Hicri 3. Asır Muhaddislerine Göre Me’sûr Tefsîr -imam Buhârî’nin Sahihindeki Tefsiri Örneği

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
05.01. Department of Basic Islamic Sciences / Temel İslam Bilimleri Bölümü
Temel İslam Bilimleri Bölümü, fakültemizin en geniş akademik birimidir. Bölüm çatısı altında bulunan anabilim dallarının temel amacı; on dört asrı aşkın İslam ilim ve kültür mirasını, İslam Dini’nin ana kaynaklarına dayanarak ve akademik bir anlayışla ele almak, çağın imkânlarından da faydalanarak günümüz insanının bu husustaki güncel dinî ihtiyaçlarına cevap vermek ve bu alanda topluma hizmet verebilecek insanlar yetiştirmektir. Temel İslam Bilimleri Bölümü’nde şu anabilim dalları bulunmaktadır: Tefsir, Hadis, İslam Hukuku, Kelâm ve İslam Mezhepleri Tarihi, Tasavvuf, Arap Dili ve Belagati, Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi. Temel İslam Bilimleri bölümünde tezli yüksek lisans programı bulunmakta ve her yıl ortalam 50 öğrenci alınmaktadır.

Journal Issue

Abstract

Hicri 3. asır bir çok ilmi çalışmanın gerçekleştirilmiş olması yönüyle ileri bir çağdı. Bu çağda gerçekleştirilmiş çalışmalar; toplanan ilmi materyalin çokluğu, genişliği ve mükemmel bir şekilde tanzim edilmiş olması açısından farklılık etmiştir. Bu ilmi mirastan biri de me’sûr tefsir / rivayet tefsiri ilmidir. Me’sûr tefsir ilminin malzemesi hicri birinci ve ikinci asırda tefsire dair yazılmış farklı ve dağınık dökümanların biraraya getirilmesiyle toplanmıştır. Sonra tefsire dair bize ulaşan miras, gerek müstakil eserler şeklinde, gerekse bir çok farklı babı/konuyu kapsamına alan müsned camiʻ eserler içinde me’sûr tefsire ayrılan müstakil bir başlık altında Kur’an sûrelerinin tertibine uygun bir şekilde düzenlenmiştir. İmam Buhârî, genel olarak tefsir ile ilişkisinde munzabit / tutarlı metoduyla 3. asırın diğer alimlerinden farklıydı. Sahîh’inde, ayetin me’sûr bir tefsirinin bulunmadığı durum dışıda, sırf re’ye dayanan tefsire yer verdiğini pek görmüyoruz. Buhârî’nin Sahih’ini inceleyen, onun me’sûr tefsire çok önem verdiğini görür. Bu durum, hem Sahihi’nin kitabü’t-tefsir bölümünda zikrettiği müsned rivayetlerle hem de bu babların teracimi kapsamında tefsire dair müsned rivayetleri arzetmeden önce zikrettiği rivayetlerle anlaşılmaktadır. Buhârî’de mesur tefsir; Kur’an’ın Kur’an’la tefsiri, Kur’an’ın Sünnet’le tefsiri, Kur’an’ın sahâbî ve tabiîn kavliyle tefsiri -özellikle de İbn Abbâs ve Mekkî olan öğrencilerinin tefsiri - olmak üzere meşhur dört kısmı kapsar. Buhârî’ye göre, ayetin Kur’an ve Sünnet ile tefsirini yapacak bir şeyin bulunmaması durumunda sahâbî ve tabiîn tefsiri de me’sûr tefsir kısmına girer. Ancak Buhârî’ye göre, sahâbî tefsirinde me’sûr tefsir olarak itimad edilip bu kapsama girebilen şey, sahâbînin görüş ve içtihad alanı dışında kalan meseleler ile ilgili tefsirdir. Şeriʻ hükümler, esbâb-ı nüzûl, gaybi haberler ve itikadi meseleler gibi hükümler bu kabildendir. Çünkü bu tür meseleler sırf akıl ile idrak edilemeyecek meselelerdir. Buhârî’nin tabiîn tefsirine yaklaşımı da bunun gibidir.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Artuklu Akademi

Volume

10

Issue

1

Start Page

113

End Page

126
Page Views

5

checked on Sep 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available