Utli, Hediye
Loading...
Name Variants
Job Title
Doktor Öğretim Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Health and Nursing Services / Sağlık ve Bakım Hizmetleri Bölümü
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
17
Articles
16
Citation Count
0
Supervised Theses
0
16 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 16
Article Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi(Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2018) Utli, Hediye; Doğru, Birgül VuralBu çalışma hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 23 Kasım 2017- 24 Ocak 2018 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin Sağlık Yüksekokulu hemşirelik ve ebelik bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 256 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında sosyo-demografik özellikleri belirlemek için öğrencilere Anket Formu ve yenilikçilik düzeylerini tespit etmek için hemşireliğe uyarlanmış “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” (BYÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama, yüzde, sayı ve Mann-Whitney U testi ile Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Öğrencilerin %73,4’ü kadın, %26,6’sı erkektir. BYÖ toplam puan ortalaması 59,11±8,29’dur. Öğrencilerin cinsiyetine göre bireysel yenilikçilik ölçeği toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0,05). Öğrencilerin okudukları bölüme göre bireysel yenilikçilik ölçeği alt boyut ve toplam puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olduğu bulunurken (p<0,05), sınıf, yaşadığı yer ve medeni duruma göre bireysel yenilikçilik ölçeği alt boyut ve toplam puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olmadığı belirlenmiştir. (p>0,05). Araştırmaya alınan öğrencilerin yenilikçilik düzeyi gelenekselci olup erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha gelenekselci ve kuşkucu oldukları saptanmıştır. Hemşirelerin ebelere göre daha gelenekselci oldukları tespit edilmiştir. Bu farklılığın da hemşirelik bölümünde erkek öğrencilerin bulunmasından kaynaklandığı düşünülmektedir.Article Nursing Students' Experienced Ethical Problems in Clinical Practicum and Clinical Self-Regulated Learning Levels: A Cross-Sectional Study(2023) Bütün, Ahmet; Utli, Hediye; Dinç, MahmutABSTRACT During the coronavirus disease-2019 (COVID-19) pandemic, clinical training, which is essential to nursing practice, has been largely delayed. The aim of this study is to identify the predictors of nursing students' experienced ethical problems in clinical practicum and self-regulated learning levels during the COVID-19 pandemic. The sample of this cross-sectional study consisted of 306 nursing students studying in the third and fourth grades of 2 universities located in the east of Türkiye. The data were collected by using a Student Introduction Form, the Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing, and the Self-Regulated Learning Scale for Clinical Nursing Practices form. The independent sample t-test, one-way ANOVA F test, Pearson correlation test, and multiple regression were used in the analysis of the data. It was determined that there was a positive and moderately significant relationship between the total mean score of the Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing and the Self-Regulated Learning Scale for Clinical Nursing Practices, total mean score (r=509, p<0.001). A regression model indicated that 4 predictors (clinical educator, health professionals, learning strategies, and self-regulated learning levels) explained 28% of the variance (R=0.516, Adjusted R2=0.284, F=13.255, p<0.001) in their ability to identify ethical problems in clinical practicum. In this study, it was determined that health professionals and self-regulated learning levels positively affected students' ability to identify ethical problems in the clinical practice setting. The level of clinical educator was found to negatively affected students' ability to identify ethical problems in the clinical practice setting. Keywords: COVID-19; clinical practicum; ethics; nursing students; self-regulated learning ÖZET Koronavirüs hastalığı-2019 [coronavirus disease-2019 (COVID-19)] pandemisi sırasında hemşirelik uygulamaları için gerekli olan klinik eğitim büyük ölçüde ertelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamada yaşadıkları etik sorunlar ve klinik öz-düzenlemeli öğrenme düzeylerinin yordayıcılarını belirlemektir. Kesitsel tipteki bu araştırmanın örneklemini, Türkiye'nin doğusunda yer alan 2 üniversitenin 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 306 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği ve Klinik Hemşirelik Uygulamalarına Yönelik Öz Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü ANOVA F testi, Pearson korelasyon testi ve çoklu regresyon kullanıldı. Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği toplam puan ortalaması ile Klinik Hemşirelik Uygulamaları İçin Öz-Düzenli Öğrenme Ölçeği toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi (r=509, p<0,001). Bir regresyon modeli, 4 yordayıcının (klinik eğitimcisi, sağlık profesyonelleri, öğrenme stratejileri ve öz-düzenlemeli öğrenme düzeyleri) klinik uygulamada etik sorunları saptama yeteneklerindeki varyansın %28'ini açıkladığını göstermiştir (R=0,516, adjusted R2=0,284, F=13,255, p<0,001). Bu araştırmada, sağlık profesyonelleri ve öz-düzenlemeli öğrenme düzeylerinin, klinik uygulamada öğrencilerin etik sorunları saptama becerilerini olumlu yönde etkilediği saptandı. Klinik eğitimci düzeyinin ise klinik uygulamada öğrencilerin etik sorunları saptama becerilerini olumsuz yönde etkilediği saptandı. Anahtar Kelimeler: COVID-19; klinik uygulama; etik; hemşirelik öğrencileri; öz-düzenlemeli öğrenmeArticle Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Dijital Okuryazarlık Becerilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi(2023) Utli, Hediye; Ersü, Nilay FiloğluAmaç: Hemşirelik ve ebelik uygulamalarında en iyi kanıtlara erişimi artırmak için, öğrencilerin dijital okuryazarlık becerilerini geliştirmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin dijital okuryazarlık becerilerini belirlemek ve belirli değişkenlere göre karşılaştırmalı incelemektir. Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel tiptedir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin doğusunda yer alan bir üniversitenin hemşirelik ve ebelik bölümünde öğrenim gören 486 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanıtıcı Form, Dijital Okuma Eğilimi Ölçeği, Dijital Okuma Öz Yeterlilik Ölçeği ve Kâğıttan Dijitale Yazma Tutumu Ölçeği kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, minimum, maksimum, bağımsız gruplarda t-test, One-way Anova test, One-way Anova Post hoc Bonferroni test, Pearson korelasyon testi ve çoklu lineer regresyon analizi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %50.9’u hemşirelik bölümü ve %36.1’ı ikinci sınıf öğrencisidir. Çoklu lineer regresyon sonucuna göre; hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin dijital okuma becerisi öz yeterliliği, kullanma ve zorluk becerileri, dijital okuma becerisi eğilimindeki toplam varyansın %21.2’sini açıklamaktadır. Kullanma becerisi, zorluk becerisi, amaca uygunluk becerisi, kağıttan dijitale yazma becerisi tutumu ve dijital ortamlarda yazma becerisi tutumu, dijital okuma becerisi öz yeterliliğindeki toplam varyansın %93.3’ünü açıklamaktadır. Dijital ortamlarda yazma becerisi tutumu, kağıttan dijitale yazma becerisi tutumundaki toplam varyansın %88.4’ünü açıklamaktadır. Sonuç: Sonuç olarak öğrencilerin dijital okuma becerisi öz yeterliliği ve kullanma becerisi, dijital okuma becerisi eğilimi üzerine olumlu etkileri saptandı. Kullanma becerisi, amaca uygunluk becerisi, kağıttan dijitale yazma becerisi tutumu ve dijital ortamlarda yazma becerisi tutumu dijital okuma becerisi öz yeterliliği üzerine olumlu etkileri bulundu. Öğrencilerin dijital ortamlarda yazma becerisi tutumu kağıttan dijitale yazma becerisi tutumu üzerine olumlu etkisi saptandı. Olumlu dijital okuryazarlık becerilerini yaşayacakları öğrenme ortamlarının düzenlenmesi önerilir.Article The effect of the COVID-19 pandemic on self-management in patients with type 2 diabetics(Elsevier, 2021) Utli, Hediye; Vural Doğru, BirgülAims: The research was conducted with the aim of determining the effect of the COVID-19 pandemic on levels of self-management in individuals with type 2 diabetes. Methods: This cross-sectional descriptive type of study was conducted between 21 December 2020 and 1 April 2021. It was performed with 378 individuals with type 2 diabetes attending the endocrinology clinic and outpatients' department of a government hospital who agreed to participate in the research. In the collection of data, a Patient Identification Form, Visual Analog Scales (an Anxiety VAS and a Stress VAS), and the Diabetes Self-Management Questionnaire (DSMQ) were used. The Wilcoxon test, Independent Sample t test, One-Way Anova and binary logistic regression were used in the analysis of data. Results: The Diabetes Self-Management Questionnaire (DSMQ) total mean score of the individuals with type 2 diabetes participating in the study during the