MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Çiftçioğlu Yalçın, G.
ÇİFTÇİOĞLU Gülcan
Yalçın, Gülcan Çiftçioğlu
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
gulcanciftcioglu@gmail.com
Main Affiliation
Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals Report Points

SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.
Scholarly Output

10

Articles

8

Citation Count

0

Supervised Theses

0

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Article
    Attitudes of Married Women with Advanced Maternal Age and their Spouses Towards Family Planning and Evaluation of the Effects of Trainings related to This Issue
    (Interventions in Gynaecology & Women’s Healthcare. Published, 2019) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    AbstractPurpose: In this study, we aimed to evaluate the attitudes of married women with advanced maternal age and their spouses towards family planning and to assess the effects of training related to this issue. Design: The sample group of the study was composed of 170 women and their spouses who were registered to the three health clinics located in Kiziltepe district of Mardin province. Participants were selected according to the family planning attitude scale results. Results: When we evaluate the mean attitude scale scores of both women and their spouses before and after the trainings, it can be concluded that trainings positively affected the attitudes of them towards the family planning. Implications: Trainings are effective in changing attitudes and behaviors of individuals who are strongly are engaged in traditional cultural characteristics.
  • Book Part
    GERİATRİ’ DE PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM
    (Güven Plus Grup A.Ş. Yayınları, 2019) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    ÖZET Yaşam beklenti süresinin artması, doğurganlığın azalması ile toplumda yaşlı nüfus oranında belirgin bir artış olmuştur. Yaşlı nüfusun artması, geriatrik bakımı önemli hale gelmiştir. İnsan, hayatının ileri dönemlerinde tedavisi olmayan sağlık sorunları yaşayabilmektedir. Bu sebeple palyatif bakıma ihtiyaç duyulabilmektedir. Palyatif bakım, yaşamı tehdit eden sağlık problemleri yaşayan hastalarda yaşam kalitesinin arttırılmasını hedefleyen bir bakım yöntemidir. Geriatri ve palyatif bakımın temel hedefi ‘yaşam kalitesini arttırmak’ tır. Her iki bilim dalı da hasta merkezli ve interdisipliner ekiple hizmet verir. O nedenle yaşlıya hizmet sunan sağlık personelinde geriatri ve palyatif bakım ile ilgili farkındalığının arttırılması önemlidir. Tıptaki ve teknolojideki gelişmeler sonucu yaşam sürelerine bağlı olarak artık daha ileri yaşta ve daha komplike ölümlerle karşılaşılır durumlar olmuştur. Etkili bir palyatif bakım hizmeti sunmak için; multidisipliner bir yaklaşımla hasta ve ailenin gereksinimlerine odaklanmak gerekmektedir. Hastalar ve yakınları özellikle terminal dönemdeki vakalarda çoğu zaman ölümü kabullenir. Ancak daha konforlu ölüm beklentileri vardır. Palyatif bakımla; terminal dönemde hastanın ağrısını azaltıp, yaşam kalitesini artıracak bakım planlanmalıdır. Palyatif bakım vermek amacıyla hospis sistemlerinin biran önce planlanması gerekmektedir. Türkiye’de bu planlamalar olmadığı için terminal dönemdeki hastaların büyük çoğunluğu hastanelerde yatak işgal etmektedir. Yâda evdeki hastaya ve hasta yakınlarına tam anlamıyla gereken destek verilemeden ölmektedir
  • Book Part
    The Professional Motivation In Senior Nursing Students.
    (2018) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    ÖZET Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeylerini belirlemektir. Yöntem: Araştırmanın tasarımı kesitsel tanımlayıcı tiptedir. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden 201 hemşirelik son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Şubat- Nisan 2018 tarihleri arasında, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde verilerin normal dağılıma uygunluğu Shaphirowilk testi ile test edilmiş. Grupların özellikleri için ise Kruskal Wallis testi ve Allpairwise çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizler için SPSS Windows version 24.0 paket programı kullanılmış ve P<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin içsel güdülenme puan ortalaması 36.31±7.71 dışsal güdülenme puan ortalaması 16.30±3.80 olumsuz güdülenme puan ortalaması 26.33±4.76 ve Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği puan ortalaması 78.95±13.67 olarak saptanmıştır. Ölçeğin toplam Cronbach alfa değeri 0.85 olarak belirlenmiştir. Ölçek puanları arasındaki korelasyonlarda ise; İçsel güdülenme ölçeği ile dışsal güdülenme ölçeği arasında pozitif yönde güçlü bir anlamlı korelasyon saptanmıştır (r=-0,627, P=0,001). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin içsel güdülenme düzeyleri dışsal güdülenme düzeylerinden yüksek olması, hemşirelik hakkındaki olumlu düşüncelerin öğrencilerin güdülenme düzeylerinde anlamlı şekilde etkili olduğu sonucuna ulaşıldı
