Presentation Of Nuri Bilge Ceylan In Turkish Mass Media

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CINEJ Cinema Journal

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte radyo, televizyon, sinema ve internet alanları daha önce görülmemiş bir şekilde birleşmiş ve aynı potada erimiştir. Bu durum radyo, televizyon ve sinema profesyonellerinden hem medya sanatlarında teknik beceriler hem de küresel bilgiye ilişkin sosyal sorumluluk açısından beklentilerin artmasına yol açmaktadır. Bu bulgulardan yola çıkarak Mardin Artuklu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü müfredatı, medya teknolojilerini yaratıcı ustalıkla kullanabilen, aynı zamanda entelektüel ve sorgulayıcı bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmektedir. Bölümde eğitim, sosyal bilimlerdeki genel teorik bilgileri iletişim çalışmaları ve medya uygulamalarıyla birleştirmektedir. İlk yıllardaki hazırlık dersleri, öğrencilere orta ve ileri düzey medya uygulamaları için gereken yaratıcı ve entelektüel temeli sağlamayı amaçlamaktadır. Üçüncü yıl, orta düzey medya uygulamalarına ve ileri medya uygulamaları ile etik, estetik ve profesyonel unsurların dikkate alındığı medya çalışmaları dersleri için gerekli becerilere odaklanmaktadır. Dördüncü yıl, öğrencilerin entelektüel aşamadan kurgu ve sunum aşamasına kadar bireysel yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri bağımsız projelere odaklanıyor.

Journal Issue

Abstract

Nuri Bilge Ceylan is the most famous Turkish film director with numerous international prizes. However, Ceylan’s presentation by the Turkish media is far from emphasizing his success, talent, creativity, style, technique, and cinematography. He often falls victim to undeserved and superficial criticism of “would be” critics who openly confess they did not watch Ceylan’s movies. He is sometimes portrayed as a political figure and critic of the present day Turkish politics and system. This article focuses on how two mainstream Turkish newspapers, columnists and microbloggers portrayed and reacted to Ceylan and his cinema after his film Winter Sleep won the top prize (the Golden Palm) at Cannes Film Festival in 2014 and the reasons behind this portrayal.

Description

Keywords

Turkish Cinema, Nuri Bilge Ceylan, Ceylan’s movies, plain style, “Winter Sleep”, “Distant”, “Three Monkeys”, “Once Upon a Time in Anatolia”, “Cocoon”, “Clouds of May”, “The Town”.

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Parlak, Z. ve Işık, M. (2018). “Presentation Of Nuri Bilge Ceylan In Turkish Mass Media”, Cinej Cinema Journal, 7 (1), Spring 2018, 31-57. DOI 10.5195/cinej.2018.185

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

Page Views

3

checked on Aug 16, 2025

Downloads

387

checked on Aug 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available