The impact of social media use on restaurant choice

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Authors

Yarış, Ahmet
Aykol, Şehmus

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Anatolia

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü
Günümüzde, tüketiciler sağlıklı ve güvenli yiyecek-içecekler tüketmek istemekte, yine ülkemiz açısından çok önemli olan turizm sektöründe turist tercihlerinde tarihi ve kültürel miras ile çeşitli sanatsal ve kültürel aktivitelere doğru önemli bir eğilim görülmektedir. Bu eğilim kapsamında gastronomik değerlere ilgi her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü sağlıklı ve güvenli yiyecek içecek üretimi ve gastronomi turizmi faaliyetlerinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesinde, mevcut kültürel değerlerimizin gelecek nesillere aktarılmasında önemli bir işlevi üstlenmektedir. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümünün amacı, yiyecek ve içecek sektörüne mutfak şefi ve yönetici olmaya aday, sağlıklı ve güvenli yiyecek içecek üretebilen, yerel yeme-içme kültürünü yaşatan, mevcut değerleri ortaya çıkaran, ulusal ve uluslararası mutfaklardan örnekleri sunabilecek gastronom ve yöneticiler yetiştirerek sektörde eksikliği hissedilen, nitelikli, eğitimli, lisan bilen eleman sayısının artmasına katkı sağlamaktır.

Journal Issue

Abstract

This paper aims to examine the impact of social media use on consumers’ restaurant choices. It presents data from a questionnaire developed for examining social media use and restaurant choice on a trip and home. Exploratory factor analysis was performed to explore the underlying theoretical structure of the phenomena. Four social media use factors were extracted. Then the measurement model and the structural model were tested. Findings show that three social media use factors (searching for services, social interactions, and searching for products) influenced individuals’ restaurant choices on the trip (more) and at home. Based on the results, restaurants should appear more on social media. Restaurants are recommended to share the ambiance, foods, and menus on social media frequently.

Description

Keywords

consumer choice, restaurant choice, search behaviour, social interaction, Social media

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Yarış, A., & Aykol, Ş. (2021). The impact of social media use on restaurant choice. In Anatolia (pp. 1–13). Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/13032917.2021.1931379

WoS Q

Scopus Q

Source

Anatolia

Volume

Issue

Start Page

End Page

SCOPUS™ Citations

10

checked on Sep 17, 2025

Web of Science™ Citations

4

checked on Sep 17, 2025

Page Views

9

checked on Sep 17, 2025

Downloads

21

checked on Sep 17, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available