  • Article
    Yönetici Hemşirelerde Olması Gereken Becerilerin Delphi Yöntemiyle Belirlenmesi ve Sahip Olunan Becerilerle Karşılaştırılması: Karma Yöntem: Tanımlayıcı Araştırma
    (2023) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Baykal, Ülkü; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Amaç: Türkiye’de üst ve alt düzey yönetici hemşirelerde olması gereken becerilerin oluşturularak, bu becerilerin üst ve alt düzey yöne- ticilerde bulunma düzeyinin öz değerlendirme ve astların değerlendirme sonuçlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araş- tırma, nitel araştırma yöntemlerinden Delphi yöntemi ve nicel araştırma yöntemlerinin sıralı bir şekilde kullanıldığı 2 aşamada gerçekleştirilmiş- tir. Çalışmanın birinci aşamasının evrenini, Yönetici Hemşireler Derne- ğine üye yönetici hemşireler ile hemşirelikte yönetim eğitimi veren aka- demisyenler oluşturmuştur. Yönetici Hemşireler Derneğine üye olan, ça- lışmaya katılmayı kabul eden 57 yönetici ve akademisyen hem şire ör- neklemi oluşturmuştur. Araştırmanın ikinci aşamasının evrenini Mardin ili sınırlarında bulunan 9 devlet hastanesinde çal ışan hemşireler ve yö- netici hemşireler oluştururken, örneklemini çalışmaya gönüllü olarak ka- tılmayı kabul eden toplam 442 hemşire (9 üst düzey yönetici hemşire, 39 orta düzey yönetici hemşire, 31 alt düzey yönetici hemşire ve 363 hem- şire) oluşturmuştur. Bulgular: Beceriler “insan ili şkileri ve ileti şim”, “hemşirelik bakım yönetimi”, “insan kaynakları yönetimi”, “yönetim ve liderlik ” ve “profesyonellik” olmak üzere 5 ana başlıkta sınıflandırıldı. Araştırmanın ikinci aşamasında, üst düzey yönetici hemşirelerin öz de- ğerlendirmeleri ile orta düzey yönetici hemşirelerin değerlendirilmeleri arasında tüm becerilerde istatistiksel olarak anlaml ı bir fark bulundu (p<0,05). Alt düzey yönetici hem şirelerin astları konumundaki hemşi- relerin değerlendirmelerinde ise “insan ilişkileri ve iletişim”, “hemşire- lik bakımının yönetimi”, “yönetim ve liderlik” ve “profesyonellik” alt boyutlarında istatistiksel olarak klinik hem şireleri tarafından değerlen- dirildiklerinde anlamlı farklar olduğu bulundu (p<0,05). Sonuç: Çalış- mada, üst ve alt düzey yönetici hemşirelerin beceri listesi 5 ana başlıkta oluşturuldu. Üstlerin astları tarafından becerilere sahip olma durumlar ı incelendiğinde, kendi değerlendirmelerinden anlamlı fark yaratacak şe- kilde daha düşük değerlendirildikleri belirlendi (p<0,05).
  • Article
    “Relationship between Mobbing Encountered by Nurses and Learned Resourcefulness
    (International Journal of Caring Scienceses, 2019) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Abstract Background: Among all health personnel, nurses are the most exposed to mobbing. It is important for victims of mobbing to acquire skills that would help them cope with and solve problems individually. Individuals with higher levels of learned resourcefulness are reported to be more successful in dealing with problems. Objective: This study was performed to mobbing encountered by nurses and learned resourcefulness levels of nurses, as well as socio-demographic characteristics that affecting these concepts and the correlations between the concepts. Methods: The data were collected from 298 nurses that work in three different regions of Turkey between June-August 2017. The data collection tool involved an information form and two scales. The data were analysed by using psychometric, descriptive, comparative and correlational analyses in the IBM SPSS Statistics 21.00.Results: Positive, highly significant and low strong correlation was determined between concepts. (r=0.225, p<0.001). There was a statistically significant difference in terms of the questionnaire on the mobbing according to the year of professional experience, number of work places in professional life and age level (p<0.05). There was also a statistically significant difference between Comparison of the Mean Scores in RLRS according to gender and number of work places in professional life (p<0.01). Conclusion: Findings of this study demonstrated that learned resourcefulness could be developed as a personality trait to resist mobbing. It could be recommended to develop and apply nurse managers in nursing services should address this issue.
  • Article
    Hastanelerde Görevli Sağlık Çalışanlarının Bireysel İş Yükü Algıları
    (Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 2018) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    GİRİŞ: İş yükü bireysel açıdan işi yapmak için geçen zamanı ve enerjiyi, örgüt açısından verimliliği göstermektedir. İş yükü, çalı-şanlar ve örgütler bakımdan çok önemli bir değişkendir. AMAÇ: Bu araştırmanın amacı, bir devlet hastanesinde çalışan sağlık çalışanlarının çalışma ortamlarına ilişkin iş yükü algı dü-zeylerini ortaya koymaktır.YÖNTEM: Araştırmada veri toplama aracı olarak, sağlık çalışanlarının çalışma ortamlarına ilişkin algılarını belirlemeye yönelik “Bireysel İş Yükü Algı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Bu ölçek Cox tarafından 2003 yılında geliştirilmiş ve Cox ve arkadaşları tarafından 2006 yılında geçerlilik ve güvenirliği test edilmiştir. Saygılı tarafından 2008 yılında Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırmanın evrenini araştırma izni alınabilen devlet hastanesinde görev yapan tüm sağlık personeli (421 kişi) oluştururken, ör-neklemini bu hastanede çalışan tüm sağlık çalışanlarından araştırmaya katılımda gönüllü olan 220 kişi oluşturmuştur. Yüz doksan beş sağlık çalışanından kullanılabilir veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri Ekim- Kasım 2016 tarihleri arasında toplanmıştır. Araş-tırma verileri Istatistical Package for Social Science for Windows 16.0 programı kullanılarak sayı, yüzdelik ve ortalama-standart sapma, bağımsız değişkenler ile ölçek alt boyutları arasındaki ilişkilerinin değerlendirilmesinde ise bağımsız gruplarda t- Student testi analizleri kullanarak incelenmiştir.BULGULAR: Bu araştırmada, ölçeğin toplamından alınan puan ortalaması 103,7±22,07’dir. Ölçeğin alt boyutlarından alınan puan ortalamaları ise; yönetim desteği alt boyutu puan ortalaması 3,63±0,66, ortalama meslektaş desteği alt boyutu puan ortalaması 3,73±0,71, birim desteği alt boyutu puan ortalaması 2,77±0,58, çalışma ortamı algısı alt boyutu puan ortalaması 3,52±0,84, ve mevcut işi sürdürme niyeti alt boyutu puan ortalaması 1,04±0,30 olarak bulunmuştur.SONUÇ: Araştırma sonucunda, sağlık çalışanlarının iş yükü desteğini en çok meslektaşlarından aldıkları ve sağlık çalışanların aynı işi sürdürme niyetine ilişkin puanın en düşük puan olduğu bulunmuştuR.
  • Article
    Citation - Scopus: 0
    Scale For Assessment Of Nurse Manager Skills: A Scale Development Study
    (Association of Executive Nurses, 2023) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Türkmen, E.; Baykal, Ü.; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Background: In hospitals, nurse managers have very important roles, duties and responsibilities in terms of achieving positive patient outcomes and organizational goals. In order for nurse managers to fully fulfill these roles, duties and responsibilities, they must have the necessary managerial skills. There are no valid and reliable tools to assess the skills of nurse managers. Objective: The aim of this study was to develop a tool (scale) to measure the evaluation of managerial nursing skills by subordinates. Method: This methodologically designed study was conducted with 698 nurses working in various hospitals in Turkey between February and June 2022 by online survey method. A draft scale form developed by the researchers by reviewing the relevant literature was used as a data collection tool. In the study, 10 expert opinions were taken for the content and face validity of the scale, and EFA and CFA were applied for the construct validity of the scale. For reliability, item analysis, Cronbach's alpha, 27% lower and upper quartile score correlation, halving method and test-retest analysis were used. Results: In the draft scale consisting of 66 items, the content validity index of 65 items, except for one item, was found to be between 0.80-1.00. In the exploratory factor analysis (EFA) conducted to examine construct validity, it was determined that the scale consisting of three sub-dimensions and 34 items explained 72.22% of the total variance. The Cronbach's alpha coefficient of the total scale was 0.99 and the test-retest correlation coefficient was 0.78. Conclusion: The scale consisting of 34 items and three sub-dimensions met the validity and reliability criteria. It would be useful to repeat the construct validity studies in future studies and discuss the results by using it in practice. © 2023 The Authors.
  • Article
    The Effect of Satisfaction in Implementing Professional Behaviors in Nursing Students
    (International Journal of Caring Sciences, 2019) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Abstract Background: Professionalism is a significant objective for all professions that is a must factor in health disciplines. Objective: In this study was performed to determine the effect of nursing students' satisfaction in clinical environment on the application of professional behaviors. Methods: This is a descriptive and cross-sectional study. The sample consists of the totally 340 students, 3rd and 4th grade in nursing department of two university. Data were collected between October and November 2017 by using Student Satisfaction Scale (SSS) and Nursing Students Professional Behavior Scale (NSPBS). Data were analyzed through the descriptive, comparative and correlative analyses via IBM SPSS Statistics 21. Results: The study found that students' application scores of professional behaviors was 43.58±13.36 (α=.93) and student satisfaction mean score was 2.57±0.76 (α=.92). These two variables showed that there is a positive weak relationship between them. The was a weak but positive and highly significant difference between SSS and NSPBS scores (r=.239,p<.001).Discussions: It is thought that supporting students academically to let them have education opportunity that constantly provide vocational development and ensuring satisfaction can help them develop professionalbehaviors during nursing education.
