Kaplan, LeylaKaplan, Leyla02.08. Department of Kurdish Language and Literature / Kürt Dili ve Edebiyatı Bölümü02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi2025-07-152025-07-1520241309-60872459-0711https://doi.org/10.19059/mukaddime.1490407https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1299958/bandoren-stereotipen-zayenda-civaki-li-ser-pekanina-kevnesopiya-dengbejiye-minaka-eyse-sanhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/9101İnsan sosyal bir varlıktır ve onun içinden çıktığı topluma uyum sağlaması beklenir. Ne var ki içinde yaşadığımız toplumda cinsiyetçi yaklaşımlar oldukça fazladır ve bu yaklaşımlar çoğunlukla kadınların aleyhine olmaktadır. Ayşe Şan, yaşadığı dönemde sesini duyurabilmiş ve etkisi hala da devam eden kadın dengbêjlerdendir. O da hemcinsi birçok kadın gibi cinsiyetçi yaklaşımlara maruz kalmış fakat onlardan farklı olarak bu yaklaşımlara direnip hayallerinin peşinden koşmuştur. Ayşe Şan tüm hayatı boyunca toplumsal cinsiyet kalıpyargıları ile mücadele etmiş, ayakları üzerinde durmuş, aileye, topluma rağmen bir kadın olarak onlarca CD, kaset doldurup konserler vermiştir. Bu çalışmada Ayşe Şan’ın hayatı ve sanatı hakkında bilgi verildikten sonra, toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına değinildi. Daha sonra, Ayşe Şan’ın yaşamı toplumsal cinsiyet kalıpyargıları çerçevesinde incelendi. Sonuç olarak Ayşe Şan’ın tüm hayatı boyunca toplumsal cinsiyet kalıpyargılarına başkaldıran bir kişilik olarak var olduğu ortaya çıkmıştır.tr10.19059/mukaddime.1490407info:eu-repo/semantics/openAccessDengbêjlik Geleneğinin İcrasında Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargılarının Etkileri: Ayşe Şan ÖrneğiArticle