Bütün, AhmetBütün, AhmetBiçen, HasanDepartment of Nursing / Hemşirelik Bölümü2025-06-192025-06-192025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=htlyhJG97gjBTPjAeWRhPvDHYguKxv6qbz-tuYo-ahbyXuxrQ4qGvB_QoPB5idjOhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/8991Acil servisler, sağlık sisteminin kritik birimlerinden biridir. Acil servislerdeki hasta yoğunluğunun birçok olumsuz etkisi vardır. Acil servislerdeki yoğunluk hastalar, sağlık personelleri ve sağlık sistemi üzerinde ciddi olumsuz etkileri vardır. Bu çalışmanın amacı, acil servislerdeki hasta yoğunluğunun sağlık çalışanlarının güvenlik tutumları üzerine etkisini tespit etmektir. Kesitsel tanımlayıcı desende planlanan bu çalışma, Mardin ilindeki dört hastanenin acil servislerinde görev yapan 336 sağlık çalışanı (266 hemşire, 70 doktor) ile yürütülmüştür. Bu çalışmanın verileri 16/02/2024-30/03/2024 tarihleri arasında toplanmıştır. Veriler, 'Demografik Özellikler Formu', 'Güvenlik Tutumları Anketi' ve 'NEDOCS Formu' kullanılarak toplanmıştır. NEDOCS skoru ile Güvenlik Tutumları alt boyutları (takım çalışması iklimi, güvenlik iklimi, iş doyumu, stresin kabulü, yönetime ilişkin algılar, çalışma koşulları) arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel analizlerde SPSS 26 programı kullanılmış ve anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların %55,1'i erkekti. NEDOCS skoru 43 günlük veri toplama sonucunda, farklı günlerde yapılan hesaplamalarda, 21 gün 'yoğun ama kalabalık değil', 17 gün 'kalabalık', 5 gün 'ciddi şekilde kalabalık' olarak tespit edilmiştir. NEDOCS skoru arttıkça Güvenlik Tutumları Anketi alt boyutlarından ekip çalışması iklimi (r: -0,236), güvenlik iklimi (r: -0,248), iş doyumu (r: -0,254), yönetime ilişkin algılar (r: -0,302) ve çalışma koşulları (r: -0,348) puanlarının anlamlı düzeyde düştüğü tespit edildi (p<0,001). Stresin kabulü boyutunda ise anlamlı bir ilişki bulunamadı (p>0,05). Doktorların ve deneyimli çalışanların güvenlik tutum puanları daha yüksekti. Yoğunluğun arttığı günlerde tüm alt boyut puanları düşüş gösterdi. Acil servis yoğunluğu, sağlık çalışanlarının güvenlik tutumlarını olumsuz etkilemektedir. Özellikle ekip çalışması, güvenlik algısı ve iş doyumu gibi kritik boyutlar, yoğunluk arttıkça zayıflamaktadır. Bu çalışma, acil servis yoğunluğunun sağlık çalışanlarının güvenlik tutumları üzerinde önemli bir etkisi olduğunu ortaya koymuş ve sağlık sistemlerinin bu soruna multidisipliner çözümler üretmesi gerektiğini vurgulamıştır. Acil servislerdeki hasta yoğunluğu sorununun ele alınması, sağlık hizmeti sunumunu iyileştirmek ve acil servislerdeki sağlık personelinin ve hasta refahının sağlanması için çok önemlidirEmergency departments are one of the critical units of the healthcare system. Overcrowding in emergency departments has many negative effects. Emergency department overcrowding has serious negative effects on patients, healthcare staff and the healthcare system. The aim of this study was to determine the effect of emergency department overcrowding on safety attitudes of healthcare staff. This cross-sectional descriptive study was carried out with 336 healthcare staff (266 nurses, 70 doctors) working in the emergency departments of four hospitals in Mardin. The data of were collected between 16/02/2024-30/03/2024. The data were collected using the 'Demographic Characteristics Form', the 'Security Attitudes Questionnaire' and the 'NEDOCS Form'. The relationship between NEDOCS score and Security Attitudes Questionnaire sub-dimensions (teamwork climate, safety climate, job satisfaction, acceptance of stress, perceptions of management, working conditions) was evaluated by Pearson correlation analysis and multiple regression. SPSS 26 program was used in statistical analysis and the significance level was determined as p<0.05. Of participants, 55.1% were male. As a result of 43 days of data collection, the NEDOCS score was determined as 'busy but not crowded' for 21 days, 'crowded' for 17 days, and 'severely crowded' for 5 days. As the NEDOCS score increased, it was determined that the scores of teamwork climate (r: -0.236), safety climate (r: -0.248), job satisfaction (r: -0.254), perceptions of management (r: -0.302) and working conditions (r: -0.348) decreased significantly (p<0.001). There was no significant relationship in the dimension of acceptance of stress (p>0.05). Doctors and experienced staff had higher safety attitude scores. All sub-dimension scores decreased on days when the crowding increased. The emergency department overcrowding negatively affects the safety attitudes of healthcare staff. In particular, critical sub-dimensions such as teamwork, security perception and job satisfaction weaken as the crowding increases. This study revealed that overcrowding in the emergency departments has a significant effect on the safety attitudes of healthcare staff and emphasized that healthcare systems should develop multidisciplinary solutions to this problem. Addressing emergency department overcrowding is essential to improve healthcare delivery, and ensuring healthcare staff and patient well-being in emergency department settings.trAcil TıpSağlık YönetimiAcil Servis-HastanePersonel-HastaneEmergency MedicineHealthcare ManagementEmergency Service-HospitalPersonnel-HospitalThe Effect of Emergency Department Overcrowding on Safety Attitudes of Healthcare StaffAcil Servis Yoğunluğunun Sağlık Çalışanlarının Güvenlik Tutumları Üzerine EtkisiMaster Thesis95936430