MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Sovyet Kürt Edebiyatı Anlatısında Ortak Fonksıyonlar ve Olay Örgüsü

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Kurdish Language and Culture Programme / Kürt Dili ve Kültürü Programı
Türkiye’deki Kürt Dili ve Kültürü çalışmalarında öncü bir kurum olan Anabilim Dalımız 2010 yılında kurulmuştur. Anabilim dalımızın eğitim-öğretim kadrosu 1 Profesör, 2 Doçent, 6 yardımcı doçent, 9 öğretim görevlisi, 2 uzman, 16 araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Bölümün amaçları arasında Kürt dili ve diyalektlerinin (Kurmancî, Zazakî, Sorani, Lorî, Goranî) edebiyatları, tarihleri ve kültürlerinin disiplinlerarası tarzda araştırılarak tanıtılması eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerinde bulunmak ve öğrencilerinin bilimsel araştırmacı özelliklerini kazanmasına yardımcı olmak vardır. Öğrenimleri süresince öğrencilere Anabilim Dalının zengin görsel-işitsel kaynakları da kullanılarak teorik bilgi ve uygulama becerileri kazandırılır. Tanınmış araştırmacıların katıldığı konferanslar ve gerek tanınmış Kürt/Diğer milletlerin yazar ve şairlerin gerekse de bölüm mensuplarının sunduğu konuşma ve tebliğlerle verilen eğitim zenginleştirilmektedir. Bu amaçla Batı ve Doğu dünyasının yazınsal eserleri, akımları ve kuramları yakından incelenmekle birlikte, dili bütün bileşenleriyle olabildiğince kapsamlı bir şekilde ele alınarak hedeflenmektedir. Edebiyat tarihi ve metin çözümlemelerinin yanı sıra yazınsal dil çözümlemesi, dilbilim, çeviri, dil-kültür-birey ilişkisi, eleştiri kuramları ve kültürel çalışmaları da içeren bir program sunulmaktadır. Öğrencilere kapsamlı, karşılaştırmalı, analitik ve eleştirel düşünebilme yetilerinin kazandırılması, onların toplumsal olguları inceleme ve tartışma yöntemlerini geliştirebilen, günümüz kültür politikalarına ve etkileşimlerine tutarlı yaklaşımlar oluşturabilen ve her şeyden önce sorgulayabilen bireyler olarak topluma kazandırılmasına önem vermektedir. Ayrıca öğrencileri içinde bulundukları akademik ortamda okuma, araştırma, yazma konularında desteklemek için derslerimiz bulunmaktadır. Kürt Edebiyatının dönem, yazar, edebi türleri ve eserleri belli bir düzen içinde incelenip, kuramsal bilgiler ile desteklenmektedir. Yürütülen programın eğitim-öğretim dili % 100 Kürtçe’dir. Hali hazırda tezli ve tessiz yüksek lisans öğrencileri mevcuttur. Programdan mezun olanlar Kürdolog ünvanı alacaktır. Kürt Dili ve Kültürü Bölümü mezunları, mesleki açıdan ülkemizin gereksinimlerine uygun nitelikte, uluslararası ve kültürel yönden donanımlı bireyler olarak bankacılık, uluslararası ilişkiler, yayıncılık, turizm, gazetecilik, devlete ve özel sektöre bağlı medya kuruluşları gibi toplumun farklı sektörlerinde hizmet verebilirler. Eğitim sertifikası alan mezunlar devlete ya da özel kuruluşlara bağlı okullarda ve üniversitelerde öğretmenlik veya okutmanlık yapabilmektedirler. Çevirmen, yazar ve editör olarak da çalışabilmektedirler.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu makale Sovyet Kürt edebiyatının ana hattını temsil eden altı edebi metin örneğinde bu edebiyatın ortak fonksiyon ve olay örgüsünü tespit etmeye çalışmaktadır. Sovyet Kürt edebiyatı belirli bazı faktörlerden dolayı ortak fonksiyon ve olay örgüsüne dayanmaktadır. Bundan dolayı bu edebi eserlerin olay örgüsü; ağa ve beylerin istibdadı, Roma Reş’in istibdadı, kaçış, Ermenilerin dostluğu ve hayırhahlığı, Rusların iyiliği, Bolşevik Devrimin kurtarıcılığı, eski kötü adetlerin engelleyiciliği ve buna karşı geliştirilen karşıtlık, sosyalist inşa programı, ulusal savaşa katılım ve folklorseverlik gibi on fonksiyon ve anlatı elementlerinden meydana gelmektedir. Bu edebiyatın anlatısında fonksiyonların sıralanması ve sayısı üç farklı anlatı kategorisini ortaya çıkarmaktadır. İlk kategoride olaylar Bolşevik Devrimden önce başlayıp Devrimden sonraki olayları da içermektedir. Bu kategoride aşağı yukarı adıgeçen bütün fonksiyonlar yer almakdatır ve temel amaç Devrim öncesi ve Devrim sonrası dönemleri karşılaştırmaktır. Bu kategorideki eserler uzun bir zaman dilimine dayanıp sürekli yeni olaylar ve karekterlerle genişledikleri için panaromiktirler. Bundan dolayı bu eserlerde odaklanma sorunu, merkezi bir olayın olmaması ve karekterlerin zayıflığı temel teknik sorunlar olarak ortaya çıkmaktadır. İkinci kategoride olaylar yine Devrimden önce başlayıp Devrimin başarısı ile sonlanmaktadır. Bu kategoride anlatı feodal dönemin istibdadı ve Bolşevik Devrimin hazırlığına odaklanmaktadır. Üçüncü kategoride edebi eserler sadece Devrimden sonraki olayları içerip odaklanmanın merkezinde sosyalist inşa programı ve Sovyet kimliğinin inşası yer almaktadır. Bu eserlerdeki temel sorun da düğümün kolayca çözülmesi ve çelişki ve gerginliğin zayıflığıdır.

Description

Keywords

Tarih, Kültürel Çalışmalar

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi

Volume

10

Issue

3

Start Page

805

End Page

818