MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

“Relationship between Mobbing Encountered by Nurses and Learned Resourcefulness

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

International Journal of Caring Scienceses

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Midwifery/ Ebelik Bölümü
Ebe; bir ebelik eğitim programına girmeye hak kazandıktan sonra, bu programı başarıyla tamamlayarak, mesleği yerine getirmek üzere, tescili yapılan ya da kendisine yasal olarak izin verilen kişi olarak tanımlanır. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ebeyi "Gebelik sırasında doğumda ve doğumdan sonra gerekli bakım ve danışmanlığı sağlamak, normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırmak ve yeni doğanın bakımını yapmak üzere eğitimi tescillenmiş kişi" olarak tanımlamıştır. Uluslararası Ebelik Konfederasyonu (İnternational Confederation of Midwives-ICM) ise “Ebe; gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kadınla işbirliği halinde kadına gereksinim duyduğu destek, bakım ve danışmanlığı sağlayan, kendi sorumluluğunda doğumu yaptıran, yenidoğan ve bebeğe bakım veren sorumluluk sahibi ve güvenilir bir profesyoneldir” şeklinde tanım yapmıştır. 2009 yılında kurulan Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Ebelik Bölümü 2014 yılından itibaren lisans mezunu vermektedir. Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu 17 Nisan 2019 tarihli 30749 sayılı Cumhurbaşkanı Kararnamesi uyarınca resmi gazetede yayımlanarak Sağlık Bilimleri Fakültesi’ne dönüştürülmüştür. Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü 4 yıllık (8 yarıyıl) lisans programı olup, öğrencilerinin profesyonel bir ebe olarak yetişmeleri için eğitim ve öğretim vermektedir. Bölümümüzün hedefi ülke ihtiyaçlarını göz önüne alarak, bizleri tercih eden öğrencileri tam donanımlı, bağımsız çalışabileceği, yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinmiş, bilimsel çalışmalarla ebelik mesleğini zirveye taşıyacak mezunlar vermektir.

Journal Issue

Events

Abstract

Abstract Background: Among all health personnel, nurses are the most exposed to mobbing. It is important for victims of mobbing to acquire skills that would help them cope with and solve problems individually. Individuals with higher levels of learned resourcefulness are reported to be more successful in dealing with problems. Objective: This study was performed to mobbing encountered by nurses and learned resourcefulness levels of nurses, as well as socio-demographic characteristics that affecting these concepts and the correlations between the concepts. Methods: The data were collected from 298 nurses that work in three different regions of Turkey between June-August 2017. The data collection tool involved an information form and two scales. The data were analysed by using psychometric, descriptive, comparative and correlational analyses in the IBM SPSS Statistics 21.00.Results: Positive, highly significant and low strong correlation was determined between concepts. (r=0.225, p<0.001). There was a statistically significant difference in terms of the questionnaire on the mobbing according to the year of professional experience, number of work places in professional life and age level (p<0.05). There was also a statistically significant difference between Comparison of the Mean Scores in RLRS according to gender and number of work places in professional life (p<0.01). Conclusion: Findings of this study demonstrated that learned resourcefulness could be developed as a personality trait to resist mobbing. It could be recommended to develop and apply nurse managers in nursing services should address this issue.

Description

Keywords

Nurses, Mobbing, Learned resourcefulness

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

International Journal of Caring Scienceses

Volume

May – August 2019 Volume 12 | Issue 2| Page 1009.

Issue

May – August 2019 Volume 12

Start Page

1009

End Page

1016