Nursing Students' Experienced Ethical Problems in Clinical Practicum and Clinical Self-Regulated Learning Levels: A Cross-Sectional Study

dc.contributor.author Bütün, Ahmet
dc.contributor.author Utli, Hediye
dc.contributor.author Dinç, Mahmut
dc.contributor.other 09.01. Department of Nursing / Hemşirelik Bölümü
dc.contributor.other 21.01. Department of Health and Nursing Services / Sağlık ve Bakım Hizmetleri Bölümü
dc.contributor.other 9. Faculty of Health Sciences / Sağlık Bilimleri Fakültesi
dc.contributor.other 21. Vocational School of Health Services / Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-15T20:08:27Z
dc.date.available 2023-12-15T20:08:27Z
dc.date.issued 2023
dc.description.abstract ABSTRACT During the coronavirus disease-2019 (COVID-19) pandemic, clinical training, which is essential to nursing practice, has been largely delayed. The aim of this study is to identify the predictors of nursing students' experienced ethical problems in clinical practicum and self-regulated learning levels during the COVID-19 pandemic. The sample of this cross-sectional study consisted of 306 nursing students studying in the third and fourth grades of 2 universities located in the east of Türkiye. The data were collected by using a Student Introduction Form, the Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing, and the Self-Regulated Learning Scale for Clinical Nursing Practices form. The independent sample t-test, one-way ANOVA F test, Pearson correlation test, and multiple regression were used in the analysis of the data. It was determined that there was a positive and moderately significant relationship between the total mean score of the Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing and the Self-Regulated Learning Scale for Clinical Nursing Practices, total mean score (r=509, p<0.001). A regression model indicated that 4 predictors (clinical educator, health professionals, learning strategies, and self-regulated learning levels) explained 28% of the variance (R=0.516, Adjusted R2=0.284, F=13.255, p<0.001) in their ability to identify ethical problems in clinical practicum. In this study, it was determined that health professionals and self-regulated learning levels positively affected students' ability to identify ethical problems in the clinical practice setting. The level of clinical educator was found to negatively affected students' ability to identify ethical problems in the clinical practice setting. Keywords: COVID-19; clinical practicum; ethics; nursing students; self-regulated learning ÖZET Koronavirüs hastalığı-2019 [coronavirus disease-2019 (COVID-19)] pandemisi sırasında hemşirelik uygulamaları için gerekli olan klinik eğitim büyük ölçüde ertelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamada yaşadıkları etik sorunlar ve klinik öz-düzenlemeli öğrenme düzeylerinin yordayıcılarını belirlemektir. Kesitsel tipteki bu araştırmanın örneklemini, Türkiye'nin doğusunda yer alan 2 üniversitenin 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören 306 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği ve Klinik Hemşirelik Uygulamalarına Yönelik Öz Düzenlemeli Öğrenme Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü ANOVA F testi, Pearson korelasyon testi ve çoklu regresyon kullanıldı. Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği toplam puan ortalaması ile Klinik Hemşirelik Uygulamaları İçin Öz-Düzenli Öğrenme Ölçeği toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi (r=509, p<0,001). Bir regresyon modeli, 4 yordayıcının (klinik eğitimcisi, sağlık profesyonelleri, öğrenme stratejileri ve öz-düzenlemeli öğrenme düzeyleri) klinik uygulamada etik sorunları saptama yeteneklerindeki varyansın %28'ini açıkladığını göstermiştir (R=0,516, adjusted R2=0,284, F=13,255, p<0,001). Bu araştırmada, sağlık profesyonelleri ve öz-düzenlemeli öğrenme düzeylerinin, klinik uygulamada öğrencilerin etik sorunları saptama becerilerini olumlu yönde etkilediği saptandı. Klinik eğitimci düzeyinin ise klinik uygulamada öğrencilerin etik sorunları saptama becerilerini olumsuz yönde etkilediği saptandı. Anahtar Kelimeler: COVID-19; klinik uygulama; etik; hemşirelik öğrencileri; öz-düzenlemeli öğrenme en_US
dc.identifier.citation UTLİ, H., DİNÇ, M., & BÜTÜN, A. (2023). Nursing Students' Experienced Ethical Problems in Clinical Practicum and Clinical Self-Regulated Learning Levels: A Cross-Sectional Study. Turkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law & History, 31(2):98-105 en_US
dc.identifier.uri https://www.turkiyeklinikleri.com/article/en-nursing-students-experienced-ethical-problems-in-clinical-practicum-and-clinical-self-regulated-learning-levelsa-cross-sectional-study-102732.html
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4857
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject COVID-19 en_US
dc.subject clinical practicum; en_US
dc.subject ethics en_US
dc.subject nursing students en_US
dc.subject self-regulated learning en_US
dc.title Nursing Students' Experienced Ethical Problems in Clinical Practicum and Clinical Self-Regulated Learning Levels: A Cross-Sectional Study en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-6856-9389
gdc.author.institutional Bütün, Ahmet
gdc.author.scopusid 57195249263
gdc.author.wosid https://www.webofscience.com/wos/author/record/HKF-4514-2023
gdc.description.department MAÜ, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US
gdc.description.endpage 105 en_US
gdc.description.issue 2 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.startpage 98 en_US
gdc.description.volume 31 en_US
relation.isAuthorOfPublication 2a66ded1-c179-4cc2-94ca-b507dddbd64a
relation.isAuthorOfPublication d7fe3455-4e3a-4394-a85a-59bedb712cd5
relation.isAuthorOfPublication 73e1e40c-1e91-423a-85c0-de7101c89cf0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 2a66ded1-c179-4cc2-94ca-b507dddbd64a
relation.isOrgUnitOfPublication 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c
relation.isOrgUnitOfPublication f5f65fbe-3de9-41a9-ac9f-b5b66fe82ad9
relation.isOrgUnitOfPublication 632fabc5-6bb5-43ef-8a92-8f603b8b9d34
relation.isOrgUnitOfPublication 98e86623-06a0-4127-be83-a120e4f62572
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
tipetigi31-2-2.pdf
Size:
240.44 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
PDF

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: