MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Yıldırım, Muhamet Cevat

Loading...
Profile Picture
Name Variants
M Cevat Yıldırım
Yildirim, Cevat
M. Cevat Yıldırım
Job Title
Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

15

Articles

10

Citation Count

0

Supervised Theses

4

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Master Thesis
    Hizmet öncesi öğretmen yetiştirme sistemine ilişkin bir araştırma
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Nicel araştırma yöntemine dayanan bu çalışmada tarama ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Mardin ili Kızıltepe ve Artuklu ilçelerinde farklı okul türlerinde görev yapan 6217 öğretmen araştırma evrenini oluşturmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 750 öğretmenden veri toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve hizmet öncesi öğretmen eğitimi algı ölçeğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, Welch testi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin hizmet öncesi öğretmen eğitimine ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin algılarının kıdem değişkenin tüm boyutlarında ve eğitim durumu değişkeninin eğitim ve öğretim mesleki yeterliği ve akademisyenlerin yeterliği boyutlarında anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmenlerin % 28.7'si hizmet öncesi dönemde aldıkları eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap verdiğini, % 59.1'i bu eğitimin çağın ihtiyaçlarına kısmen cevap verdiğini; % 12.3'ü ise verilen eğitimin çağın ihtiyaçlarına cevap vermediğini belirtmiştir. Çalışmada hizmet öncesi dönemde öğretmenlere mesleki ve kişisel gelişimleri için gerekli ortam ve fırsatların sağlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Article
    OKUL MÜDÜRLERİNİN MÜZAKERE BECERİLERİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ
    (2013) Yıldırım, Muhamet Cevat; Ahmet Kaya; Refik Balay; Salih Yılmaz; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Okullar, örgütsel çatışmaların kaçınılmaz olarak yaşandığı örgütlerden yararlanılan yöntemlerden biri de müzakeredir. Bu bağlamda okul müdürlerinin müzakere becerileri büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin müzakere becerilerine ilişkin bir analiz yapmaktır. Araştırmanın evreni, 2012-2013 öğretim yılında Şanlıurfa ilinin Siverek ilçesindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2323 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 151 ilkokul, 141 ortaokul ve 72 lise öğretmeni olmak üzere toplam 364 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Özgan, Çelik ve Bozbayındır tarafından geliştirilen Müzakere Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için betimsel istatistiklerden aritmetik ortalama ve standart sapma, parametrik analiz tekniklerinden t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizinde ortaya çıkan farkın anlamlı bulunduğu durumlarda Scheffe testi uygulanmıştır. Anlamlı çıkan farkın etki büyüklüğünü belirlemek için t testinde d değeri, tek yönlü varyans analizinde eta-kare değeri incelenmiştir. Sonuçlar, okul müdürlerinin müzakere becerilerinin hem genel toplamda hem de Güven Ortamı Oluşturma ve Çözümden Yana Olma boyutlarında orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Okul müdürlerinin müzakere becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri arasındaki fark; cinsiyet, görev yapılan okuldaki öğretmen sayısı, okulda karar alınırken öğretmenlerin görüşlerine başvurulup başvurulmaması ve okul müdürünün başat yönetim stili değişkenleri açısından tüm boyutlarda, kıdem değişkeni açısından ise sadece Çözümden Yana Olma boyutunda anlamlı bulunmuştur. Bu sonuç, bu değişkenlerin okul müdürlerinin müzakere becerilerini etkilediğini göstermektedir
  • Master Thesis
    Eğitim yönetiminde baskı grupları: Yerel aktörler
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Açık sistemler olan okullar toplumun her kesimi ile doğrudan veya dolaylı temas halindedir. Bu durum okulun çevresel unsurların etkisi altında kalmasına, okul yönetiminin karar süreçlerine ve genel olarak eğitim işleyişine yön verebilmektedir. Okuldan beklentisi bulunanların isteklerinin her zaman gerçekleştirilmesi mümkün olmadığından okul üzerinde baskı gruplarının olumsuz etkilerinden kaynaklanan sorunlar ortaya çıkabilmektedir. Okula, okul yöneticilerine ve öğretmenlere yönelik gelişen çevresel baskılar ile eğitim faaliyetlerini yerine getirme mücadelesi arasında sıkışan okullarda amaçların gerçekleştirilmesi güçleşebilmektedir. Çalışmanın amacı, okul-çevre ilişkileri bağlamında baskı gruplarının okula yansımalarını bir okul müdürünün yaşadığı deneyimlere dayalı olarak betimlemektir. Çalışmanın önemi ise okul müdürleri ile okul yönetimine etki eden baskı grupları arasındaki ilişkileri çok boyutlu olarak ele almasıdır. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden anlatı araştırması deseninde yürütülmüş, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme soruları için üç uzmandan görüş/öneri alınmış ve sorulara son şekli verilmiştir. Elde edilen veriler edimsel analiz yöntemiyle analiz edilerek katılımcının deneyimlerine ilişkin anlatıları kronolojik bütünlük içinde yeniden hikayeleştirilmiş ve tema (hikaye)-alt hikayelere göre düzenlenerek sunulmuştur. Verilerin analizi sonucunda okul yönetimine etki eden baskı gruplarının (a) aileler, (b) bürokratlar ve yerel yöneticiler, (c) ticari yapılar, (d) aşiret ve kanaat önderleri, (e) sendikalar, (f) öğretmenler ve diğer okul yöneticileri, (g) yerel basın, (h) siyasi parti temsilcileri olduğu; baskı gruplarının okuldan taleplerinin (a) personel ve öğrenci işlerine yönelik, (b) ticari beklentiler, reklam ve tanıtım yapma (c) üye kazanma olduğu; başa çıkılamayan taleplerin okul müdüründe (a) mesleki ve kişilik olarak özsaygı kaybı yaşama, (b) sinmişlik, kırgınlık, vazgeçiş, (c) yetersiz hissetme, (d) çaresiz hissetme, (e) dışlanmışlık, (f) mesleki idealizmin kaybolması gibi duygular oluşturduğu; okul müdürünün kendisine gelen taleplerde (a) kabul etme, (b) görmezden gelme ve kaçınma, (c) diplomatça bir üst makama yönlendirme, (d) ikna etme yoluna gitme ve (e) reddetme gibi stratejiler izlediği tespit edilmiştir. Okul müdürü baskı gruplarıyla ilişkilerde (a) okul müdürünün yetkilerinin artırılması, (b) okulun mali açıdan üst yönetim tarafından desteklenmesi, (c) öğretmeni koruyacak yasal düzenlemeler yapılması, (d) öğretmen haberleri konusunda basının daha duyarlı davranması, (e) yöneticilere yönelik şikayetlerde mutlaka nesnel ve somut kriterler aranması gibi öneriler sunmaktadır. Araştırmadan elde edilen genel sonuca göre ise okulun ve okul yöneticilerinin çevresel baskı unsurlarından yüksek düzeyde etkilendiği, baskı gruplarının okulun amaçlarını gerçekleştirmesinde zorluk meydana getirdiği tespit edilmiştir.
  • Article
    Citation - WoS: 0
    A Study on Contribution of the Basic Training Course to the Professional Development of Probationary Teachers
    (EDAM, 2012) Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu çalışmanın amacı, temel eğitim kursunun aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkısı hakkında bir değerlendirme yapmaktır. Çalışma grubu, Şanlıurfa ilindeki 21 aday öğretmen ve 5 eğitim müfettişinden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış gözlem, odak grup görüşmesi ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemleriyle toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, temel eğitim kursunun örgütsel sosyalleşme, bilgilenme ve psikolojik etki açısından aday öğretmenlerin mesleki gelişimlerine olumlu etkisinin olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, temel eğitim kursunda içerik, planlama ve örgütleme, öğretim ortamı, öğrenme ve öğretme süreci açısından bazı sorunların yaşandığı belirlenmiştir. Dolayısıyla, aday öğretmenlerin ihtiyaçları ve günümüz koşuları dikkate alınarak temel eğitim kursu ile ilgili gerekli düzenlemelerin yapılmasının bir zorunluluk haline geldiği söylenebilir.
  • Article
    The problems that educational supervisors face in terms of the assigned positions
    (2012) Yıldırım, Muhamet Cevat; Kadir Beycioğlu; C. Teyyar Uğurlu; Mehmet Sincar; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu çalışmanın amacı, eğitim müfettişlerinin görev alanları açısından karşılaşılan sorunları eğitim müfettişlerinin görüşlerine göre tespit etmektir. Bu çalışmada, durum çalışması modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin her ilinden 2’er eğitim müfettişi olmak üzere toplam 16 eğitim müfettişinin görüşü alınmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle elde edilmiştir. Veriler, betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucuna göre, eğitim müfettişlerinin dört görev alanıyla ilgili çeşitli sorunların olduğu, özellikle sorunların birçoğunun eğitim müfettişliği sisteminin yapısından kaynaklandığı belirlenmiştir. Bunlara bağlı olarak, eğitim müfettişliği sisteminin yapısının yeniden gözden geçirilmesi ve bazı yapısal değişiklerin yapılmasının bir zorunluluk olduğu söylenebilir.
  • Master Thesis
    Taşımalı eğitim: Öğretmen ve öğrenci görüşleri
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2017) Yıldırım, Muhamet Cevat; Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu araştırmanın amacı, taşımalı eğitim uygulamasına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada 2016-2017 öğretim yılında taşımalı eğitim kapsamında yer alan Mardin ili taşıma kapsamındaki X okulunun öğrenci ve öğretmenleri ile görüşmeler yapılarak taşımalı eğitimle ilgili çeşitli nitel veriler sunulmuştur. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlar ise şunlardır: Taşımalı eğitimde çalışan şoförlerin niteliği, yemeğin kalitesi ve hafta sonu eğitsel etkinliklere katılamama gibi sıkıntılar mevcuttur. Bu sıkıntıların ortadan kaldırılabilmesi için şunlar yapılmalıdır: Şoförler en az lise mezunu kişiler arasından seçilerek, şoförlerin yaptığı iş ile ilgili eğitim alması sağlanmalıdır. Yemeklerde hijyene ve lezzete dikkat edilmelidir. Öğrencilerin hafta sonu etkinliklerine katılmasına yönelik bazı tedbirler alınmalıdır.
  • Article