COVID-19 pandemic was 5.25 ± 1.04. Their anxiety total mean score was 0.32 ± 1.56, and their total mean stress score was 7.06 ± 1.62. Being male, over the age of 65, married and having a diagnosis of diabetes for 6-11 years, increased smoking, the COVID-19 pandemic, reduced physical activity (not walking) and support obtained from health professionals, and increased anxiety and stress levels were found to be risk factors affecting diabetic self-management. Conclusions: The findings show that the COVID-19 pandemic has had a negative effect on the self-management levels of individuals with type 2 diabetes.Article The effects of Reiki and back massage on women's pain and vital signs post-abdominal hysterectomy: A randomized controlled trial: The Effects of Reiki and Back Massage on Women's Pain and Vital Signs(Elsevier, 2021) Utli, Hediye; Yağmur, YurdagülBackground: Using Reiki and back massage to support pharmacological treatments is increasingly common in nursing. This study aimed to determine the effects of Reiki and back massage on pain, analgesic use, and vital signs among women who had undergone an open abdominal hysterectomy. Methods: This experimental study involved a single, blinded, pretest-posttest design. The study population comprised women who had undergone an abdominal hysterectomy at the obstetrics clinics of Gazi Yasargil Training and Research Hospital and Dicl ¸ e University Hospital between July 2017 and February 2018. Patients were divided into three groups: a Reiki group, a back massage group, and a control group. Each group comprised 34 patients. Reiki or back massage was applied to patients in the respective non-control groups for 20 min once a day. Data were collected using a patient information form, the “Numeric Pain Rating Scale,” and the “Vital Signs and Postoperative Analgesic Follow-up Form.” Results: Statistically significant differences in pain intensity and analgesic use were observed between the women in the Reiki group and the women in the back massage and control groups (p < 0.001). Significant differences in vital signs were observed between the groups before and after their respective procedures; in the Reiki group, they tended to decrease, while in the back massage and control groups, they tended to increase. Conclusion: This study’s findings confirmed that pain, analgesic use, and vital signs decreased after Reiki among women who had undergone an abdominal hysterectomyArticle Effects of Massage Therapy on Clinical Symptoms of Older People(Journal of education and research in nursing (Online), 2022) Utli, HediyeNurses can improve outcomes of patient care by integrating complementary and alternative therapies with traditional medical practices. Among the non-pharmacological methods that can be used in geriatrics and gerontology are massage, aromatherapy, relaxation, meditation, therapeutic touch, biofeedback (neurotherapy), guided affective imagery (creative psychotherapy), reflexology, acupressure, and naturopathy. Massage therapy attracts the attention of healthcare professionals, patients, and families because it improves many symptoms, it has no side effects, it is easy to learn and apply, and is safe, effective, and economical. Massage therapy is used in geriatric patients for various purposes. For instance, it is effective in the management of pain, agitation, stress, anxiety, worry, and depression, it relieves constipation and improves the range of motion of the joints. Massage therapy together with pharmacological treatments reduces many symptoms of neurological diseases and neurological disease-associated risks, and it has a safe, supportive and positive effect. It is thought that this review, based on the effects of massage therapy, can be a guide especially for nurses working with elderly patients in the neurology clinic.Article The Effect of COVID-19 Fear in Patients and Clinical Nurses on Night Nursing Care(Sage Journals, 2023) Utli, Hediye; Dinç, Mahmut; Oner, UgurThis study was conducted with the aim of determining the effect of fear of COVID-19 in patients and clinical nurses on night nursing care. This was a cross-sectional study. The research sample consisted of 604 patients and 270 clinical nurses selected by the convenience sampling method. Data were collected between August 2021 and July 2022 using a Patients’ Information form, a Nurse’s Information form, the Fear of COVID-19 scale, and the Night Nursing Care instrument. No significant difference was found between the total mean scores of the patients and the nurses on the Fear of COVID-19 scale or the Night Nursing Care instrument (rho = –0.017, p = .702; rho = –0.020, p = .741). It was found that patients’ and nurses’ fears of COVID-19 did not affect their perceptions of night nursing care.Article The Effect of Reiki on Anxiety, Stress, and Comfort Levels Before Gastrointestinal Endoscopy: A Randomized Sham-Controlled Trial(ScienceDirect, 2022) Utli, Hediye; Vural Doğru, BirgülPurpose: This study’s aim is to determine the effect of Reiki when applied before upper gastrointestinal endoscopy on levels of anxiety, stress, and comfort. Design: This single-blind, a pretest and post-test design, randomized, sham-controlled study was held between February and July 2021. Methods: Patients who met the inclusion criteria were separated by randomization into three groups: Reiki, sham Reiki, and control. A total of 159 patients participated in the study. In the intervention groups (Reiki and sham Reiki), Reiki and sham Reiki were applied once for approximately 20 to 25 minutes before gastrointestinal endoscopy. Findings: When the Reiki group was compared to the sham Reiki and control groups following the intervention, the decrease in the levels of patient stress (P < .001) and anxiety (P < .001) and the increase in patient comfort (P < .001) were found to be statistically significant. Conclusions: Reiki applied to patients before upper gastrointestinal endoscopy was effective in reducing stress and anxiety and in increasing comfort.Article Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulamada Yaşadıkları Etik Sorunlar ve Klinik Öz-düzenlemeli Öğrenme Düzeyleri: Kesitsel Bir Çalışma(2023) Utli, Hediye; Bütün, Ahmet; Dinç, MahmutKoronavirüs hastal ığı-2019 [coronavirus disease-2019 (COVID-19)] pandemisi sırasında hemşirelik uygulamaları için gerekli olan klinik e ğitim büyük ölçüde ertelenmi ştir. Bu çal ışmanın amacı, pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamada yaşa- dıkları etik sorunlar ve klinik öz-düzenlemeli ö ğrenme düzeylerinin yordayıcılarını belirlemektir. Kesitsel tipteki bu araştırmanın örnekle- mini, Türkiye’nin do ğusunda yer alan 2 üniversitenin 3 ve 4. s ınıfla- rında ö ğrenim gören 306 hem şirelik ö ğrencisi olu şturdu. Veriler, Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği ve Klinik Hemşirelik Uygulamalarına Yönelik Öz Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü ANOVA F testi, Pearson korelasyon testi ve çoklu regresyon kullanıldı. Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Öl- çeği toplam puan ortalamas ı ile Klinik Hemşirelik Uygulamaları İçin Öz-Düzenli Öğrenme Ölçeği toplam puan ortalamas ı arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlaml ı bir ili şki oldu ğu belirlendi (r=509, p<0,001). Bir regresyon modeli, 4 yordayıcının (klinik eğitimcisi, sağ- lık profesyonelleri, öğrenme stratejileri ve öz-düzenlemeli öğrenme dü- zeyleri) klinik uygulamada etik sorunlar ı saptama yeteneklerindeki varyansın %28’ini aç ıkladığını göstermiştir (R=0,516, adjusted R2=0,284, F=13,255, p<0,001). Bu araştırmada, sağlık profesyonelleri ve öz-düzenlemeli öğrenme düzeylerinin, klinik uygulamada öğrenci- lerin etik sorunlar ı saptama becerilerini olumlu yönde etkiledi ği sap- tandı. Klinik eğitimci düzeyinin ise klinik uygulamada öğrencilerin etik sorunları saptama becerilerini olumsuz yönde etkilediği saptandı.Article Hemşireler İçin Basınç Yaralanması Yönetimi Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması(2022) Utli, Hediye; Dinç, MahmutBu araştırmanın amacı, Hemşireler için Basınç Yaralanması Yönetimi Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğini yapmaktır. Bu metodolojik tipteki çalışmaya, 149 hemşire katıldı. Araştırma verilerin toplanmasında “Hemşire Bilgi Formu” ve “Hemşireler için Basınç Yaralanması Yönetimi Öz Yeterlilik Ölçeği (BYY-ÖYÖ)” kullanıldı. Ölçek toplam 10 maddeden oluşmaktadır. Her bir madde 1 (hiç yetkin değil)’den 5 (tamamıyla yetkin)’e kadar puanlandırılıp geçerlik analizi sonucunda, Hemşireler için Basınç Yaralanması Yönetimi Öz Yeterlilik Ölçeğinin dört alt boyuttan oluştuğu belirlendi. Ölçeğin hiçbir maddesi çıkarılmamış olup çalışmanın kapsam geçerlik indeksi 0.83-1.00 arasında bulundu. Ölçeğin yapı geçerliliği için korelasyon analizi yapılıp ve yapılan analiz sonucunda; 10 maddelik ölçeğin toplam varyansı en çok %74.41’ini açıkladığı bulundu. Ölçeğin güvenirliliği için maddelerin toplam puan korelasyon değerlerinin 0.404 ile 0.661 arasında olup Cronbach Alpha değerinin 0.838 olduğu saptandı. Ölçeğin, hemşireler için basınç yaralanması yönetimi öz yeterlilik düzeyini ölçmek için kullanılabileceği sonucuna varıldı.