Harman, Serhat
Loading...
Name Variants
Harman, Serhat. Tan, Erşat
Job Title
Prof. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
35
Articles
7
Citation Count
0
Supervised Theses
2
35 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 35
Article DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA(2020) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüDiyarbakır’a gelen yerli turistlerin demografik özelliklerinin, seyahat alışkanlıklarının ve motivasyonlarının kültür turizmi bağlamında incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada, Diyarbakır'a gelen yerli turistler üzerinde verilerin anket formu aracılığıyla toplandığı tarama tipinde bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. 470 turistin katıldığı araştırmadan elde edilen verilerin analiz sonucuna göre; Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin yarısından fazlasının kadın olduğu ve çoğunluğunun Diyarbakır’ı daha önce ziyaret etmedikleri görülmektedir. Turistlerin Diyarbakır da konaklama sayıları 1 gecedir. Bu araştırmada, Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin seyahat motivasyonlarının; diğer kültürleri tanıma/ Bilgi ve deneyim, rahatlama ve dinlenme, prestij/ statü, destinasyona olan merak duygusu/ ilgi, sosyalleşme/bireyler arası ilişki kurma isteği ve akraba ve arkadaşları ziyaret etme başlıkları altında değerlendirilebileceği saptanmıştır.Article Sokak Lezzetlerinde Çeşitlilik Arayışı Motivasyonunun Memnuniyet Üzerindeki Etkisi: İstanbul Örneği(2024) Uzut, Sultan; Harman, Serhat; Harman, Serhat; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüBu çalışma, tüketicileri gastronomik turizm ürünlerinden olan sokak lezzetlerini tüketmeye yönlendiren motivasyonların (hazcı/hedonik, faydacı/utilitaryan ve sosyal motivasyon) ve çeşitlilik arayışı motivasyonunun memnuniyet üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. İstanbul’u ziyaret ederek en az bir gece konaklama gerçekleştirmiş ve İstanbul sokak lezzetlerini tüketmiş 416 kişilik örneklem grubu üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Analizler esnasında nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak değişkenlere ilişkin, sıklık/frekans tabloları, ölçeklere ait faktör analizleri ile bağımsız çift örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizleri (One Way Anova) gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda; katılımcıların sıklıkla tükettikleri İstanbul sokak lezzetlerinden “atıştırmalıkların” en fazla tercih edilen grup olduğu, “işlenmemiş meyve ve sebzelerin” ise en az tercih edilen grup olduğu görülmüştür. Katılımcıları sokak lezzeti tüketmeye yönlendiren en yüksek motivasyon kaynağının “lezzet”, en düşük ise “fiyat” ve “diğer (belirtiniz)” olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca bekâr katılımcıların, evli katılımcılara göre daha fazla çeşitlilik arayışında oldukları ve katılımcıların İstanbul sokak lezzetlerine dair memnuniyetlerinin görece yüksek olduğu, İstanbul sokak lezzetleriyle ilgili memnuniyet ve çeşitlilik arayışı değişkenleri arasında pozitif yönlü ve zayıf seviyeli ilişki bulunduğu görülmüştür. Bu durum, İstanbul sokak lezzetlerindeki çeşitliliğin tüketici memnuniyetini sağlama noktasında tam anlamıyla yeterli kalmadığı şeklinde yorumlanabilir.Master Thesis TRC3 bölgesi için inanç ve kültür turizmi rotası geliştirilmesine dönük bir araştırma(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüTRC3 Bölgesi (Mardin, Şırnak, Siirt, Batman) birçok doğal, tarihi ve kültürel çekiciliklere sahip olmasından dolayı inanç ve kültür turizmi rotası geliştirilmesi noktasında oldukça önemli potansiyel taşımaktadır. Bu tez çalışmasının amacı, TRC3 bölgesi için inanç ve kültür turizmi rotası geliştirmektir. Bu kapsamda TRC3 bölgesi inanç ve kültür turizmi rotasını geliştirebilmek adına bölge illere teknik bir gezi gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir ve kullanılan veriler, görüşme tekniği ile teknik gezinin katılımcılarından görüşme yoluyla elde edilmiştir. Görüşme türü olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme türü tercih edilmiştir. Çalışmada görüşme ve gözlem tekniği kullanılarak bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Veriler, 20 profesyonel turist rehberi, 3 seyahat acentesi yetkilisi ve 3 turist olmak üzere toplam 26 katılımcıdan toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler, nitel veri analiz programı olan MAXQDA 22 programına aktarılmış ve analiz edilmiştir. Katılımcılar genel anlamda; TRC3 bölgesinde bulunan ve inanç ve kültür turizm rotası kapsamında yer alması düşünülen çekiciliklerin sorun ve eksiklikleri üzerinde yoğun bir şekilde durmuşlardır. TRC3 bölgesi sınırları içinde yer alan Mardin, Şırnak, Siirt ve Batman illerine ilişkin katılımcılardan elde edilen veriler kapsamında; yönlendirme tabelaları, wc-lavabo, bilgilendirme panoları, otopark, tarihi yapılarda güvenlik personeli, temizlik ve hijyen, dinlenme ve mola yerleri, tamamlanmamış restorasyonlar, çevre düzenlemesi, misafir karşılama alanları, yiyecek ve içecek işletmeleri, ulaşım olanaklarının iyileştirilmesi, turizm bilinci ve turizm büroları konularında eksikliklerin olduğu çalışma kapsamında tespit edilmiştir. Ayrıca tez çalışmasının ana hedefi olan TRC3 bölgesi inanç ve kültür turizmi rotası, turist rehberleri ve seyahat acenteleri yetkililerinin önerileriyle dört gece beş gün konaklamalı olacak şekilde geliştirilmiştir.Book Part Book Part Mezopotamya Uygarlıkları(2019) Harman, Serhat; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü..Book Part Turlarda Yaşanabilecek Sorunlar ve Çözüm Önerileri(2020) Harman, Serhat; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü...Other Ziyaretçilerin Fotoğraf Çekme Davranışlarının İncelenmesi: Göbeklitepe Örneği(2022) Arabacıoğlu, Dilan; Harman, Serhat; Akgül, Onur; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü...Article KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİ: MARDİN ÖRNEĞİ(Toleyis Sendikası, 2021) Harman, Serhat; Altürk, Abdulvahap; Altürk, Abdulvahap; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüKültür turizmine duyulan yoğun ilgi her geçen gün artmakta ve kültürel amaçlar küresel olarak seyahatlerin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Dünyanın en büyük endüstrilerinden birisi olan turizm endüstrisinin önemli bir kısmını kapsayan kültür turizmi, destinasyonlar için önemli bir gelir kaynağı haline gelmiştir. Bu bağlamda kültür turizmine katılanların seyahat motivasyonlarını anlamak bu pazarı hedef almak isteyen destinasyonlar için önem arz etmektedir. Mardin, kültür turizmi açısından zengin kaynaklara sahip olmakla beraber Anadolu’nun önemli kültür turizmi destinasyonları arasındadır. Bu araştırmanın amacı Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarını tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmış olup 492 kullanılabilir anket toplanmıştır. Elde edilen verilere betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve faktör analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarında rahatlama, Mardin kültürü, bağlanma ve faydacılık, sosyalleşme, Mardin kent dokusu, yerel halkı tanıma, sosyal statü ve hoş vakit geçirme olmak üzere 8 boyut tespit edilmiştir. Katılımcıların demografik değişkenleri, gezi davranışları ile tespit edilen motivasyon boyutları arasında anlamlı farlılıklar tespit edilmiştir. Mardin’i ziyaret eden kültür turistlerinin başlıca motivasyonları fiziksel ve zihinsel olarak rahatlamakla beraber, Mardin kültürünü deneyimlemek olarak belirlenmiştir.Other Turistlerin fotoğraf çekme davranışlarının incelenmesi: Kasimiye Medresesi Örneği(2022) Aslan, Revşan; Harman, Serhat; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği BölümüTurizm ve fotoğrafçılık temelde birbiriyle bütünleşik iki konudur. Turizm deneyimini yaşayan bireyler, turistik destinasyonların fotoğraflarını çekerek bunları hatıra eşya gibi paylaşmayı ya da biriktirmeyi alışkanlık haline getirebilmektedirler (Arat ve Sarı, 2020: 898). Ancak turizm yazınında bu bireylerin fotoğraf çekme davranışları veya alışkanlıklarını inceleyen sınırlı sayıda çalışmaya rastlanmaktadır. Alan yazındaki bu boşluğu doldurmaya odaklanan çalışmanın amacı tarihi geçmişe sahip bir yapıda turistlerin fotoğraf çekme davranışlarını ve çekilen fotoğrafların niteliklerini ortaya koymaktır. Çalışmada veriler, Stylianou-Lambert (2012) ve Tan (2018) çalışmalarından uyarlanan 12 ifadeden oluşan bir yapılandırılmış gözlem formu kullanılarak yaklaşık 700 yıllık bir geçmişe sahip olan Kasımiye Medrese’sini ziyaret eden 50 kişiden elde edilmiştir. Ayrıca araştırmanın güvenirliğini ve geçerliğini artırmak amacıyla gözlem yönteminin yanı sıra doküman analizi yapılıp ziyaretçilerin fotoğraf çekme davranışları literatüre dayandırılmıştır. Bu veriler, betimsel analiz yöntemi ile analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre fotoğraf çeken katılımcıların çoğunlukla profesyonel fotoğrafçı gibi davrandıkları tespiti yapılmıştır. Bununla birlikte katılımcıların poz verirken o an ki duygu durumları olumsuz olsa bile gülümseme eğiliminde oldukları gözlenmiştir.Other A Research on Walkablty Percepton of Toursts Vstng Old Town Mardn(2019) Çakar, Kadir; Harman, Serhat; Aykol, Şehmus; Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü...