MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Aydın, Serdar

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Architecture / Mimarlık Bölümü
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

5

Articles

2

Citation Count

0

Supervised Theses

1

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Article
    Akıllı Şehirlerde Markalaşma Stratejisi Olarak Akıllı Sağlık: Şehir Hastaneleri
    (Türkiye Sağlıklı Kentler Birliği, 2022) Aydın, Serdar; Şimşek, Deryanur; Kutlu, İzzettin
    Teknoloji odaklı küreselleşme ve kentleşme süreçleri dünya üzerinde hızla artarak yayılmaktadır. Görünen o ki, teknolojik küreselleşme sürecini geriden takip eden kentleri, büyük sıkıntılar beklemektedir.
  • Master Thesis
    Tarihi Mardin Yapılarındaki Taş İşlemesi Geometrik Dokularının Bir Süreç Modelinin Oluşturulması
    (2024) Aydın, Serdar; Aydın, Serdar
    Tarihi Mardin yapılarındaki geometrik dokular oluşturan taş işlemeciliği bilgi aktarımıyla dönüşüm içinde günümüze ulaşmıştır. Geleneksel olarak sürdürülen taş işlemeciliği, teknolojik inovasyonlarla yarı otomatik sistematiğe dönüşmüştür. Çalışma, değişim içerisinde bulunan taş işlemeciliğinin geçmişte icra edilen geleneksel yöntem ile çağdaş yarı otomatik yöntemin süreç modelini oluşturulmasını amaçlamaktadır. Yöntemlerin araştırılması, kısıtlılıkların belirlenmesi, alan verilerinin toplanması ve bulguların işlenmesi için tezin geneline dair süreç tasarlanarak metodoloji oluşturulmuştur. Bu doğrultuda taş işlemeciliğinin yapı oluşturma hiyerarşisinde yer alan taş ocağı, taş atölyesi ve inşa sahasındaki süreçlerine dair yarı sistematik literatür taraması yapılmıştır. Farklı alanlardaki uygulanma şekillerini incelemek üzere atölyeler ve ocaklarla mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, geleneksel ve çağdaş teknolojilerle sürdürülen taş işlemeciliğinin süreç modelinin oluşturulması için süreç ve süreç modeli kavramları irdelenmiştir. Toplanan veriler ışığında taş işlemeciliğinin geleneksel yönteminin günümüzde uygulanmadığı görülmüştür. Yarı otomatik sistemli taş işlemeciliğinin yaygınlaşması ile geleneksel yöntemi sürdüren ustaların azaldığı tespit edilmiştir. İki yöntemin sürecini analiz etmek ve belgelemek üzere model oluşturmak için süreç modelleri notasyonları incelendiğinde farklı disiplinlerde süreç modeli kavramının ele alındığı görülmüştür. Tez kapsamında mimarlık alanında kullanılan süreç modellerini belirlemek üzere yapılan araştırmalarda Veri Akış Diyagramı (VAD) (Data Flow Diagram [DFD], Fonksiyon Modelleme için Bütünleşik Tanım (DMBT) (Integration Definition for Function Modeling [IDEF], Proje Süreç Matrisi (PSM) (Design Structure Matrix [DSM]), İş Kırılım Yapısı (İKY) (Work Breakdown Structure [WBS]) ve İş Süreç Modeli Notasyonu (İSMN) (Business Process Modeling Notation [BPMN]) gösterimlerine ulaşılmıştır. Bu notasyonlar arasında İSMN'in taş işlemeciliği alanlarındaki süreçleri ayrı ayrı ele almak ve farklı yöntemler arasındaki aşamaları belirtmek üzere ideal tercih olacağına karar verilmiştir. Tez çalışması kapsamında İSMN ile taş işlemeciliğinin ocak, atölye ve inşa sahası aşamalarının süreç modeli oluşturulmuştur. Modelin oluşturulma aşamaları, verilerin işlenme şekli, modelin doğrulanması ve onaylanmasına yönelik konular teze işlenmiştir. Bulgular ışığında taş işlemeciliğindeki yöntemlerin verimlilik, sürdürülebilirlik ve kullanışlılık açısından değerlendirmeleri yapılmıştır. Tüm değerlendirmeler doğrultusunda taş işlemeciliğinin tam otomatik yönteminin oluşturulmasına dair başka bir süreç modeli sunulmuştur. Tez kapsamında oluşturulan süreç modelleri ile İSMN gösteriminin mimaride kullanımına dair kılavuz niteliğinde farklı örneklerler ortaya konmuştur. Ayrıca mimarlık, inşaat ve mühendislik alanlarında proje öncesi, esnası ve sonrasındaki süreçlerin yönetilmesi ve potansiyellerin değerlendirilmesine yönelik anlatılar sunulmuştur.
  • Conference Object
    Citation - Scopus: 0
    Assessment of Correlative Digital Drawing Features in the Design Processes of Unstructured Creativity
    (Education and research in Computer Aided Architectural Design in Europe, 2023) Aydın, Serdar; Şık, Büşra; Yörük, Merve Şule; Aktaş, Begüm
    This research critically challenges the conventional perception of drawings as mere technical blueprints and delves into the intricate integration of design ideation, abstraction, and speculation with geometrical manipulations and semantic labelling. By focusing on unconventional architectural design studio experiments at the undergraduate level, the study aims to explore the role of creativity in speculative drawing. It adopts a 3-dimensional design thinking process that transcends the rigid constraints of traditional drawings and embraces the fluidity of representational norms. Furthermore, the paper elucidates on the pedagogical aspects of the design studio, including the unstructured creativity inherent in the design process. The methodology employed in this study is exemplified through different stages of the design studio, incorporating a variety of representations such as 2D, 2.5D, and 3D, encompassing scalar, geometric, and material transfigurations. To assess the outcomes of the studio, the research utilises correlation diagrams that establish connections between digital drawing features at different stages and the unstructured creativity manifested in the final design. These scatter and correlation diagrams capture the syntactic relationships between the objects within digital drawings. The findings of this study reveal insight on the nuanced interplay between intuitive, reflective, and retrospective aspects of unstructured creativity during the design ideation process. By unravelling the intricate role of digital design tools and methods this research contributes to a deeper understanding of how design ideation is generated and manifested through the dynamic interplay of the modulating compounds of drawing objects. It highlights the significance of meaningful, conceptual, and speculative representations that directly relate to the creation of buildable forms and architectural spaces. Through its critical insights, this study paves the way for advancements in the field of CAAD and offers valuable perspective for architectural education and practice.
  • Conference Object
    Citation - Scopus: 4
    Experiencing Cultural Heritage Through Gamification: Mardin orphanage
    (Education and research in Computer Aided Architectural Design in Europe, 2023) Aydın, Serdar; Güleç Özer, Derya; Aydin, Serdar
    This paper presents early-stage research about the role of gamification in experiencing cultural heritage strongly within the sociological context, specifically focusing on the transformation of the old orphanage located in the historical city center of Mardin. The study acknowledges the significance of the old orphanage as an architectural heritage exemplar, built of natural Mardin stone, situated within a unique historical and archaeological urban environment. However, it recognizes the challenges of preserving the building's heritage value, which necessitate surpassing the superficial restoration methods applied to adapt it into a hotel. The primary motivation of this research is to develop a method for creating a navigable and interactive virtual replica of the orphanage, centering on the processes and outcomes of transferring its heritage value. To achieve this, the paper initially outlines the documentation and analysis procedures employed, utilizing photogrammetry to capture the past and current states of the orphanage. Subsequently, participants engage with a gamified and realistic digital replica of the orphanage, involving task-based interactions and scenario-based experiences. The paper concludes by presenting preliminary results concerning participant reactions to the initial virtual model, delivered through a VR device. By raising awareness about the significance of restoring and preserving historical heritage, this study aims to positively impact the domains of tourism, education, and conservation. Furthermore, it intends to shed light on future research opportunities in the field of digital cultural heritage.
  • Article
    Citation - Scopus: 25
    Developing an Integrated VR Infrastructure in Architectural Design Education
    (Frontiers in Robotics and AI, 2020) Aydın, Serdar; Aktaş, Begüm
    With the advent of computer technology, Virtual Reality (VR) became an integral part of design studios in architecture education. Researchers have been exploring how VR-enhanced design studios can be assessed from a student-centered perspective. This paper illustrates the role of teaching architectural design for developing a novel and contextual curriculum based on an analysis of student feedback. The background focuses on the development of VR-based architectural design education. The methodology frames two digital design ecosystems which are experimented in four undergraduate courses. With an ecosystem-based approach discussed in this paper, a medium-oriented and a content-oriented curriculum are offered for testing students' reaction to teaching design in VR. In both ecosystems, students are engaged with advanced digital design methods and techniques, which include 3D form-finding, building information modeling, visual programming, coding, and real-time rendering. The study screens the usage of software solutions for the creation of complex virtual environments, covering Blender, Rhinoceros, Unity, Grasshopper, and Revit. The implementation of a User Experience Questionnaire (UEQ) comparatively demonstrates the performative qualities of both digital design ecosystems. Results indicate that the intensity of interaction varied in two incomparable, but connate, levels of qualities. The findings suggest that the perspicuity aspects of student interaction bare the risk of “complicated” and “confusing” software. The results further demonstrate a conflict between task-related qualities and non-task related qualities. Additionally, interacting with VR tools in architecture design education is found attractive, stimulating, and original despite low scores on the pragmatic qualities of perspicuity, efficiency, and dependability. The data and results obtained from this study give insight into the planning of design studios in architecture education based on the use of VR and digital methods. Therefore, this study contributes to future research in the contextualization of the design teaching efforts.