Yiğit, SerkanEser, Serdar2025-12-152025-12-152025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=V-oEQd0LkkqRGCXNzJWCTc0rstKGnzOkFM-0qV9-8N5tyXO_VAgBjzooA7Q-Ia5Yhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/10126Bu çalışma, Diyarbakır'da yer alan Mesleki Eğitim Merkezlerinde Yiyecek İçecek Hizmetleri alanında eğitim gören öğrencilerin motivasyon düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Mesleki eğitim, bireylerin mesleki bilgi ve beceriler kazanarak iş gücü piyasasına hazırlanmasını sağlayan önemli bir eğitim türüdür. Bu bağlamda, öğrencilerin motivasyon düzeyleri, hem eğitim süreçlerinin etkinliği hem de gelecekteki meslek hayatlarında başarılı olmaları açısından kritik bir öneme sahiptir. Araştırma, nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında, Diyarbakır'daki seçili Mesleki Eğitim Merkezlerindeki öğrencilerden elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu analizler sonucunda, öğrencilerin motivasyon düzeylerini etkileyen faktörler belirlenmiş ve bu faktörlerin cinsiyet, yaş, aile yapısı, eğitim durumu gibi demografik değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları, mesleki eğitim alanında motivasyonun, bireylerin öğrenme süreçlerine olan katılımını ve mesleki yeterliliklerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, öğrencilerin motivasyonlarını artırmaya yönelik öneriler sunulmuş ve mesleki eğitim politikalarının geliştirilmesine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Bu çalışmanın, mesleki eğitim kurumlarında uygulamaya yönelik yeni stratejiler geliştirilmesine ışık tutacağı ve konuya ilişkin literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada, motivasyonun öğrenci başarısı üzerindeki etkisi detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Eğitim bilimlerinde motivasyon, öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımlarını ve akademik başarılarını doğrudan etkileyen bir faktör olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda, mesleki eğitim alanındaki öğrencilerin motivasyon düzeylerini belirlemek, hem bireysel gelişimlerine destek sağlamak hem de eğitim kurumlarının verimliliğini artırmak açısından önem arz etmektedir. Araştırma sürecinde, öğrencilerin motivasyonlarını etkileyen unsurlar kapsamlı bir şekilde analiz edilmiştir. Bu unsurlar, öğretim yöntemleri, eğitim ortamları, öğrencilerin bireysel hedefleri ve mesleki eğitimden beklentileri gibi pek çok farklı değişkeni içermektedir. Ayrıca, öğrencilerin öğretmenleri ve aileleriyle olan etkileşimlerinin, motivasyonları üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Sonuç olarak, bu araştırma, mesleki eğitimde motivasyonu artırmaya yönelik stratejiler geliştirilmesine temel oluşturabilecek önemli bulgular ortaya koymaktadır. Özellikle, öğrenci merkezli öğretim yöntemlerinin ve destekleyici bir eğitim atmosferinin, öğrencilerin motivasyonlarını olumlu yönde etkileyebileceği vurgulanmıştır. Bu doğrultuda, eğitim politikaları ve uygulamalarına yönelik öneriler sunularak, mesleki eğitim alanındaki kalite standartlarının artırılmasına katkı sağlanması hedeflenmiştir.This study aims to examine the motivation levels of students receiving education in the field of Food and Beverage Services in Vocational Education Centers in Diyarbakır. Vocational education is an important type of education that allows individuals to gain professional knowledge and skills and prepare them for the labor market. In this context, students' motivation levels are of critical importance both in terms of the effectiveness of their education processes and their success in their future professional lives. The research was carried out using qualitative research method. Within the scope of the study, data obtained from students in selected Vocational Education Centers in Diyarbakır were analyzed. As a result of these analyses, the factors affecting the motivation levels of students were determined and the relationship between these factors and demographic variables such as gender, age, family structure, and educational status was examined. The results of the research show that motivation in the field of vocational education positively affects individuals' participation in learning processes and their professional competencies. In line with the findings obtained, suggestions were presented to increase students' motivation and it was aimed to contribute to the development of vocational education policies. It is thought that this study will shed light on the development of new strategies for implementation in vocational education institutions and contribute to the literature on the subject. In this study, the effect of motivation on student success is discussed in detail. In educational sciences, motivation is considered as a factor that directly affects students' participation in learning processes and academic success. In this context, determining the motivation levels of students in the field of vocational education is important both in terms of supporting their individual development and increasing the efficiency of educational institutions. In the research process, the factors affecting students' motivation were analyzed comprehensively. These factors include many different variables such as teaching methods, educational environments, students' individual goals and expectations from vocational education. In addition, the effects of students' interactions with their teachers and families on their motivation were also examined. As a result, this study reveals important findings that can form the basis for developing strategies to increase motivation in vocational education. In particular, it is emphasized that student-centered teaching methods and a supportive educational atmosphere can positively affect students' motivation.trGastronomi ve Mutfak SanatlarıDiyarbakırMesleki EğitimMesleki Eğitim MerkezleriYiyecek İçecek HizmetleriGastronomy and Culinary ArtsDiyarbakırVocational EducationVocational Education CentersFood and Beverage ServicesMesleki Eğitim Merkezlerinde Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanında Eğitim Gören Öğrencilerin Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi: Diyarbakır ÖrneğiExamination of Motivation Levels of Students Education in Food Beverage Services in Vocational Training Centers: Diyarbakır ExampleMaster Thesis