Aykol, Şehmus
Loading...
Name Variants
AYKOL, Şehmus
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
20
Articles
9
Citation Count
0
Supervised Theses
1
20 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 20
Master Thesis Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda Atık Yönetimi Diyarbakır ve Antalya İlleri Karşılaştırmalı Örneği(2024) Aykol, Şehmus; Aykol, Şehmus; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüGıda israfı, dünya genelinde ve Türkiye'de önemli bir sorundur. Bu çalışma, gıda israfının nedenlerini, atık gıda yönetiminin olup olmadığını ve sürdürülebilirliğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında Antalya ve Diyarbakır'daki yiyecek ve içecek işletmelerinde atık gıda durumu analiz edilmiştir. Antalya'da 29, Diyarbakır'da 19 işletme ile yüz yüze görüşmeler yapılmış, toplanan veriler MAXQDA, Word ve Excel programlarıyla içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuçlara göre, her iki ilde de gıda israfı önemli bir sorun olarak belirlenmiştir. Antalya'daki işletmeler, turizm faaliyetleri nedeniyle daha fazla atık gıda üretmektedir. Diyarbakır'da ise yerel yemek kültürü nedeniyle atık gıda miktarı daha azdır. Antalya'daki işletmeler atık gıda yönetimi konusunda daha bilinçli olup çeşitli önlemler alırken, Diyarbakır'daki işletmelerin bu konuda daha az aktif olduğu görülmüştür. Atık gıda en çok mutfak ve servis süreçlerinde ortaya çıkmaktadır. İşletmelerin büyük çoğunluğu atık gıdaları geri dönüştürme konusunda yetersiz kalmakta, ancak geri dönüşüm ve kompostlama gibi uygulamaların faydalı olduğu vurgulanmaktadır. Eğitim eksikliği ve farkındalık yetersizliği, atık gıda yönetimindeki en büyük engeller olarak belirlenmiştir. Bu çalışma, Diyarbakır ve Antalya'daki yiyecek ve içecek işletmelerinde sürdürülebilir atık gıda yönetimi konusunda farkındalık yaratmayı ve işletmelerin atık yönetimi stratejilerini geliştirmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Sonuçlar, işletme maliyetlerini düşürmek, çevre kirliliğini azaltmak ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak için önemli öneriler sunmaktadır.Article Citation - WoS: 38Citation - Scopus: 43Understanding travellers’ reactions to robotic services: a multiple case study approach of robotic hotels(Journal of Hospitality and Tourism Technology, 2021) Çakar, Kadir; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüPurpose: The purpose of this paper is to investigate travellers’ behaviour and examine their reactions to high-tech hotels offering robotic services to customers. Design/methodology/approach: Data were gathered from user-generated content within the context of a qualitative research method by analysing the online narratives of travellers at TripAdvisor who visited robotic hotels. Data analysis was realised through content analysis, which revealed various themes and categories of traveller behaviour and reactions to technology. Findings: Results show that robotic services significantly improve the quality of service offered to travellers, while positively affecting travellers’ intention to revisit robotic hotels within the context of customer engagement behaviours. Research limitations/implications: The results of the present research reveal that the introduction of new technologies in the service industry, such as the robotic butler, can have considerable effects on guest behaviour and attitudes. This field has emerged as a new sub-dimension of customer engagement. Practical implications: The use of robots will most likely enhance experiences through interaction between customers and robots. Additionally, in cases where social distancing is required, the use of robots in the hospitality and tourism industry may increase the mobility of people wishing to travel by applying social distancing through use of robots in services. Originality/value: The study contributes to the extant literature by identifying the concept of adoption as a sub-dimension deriving from human–robot interaction, thus generating the novelty of the research.Article Pro Poor Tourism in Mardin(International Journal of Communication Research, 2018) TOPRAK, Lokman; ABEDTALAS, Musallam; AYKOL, Şehmus; Toprak, Lokman; Aykol, Şehmus; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüWe did our best to meet the benefits of pro poor tourism based on a series of aspects. On the one hand, the theoretical studies which try to explore pro poor tourism as a concept, to define it, find its theoretical roots in the specialized literature referring to growth and development, and to evaluate the ability of tourism to be pro poor by using its own characteristics. On the other hand, the empirical studies, which are very scarce, tried to measure the role of tourism in poverty alleviation both at a macro and micro level. At the micro level, they studied the activities which had the formal task of being pro poor. However, no one tried to measure the extent to which tourism activities are pro poor by themselves, without any formal task or plan.Other A Research on Walkablty Percepton of Toursts Vstng Old Town Mardn(2019) Çakar, Kadir; Harman, Serhat; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü...Article Citation - WoS: 4Citation - Scopus: 9The impact of social media use on restaurant choice(Anatolia, 2021) Yarış, Ahmet; Aykol, Şehmus; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüThis paper aims to examine the impact of social media use on consumers’ restaurant choices. It presents data from a questionnaire developed for examining social media use and restaurant choice on a trip and home. Exploratory factor analysis was performed to explore the underlying theoretical structure of the phenomena. Four social media use factors were extracted. Then the measurement model and the structural model were tested. Findings show that three social media use factors (searching for services, social interactions, and searching for products) influenced individuals’ restaurant choices on the trip (more) and at home. Based on the results, restaurants should appear more on social media. Restaurants are recommended to share the ambiance, foods, and menus on social media frequently.Article Citation - WoS: 5Citation - Scopus: 6The past of tourist behaviour in hospitality and tourism in difficult times: a systematic review of literature (1978-2020)(Emerald, 2022) Çakar, Kadir; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüPurpose The purpose of this study is to fill a gap in literature with a meta-analysis of previous studies assessing the decision-making processes of travellers when choosing holiday destinations in times of crisis. Design/methodology/approach This study presents here an abductive analysis of the findings of 737 peer-reviewed studies published in leading hospitality and tourism journals between 1978 and 2020. The studies in question concentrate on tourist typologies and behaviours when making destination choices in times of crisis, and the garnered data was subjected to a computer-aided data analysis adopting a thematic analysis technique, making use of Leximancer software. Findings The data was subjected to a thematic analysis and clustered under five main categories based on the distribution of articles by publication year, research topic, author contributions, articles by journal and articles by country (e.g. tourist typology, travellers' decision-making, holiday decision-making, tourist decision-making, destination choice, traveller behaviour and vacation decision-making). Research limitations/implications The limitations of this study include its inclusion only of articles listed in the SCOPUS, Web of Science and ScienceDirect databases. This study makes a critical assessment of the current gaps in literature and proposes questions to be raised in future studies. Originality/value This study proposes several topics for future investigation that are considered necessary to close crucial gaps in our understanding of the tourism sector's response to behavioural trends. The authors' intention in this regard is to increase the scholarly awareness of decision-making models relevant to destination choice by linking tourist typologies and the behaviour exhibited before, during and after crises.Presentation Gastronomi Turizmi Strateji ve Eylem Planı: Nitel Bir Yaklaşım(Gastronomi Kongresi Ankara 2018, 2018) Çakar, Kadir; Aykol, Şehmus; AYKOL, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüKitle turizmi destinasyonlarının rekabetçi stratejilerini konumlandırdıkları bir turizm türü haline gelen Gastronomi Turizmine ilgi artmaktadır. Gastronomi Turizmi özelde turistik destinasyonlara ve genelde de ülke ekonomilerine sağlamış olduğu katkılardan dolayı destinasyon yönetim örgütleri ve destinasyon yöneticileri tarafından kalkınma planlarında yer almaktadır. Bu çalışma ilgili alan yazında daha önce çok az vurgulanan bir tema olan Gastronomi Strateji ve Eylem Planı konusunu ele almayı amaçlamıştır. Çalışmada nitel veri analizi yöntemi kullanılmış olup verilerin analizi için içerik analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen verilerden, ana tema altında 4 farklı alt tema (vizyon, misyon, amaç-hedefler ve eylem planı) ve söz konusu bu alt temalar da kendi içinde farklı kategorilere ayrılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular farklı destinasyonların benimsedikleri strateji ve eylem planlarının ortak birtakım niteliklere sahip olduklarını ve benzer yaklaşımlar sergilediklerini göstermektedir. Ayrıca alan yazında karşılaşılan eylem planları ile benzerlik gösterdiklerini ortaya çıkarmaktadır.Presentation Turizm İşletme Belgeli Restoranların Hizmet Kalitesi Ölçümü: Diyarbakır Örneği(2. Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumu, 2017) Aykol, Şehmus; HASSAN EL SAYED MOHAMED, Hala; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüAmaç: Araştırmada yiyecek içecek işletmelerinde verilen hizmetin kalitesinin Servqual modeli ile ölçümü amaçlanmıştır. Bu araştırma ile Diyarbakır’daki Turizm İşletme Belgeli Restoranlarda sunulan yiyecek ve içecek hizmetinin kalitesi ölçülmek istenmiştir. Yöntem: Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Diyarbakır’daki Turizm İşletme Belgeli iki restorandan hizmet alan müşteriler oluşturmaktadır. Araştırmada basit rastgele örnekleme yöntemiyle 399 kişiye anket uygulanmış, % 96 dönüş oranıyla 384 adet anket geçerli sayılmıştır. Araştırma için gerekli olan veriler Parasuraman, Zeithaml ve Berry (1988) tarafından geliştirilen, müşterilerin beklenti ve algılarını belirlemeye yönelik iki formdan elde edilmiştir. Veri toplama aracında; fiziki unsurlar, güvenilirlik, heveslilik, güvence ve empati boyutlarına ilişkin toplam 22 önerme yer almıştır. Beklenti ve algı anketinin geçerlik ve güvenilirlik testi yapılmıştır. Araştırmanın alt problemlerine yanıt bulmak amacıyla veri toplama aracıyla elde edilen müşterilerin beklenti ve algılarının non-parametrik veriler için ortalama ve yüzde hesapları yapılarak tablolara dönüştürülmüş ve Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın sonucunda müşterilerin algı ortalamalarının beklenti ortalamalarından düşük olduğu belirlenmiştir. Buna göre kalitenin düşük olduğu sonucuna varılmaktadır. Müşterilerin beklenti ve algılarının karşılaştırılmasına dayanan SERVQUAL skoruna göre, kalitenin en düşük olduğu boyut güvence; en yüksek olduğu boyut ise empati olarak belirlenmiştir. Sonuç ve Öneriler: Müşterilerin genel algı ortalamalarının 5,5/7 düzeyinde olduğu görülmektedir. Bu rakam tek başına müşterinin kalite algısının yüksek olduğunu düşündürse de, genel beklenti ortalamasına bakıldığında, 6,0/7 düzeyiyle müşterilerin beklentilerinin yeterli düzeyde karşılanmadığı, yani Servqual skorunun negatif yönde olduğu görülmektedir. Hizmet kalitesi ölçümü belirli aralıklarla tekrarlanmalı, güçlü ve zayıf yönler hizmet kalitesinin gelişimi için tespit edilerek; güçlü yönlerin korunması, zayıf yönlerin geliştirilmesi önerilebilir.Presentation The Impacts of Level of Using Social Media On Restaurant ChoiceThrough Social Media(ULUSLARARASI EKONOMİ, SİYASET VE YÖNETİM SEMPOZYUMU, 2017) Aykol, Şehmus; YARIŞ, Ahmet; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları BölümüThe purpose of this study is to examine the impact of social media on individuals’ choice of restaurants. Both primary and secondary data sources were used to answer research questions. Primary data principally obtained through the questionnaires while as secondary data sources, related past studies were utilized as theoretical background and literature review. An online questionnaire survey was conducted in February and March 2017. An invitation message with the online questionnaire URL (link) was posted on a number of online people through social media tools such as Facebook, Twitter, and Forums. Researchers used the Multiple Linear Regression (MLR) approach for testing hypothesis. The analysis showed that three factors; Reliability, Searching for Product & Services, and Searching Information did significantly predict value of individuals’ choice of restaurant on social media while they are on a trip, and two factors; Reliability, and Searching for Product and Services did significantly predict value of individuals’ choice of restaurant on social media while they are in hometown.Book Part Mardin İlinde Sektörel Kalkınmanın Yeniden İnşası(2014) AYKOL, Şehmus; TOPRAK, Lokman; YARIŞ, Ahmet; Toprak, Lokman; Aykol, Şehmus; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü…