Examining the Effect of Lean Hospital Management on Workload in Emergency Services: the Case of an Education and Research Hospital

dc.contributor.advisor Değer, Vasfiye Bayram
dc.contributor.author Bayram Değer, Vasfiye
dc.contributor.other 09.01. Department of Nursing / Hemşirelik Bölümü
dc.contributor.other 9. Faculty of Health Sciences / Sağlık Bilimleri Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-07-02T11:49:18Z
dc.date.available 2025-07-02T11:49:18Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Giriş: Acil servislerde yalın yönetimin iş yükü üzerine etkisinin incelenmek bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Yöntem: Bu bağlamda, araştırma kapsamında öncelikle sağlık, yalın yönetim ve iş yükü konuları açıklanmış, ardından tanımlayıcı ve kesitsel türde bir araştırma ortaya koyulmuştur. Veri toplama esnasında tanıtıcı bilgiler formu, aşırı iş yükü ölçeği ve yalın yönetim ölçeği kullanılmıştır. Çalışma evreni 136, örnekleminin ise 129 acil servis çalışanından oluştuğu bu çalışma %94.85 ile evrene genellenebilir bir katılıma ulaşmıştır. Bulgular: Çalışmada aşırı iş yükü ölçek puanı ortalama 44.74 (±5.51) olarak, yalın yönetim ölçeğinin genel ortalaması ve standart sapması 2.70 (±0.67) olarak bulunmuş olup, hem iş yükü hem yalın yönetimde istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratan durumlar ise; nöbet tutma durumunda gece-gündüz şiftlerinde %79.2 oranı iş yükünde, 3.79 puan ile nöbet tutmayanların hem nöbet tutma durumu hemde haftada ortalama kaç saat nöbet tutulduğu maddeleri yalın yönetimde, haftada ortalama tutulan nöbet saati iş yükünde 32.19 saat, iş yükünün nasıl değerlendirildiği ankette çok ağır diyenlerin %42.6 iş yükü, 3.66 puan ile orta diyenler yalın yönetimde serviste çalışan personel sayısının yeterliliği durumunu kısmen yetersiz ve yetersiz diyenler %93.8 iş yükü, 3.68 puan ile kararsızım diyenler yalın yönetimde anlamlı olarak bulgulanmıştır. Serviste ortalama kaç hastanın muayene-tedavi-nakil sürecine katılındığı 25-75 ile %30.2 oranı ile sadece iş yükü üzerinde farklılık yaratmıştır. Yalın yönetim ile iş yükü arasında negatif yönlü ve güçlü bir ilişki bulunmuştur. Tanımlayıcı bilgi formunda 'nöbet tutma durumu', 'haftada ortalama kaç saat nöbet tutulduğu', 'iş yükünün nasıl değerlendirildiği', 'serviste çalışan personel sayısının yeterli olup olmaması', 'serviste günlük ortalama kaç hastanın muayene-tedavi-nakil sürecine katıldığı' yer alan maddeler ve 'yalın yönetim ölçeği' iş yükü üzerindeki değişimin %61'ini açıklamıştır. Sonuç: Çalışanların iş yükünü ağır buldukları ve hastanenin yalın yönetilmediği sonucuna varılmıştır. Yalın yönetimin acil servislerde iş yükünü etkilemekte olduğu; iş yükü yönetimi, fiziksel koşulların iyileştirilmesi, yalın yönetim uygulamalarının geliştirilmesi ve kullanımı acil servislerin iş süreçlerini yalınlaştırarak iş yükünü azaltacağı belirtilebilir.
dc.description.abstract Introduction: The main purpose of this study is to examine the effect of lean management on workload in emergency services. Method: In this context, within the scope of the research, firstly, the topics of health, lean management and workload were explained, and then a descriptive and cross-sectional study was put forward. During data collection, an introductory information form, excessive workload scale and lean management scale were used. The study, in which the population was 136 and the sample was 129 emergency service employees, can be generalized to the universe with 94.85%. Results: the average excessive workload scale score was found to be 44.74 (±5.51), and the overall mean and standard deviation of the lean management scale was 2.70 (±0.67). The situations that created a statistically significant difference in both workload and lean management were as follows: 79.2% in day-night shifts in the case of keeping shifts, 79.2% in workload, 3.79 points in the case of not keeping shifts, both the status of keeping shifts and the average number of hours of shifts per week in lean management, the average number of hours of shifts per week in workload 32. 19 hours, in the questionnaire on how the workload is evaluated, 42.6% of those who say very heavy workload, 3.66 points and those who say medium are significant in lean management, 93.8% of those who say the adequacy of the number of personnel working in the ward is partially insufficient and insufficient are significant in workload, 3.68 points and those who say undecided are significant in lean management. The average number of patients participating in the examination-treatment-transfer process in the ward made a difference only on workload with a rate of 30.2% with 25-75. A negative and strong relationship was found between lean management and workload. The items in the descriptive information form including 'on-call status', 'average number of hours of on-call per week', 'how the workload is evaluated', 'whether the number of personnel working in the ward is sufficient', 'average number of patients participating in the examination-treatment-transfer process in the ward per day' and 'lean management scale' explained 61% of the variation on workload. Conclusion: It was concluded that the employees found the workload heavy and the hospital was not managed lean. It can be stated that lean management affects the workload in emergency services; workload management, improvement of physical conditions, development and use of lean management practices will reduce the workload by simplifying the business processes of emergency services. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPlIzN8LJ8WYq3UZZX4J72zwEvnGqVm8ObrSYb90Mv5yS
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/8995
dc.language.iso tr
dc.subject Sağlık Kurumları Yönetimi
dc.subject Sağlık Yönetimi
dc.subject Devlet Hastaneleri
dc.subject Health Care Management en_US
dc.subject Healthcare Management en_US
dc.subject State Hospitals en_US
dc.title Examining the Effect of Lean Hospital Management on Workload in Emergency Services: the Case of an Education and Research Hospital
dc.title Yalın Hastane Yönetiminin Acil Servislerde İş Yükü Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Bir Eğitim Araştırma Hastanesi Örneği en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Sağlık Yönetimi Ana Bilim Dalı
gdc.description.endpage 107
gdc.identifier.yoktezid 936446
relation.isAuthorOfPublication 3bd7acfa-f85a-43c4-8f58-835ea7401b29
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 3bd7acfa-f85a-43c4-8f58-835ea7401b29
relation.isOrgUnitOfPublication 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c
relation.isOrgUnitOfPublication 632fabc5-6bb5-43ef-8a92-8f603b8b9d34
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c

Files