MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN TOKSİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

dc.authorid 0000-0003-4304-0662
dc.contributor.author İş, Engin
dc.contributor.author Aksoy, Ramazan
dc.contributor.author Alas, Selman
dc.contributor.other Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü
dc.date.accessioned 2023-12-15T19:17:34Z
dc.date.available 2023-12-15T19:17:34Z
dc.date.issued 2023
dc.department MAÜ, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Bölümü en_US
dc.description Tam Metin/Full Tex en_US
dc.description.abstract Toksik liderlik son yıllarda üzerinde durulan liderlik türlerinden bir tanesi olmuştur. Okulların toplumun önemli kurumlarının başında gelmesi, okul yöneticilerinin toksik liderlik özelliklerinin araştırılmasını gerekli kılmıştır. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışları değerlendirmektir. Bu amaç kapsamında sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarının ne düzeyde olduğu ve okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin modellerinden birisi olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Örneklem seçiminde basit seçkisiz örneklem tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 84’ü kadın, 99’u erkek olmak üzere 183 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Toksik Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Toksik Liderlik Ölçeği 30 madde ve 4 alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Veri analizinde ortalama, frekans, yüzde, t-testi, ANOVA ve Tukey testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde; sınıf öğretmenlerinin, okul müdürlerinin toksik liderlik davranışlarına ilişkin görüşerinin “Katılıyorum” düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen görüşleri arasında cinsiyete ve mezuniyet durumuna göre anlamlı fark bulunamamıştır. Yöneticilik yapma durumuna göre sadece değerbilmezlik alt boyutunda, yaş değişkenine göre bencillik alt boyutunda, hizmet yılı değişkenine göre ise olumsuz ruh hali alt boyutunda anlamlı fark bulunmuştur). en_US
dc.description.abstract Toxic leadership has been one of the types of leadership that has been emphasized in recent years. The fact that schools are one of the most important institutions of the society has made it necessary to investigate the toxic leadership characteristics of school administrators. The aim of this study is to evaluate the toxic leadership behaviors of school principals according to the opinions of classroom teachers. Within the scope of this purpose, the level of school principals' toxic leadership behaviors according to the opinions of classroom teachers and the opinions of school principals on toxic leadership behaviors were evaluated in terms of various variables. The survey method, which is one of the models of the quantitative research method, was used in the research. Simple random sampling technique was used in sample selection. The sample of the study consists of 183 classroom teachers, 84 of whom are female and 99 are male. Toxic Leadership Scale was used to collect research data. The Toxic Leadership Scale consists of 30 items and 4 sub-dimensions. SPSS package program was used in the analysis of the data. Mean, frequency, percentage, t-test, ANOVA and Tukey test analyzes were used in data analysis. When the findings of the research are examined; It was determined that the opinions of the classroom teachers about the toxic leadership behaviors of the school principals were at the level of "I agree". There was no significant difference between teachers' opinions according to gender and graduation status. A significant difference was found only in the unworthiness sub-dimension according to the managerial status, in the selfishness sub-dimension according to the age variable, and in the negative mood subdimension according to the years of service variable. en_US
dc.description.citation Aksoy, R., İş, E. & Alas, S. (2023). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Toksik Liderlik Davranışlarının Değerlendirilmesi. Journal of History School, 64, 1179-1200. en_US
dc.identifier.endpage 1200 en_US
dc.identifier.issn 1308-5298
dc.identifier.issue 64 en_US
dc.identifier.startpage 1179 en_US
dc.identifier.trdizinid 1187668
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4848
dc.identifier.volume 16 en_US
dc.institutionauthor İŞ, Engin
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Journal of History School (JOHS) en_US
dc.relation.ispartof Journal of History School (JOHS) en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Toksit Liderlik en_US
dc.subject Yönetici en_US
dc.subject Öğretmen en_US
dc.subject Lider en_US
dc.subject Toxic Leadership en_US
dc.subject Teacher en_US
dc.subject Leader en_US
dc.title SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN TOKSİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ en_US
dc.title.alternative Evaluation of School Principals’ Toxic Leadership Behaviors According to Classroom Teachers’ Views en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 2436a5dc-cf7e-4c23-9ecd-e19c5e3ce285
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 2436a5dc-cf7e-4c23-9ecd-e19c5e3ce285
relation.isOrgUnitOfPublication 454259aa-3d3a-41d2-9809-8efab7c80126
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 454259aa-3d3a-41d2-9809-8efab7c80126

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE OKUL MÜDÜRLERİNİN TOKSİT LİDERLİK DAVARNIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ 2023.pdf
Size:
443.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
makale Dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: