Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Değerlendirilmesi

dc.contributor.author İş, Engin
dc.contributor.author Aksoy, Ramazan
dc.contributor.author Alas, Selman
dc.date.accessioned 2025-10-15T16:08:12Z
dc.date.available 2025-10-15T16:08:12Z
dc.date.issued 2023
dc.description.abstract Toksik liderlik son yıllarda üzerinde durulan liderlik türlerinden bir tanesi olmuştur. Okulların toplumun önemli kurumlarının başında gelmesi, okul yöneticilerinin toksik liderlik özelliklerinin araştırılmasını gerekli kılmıştır. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışları değerlendirmektir. Bu amaç kapsamında sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarının ne düzeyde olduğu ve okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin modellerinden birisi olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Örneklem seçiminde basit seçkisiz örneklem tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 84’ü kadın, 99’u erkek olmak üzere 183 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Toksik Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Toksik Liderlik Ölçeği 30 madde ve 4 alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Veri analizinde ortalama, frekans, yüzde, t-testi, ANOVA ve Tukey testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde; sınıf öğretmenlerinin, okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarına ilişkin görüşerinin “Katılıyorum” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen görüşleri arasında cinsiyete ve mezuniyet durumuna göre anlamlı fark bulunamamıştır. Yöneticilik yapma durumuna göre sadece değerbilmezlik alt boyutunda, yaş değişkenine göre bencillik alt boyutunda, hizmet yılı değişkenine göre ise olumsuz ruh hali alt boyutunda anlamlı fark bulunmuştur). en_US
dc.identifier.doi 10.29228/Joh./69079
dc.identifier.issn 1308-5298
dc.identifier.issn 2148-4260
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29228/Joh./69079
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1187668/sinif-ogretmenlerinin-goruslerine-gore-okul-mudurlerinin-toksik-liderlik-davranislarinin-degerlendirilmesi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/9843
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Tarih Okulu Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Sosyal Çalışma en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Kriminoloji ve Ceza Bilimi en_US
dc.subject Kamu Yönetimi en_US
dc.title Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Değerlendirilmesi
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Artuklu University en_US
gdc.description.departmenttemp Mardin Artuklu Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı en_US
gdc.description.endpage 1200 en_US
gdc.description.issue 64 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 1179 en_US
gdc.description.volume 16 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 1187668
gdc.opencitations.count 0

Files