  • Article
    Citation - Scopus: 0
    Patient Preference For Gender In Health Care: Doctors And Nurses
    (Association of Executive Nurses, 2023) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Özen Bekar, E.; Alan, H.; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Aim: The study is conducted in a descriptive design to examine the gender preferences for doctors and nurses and the reasons for gender preferences of patients receiving health care in inpatient clinics Method: The universe of the study is the patients who were admitted to the state hospitals in the Mardin province and Kızıltepe district. The sample consisted of 600 patients aged 18 and older who were hospitalized and agreed to participate in the research. The data were collected through a face-to-face interview using a questionnaire. SPSS Statistics 21 program was used in the analysis of the data, the data were analyzed with a significance level of p<0.05, at the 95% confidence interval. Results: Most of the patients (50.3%) who participated in the study were male and married (70.5%). The mean age of the participants was 43.86 years (SD=18.12, Min=18, Max=90). When the patients' attitudes towards gender and the distribution of personal characteristics in their preferences for nurses and doctors were examined, the rate of female nurse preference was higher in males (20.1%) than in females (61.3%). The majority of male patients (61.2%) stated that they were undecided about gender preference. It was determined that the majority of both female (40.4%) and male (56.7) patients preferred a male doctor. The chi-square test revealed that there was a statistically significant correlation between the patients’ preference for both nurses and doctors and the gender of the patients (p<0.001). Conclusion: While there is a tendency towards female nurses in the nurse preference of the patients participating in the study, it is seen that there is a tendency towards male doctors in their doctor preferences. When examining the reasons for gender preference, it is noteworthy to find that "privacy" is stated first. It is seen that female patients prefer female nurses and male patients prefer male nurses. © 2023 The Authors.
  • Article
    Citation - WoS: 6
    Citation - Scopus: 7
    The relationship between unemployment anxiety, job satisfaction and migration attitude among the next generation of Turkish nurses: A cross-sectional study
    (Elsevier, 2023) Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Köksoy Vayısoğlu, Sümbüle; Karadağ, Gülendam; Şahin Orak, Nuray; Selçuk Tosun, Alime; Doğan Yüksekol, Özlem; Çatıker, Aslıhan; Çiftçioğlu Yalçın, Gülcan; Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
    Background: The global nursing shortage is complex and multifaceted. Despite the policy of increasing the number of nurses, concerns about the sustainability of the nursing workforce in Turkey continue. Aim: To evaluate the relationship between unemployment anxiety, job satisfaction, and migration attitudes among Turkish nursing candidates. Methods: A cross-sectional study was conducted with 1100 nursing candidates between April and June 2022. The data gathered from the "Personal Form, Job Satisfaction, and Brain Drain Attitudes Scale" were analyzed using logistic regression and decision tree analysis. Results: Of the participants, 67.1% were female, and the mean age was 22.6 ± 1.7 years. Being male (OR = 1.317, 95% Cl 0.994-1.743) having a low income (OR = 1.754, 95% Cl 1.334-2.306), feeling insecure about the future (OR = 2.340, 95% Cl 1.312-4.175), expecting a lower wage than desired (OR = 2.015, 95% Cl 1.132-3.586), and employment precariousness (OR = 1.786, 95% Cl 1.355-2.353) increase the possibility of experiencing high unemployment anxiety. On the other hand, family support for living abroad (OR = 0.579, 95% CI 0.408-0.821) and job satisfaction (OR = 0.799, 95% CI 0.692-0.921) decrease unemployment anxiety (p < 0.05). According to the results of the decision tree analysis, the host country's pull factors are the best predictors of the nursing candidates' intention to work abroad as nurses (p < 0.05). Conclusion: The increasing prevalence of unemployment anxiety and migration tendencies among nursing candidates requires the evaluation of policies aimed at increasing the number of nursing graduates in Turkey.