirdiği tespit edilmiştir.Article A Study on Contribution of the Basic Training Course to the Professional Development of Probationary Teachers(EDAM, 2012) Yıldırım, Muhamet CevatBu çalışmanın amacı, temel eğitim kursunun aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkısı hakkında bir değerlendirme yapmaktır. Çalışma grubu, Şanlıurfa ilindeki 21 aday öğretmen ve 5 eğitim müfettişinden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış gözlem, odak grup görüşmesi ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemleriyle toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, temel eğitim kursunun örgütsel sosyalleşme, bilgilenme ve psikolojik etki açısından aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine olumlu etkisinin olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, temel eğitim kursunda içerik, planlama ve örgütleme, öğretim ortamı, öğrenme ve öğretme süreci açısından bazı sorunların yaşandığı belirlenmiştir. Dolayısıyla, aday öğretmenlerin ihtiyaçları ve günümüz koşuları dikkate alınarak temel eğitim kursu ile ilgili gerekli düzenlemelerin yapılmasının bir zorunluluk haline geldiği söylenebilir.Article An alternative method for professional development of teachers: Peer observation(2011) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; Demirtaş, HasanBu araştırmanın amacı, meslektaş gözlemine ilişkin bir betimleme ve değerlendirme yapmaktır. Bu kapsamda meslektaş gözleminin tanımı, meslektaş koçluğu, meslektaş danışmanlığı, meslektaş denetimi, mentorlük gibi kavramlarla ilişkisi, aşamaları, faydaları ve sınırlılıkları tartışılmış ve değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, meslektaş gözlemi, ön görüşme, gözlem ve gözlem sonrası görüşme aşamalarından oluşan gönüllülüğe dayalı bir süreçtir. Bu süreç, öğretmenler arasındaki işbirliğinin artmasına, öğretmenlerin mesleki gelişimine, özgüvenlerinin ve özfarkındalıklarının artmasına katkı sağlamaktadır. Meslektaş gözleminin, açık ve yapıcı bir ortam içerisinde yeterince tartışma yapılamaması, kişilerin eleştiriye karşı hassas ve kırılgan olması, çok az sayıda kişinin bu süreç için gerekli yeterliklere sahip olması gibi sınırlılıkları vardır. Bu sınırlıklara rağmen meslektaş gözlemi Türkiye’de öğretmen yetiştirmeye yönelik yeni bir yaklaşım olarak uygulanmalıdır. Ayrıca bu yöntemin etkili olması için öğretmenlere gözlem, iletişim, yapıcı eleştiri gibi konularda nitelikli eğitimler verilmelidir.Master Thesis Hizmet öncesi öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin bir araştırma(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet CevatBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Nicel araştırma yöntemine dayanan bu çalışmada tarama ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Mardin ili Kızıltepe ve Artuklu ilçelerinde farklı okul türlerinde görev yapan 6217 öğretmen araştırma evrenini oluşturmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 750 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve hizmet öncesi öğretmen eğitimi algı ölçeğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, Welch testi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılarının kıdem değişkenin tüm boyutlarında ve eğitim durumu değişkeninin eğitim ve öğretim mesleki yeterliği ve akademisyenlerin yeterliği boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin % 28.7'si hizmet öncesi dönemde aldıkları eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap verdiğini, % 59.1'i bu eğitimin çağın ihtiyaçlarına kısmen cevap verdiğini; % 12.3'ü ise verilen eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap vermediğini belirtmiştir. Çalışmada hizmet öncesi dönemde öğretmenlere mesleki ve kişisel gelişimleri için gerekli ortam ve fırsatların sağlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Article Developing a Scale for Constructivist Learning Environment Management Skills(Ani Yayincilik, 2014) Yildirim, M. Cevat; Yıldırım, Muhamet CevatProblem Statement: The success of creating a constructivist learning environment is directly related to teachers' management abilities and therefore scales that evaluate those skills are essential to the process. Given the importance of this subject, the development of scales that address all aspects of the constructivist learning environment should be an assessment priority. Purpose of the Study: The purpose of this study is to develop a scale that will determine elementary and high school teachers' management skills within the constructivist learning environment. Methods: The study was conducted on three different study groups composed of teachers working in elementary and high schools located in the city center of Sanliurfa, Turkey. The groups were determined by the random sampling method. A draft scale composed of 47 items was compiled for use in this study. Exploratory factor analysis (EFA) was applied to evaluate the factor structure of the scale. Item analysis was used to evaluate the consistency of each item within the entire scale and the distinctive quality of each item. Confirmatory factor analysis (CFA) was applied to assess whether the factors obtained as a result of EFA were confirmed or not. The reliability of the scale was calculated by Cronbach's alpha coefficient for internal consistency and test-retest methods. Findings and Results: As a result of EFA, a six-factored structure composed of 33 items, which have factor load values of .49 and above was finalized. Item analysis affirmed that each item was consistent with the entire scaleand the distinctive powers of the items were at an acceptable level. CFA indicated that the fit indexes had values significantly above acceptable values, which confirmed the 6-factored structure. The scale's internal consistency coefficient, which was .95, indicated high reliability. Conclusions and Recommendations: The study results showed that this scale was an appropriate instrument to evaluate teachers' management skills within the constructivist learning environment in elementary and high schools in Turkey. A version of this scale for students can be developed to collect more detailed information about the constructivist learning environment management skills of teachers.