Turizm İşletmeciliği Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/2488
Browse
Browsing Turizm İşletmeciliği Bölümü by Author "Kodaş, Betül"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Destinasyon Marka Farkındalığı, Destinasyon Marka İmajı ve Algılanan Kalitenin Destinasyon Marka Sadakatine Etkisi: Mardin Odaklı Bir Araştırma(İşletme Araştırmaları Dergisi, 2021) Kodaş, BetülAmaç – Bu araştırmada Güneydoğu Anadolu bölgesinin önemli bir turizm destinasyonu konumunda olan Mardin ilinin tüketici temelli destinasyon marka denkliğinin ölçülmesi ve destinasyon marka farkındalığı, destinasyon marka imajı ve algılanan kalitenin destinasyon marka sadakatine etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Yöntem – Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle marka denkliği bileşenlerinin ölçülmesinde kullanılan ölçme aracının güvenirlik ve geçerlikleri sağlanmaya çalışılmıştır. 2019 yılının Kasım ve Aralık aylarında toplanan verilere (n:212) geçerlik ve güvenirlik analizi gerçekleştirildikten sonra yapısal model kurularak önerilen kuramsal model test edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğin sağlanmasında açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçüm modelinin doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin yakınsak ve ayırt edici geçerlikleri sağlanmıştır. Hipotezlerin testi için yapısal model analizi gerçekleştirilmiştir. Bulgular – Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda destinasyon marka denkliğinin dört boyuttan oluştuğu ve Aaker, (1991) ve Keller (1993) tarafından ortaya konan tüketici temelli marka denkliği modelleri çerçevesinde doğrulandığı görülmüştür. Yapısal modelin analizi sonucunda ise kuramsal çerçeveye dayalı oluşturulan hipotezler desteklenmiştir. Bulgular değerlendirildiğinde destinasyon marka farkındalığı, algılanan kalite ve destinasyon marka imajının destinasyon marka sadakatini pozitif yönlü etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Tartışma – Güçlü bir marka oluşturmak için ziyaretçilerin marka denkliğinin bileşenlerine yönelik algılarının bilinmesi ve destinasyon paydaşları tarafından pazarlama ve yönetim stratejilerinin oluşturulması ve izlenmesi gerekmektedir. Turistlere bilinenin dışında farklı ve eşsiz deneyimler sunarak ziyaretçilerin destinasyona yönelik algıladıkları kalite, imaj ve sadakat düzeylerinin arttırılması ile güçlü bir marka algısı oluşturulabilir. Araştırma bulguları destinasyon yönetim paydaşlarına etkili bir destinasyon marka denkliği oluşturmanın destinasyon marka gücüne sağlayacağı katkılar konusunda önemli bilgiler sunmaktadır.Article Mardin ve Diyarbakır’da Yer Alan Restoranlara Yönelik Müşteri Şikâyetlerinin İncelenmesi: Tripadvisor Örneği(Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2021) Kodaş, Betül; Üzülmez, MeralBu araştırmanın amacı, turistik destinasyon niteliği taşıyan Mardin ve Diyarbakır’dafaaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerine yönelik yapılan çevrimiçi şikâyetlerinincelenmesidir. Bu çerçevede, Mardin ve Diyarbakır’da hizmet veren yiyecek içecekişletmelerini ziyaret eden misafirlerin olumsuz deneyimleri sonucunda ortaya çıkan şikâyetunsurları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemini toplamda 1424 yorumoluştururken, yorumlar içerik ve betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Araştırmanınbulgularına göre, Mardin ve Diyarbakır’daki yiyecek içecek işletmelerine yapılan şikâyetleratmosfer, gıda, servis ve diğer şikâyetler olmak üzere dört farklı kategoride ele alınmıştır.Genel olarak her iki destinasyonda da lezzet, fiyat, kötü servis ve hijyen unsurlarının en fazlaşikâyet edilen konular olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonucunda turizm uygulayıcılarınayönelik öneriler sunulmuştur.Article Mardin’e Gelen Yerli Ziyaretçilerin Gastronomi Deneyimlerinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi(Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2022) Kodaş, Betül; Sekizkardeş, MahmutTuristler bir destinasyona özgü yemekleri tatmak, mutfak kültürünü deneyimlemek, destinasyona özgü yemeklerin üretim aşamalarını görmek için turizm faaliyetlerine katılabilmektedir. Özellikle son yıllarda gastronomi turizmi destinasyonlar için popüler ve ilgi çekici bir turizm türü olarak öne çıkmaktadır. Gastronomi turizmi turistler için unutulmaz anı ve duygu yoğunluklu tatmin edici bir deneyim sunmayı amaçlayan ve bu