Öğrencilerin okul dirençlerine ilişkin bir araştırma: Yığılca örneği

Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Abstract

Direnç, bir karşı koyma davranışı olmakla birlikte, eğitimde öğrencinin planlı, kasıtlı ve bilinçli olarak, çeşitli sebeplerle eğitim öğretim faaliyetlerine karşı gösterdiği davranıştır. Öğrencilerin öğrenme öğretme süreçlerine karşı direnç göstermesi öğrencinin kendisini başarısızlığa sürükleyebildiği gibi, öğrenme öğretme süreçlerine katılan tüm paydaşları da etkilemekte; akranların, öğretmenlerin ve yöneticilerin işini zorlaştırmaktadır. Bu çalışma, ortaokullarda karşılaşılan okula karşı öğrenci direnci, direncin çeşitleri, nedenleri, eğitim öğretim sürecine etkisi, okula karşı direnç ile baş etme yolları üzerine öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin görüşlerini araştırma konusu etmektedir. Öğrenci direnç davranışlarının eğitim öğretim süreci üzerinde ne ölçüde etkili olduğunun belirlenmesi, gelecekteki eğitim ortamları ve uygulamalarının kalitesini, etkinliğini artırmada yönlendirici olacaktır. Araştırmanın metodolojisinde nitel araştırma türlerinden fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak görüşme formları geliştirilmiş; 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı 2. döneminde Yığılca ilçesindeki 3 farklı ortaokuldan 48 öğrenci 21 öğretmen ve 6 yönetici ile görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve raporlaştırılmıştır. Sonuç olarak ortaokulda düşük düzeyde öğrenci direncinin varlığı tespit edilmiş, direnç davranışlarının; öğrenci, öğretmen ve yöneticileri olumsuz etkileyen, eğitim öğretim süreçlerinde aksaklığa sebep olan, çoğunlukla derse karşı gösterilen bir olgu olduğu ortaya konmuştur. Öğrencilere göre direnç, ders ve öğretmen kaynaklı; öğretmenlere göre aile ve öğrencinin kendisinden kaynaklı, yöneticilere göre ise okul ve öğrencinin kendisinden kaynaklı meydana gelmektedir. Öğretmen ve yöneticiler, dirence karşı çoğunlukla öğrenciye dönük yöntemler kullanmaktadır. Direnci önlemede en fazla beklenti öğretmenlere dönük olmuştur. Sınıf yönetiminde öğrenci direncine yer verilmeli, öğretmenlere, yöneticilere ve velilere seminer verilmeli ve hizmet içi eğitimlerle özellikle öğretmen adaylarına mezuniyet öncesi dönemde öğrenci direnci anlatılmalıdır. Öğrenciler yakından tanınarak direnç oluşmadan düzenlemeler yapılmalıdır. Araştırmacılara, sonraki çalışmalarda, daha büyük örneklem ile heterojen gruplar arasında araştırma yapmaları, araştırmaya velileri ve özel okulları da dahil etmeleri ve görüşmelerin yanısıra gözlem tekniği ile direnci daha yakından tahlil etmeleri tavsiye edilmektedir.
Resistance is the behavior of the student against educational activities for various reasons, in a planned, deliberate and conscious way in education. Students' resistance to learning and teaching processes may lead the student to failure, as well as affecting all stakeholders involved in learning and teaching processes; it complicates the work of peers, teachers and administrators. This study investigates the opinions of teachers, students and administrators on student resistance to school, types of resistance, its effects on the education and teaching process, and ways of coping with resistance to school in secondary schools. Determining to what extent student resistance behaviors affect the education process will be a guide in increasing the quality and effectiveness of future educational environments and practices. The phenomenological method, one of the qualitative research types, has been used in the methodology of the research. As a data collection tool, interview forms suitable for the target audience have been developed; interviews have been held with 48 students, 21 teachers and 6 administrators from 3 different secondary schools in Yığılca district in the 2nd term of the 2020-2021 Academic Year, and data has been collected. The obtained data has been analyzed and reported by content analysis. As a result, the presence of low levels of student resistance in secondary school has been determined and its negative effects have been understood. Resistance behaviors have been revealed that it is a phenomenon that affects students, teachers and administrators negatively, causes disruption in education and training processes, and has been mostly shown against the courses. According to the students, resistance has been primarily due to the course and the teacher; according to the teachers, it has been caused by the family and the student himself, and lastly according to the administrators, it is caused by the school and the student himself. Teachers and administrators mostly use student-oriented methods against resistance. The highest expectations have been from the teachers in preventing resistance, and the participants have made suggestions frequently to the teachers. Student resistance should be included in classroom management, seminars should be given to teachers, administrators and parents, and student resistance should have been explained to teacher candidates, especially in the pre-service period. Students should have been known closely and arrangements should be made before resistance occurs. Researchers have been advised to conduct research among heterogeneous groups with larger samples, to include parents and private schools in the study, and to analyze resistance more closely with the observation technique besides interviews in future studies.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

136
Page Views

2

checked on Oct 20, 2025

Downloads

152

checked on Oct 20, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available