Li gor pîvanên edebîyata zarokan nirxandina çîrokên zarokan yên kurmancîya bakur

dc.contributor.advisor Subaşı, Kenan
dc.contributor.author Meral, Aydın
dc.contributor.other 12.02. Kurdish Language and Culture Programme / Kürt Dili ve Kültürü Programı
dc.contributor.other 12. Institute of Living Languages / Türkiye’de Yaşayan Diller Enstitüsü
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-03-15T19:56:39Z
dc.date.available 2025-03-15T19:56:39Z
dc.date.issued 2024
dc.description.abstract Çocuk edebîyatı, çocuğun ve çocukluğun istenilen bir nitelikte geçmesi için yaşamın ilk yıllarından itibaren önemli bir yerdedir. Çocuk edebîyatının nitelikli olması için de başat norm çocuğun tanınması ve buna göre metinlerin üretilmesidir. Metin üretiminden önce yazar; çocuk ve çocukluğu tanımalı, bilmeli ve onların ihtîyaçlarını saptamalıdır. Bu saptamadan sonra çocuk kitabı ve diğer çocuk edebîyatı ürünleri, çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik ilkeleri esas alınarak oluşturmalıdır. Olay örgüsü, karakterler, anlatıcı türü gibi metin içi unsurlar bu iki ilke çerçevesinde şekillenmelidir. Bu çalışmada, ilkin araştırma inceleme yapılmıştır. Bu yolla, çocuk edebîyatı ilkeleri ve ürün değerlendirme ölçütleri saptanmaya çalışılmıştır. İçerikte kullanılan dil, karakterlerin nasıl olması gerektiği, olay örgüsünün içeriği ve yönü, metinde oluşturulmak istenen psikolojik atmosfer ve anlatıcının nasıl olması gerektiği gibi özellikler tespit edilmek istenmiştir. Elde edilen nitel ve nicel veriler, sınıflandırılmıştır. Tezin araştırma sahasını oluşturan bu sınıflama çocuk edebîyatı ürünleri incelendiğinde birer ölçüt olarak kullanılmıştır. Kürtçe (Kurmancî Lehçesinde) çocuk kitaplarının çözümlenmesi için oluşturulan örneklemde Nejla Öztürk'ün 16, Mûrad Dildar'ın 8, Çetoyê Zêdo'nun 4 ve Berfîn Ayşe Öğüt'ün 4 öyküsü incelenerek toplam 32 öykü ele alınmıştır. Bu öykülerin evreni yansıtabilmesine dikkat edilmiştir. Seçilen öyküler, alan taramasında elde edilen nicel ve nitel ölçütlere göre çözümlenmiştir. Bu çözümlemeler, çeşitli alt başlıklar altında sınıflanmıştır. Elde edilen öneriler, sonuç kısmında maddeler halinde yazılmıştır. Anahtar Kelimeler: Çocuk edebiyatı, Çocuk gerçekliği, Çocuğa görelik, Çocuk edebiyatı ilkeleri, Kuzey Kürtçesi öyküleri.
dc.description.abstract Children's literature is a necessity for both children and childhood to at a wanted level of development. For children's literature to be qualified, the basic norm is to recognize the child and produce texts in accordance. Before producing the texts, the author needs to know the child, childhood and the needs. Hereupon, the author is to write texts in according to children's books, various children' literature pieces, children reality and relativity. Such in-text elements as plot, characters, story teller should be set in according to these two basic criteria. In this thesis, literature review is done in order to determine the basic norms of children's literature. Such properties as content language, how characters should be, content and direction of the plot, psychological atmosphere wanted to be created in the content, and how story teller should be were investigated. Qualitative and quantitative data were classified. This classification was referred as a criterion when children's literature products were investigated. In the sampling set in order to analyze Kurdish (Kurmanci Dialect) children's literature, 16 works by Nejla Öztürk, 8 works by Mûrad Dildar, 4 works by Çetoyê Zêdo, and 4 stories by Berfin Ayşe Öğüt, totally a sampling composed of 32 pieces was set. the sampling was carefully chosen in order to reflect the field. The stories were analyzed in according to qualitative and quantitative data obtained in the literature review. The analyze was detailed under subheadings. In the conclusion part, recommendations including qualitative and quantitative data were itemized. Key Word: Child, Children's Literature, Kurdish, Reality of Child, Relativism of the Child, Northern Kurdish stories en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCtwOR-Sl4oZonrhPXbF7asnIVve_WEaxNNLFE_egDv4fH
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/6823
dc.language.iso ku
dc.subject Doğu Dilleri ve Edebiyatı
dc.subject Eastern Linguistics and Literature en_US
dc.title Li gor pîvanên edebîyata zarokan nirxandina çîrokên zarokan yên kurmancîya bakur
dc.title Kuzey Kürtçesine Ait Çocuk Öykülerinin Çocuk Edebiyatı Ölçütleri Bağlamında Değerlendirilmesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Subaşı, Kenan
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Yaşayan Diller Enstitüsü / Kürt Dili ve Kültürü Ana Bilim Dalı / Kürt Dili ve Kültürü Bilim Dalı
gdc.description.endpage 157
gdc.identifier.yoktezid 897791
relation.isAuthorOfPublication 15d33231-3bd8-430a-a01e-063baee30e2e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 15d33231-3bd8-430a-a01e-063baee30e2e
relation.isOrgUnitOfPublication bee2aa9e-8cd8-4b6a-9551-0b66e59d4b21
relation.isOrgUnitOfPublication a041d05f-ee8c-47cd-b17c-245e51de5335
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery bee2aa9e-8cd8-4b6a-9551-0b66e59d4b21

Files