    The effect of education supervisor assistants’ organizational justice perceptions on their level of professional burnout
    (2012) Ekinci, Abdurrahman; Abdurrahman Ekinci; Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu araştırmanın amacı, eğitim müfettiş yardımcılarının örgütsel adalet algılarının, mesleki tükenmişlik düzeylerini yordama gücünü belirlemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modelli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye genelindeki tüm eğitim müfettiş yardımcılarından oluşmaktadır (N=346). Evrenin geneli üzerinde çalışılarak, örneklem alma yoluna gidilmemiştir. Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen, Ergin (1992) tarafından Türkçeye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Ölçeği ile Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen Yıldırım (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Örgütsel Adalet Ölçeği, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu doğrusal regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel adalet değişkenleri ile duygusal tükenme ve duyarsızlaşma değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu nedenle eğitim müfettişleri başkanları, uygulamalarında örgütsel adalete daha çok dikkat etmelidirler.
  • Article
    Öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamını yönetme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
    (2012) Yıldırım, Muhamet Cevat; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme ortamını yönetme becerilerinin ne düzeyde olduğunun belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Şanlıurfa il merkezindeki 4778 ilköğretim ve ortaöğretim öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 431 ilköğretim ve ortaöğretim öğretmeninden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, kişisel bilgi formu ve Yıldırım (2012) tarafından geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarını Yönetme Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz örneklemler t testi, ANOVA ve Welch testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada, ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı öğrenme ortamını yönetme becerilerinin iyi düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
  • Conference Object
    Citation - WoS: 2
    The Views Of Teachers Towards Perception Of Discipline In Schools
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2015) Yıldırım, Muhamet Cevat; Beycioglu, Kadir; Kondakci, Yasar; Sincar, Mehmet; Yildirim, Cevat; Ozer, Niyazi; Oncel, Aziz; Alevriadou, A; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Describing the perception of discipline for teachers from teachers' perspectives constitutes the purpose of this study. For that purpose, answers for the questions below have been sought: i. What does perception of discipline mean to you? ii. What does perception of student discipline mean to you? iii. What is your sense of discipline you want to constitude at school? In this qualitative study, "case study model" has been used. For this purpose, 20 teachers from 10 elementary institutions (secondary and primary) have been interviewed in the manner of reflecting the diversity of individuals, who may be a party to the studied problem, at maximum level. In our study where we have taken a look at teachers' perceptions of the perception of discipline at schools: The overall influence of the perception of discipline on teachers, our teachers' general views on student discipline, the differences of the disciplined and undisciplined students have been put forward. It has been understood that among our teachers' views on the perception of discipline, the categories of order, rules, volunteering and autonomy have been of the utmost priority. (C) 2015 Published by Elsevier Ltd.
  • Article
    Eğitim Denetmenlerinin İletişim Becerileri ile Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi
    (2012) Yıldırım, Muhamet Cevat; M. Cevat Yıldırım; Mehmet Sincar; Niyazi Özer; Kadir Beycioğlu; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
    Bu araştırmada il eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri ve iletişim becerileri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki betimlenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 306 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, t testi, ANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada il eğitim denetmenlerinin cinsiyet, branş ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. İşten memnun olma değişkenine göre, il eğitim denetmenlerinden "evet" cevabı verenlerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. İl eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri, empatik eğilimlerini yordamaktadır. İletişim beceri puanları ile empatik eğilim puanları birlikte değerlendirildiğinde, denetmenlerin empatik eğilim algılarının daha düşük olduğu söylenebilir. İl eğitim denetmelerinin hem iletişim becerilerinin niteliği hem de empatik eğilimlerinin niteliğini artırıcı çalıştay ve seminerler, il eğitim denetmenlerinin davranışlarını olumlu yönde etkileyecektir.