MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Düzenli, Halil İbrahim

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Job Title
Yardımcı Doç. Dr.
Email Address
Main Affiliation
Department of Architecture / Mimarlık Bölümü
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

7

Articles

1

Citation Count

0

Supervised Theses

4

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Master Thesis
    Van ve cami: Bir anlamlandırma denemesi
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2015) Düzenli, Halil İbrahim; Düzenli, Halil İbrahim
    Bu çalışmanın amacı, toplumsal yaşamda, mimarlığın üretim alanı içinde, dini mimarinin somut bir birimi, Müslümanların ibadet mekânı olan camilerin, Van kent merkezi ölçeğinde (238 cami üzerinden) kamusal bir mekân olarak ele alınarak, tarihsel, kültürel ve sosyal yönlerden incelenmesidir. Bu bağlamda, cami konusunun salt fiziki özellikleri ile değerlendirilmesinin yeterli olamayacağı düşünülmektedir. Bu yetersizlikten hareketle, pek konuşulmayan, teferruat olarak görülen yönlerin -mekânların üretiminde yer alan aktörlerin rollerinin, yazılı kayıtların, bazı tanıklıklar ve camiler için farklı zamanlarda düzenlenen matbu evrakların- eleştiriler bir bakış açısıyla tartışılması düşünülmektedir. Çalışmada caminin, özerk mimari söylemler ışığında tarihsel gelişim sürecindeki serüveninden, plan, cephe kuruluşları bazında geçirdiği değişikliklerden yeni bir biçim analizi üretmekten ziyade; camilerin kendileri araştırma konusu edilerek incelenmeleri çeşitli parantezlere almalar yoluyla gerçekleşmiştir. Çalışma, aynı gibi görünen cami yapılarının kendi içinde önemli, somut ve tikel birer varlık olduğunun bilincindedir. Camilerin yapım itibariyle yeni veya eski olmalarının, birbirleri ile olan bağlantılarının, farklılıklarının ve ortak yönlerinin zaman ve konum ilişkileri bağlamında değerlendirilmesi düşünülmüştür. Tez, Van kent merkezinde bulunan Selçuklu, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi camilerini kapsayan yanı ile 16. Yüzyıl Osmanlı Dönemi "klasik camilerin" izlerini taşıyan müstakil camiler, pasaj camileri, bina altı camileri, ticaretle entegre olan camileri ve TOKİ camilerini bir araya getirerek yeni bir anlamlandırma denemesinde bulunmuştur.
  • Book Part
    Ufki Şehre Mümkün Bakışlar: Aksaray'da Bir Mimari Atölye Deneyimi ve Turgut Cansever'in "Yeni Şehirler" inin İlkeleri
    (Klasik Yayınları, 2016) Bölük, Habibe Tuba; Düzenli, Halil İbrahim; Günenç, Ömer Faruk; Taşar, Emin Selçuk; Taşar, Emin Selçuk
    .
  • Doctoral Thesis
    Tahrir, tasnif ve tavsif: Evliya Çelebi seyahatnamesinde şehir vemimari
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2020) Taşar, Emin Selçuk; Düzenli, Halil İbrahim; Düzenli, Halil İbrahim
    Çalışma, Evliya Çelebi Seyahatnamesini merkeze alarak hem eserin kendisini hem de şehir ve mimariye dair söylemleri tahrir, tasnif ve tavsif kavramları çerçevesinde analiz etmektedir. Yazma ediminin başat bir rol oynadığı Evliya Çelebi'nin seyahatinde, anlatının kurgusunun zamansal değil mekânsal olduğu görülmektedir. Eserde bu yönüyle, edebiyattan ilahiyata, tarihten coğrafyaya kadar uzanan bütün disiplinlerde "şehir ve mimari"nin müşterek bir konuma sahip olduğu düşünülmektedir. Söz konusu iki kavramı odağa alarak bunların analizinin yapılması, eseri anlamlandırabilmenin zaruri gerekçesi sayılabilir. Çelebi'nin hayatı boyunca büründüğü roller ve "sebeb-i telif" olarak adlandırılabilecek rüya anlatısı, eserin yazım yöntemine ve içeriğine dair fragman halinde veriler sunar. Çalışma, bu veriler ışında "şehir ve mimari" odaklı bir analiz yaparak bu zaruriyeti giderme çabasındadır. Şehir Çelebi'nin seyredebileceği bir sahne konumundadır. Bazen içerisinde var olduğu bu sahne onun anlatımında geniş bir yer tutar. Onun "şehir" derken ne kastettiği, şehri hangi düzlem ve katmanlardan gördüğü sorularına cevap aranarak, şehri nasıl tasnif ettiği ortaya konmaya çalışılmıştır. Ayrıca şehir terkipleri dikkate alınarak, Çelebi'nin düşünce dünyasında şehre dair bakış açısı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Eserde farklı başlıklar kullanarak mimarlık tasnifini açık bir şekilde kaleme alan Çelebi'nin mimariyi nasıl vasıflandırdığı anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Yapılar hakkında kurduğu terkipler onun bakış açısını en sarih ifade eden veriler olduğu kabulüyle, bu terkipler anlam kategorilerine ayrılmış ve Çelebi'nin bakış açısı parça ve bütün ilişkisi içerisinde irdelenmiştir.
  • Master Thesis
    Yerel bir gazetede kadim bir mesele: Diyarbakır gazetesinde mesken buhranı [1940-1954]
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2015) Düzenli, Halil İbrahim; Düzenli, Halil İbrahim
    Türkiye'de yetersiz mesken meselesi özellikle ikinci dünya savaşı sonrasında ülke gündemine gelmiştir. Şehirlere nüfus akını ve kentleşme hareketleri ile paralel olarak gündeme gelen sorun, 1950 sonrası köyden kente göç hareketlerinin hızlanması neticesinde büyük kentlerde yoğun olarak hissedilmeye başlanmıştır. Bu dönemde, inşaat sektörünün nüfus artışına ayak uyduramaması ve mevcut meskenlerin de kötü koşullarda olması sorunun derinleşmesine neden olmuştur. Bu çalışmada, Diyarbakır Gazetesi'nde anlatılan yetersiz mesken sorunu incelenmiştir. 1869-1963 yılları arasında neşredilen gazetenin, 1940-1954 yılları arasına ait ulaşılabilen yayınları, çalışmanın ana kaynağını oluşturmaktadır. Gazetenin temel kaynak olarak kullanıldığı bu çalışmada, haberlerde yapılacak seçimin, çalışmanın seyri üzerinde etkili olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda malzeme seçiminde, gazetenin mesken buhranı ile direkt ilişkili olarak gündeme getirdiği konuların yanı sıra mesken yapımına/yıkımına neden olan hadiselere dair haberlere de yer verilmiştir. Diyarbakır Gazetesinden yansıyan yetersiz mesken meselesi üç ana bölümde incelenmiştir. İlk bölümde geniş bir yelpazede haber seçimi yapılarak genel olarak gazetede nasıl bir buhran resmedildiğine odaklanılmıştır. İkinci bölümde yeniden imara etkisi olan/olabilecek kira bedelleri, göçmen evleri, sel ve cadde genişletme haberlerine yer verilmiş, son bölümde ise memur evleri, yapı kooperatifleri, Diyarbakır Bağlar bölgesinin ıslahı, şehirde Emlak ve Kredi Bankasının açılması konuları mesken buhranına çözüm arayışları başlığı altında irdelenmeye çalışılmıştır.
  • Master Thesis
    Aslında neyi konuşuyoruz: Türkiye'de cami tartışmalarına (2009-2013) yönelik bir söylem analizi
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2015) Taşar, Emin Selçuk; Düzenli, Halil İbrahim; Düzenli, Halil İbrahim
    Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de 2009-2013 yılları arasında basılı medyadaki yayınlanan haber, köşe yazısı ve makalelerde yapılan cami tartışmalarını "mekan politikası" bağlamında bir söylem analizine tabi tutmaktır. Bu doğrultuda veriler üzerinden olabildiğince fazla soru üretilmeye çalışılmış, yapılan analizin ucu açık bırakılmıştır. Çalışmanın ana konstrüksiyonu; Genel bilgiler, Söylem Analizi ve bu bölüm içerisinde İstatistikî Verilerin Söyledikleri Üzerine, Medya ve Medya Aktörlerinin Mimari ile Olan İlişkileri Üzerine, Bir Aktarım Çeşidi Olarak Mekân Politikası, Değerlendirme ve Sonuç şeklinde altı bölüme ayrılmıştır. Genel Bilgiler bölümünde, Şakirin, Ataşehir Mimar Sinan, Çamlıca ve Sancaklar camileri olarak belirlenen yapıların, basılı medyadaki cami tartışmalarında mimarlık literatürü için önemi, temel bir takım noktalar referanslar alınarak vurgulanmış ve amaçlar belirlenmiştir. Tezin amacı ve kapsamının, 2009-2013 aralığında cami tartışmalarına konu olan metinlerin anlamlandırılabileceğine karar verilerek, bu tarihler arasındaki tartışmalardan yola çıkılarak bir takım istatistikler verilmiştir. Söylem Analizi bölümünde bir önceki bölümde anlatılan veriler daha açık hale getirilmiştir. Basılı medyanın hangi şekillerde tartışmaları sunduğu ve bunların görünürlük kalıplarının analizi yapılmıştır. Cami tartışmalarında camiye ait bilginin nasıl elde edildiği üzerinde durulmuştur. Belirlenen tarih aralığından yola çıkılarak basılı medyada tartışmaların nasıl cereyan ettiği istatistiklerle belirlenmiş ve bu istatistikler yorumlanmıştır. Cami tartışmalarında bahsi geçen camilere sadece değinen metinlerin, Medya ve Medya Aktörlerinin Mimari ile Olan İlişkileri Üzerine bölümünde ise bu metinlerin kurduğu ilişki ağları tartışılmıştır. Bir Aktarım Çeşidi Olarak Mekân Politikası bölümünde "mekân politikası" tanımlanmıştır. Ayrıca, yapılan bu tartışmalarda, köşe yazısı, makale ve röportajlarda en çok kullanılan kavramlar belirlenerek "mekân politikası" bağlamında tartışmaya açılmıştır. Değerlendirme ve Sonuç bölümünde ise başlangıçtaki amaçlar doğrultusunda sorulan sorulara verilen cevaplara dair değerlendirme ve öneride bulunulmuştur.
  • Book Part
    İlkeler, İhtiyaç Programı ve Gereklilikler
    (Klasik Yayınları, 2016) Bölük, Habibe Tuba; Düzenli, Halil İbrahim; Günenç, Ömer Faruk; Taşar, Emin Selçuk; Taşar, Emin Selçuk
    .
  • Article
    Türkiye’de Cami Gündemi, Medya ve Mimarlık (2009-2013): Şakirin, Mimar Sinan, Çamlıca ve Sancaklar Camileri Üzerine
    (2020) Taşar, Emin Selçuk; Düzenli, Halil İbrahim
    Türkiye’de Şakirin Camii ile başlayıp Ataşehir Mimar Sinan Camii iledevam eden, Çamlıca Camii projesi ile gündemde en fazla yer alan ve sonolarak Sancaklar Camii ile sürdürülen cami tartışmalarının basılımedyadaki niceliksel verileri üzerine toplu bir bakış, cami tartışmalarınıtoparlayıcı ve bilimsel bir zemine oturtucu işlev görebilir. 2009 yılı mayısayında Şakirin Camii, 2012 yılı temmuz ayında Ataşehir Mimar SinanCamii, 2013 yılı Kasım ayında Sancaklar Camii ibadete açılmıştır.Çamlıca’da büyük ölçekli bir caminin inşa edileceği ise 2012 yılı mayısayında kamuoyuyla paylaşılmıştır. İstanbul’da inşa edilen bu dört camiyleilgili 2009-2013 yılları arasında Türkiye medyasında, daha önce hiçolmadığı miktarda, haber yapılmış ve yazılar yazılmıştır. Dolayısıyla butarihsel aralık irdelenmeyi hak eden anlamlı bir dönem olaraktanımlanabilir. Makalede, yukarıdaki dört caminin konu edildiği 2009-2013 yılları arasında yayımlanmış 8000 basılı medya verisi üzerine birdeğerlendirme yapılmaktadır. Niceliksel verilerle oluşturulan grafiklerdekianlamlı değişimler yorumlanmış, 2009-2013 yılları arasında Türkiye’decami-mimarlık gündeminin siyasi ve ideolojik çerçevede kırılma noktaları,kritik eşikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Üzerinde durulması gereken enönemli eşik Çamlıca Camii’nin yapılacağının kamuoyuyla paylaşıldığı2012 yılı mayıs ayında olmuştur. Elde edilen bulgulara göre basılımedyadaki cami ve mimarlık tartışmalarını Çamlıca’dan önce ve sonraşeklinde ayrımlamak mümkün gözükmektedir. Yapılan veya sürdürülentartışmaların siyasetin gündemi ile fazlaca irtibatlı olduğu ortaya çıkmışve mimarlığın sadece tanımlı ve geçirgen olmayan bir alana sahipolmadığını, siyasi, ekonomik ve toplumsal ilişkilerin hepsiyle birlikteşekillendiği sonucuna ulaşılmıştır.