Büyükkarcı, Orhun
Loading...
Name Variants
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Translation and Interpreting / Mütercim ve Tercümanlık Bölümü
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
4
Articles
4
Citation Count
0
Supervised Theses
0
4 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
Article Orhun Yazıtlarına Göstergebilimsel Bir Yaklaşım(2021) Büyükkarcı, OrhunOrhun Yazıtları, tarihte Türklere ait en önemli metinlerdir. Bu çalışmanın amacı da, Orhun Yazıtlarına göstergebilimsel bir yaklaşım sunmaktır. Ortaya çıktığı günden bu yana, üzerinde sayısız çalışmalar yapılmış Orhun Yazıtlarına dair böyle bir yaklaşımda bulunmanın, metinlerin, anlatısal, anlamsal ve sözdizimsel yönlerine dikkat çekeceğinden dolayı göstergebilim, anlatıbilim ve tarih bilimi için de önemli olacağı düşünülmektedir. Göstergebilimin birçok farklı disipline uygulanabilirliği söz konusu olduğu için, bu çalışmada Algirdas Julien Greimas’ın, 1960’lı yıllardan bu yana kademeli olarak oluşturduğu yazınsal göstergebilimin uygulama araçlarından faydalanılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde, inceleme nesnesine, göstergebilimsel yöntemin sınırlılıklarına, yararlılıklarına ve neden seçildiğine dair açıklamalar yer almaktadır. Çalışmanın ikinci bölümünde, Orhun Yazıtlarında yer alan anlatıların zamansal bir sıralaması yapılmış ve Türk Milletinin temel dönüşümleri göstergebilimsel dörtgen aracılığıyla görselleştirilmiştir. Ardından, eyleyen örnekçesi ile devleti yeniden kurmak üzere mücadeleye girişen hükümdarların ve diğer anlatı ögelerinin bu mücadelede üstlendikleri roller görselleştirilmiş ve yapısal olarak işlevlerine göre sınıflandırılmıştır. Çalışmanın sonuç bölümünde, Orhun Yazıtları anlatılarının çözümlenmesinde ortaya çıkan Türk Milletinin yokluktan varlığa geçiş sürecinin ve anlatı ögeleri aralarında tekerrür eden yapısal ilişkilerin, Türk Milleti ve hükümdarları için ifade ettikleri göstergesel değerler tartışılarak daha belirgin hale getirilmiştir.Article Citation - Scopus: 0A narratological analysis of O. Henry's "the ransom of red chief"(NALANS: Journal of Narrative and Language Studies, 2020) Büyükkarcı, Orhun; Kalelioğlu, MuratThe studies within the frame of classical narratology have remarkably contributed to the field of narrative analysis. The significance of the present study is to raise awareness of constructive elements of a narrative using classical narrative analysis. This study aims at investigating character, time and space in O. Henry's "The Ransom of Red Chief", using the narratological terminologies in the analysis. Considering the current situation of narratology as a method of analysis that involves many approaches towards a high number of aspects in a narrative, the study focuses on the essential constructive elements of the story and point of view. The employs the theoretical terminologies offered by classical narratologists. Findings in the study fall into two categories: Narration and narratorial position of the narrator, and formative elements of the story. These categories present three essential formative components, (a) Characters and characterization, (b) space, and (c) time. The data gathered from the findings indicated that O. Henry's achievement might lean on the prevalence of a reliable narrator using discourse time more for the narration of incidents between the characters than that of others in specific types of space with humoristic style as well as situational and verbal irony. This study allows for critical implications both on the readers who wish to understand O. Henry better and on the researchers calling for an increase in the number of narrative studies.Article Anlatı Şemaları Aracılığıyla Kürk Mantolu Madonna’da Anlatı İzlemlerinin Göstergebilimsel Bir Gözlemi(2021) Büyükkarcı, OrhunBu çalışma, göstergebilim kuramını ve Türk edebiyatını Sabahattin Ali’nin en tanınmış eserlerinden, Kürk Mantolu Madonna üstünde bir uygulamada birleştirmektedir. Çağdaş göstergebilim temellerini C. S. Peirce ve Ferdinand de Saussure’den alır. Bu iki filozofun görüşlerinden birçok göstergebilim dalı türemiştir ve bunlardan biri de A. J. Greimas’ın öncülüğünde, anlatısal yapıları ortaya çıkarmakla ve yazınsal eserlerin anlamlandırılmasıyla ilgilenen yazınsal-anlatısal göstergebilim dalıdır. Yazınsal göstergebilim bir anlatının, söylemsel, anlatısal ve derin yapı olmak üzere üç düzeyde incelenmesi gerektiği fikrini varsayar. Buna bağlı olarak, bu çalışmanın birincil amacı, yazınsal göstergebilimin çözümleme aygıtlarından biri olan anlatı şemalarını kullanarak Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna romanının anlatısal düzenini ortaya çıkarmaktır. Bunu yapmanın söz konusu romandaki ana aktörlerin anlatı izlemleri hakkında açık bilgiler vereceğine inanılmaktadır. Bu aktörler sırasıyla isimsiz anlatıcı, Raif Efendi, Maria Puder ve Raif Efendi’nin ailesidir ve hepsinin anlatı içinde ulaşmak istediği kendi hedefleri vardır. Buna bağlı olarak, bu aktörlerin anlatı izlemlerini ortaya çıkarmak, göstergebilimsel bakış açısıyla bir edebi eserin anlatı düzeyi incelemesinin netleştirilmesine de yardımcı olacaktır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında, çalışmadaki göstergebilimsel yönteme dair bilgi verilmiştir, ikinci kısımda ise romanın anlatı düzeyi incelemesi yer almaktadır. Son olarak sonuç bölümünde romanın anlatı düzenine yönelik elde edilen bilgiler ‘zamansal hiyerarşi ve anlatı izlemleri arasındaki ilişkiler’, ‘bilişsel göndericiler’, ‘başarı ve başarısızlıkla biten izlemler’ ve ‘izlemler arasında köprü kuran anahtar olaylar’ başlıkları altında tartışılmıştır. Bu çalışmanın okuyucuların üç noktayı kavramada yardımcı olacağına inanılmaktadır: Sabahattin Ali’nin kurgu oluşturmadaki yazarlık becerisi, Kürk Mantolu Madonna’nın yapısal durumu ve son olarak yazınsal göstergebilim yaklaşımının muhtemel bir uygulaması.Article Citation - Scopus: 0Is it the door through death what scares us? An analysis of the Cask of Amontillado between semiotics and narratology interface(Journal of Narrative and Language Studies, 2021) Büyükkarcı, OrhunSemiotics as a comprehensive branch seeks for meaning production process generated by the interrelations of signs, and therefore, may allow examining any discipline. One of those disciplines is literature. The significance of the present study is to draw attention to the analysis of formative structures of a narrative, using analysis tools of literary semiotics and narratology. Accordingly, examining both abstract and concrete fine details of a text, this study aims at investigating how the sense of horror was invoked by Edgar Allan Poe in one of his horror stories, “The Cask of Amontillado”. The methodology of the study, improved by French semiotician, Algirdas Julien Greimas, comprises the analysis of three semantic layers: the discursive, narrative and deep levels. Also, the tools of narratology have been utilized at the discursive level to examine the actors and time in the story, thereby making this an interdisciplinary study. In doing so, the pre-determined semiotic methodology has made it possible to obtain information both on the authorial techniques and the text itself. According to the findings gathered through a semio-narrative analysis, it can be suggested that transformations from beginning to the end of the story regarding characters, space and time have taken place from good to evil, life to death or bright to dark. This further highlights Edgar Allan Poe’s achievements in the creation of horror stories.