yönüyle popüler bir turizm türü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışma Mardin’e gelen yerli ziyaretçilerin gastronomi deneyimlerinin incelenmesi ve demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koyma amacı taşımaktadır. Çalışmada nicel yöntem tercih edilmiştir. Veriler Mardin’i ziyaret eden 250 yerli ziyaretçiye anket formu doldurtularak elde edilmiştir. Elde edilen verilere doğrulayıcı faktör analizi yapılarak ölçeğin yapı geçerliliği sağlanmaya çalışılmıştır. Yerli ziyaretçilerin gastronomi deneyimlerinin demografik özeliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak için t-testi ve ANOVA testleri yapılmıştır. Turistlerin gastronomi deneyimleri ile medeni durumları, yaşları, aylık kişisel gelirleri ile aralarında anlamlı ilişkiler tespit edilmiş iken cinsiyetleri ve eğitim durumları arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştirBook Part Promoting Events and Festivals through Digital Marketing Tools: A Conceptual Framework(Apple Academic Press, 2023) Kodaş, BetülIn the digitalization of marketing, digital marketing tools are the best way to advertise and promote the products and services. In the context of events and festival, digital media is better than traditional media to promote the events using digital marketing tools such as social media networks, content marketing, search engine optimization, search engine marketing, web portal, mobile marketing, e-wom marketing, etc. To illustrate, event’s organizers use the social media applications like Facebook, Instagram, and YouTube to advertise and promote events they organized at the stage of pre and during events. Parallel to advent of information and communication technology, every destination must adopt their management and marketing practices to the changed world and changed consumer behavior. In this context, tourism destination try to look for new communication way and new marketing approaches in order that they could satisfy their consumers, advertise, and promote their product. Digital marketing tools are appropriate way to reach targeted audience to announce and marketing the events by creating effective promotional strategies. Thus, the aim of this chapter to present the usage of digital marketing tools for event and festival promotions conceptuallyArticle Psikolojik Sermaye, İş Stresi ve Hizmet Odaklı Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İlişkisi(Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2021) Kodaş, Betül; Sarı, YaşarBu araştırmanın amacı psikolojik sermaye, iş stresi ve hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkinin hizmet sektöründe yer alan yiyecek içecek çalışanları örnekleminde ele alınıp incelenmesidir. Bu doğrultuda Eskişehir’de dört ve beş yıldızlı otellerin yiyecek içecek bölümü çalışanları ile birinci sınıf resto-ran ve özel tesis belgeli restoran çalışanlarından 2017 yılı Ekim -Aralık döneminde 502 anket toplanmıştır. Yapısal modelden elde edilen bulgulara göre psikolojik sermaye ile hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davra-nışı (HOÖVD) arasında anlamlı ve pozitif, psikolojik sermaye ile iş stresi arasında anlamlı ve negatif yönlü ilişki tespit edilmiştir. İş stresi ile hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışı arasında anlamlı ve negatif yönlü ilişki saptanmıştır. Ayrıca, iş stresinin psikolojik sermaye ile hizmet odaklı örgütsel vatandaşlık davranışı ilişki-sinde kısmi aracılık rolünün olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları doğrultusunda işletme yöneticilerine bir dizi yönetimsel önerilerde bulunulmuştur.Article The role of trust in tourists’ motivation to participate in co-creation(Emerald, 2023) Kodaş, Betül; Resat Arıca, Cihan Cobanoglu, M. Omar Parvez, Viput Ongsakul and Valentina Della CortePurpose – Intention to re-participate in co-creation (IRCC) is an essential indication of customers to their deal proneness. Therefore, this study aims to focus on the role of trust in the relationship between tourists’ motivation for IRCC activities and the perceived service outputs in the tourism research. Design/methodology/approach – This study applies a quantitative method approach to achieve perceptions into this unfamiliar phenomenon of IRCC. A total of 305 valid questionnaires were collected from October 10 to October 30, 2020 in Istanbul, then analyzed with covariance-based structural equation modeling using the linear structural relations (LISREL) software package. Findings – The findings of the study showed that the tourists’ IRCC is categorized under four factors: learning benefit, social interaction benefit, hedonic benefit and financial benefit. In the context of IRCC, organizational trust partially mediates the relationship between tourist intention and deal proneness motivation for IRRC. Research limitations/implications – The scope of research was limited to domestic tourists visiting Istanbul. Research must be conducted on tourists visiting other destinations and who differ in terms of cultural features to make assessments on a larger scale. Furthermore, when considering that co-creation is the consequence of the collaboration between the business and the customers, researching businesses’ initiatives based on promoting the participation in co-creation will make a contribution both for the managers and to the literature to formalize the co-creation process. In addition, social networks are one of the main platforms where tourists motivation to participate in co-creation, but tourists can both create and destroy value on social media regarding the businesses and touristic experience. In this respect, future research should analyze tourists’ motivation elements that urge them to co-create and codestroy value on social networks, contributing to understanding and evaluating the co-creation process in all aspects. Practical implications – In contrast with prior research, this study offers a model that integrates the antecedents and consequences of the IRCC process. In this perception, insight tourist motivational factors to IRCC activities provides a path for tourism businesses to strategically manage their activities. This study mostly uncovers the role of organizational trust positively in effect the re-participation. Originality/value – IRCC is an issue that should be evaluated with its antecedents and outputs. In the literature, several studies evaluate co-creation outputs but research on antecedents promoting IRCC is limited. In this study, the antecedents (motivation to re-participate) and outputs of co-creation (trust and perceived benefit) are evaluated togetherBook Part Social media networks as an effective way to promote events(IGI Global, 2023) Kodaş, Betül; Köz, Ela NazlıToday, we have witnessed many events and festivals organized by different countries throughout the years. Some of these are organized locally, while the others are international. Social media networks are one of the essential marketing strategies which included advertising and promotion for event organizers. In this chapter, social media platforms, which can be used in promoting events and festivals, will be discussed conceptually by making a comprehensive literature review based on relevant literature. After reviewing the literature, this chapter will report how social media networks can be used as a promotional strategy for the event industry. So, this chapter aims to analyze in depth the relationship between social media platforms and promotions of events, and assessed how social media applications can be used to promote tourism events and festivals. At the end of the chapter, some practical implications will be presented to events marketers about social media tools used effectively to build effective promotional strategies for events and festivals.Article Ziyaretçilerin Yavaş Turizm Motivasyonlarının Belirlenmesi: Halfeti Örneği(GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 2022) Kodaş, Betül; Özçelik, MetinBu çalışmanın amacı Halfeti’yi ziyaret eden yerli ziyaretçilerin yavaş turizm motivasyonlarını ortaya çıkarmaktır. Nitel araştırma yaklaşımı kapsamında tasarlanan bu çalışmada veriler uygun (amaçlı) örnekleme yöntemiyle yüz-yüze görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler 2021 yılının Ekim ayında yavaş kent Halfeti’yi farklı zamanlarda ziyaret eden 12 ziyaretçiden toplanmıştır. Elde edilen verilerin betimsel analizi sonucunda, ziyaretçilerin yavaş kent Halfeti’yi ziyaret etmeye iten itici seyahat faktörler; kendini yansıtma ve keşif, merak ve kültürel bilgilenme, kaçış ve rahatlama olarak belirlenmiştir. Çekici seyahat motivasyon faktörleri olarak da Halfeti’nin doğası, tarihi ve mimarisi, yavaş kent olması ve gastronomik çekicilikler olarak saptanmıştır. Araştırma sonucunda çalışmanın teorik katkısı ve yönetimsel öneriler tartışılmıştır.