MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Service robots and perceived discrimination in tourism and hospitality

Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

ScienceDirect

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Öğrencilere belirli bir bölgenin veya ülkenin kültürel ve tarihi mirasını tanıma fırsatı sunduğundan, öğrencilerin tarihi yapıları, müzeleri, sanat eserlerini, gelenekleri ve diğer kültürel öğeleri daha iyi anlayan bireyler yetiştirmek. Öğrencilere turizm sektörü, turizm rehberliği veya seyahat işletmeciliği alanında başarılı bir kariyer yapabilmeleri için turizm endüstrisinin işleyişi, Türkiye’nin tarihi, kültürü ve coğrafyası, sürdürülebilirlik, etik ve diğer önemli konular hakkında beceri ve bilgiyi kazanmalarını sağlayacak nitelikte turist rehberleri yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen; Türkiye’nin doğal, tarihi ve kültürel çekicilikleri hakkında bilgi sahibi; insan ilişkilerinde iyi iletişim becerilerinde yetenekli; olay ve olguları yorumlarken analitik düşünebilen; sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş; hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip; liderlik ve temsil yeteneği olan; nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Journal Issue

Events

Abstract

This study explores the influences of the incorporation of service robots in the service delivery systems of tourism and hospitality companies on the perceived discrimination of tourists and tourism employees. In doing so, a conceptual framework is proposed to explain the relationships between robots-based service delivery systems in tourism and hospitality (e.g., fully robotised and mixed service delivery systems) and discrimination. This paper demonstrates that although service robots may be advantageous in eliminating/mitigating perceived discrimination (from employees to tourists, tourists to tourists, tourists to employees, employer/employee to employee), using robots can also create or aggravate perceived discrimination. Though this study is the first attempt on the subject and presents beneficial knowledge for tourism and hospitality service providers and service robot designers, future empirical studies could shed more light on the relationship between robots-based service delivery systems and discrimination in the tourism and hospitality context.

Description

Keywords

Discrimination; Indirect discrimination; Perceived discrimination; Service delivery system; Service robots; Tourism and hospitality

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Q1

Scopus Q

Source

Tourism Management

Volume

Issue

Start Page

End Page