Push-out or dropout?: A grounded theory on adolescents’ school detachment

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

IJOPEC Publication: London

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
02.10. Department of Psychology / Psikoloji Bölümü
Psikoloji bölümünün temel amacı, insan davranışlarını ve onları tetikleyen bilişsel, duygusal ve çevresel süreçleri anlamaya yönelik çağdaş psikoloji bilgilerini öğrencilere kazandırmak ve araştırma yoluyla o bilgilerin artmasına katkıda bulunmaktır. Ayrıca psikolojinin çeşitli dallarında, uygulamalı ve kuramsal alanlarda çalışmak üzere uzman yetiştirmek de temel amaçlar arasında yer alır. 20. Yüzyılda başlayıp 21. Yüzyılda devam eden modernleşme süreci içinde teknolojideki hızlı değişimler toplumsal ve ekonomik yapıyı değiştirmiş; dolayısıyla toplumu oluşturan bireylerin davranışlarında değişikliğe neden olmuştur. Ekonomik iniş ve çıkışlar, küreselleşmenin getiri ve götürüleri, yeni ve geleneksel değerlerin çatışması, işsizlik, yeni mesleklere yönelim, yaşanılan krizler ve kriz sonrası travmalar insanların bu değişken süreçlere uyumunu zorlaştırmaktadır. Günümüzde teknolojik gelişmelerin hızı, kısa dönemler arasında ciddi kuşak farklılıkları yaşanmasına sebep olmaktadır. Bu farklılık içerisinde yetişen ve gelişim süreçleri önceki kuşaklardan farklı seyreden yeni neslin yetişmesi için ebeveyn ve öğretmen davranışlarının güncelleşme sorunu ile karşılaşılmaktadır. Aynı zamanda işverenin çalışanından ya da çalışanın işvereninden beklentileri farklı yapıya bürünmüştür. Tüm bu koşullar düşünüldüğünde bu hızlı değişim süreci içerisinde bireyin karşılaştığı sorunlarla tek başına baş etmesi yeterli olmamıştır. Psikoloji bilim dalı bu hızlı değişim sürecinde insanların ve toplumların yanında olmakta, onların döneme uyum gösterebilen bireyler ve toplumlar olabilme becerilerine ışık tutmaktadır. Klinik, gelişim, endüstri ve benzeri alanlarda yapılan psikolojik araştırmalar, insanın yeni ve hızla değişen toplumda karşılaştığı sorunların üstesinden gelmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir. Psikoloji alanında çalışan bireyler insanlara destek olabilecek çok hassas bir görev üstlenmişlerdir.

Journal Issue

Abstract

The purpose of the present study is to develop a framework for explaining factors that contribute to leave education among adolescents. Because leaving compulsory education is more prevalent in the South-eastern region of Turkey, Nusaybin, a relatively large border town, is selected as a case for this study. Using a grounded theory methodology, the present study aimed to examine the process of push out through the experiences and perspectives of pushed-out adolescents and their teachers. There is limited research about school dropouts and pushouts in Turkey, with the present study we aim to contribute to the literature in this field. Participants of the study were 10 primary school teachers (ages ranging from 27 to 39) and 14 adolescents (ages ranging from 14 to 17) who are pushed out of school. Individual in-depth interviews were conducted to collect data and grounded theory approach was adopted to analyse data. In data analysis, interview transcripts were read and re-read to discover concepts, categories and their interrelationships. This process was accomplished through three stages of analysis, namely open coding, axial coding and selective coding. Results of the analysis revealed that both family and school play important roles in adolescents’ leaving school. First, factors in family life such as economic pressures, sexism, the educational background of families and language, and second, factors in school life such as the discipline practices of school, behavioural problems of students, the meaning of education and peer influence were among the main reasons of push out. Finally, according to the narratives of both the adolescents and teachers, family life was the core underlying factor leading to push out, because family factors directly influence the school life of adolescents.

Description

Keywords

drop-out, push out, school drop out, adolescents, social context

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

Page Views

8

checked on Aug 18, 2025

Downloads

14

checked on Aug 18, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo