Double-edged perspectives on service robots: working with robots and robots’ future career impacts

Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Taylor & Francis Online

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü
Öğrencilere belirli bir bölgenin veya ülkenin kültürel ve tarihi mirasını tanıma fırsatı sunduğundan, öğrencilerin tarihi yapıları, müzeleri, sanat eserlerini, gelenekleri ve diğer kültürel öğeleri daha iyi anlayan bireyler yetiştirmek. Öğrencilere turizm sektörü, turizm rehberliği veya seyahat işletmeciliği alanında başarılı bir kariyer yapabilmeleri için turizm endüstrisinin işleyişi, Türkiye’nin tarihi, kültürü ve coğrafyası, sürdürülebilirlik, etik ve diğer önemli konular hakkında beceri ve bilgiyi kazanmalarını sağlayacak nitelikte turist rehberleri yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen; Türkiye’nin doğal, tarihi ve kültürel çekicilikleri hakkında bilgi sahibi; insan ilişkilerinde iyi iletişim becerilerinde yetenekli; olay ve olguları yorumlarken analitik düşünebilen; sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş; hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip; liderlik ve temsil yeteneği olan; nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Journal Issue

Abstract

This study investigates the perspectives of undergraduate tourism and hospitality students on working with robots and the influence of the widespread use of robots on future careers. Accordingly, interviews were conducted with thirty students. The findings include two main categories: working with robots in the tourism and hospitality industry (advantages of working with robots, disadvantages of working with robots, and willingness to work with or implement robots) and future career impacts of the widespread use of robots (threatening human employment, reducing the motivation toward working in the industry, unfair competition between humans and robots, negative psychological impact/feeling of being less skilled than robots, and giving up/changing the industry). This research contributes to the literature by revealing the dimensions of working with robots and the future career impacts of the widespread use of robots. A model of future career impacts of the widespread use of robots was also proposed.

Description

Keywords

Service robots; tourism and hospitality industry; working with robots; tourism and hospitality students; robots’ career impacts

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Seyitoğlu, F., Atsız, O., Taş, S., & Kaya, F. (2022). Double-edged perspectives on service robots: working with robots and robots’ future career impacts. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 1-19. https://doi.org/10.1080/15313220.2022.2076768

WoS Q

Scopus Q

Source

Journal of Teaching in Travel & Tourism

Volume

Issue

Start Page

End Page

SCOPUS™ Citations

6

checked on Sep 16, 2025

Web of Science™ Citations

8

checked on Sep 16, 2025

Downloads

16

checked on Sep 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
0.883

Sustainable Development Goals

SDG data is not available