Analyzing Teachers’ Attitudes towards Democracy in Terms of Some Variables

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin demokrasiye yönelik tutumlarını cinsiyetlerine, kıdem yılına, mezun oldukları bölüme ve eğitim durumlarına göre incelemektir. Çalışmanın örneklemini, 2010-2011 öğretim yılında Diyarbakır merkezdeki genel liselerde görev yap an 234 öğretmen oluşturmuştur. Veri top lama aracı olarak Demokrasiye Yönelik Tutum Ölçeği ve kişisel bilgi f ormu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular bir bütün olarak değerlendirildiğinde, öğretmenlerin genel olarak demokratik tutumlarının yüksek olduğunu söylemek mümkündür. Ayrıca bayan öğretmenlerin ve mesleki kıdemi yüksek olan öğretmenlerin demokrasiye yönelik daha olumlu tutuma sahip oldukları görülmüştür.
The main aim of this research is to determine teachers ’ attitudes towards democracy in high schools and investigate whether these attitudes levels diff er or not, according their genders, length of service, graduation and educational status. The research has been conducted among 234 teachers in high schools in Diyarbakır in the 2010 – 2011 educational year. The Attitude Scale toward Democracy and a p ersonal collection f orm were used as a data collection tool. When these averages related to p ositive exp ressions are evaluated, it is p ossible to say that teachers ’ attitudes related to democracy were generally p ositive in a high rate. In the obtained results, it has been f ound out that f emale teachers and teachers who have longer service have more p ositive attitudes towards democracy than others.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

15

Issue

3

Start Page

65

End Page

81
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo