Işık, Mehmet
Loading...
Name Variants
Job Title
Prof. Dr.
Email Address
mehmet.isik@artuklu.edu.tr
Main Affiliation
Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Status
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
30
Articles
14
Citation Count
5
Supervised Theses
10
28 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 28
Article OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDAKİ PROPAGANDA FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: HARP MECMUASI ÖRNEĞİ(Hacettepe Üniversitesi, 2018) Işık, Mehmet; Eşitti, Şakir; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümüİlk sayısı Kasım 1915’te yayımlanan Harp Mecmuası, I. Dünya Savaşı yıllarında Osmanlı propagandasının başlıca araçlarından birisi olmuştur. Osmanlı Devleti’nin görsel propaganda bakımından en başarılı yayını kabul edilen Mecmua, toplam 27 sayı yayımlandıktan sonra Haziran 1918’de kapanmıştır. Bu çalışmada özellikle Osmanlı Devleti’nin en büyük toprak kayıplarını verdiği Sina ve Filistin cephelerinde yaşanan muharebelerle ilgili haberlerin Harp Mecmuası’nda nasıl sunulduğu tematik içerik analizi kullanılarak ortaya konulmuştur. Yapılan analizler neticesinde, Osmanlı Devleti’nin, Harp Mecmuası’nda düşmanını ötekileştiren, onu “canavarmışçasına” gösteren bir söylem yerine Osmanlı askerlerinin kahramanlıklarını ve olumlu yönlerini yücelten bir söylem kullanılmıştır.Master Thesis An Analysis of Masculinity Representation in TRT Çocuk Magazine(2025) Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüGünümüzde teknolojinin gelişmesi, görsel medyanın yanı sıra sosyal medyanın kullanım alanlarının yaygınlaşması ve her geçen gün daha cazip hale gelmesi, dergi, kitap ve gazete gibi kitle iletişim araçlarının kullanımını zayıflatmıştır. Bu durum, çocukların gelişimi açısından olumsuz etkiler yaratmaktadır. Bunun önüne geçmek ve daha bilinçli, duyarlı ve okuyan bir nesil yetiştirmek için en önemli etkenlerden biri, çocuklara okumayı, öğrenmeyi, araştırmayı ve keşfetmeyi öğretecek, aynı zamanda içinde bulundukları çağın gelişmelerinden haberdar edecek çocuk dergileridir. Çocuk dergileri, çocukların kimlik gelişiminde, toplumla etkileşim kurmalarında, öğrenme ve okuma isteklerini artırarak fikir sahibi olmalarında ve boş zamanlarını faydalı içeriklerle değerlendirerek kişisel gelişimlerine katkı sağlamalarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu sebeple, yayımladıkları konu ve temalar çerçevesinde çocuklar için etkili ve önemli bir öğrenme aracı olan çocuk dergileri, onların zihinsel gelişimlerini desteklerken, gündelik yaşama ve akademik hayata dair bilgi edinmelerini sağlayarak eğlenceli ve dikkat çekici içeriklerle öğrenmelerini pekiştirmektedir. Yazılı basın kapsamında değerlendirilen ve çocuklara yönelik hazırlanan önemli dergilerden biri olan TRT Çocuk Dergisi, çocuk okurların boş zamanlarını verimli bir biçimde geçirmelerine yardımcı olurken, eğlenceli bir yolla çeşitli bilgiler edinmelerini, kişisel gelişimlerine katkı sağlamalarını ve sosyalleşmelerini destekleyen içerikler sunmaktadır. Dergi içeriklerinde yer alan mesajlar, çocuk okurların toplumsallaşma sürecine katkı sağlayarak karakter oluşumlarını etkilemektedir. Bu nedenle, bu çalışmada toplum açısından önemli bir konu olan toplumsal cinsiyet rollerinin ele alınış biçimi temel alınarak, TRT Çocuk Dergisi'ndeki erkeklik temsili temel özellikleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.Article Citation - WoS: 0Redefining Security in the Middle East: Representation of Security as an Emancipatory Discourse in the capernaum Film(Istanbul Univ, Fac Communication, 2020) Isik, Mehmet; Ozdemir, Emrah; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüThe Middle East is considered as a marginalized geography and difficult to understand for Western countries due to an orientalist and postcolonial perspective. Today, Lebanon, which offers an important opportunity to understand the Middle East from the political, economic, sociological and security perspectives, is a country facing various problems such as poverty, economic and political instability, ethnic and sectarian conflicts, uncontrolled migration movements and gender inequalities. Capernaum is a significant and effective example in terms of reflecting different living conditions and security perceptions in the Lebanon. In this study, how the security is defined through the eyes of the people from the Lebanon and how the perception of threats is shaped by the security issues of Lebanon are examined through the compelling Capernaum (2018) film of Lebanese female director and screenwriter Nadine Labaki. In this respect, the qualitative thematic content analysis of the film is carried out and it is revealed how the economic, social and religious problems of the Lebanese individuals evaluated in the context of human security are reflected in the film. As a result of the analysis, Capernaum is an exemplary film in terms of addressing the security concerns of Lebanon with a human security and gender perspectives. However, the film cannot address the causes, historical and social origins of these problems adequately, so, this might cause disconnections in the imagination of the audience.Master Thesis Moderniteye karşı soyut sanatta tinsellik(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Karamanoğulları, Mehmet Arif; Işık, Mehmet; Sarıalioğlu, Rahman Işık; Sarıalioğlu, Rahman Işık; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; Department of Painting / Resim BölümüKapitalizm, 19. yüzyılda endüstrinin gelişimiyle birlikte olgunlaşarak; makineleşmeyi, yeni kent yaşamını ve yeni toplumsal sınıfları doğurmuştur. Bu durum yavaş yavaş insanların davranışlarını, duygu ve düşüncelerini değiştirmiş, onları kültür krizinin içinde yabancılaşmış ve yalnızlaşmış bireyler haline getirmiştir. Sanatçılar da bu olumsuzluklara kayıtsız kalamamıştır elbette. Bütün bu olumsuzluklara karşı bazı sanatçılar, kendi iç dünyalarına kapanarak bir çıkış yolu aramışlardır. Bu çalışmada; yaklaşık bir buçuk asırlık bir süreçte oluşan, akılcı, bilimsel ve kentsel bir kültür olan modernite sürecine, dönemin sanatçılarının neden karşı çıktıklarının ve bunun neticesinde özü gereği tinsel olan soyut sanata neden yöneldiklerinin açıklanması amaçlanmıştır. Çalışma süresince; tez, kitap, dergi, makale, film vb. yerli ve yabancı kaynaklardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, dönemin sanatçıları ve sanat eserleri, tez konusu bağlamında yorumlanarak, konuyla ilgili üretilen eserler ile desteklenmiştir. Sonuç olarak; modernitenin maddeci kültürü karşısında kendini çaresiz hisseden sanatçı, iç debisiyle tinsel yeni değişimler ve estetik formlar meydana getirme ihtiyacı duymuştur. Bu değişimler zamanla, anti-natüralist, içe dönük yaşantıyı doğrudan dışa aktaran bir resim anlayışı olan Soyut sanatı doğurmuştur. Bu noktada Soyut sanat, yeni bakış açısı ile geleneksel olandan uzaklaşan, bir anlamda sanatı iç gerçekliğin bütünsel doğasına dönüştüren önemli bir harekettir.Article Salgın Filmlerinde İdeoloji: Tehdit (Outbreak) ve Salgın (Contagion) Filmleri Üzerine Bir İnceleme(MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2020) Aşılıoğlu, Emre; Işık, Mehmet Kürşat; Işık, Mehmet; Aşılıoğlu, Emre; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüSalgın hastalıklar insanlık tarihinin en önemli olgularından birisidir. Milyonlarca insan salgın hastalıklar nedeniyle hayatını kaybetmiş, büyük medeniyetler ve imparatorluklar salgın hastalıklar sonrasında çökmüştür. Ortaya çıkma sıklıklarının giderek artması ve 2000’li yıllardan itibaren hemen hemen iki üç yılda bir yenisinin başlaması, salgın hastalıklara yönelik ilgiyi artırmıştır. Dolayısıyla sinemanın da salgın hastalıklara olan ilgisi artmış ve giderek artan sayıda salgın konulu film üretilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada Hollywood yapımı Tehdit (Outbreak, 1995) ve Salgın (Contagion, 2011) filmlerinin ideolojik arka planı çözümlenmiştir. Yapılan çözümleme sonucunda her iki filmde de otoriter bir yönetim anlayışının savunulduğu, demokratik hak ve özgürlüklere önem atfetmeyen, birey yerine devleti ve kamu güvenliğine öncelik veren, toplum yararı karşısında bireylerin yaşam hakkını hiçe sayan oldukça muhafazakâr bir ideolojinin hâkim olduğu bulgulanmıştır. Salgının başlaması ve yayılması bireysel kusur ve dikkatsizliğe, durdurulması ise bireysel başarı ve fedakârlığa indirgenmiş, sorunun ekonomik ve siyasal boyutları görmezden gelinmiştir. Ayrıca Amerikalılar dünyanın kurtarıcıları olarak kodlanırken Afrikalılar ve Çinliler hastalığın hayvanlardan insanlara geçmesine neden olan kişiler olarak etiketlenmiştir.Article Presentation Of Nuri Bilge Ceylan In Turkish Mass Media(CINEJ Cinema Journal, 2018) Işık, Mehmet; Parlak, Zafer; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüNuri Bilge Ceylan is the most famous Turkish film director with numerous international prizes. However, Ceylan’s presentation by the Turkish media is far from emphasizing his success, talent, creativity, style, technique, and cinematography. He often falls victim to undeserved and superficial criticism of “would be” critics who openly confess they did not watch Ceylan’s movies. He is sometimes portrayed as a political figure and critic of the present day Turkish politics and system. This article focuses on how two mainstream Turkish newspapers, columnists and microbloggers portrayed and reacted to Ceylan and his cinema after his film Winter Sleep won the top prize (the Golden Palm) at Cannes Film Festival in 2014 and the reasons behind this portrayal.Article Citation - WoS: 1Presentation of Nuri Bilge Ceylan and his Cinema in the Turkish Media(UNIV PITTSBURGH, UNIV LIBRARY SYSTEM, 2018) Parlak, Zafer; Isik, Mehmet; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüNuri Bilge Ceylan is the most famous Turkish film director with numerous international prizes. However, Ceylan's presentation by the Turkish media is far from emphasizing his success, talent, creativity, style, technique, and cinematography. He often falls victim to undeserved and superficial criticism of "would be" critics who openly confess they did not watch Ceylan's movies. He is sometimes portrayed as a political figure and critic of the present day Turkish politics and system. This article focuses on how two mainstream Turkish newspapers, columnists and microbloggers portrayed and reacted to Ceylan and his cinema after his film Winter Sleep won the top prize (the Golden Palm) at Cannes Film Festival in 2014 and the reasons behind this portrayal.Conference Object Türk Sinema Filmlerinin Afişlerinde Suriyeli Mülteciler Krizinin Temsili(Gaziantep Üniversitesi Yayınları, 2019) Kına, Sezer Ahmet; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Kına, Sezer Ahmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü2010 yılının sonunda Tunus’ta başlayan toplumsal gösteriler kısa süre içerisinde Orta Doğu’da ve Kuzey Afrika’da siyasi krizlere yol açmıştır. Söz konusu krizlerin ortaya çıkması iç savaşları ve rejim değişikliklerini beraberinde getiren toplumsal hareketlerin ivmesini arttırmıştır. Bu gelişmeler, Suriye’de de etkisini göstermiş ve tarihin en büyük mülteci hareketlerinden birisine neden olmuştur. Türkiye bu mülteci hareketinden en fazla etkilenen ülkelerden birisidir. Gündelik hayatın bir parçası haline gelen Suriyeli mülteciler ve onların karşılaştıkları sorunlar, özellikle 2015 yılından sonra Türk sinemasının gündeminde yer tutmaya başlamıştır. Bilindiği üzere sinema filmleri tüm teknik, düşünsel ve kurgusal öğeleriyle birer anlatı metni niteliği taşır. Filmlerin afişleri de, izleyicinin bir filmdeki anlatıya ilişkin öğelere dair temel bilgileri ve ilk izlenimlerini edindiği grafik eserler olarak sinema çalışmaları açısından büyük öneme sahiptir. Dolayısıyla sinema filmi afişlerinin incelenmesi, filmlere konu edilen konjonktürel sorunların ve temaların sinemaya nasıl yansıdığı konusunda da ipuçları toplanmasına olanak tanımaktadır. Tüm bunlardan hareketle bu çalışmada Suriye krizinin ortaya çıktığı 2010 yılından sonra Türk sinemasında Suriye krizini ve Suriyeli mültecileri konu edinen uzun metraj sinema filmlerinin afişleri çalışma nesnesi olarak seçilmiştir. Buradan hareketle amaçlı örneklem (purposive sampling) kullanılarak Fedakar (2011), Terkedilmiş (2015), Hayat Çizgisi Suriye (2016), Bordo Bereliler: Suriye (2017), Misafir (2017) ve Kardeşim için Der’a (2018) filmlerinin afişleri örneklem olarak belirlenmiştir. Belirlenen afişlerde yer alan vizüel öğelerin betimledikleri anlamların incelenip ortaya konulması amacıyla göstergebilimsel epistemolojinin sunduğu çözümleme teknikleri kullanılmıştır. Yapılan çözümlemenin sonucunda, söz konusu sinema filmlerinin afişlerinde Suriyeli mülteciler krizine ilişkin genel olarak güvenlik perspektifli bir bakışın önplanda olduğu; mülteci bireylerin, özellikle de kadınların ve çocukların, göç sürecinde yaşadıkları deneyimlerin macera boyutunda temsil edildiği; bu “maceralar”da daha çok dramatik temaların ve olay örgülerinin öne çıkarıldığı bulgulanmıştır. Dolayısıyla Suriyeli mülteci krizinin ve bu krizin en net biçimde yankı bulduğu coğrafyalardan biri olan Türkiye’deki görünümlerinin sosyal ve insanî boyutlarına, anlatıların inşasında örtük biçimde yer verildiği görülmüştür.Master Thesis Bilim Çocuk Dergisinde Bilim ve Teknoloji Haberlerinin Sunumu(2024) Bağlayici, Melike; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüBilim ve teknoloji hayatın her alanında karşımıza çıkmakta ve hızla gelişmektedir. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler, her yaş grubunda insana hitap etmekte ve insanların hayatını derinden etkilemektedir. Bu gelişmelerin insanlara ulaşması çoğu zaman iletişim araçları ve medya aracılığıyla gerçekleşmektedir. Özellikle çocukların, günümüz koşullarında bilimsel ve teknolojik gelişmelerden haberdar olmaları büyük önem taşımaktadır. Günümüzde bilime dair yayın yapan çocuk dergileri, çocuklara bilimsel ve teknolojik gelişmeleri aktarırken bir alternatif olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, ilkokul çağındaki çocuklara hitap eden çocuk dergilerinin çocuklara bilim ve teknoloji haberlerini sunarken dergilerdeki haber içeriklerinde hangi dilsel ve söylemsel stratejilerin kullanıldığının incelenmesinin Bilim Çocuk dergisi örneğinde yapılması amaçlanmıştır. Ayrıca, Bilim Çocuk dergisinde yer alan bilim ve teknoloji haberlerinin konu dağılımlarının belirlenmesi ve hangi konulara ağırlık verildiğinin tespit edilmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik ve eleştirel söylem analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. 2020 ve 2021 yıllarına ait konu dağılımları tablolarla sunulmuştur. 12 bilim ve teknoloji haberi, amaçlı örneklem yöntemi türlerinden olan homojen (benzeşik) örneklem yoluyla Bilim Çocuk dergisinin bilimsel ve teknolojik haberleri konu edinen 'Ne Var Ne Yok' adlı bölümünden seçilerek çözümlenmiştir. Sonuç olarak; Bilim Çocuk dergisi haberlerinin uzay, gökbilim, teknoloji, hayvanlar, tıp ve sağlık konularını daha çok işlediği görülmüştür. Çocuklara bilim ve teknoloji haberleri sunulurken çeşitli dilsel ve söylemsel stratejiler kullanıldığı görülmüştür. Bunlar milliyetçilik söylemi, bilimsel bilginin yeniden inşası ve bilimsel pratik, kadının toplumdaki yeri ve cinsiyetçilik söylemi, yerel yönetimler ile iktidar güç ilişkisi söylemi şeklinde belirlenmiştir. Ayrıca bu tez çalışmasında incelenen haberlerde çocuklara bir yeniden üretim mekanizması örneği olarak, hayallerinin sınır tanımaması gerektiği, çok önemli ve dünya çapında çalışmalara ve başarılara imza atabilecekleri, bilimsel bilginin sorgulamaya açık olduğu gibi söylemlerin aktarıldığı görülmüştür. Retorik sorularla çocukların habere olan ilgisi artırılmaya ve tartışmalı bir ortam yaratılmaya çalışıldığı; tanımlar ve karşıtlık ifadeleri ile eğlendirirken bilgilendirme amaçlandığı tespit edilmiştir. Ve her haberde aslında çocuklara bilim ve teknolojinin önemi, geleceği, çevre bilinci gibi konularda bilgiler sunulduğu sonucuna ulaşılmıştır.Book Part Madde Kullanımını Öven Popüler Şarkı Sözlerinde Dil, İdeoloji ve Özne(Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları, 2018) Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema BölümüSonuç olarak incelenen şarkılarda madde kullanımını yücelten ve hınç duygusunun yoğun şekilde hissedildiği bir söylemin hâkim olduğu belirlenmiştir. Bu şarkılar aynı zamanda var olan düzene oldukça sert bir eleştiri içermekte, mahallelerinde uyuşturucu satışının bu ölçüde normalleşmesine bir isyan niteliği taşımaktadır. İkbal yollarının kapandığı bu engellenmiş yaşam içerisinde uyuşturucu/uyarıcı maddeler gündelik dertlerden uzaklaşmayı sağlayan bir kaçış materyali halini almış görünmektedir. İncelenen şarkıların tamamı madde kullanımını özendirdiği için adli kovuşturmaya konu olmuştur. Ancak şarkılara ve söyleyenlere uygulanan hukuki yaptırımlar şarkıların ve söyleyenlerin popülaritesini arttırmış, olayısıyla sorunun çözümüne neredeyse hiçbir katkıda bulunmadığı gibi madde alt kültürünün popülerlik kazanmasına neden olarak tam tersi bir sonuç ortaya çıkarmıştır Hukuki yaptırımlar elbette uygulanmalıdır; ancak bu konuda ölçülü olmak ve olayları çok da popülerleştirmeden çözüm üretmek gerekmektedir. Bunun için resmi kurumlar ile basın ve sivil toplum örgütlerinin işbirliği yapması sorunun çözümüne önemli katkılar sunacaktır.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »