GELENEKSEL MİMARİNİN GÜNCELDE KULLANIMI: MARDİN MAHMUT FEYZİ YEDİKARDEŞ CAMİSİ

dc.contributor.author Tümer, Şerif
dc.contributor.other 02.11. Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-27T09:29:36Z
dc.date.available 2023-12-27T09:29:36Z
dc.date.issued 2021
dc.description.abstract Sanatta medeniyet ve kültürlerin etkileşimi kaçınılmaz bir unsurdur. Ancak bazımedeniyetlerin meydana getirdiği sanat unsurları çoğunlukla kendi içinden beslenerekgelişmiş ve devamcılarına örnek teşkil edecek eserler sunmuştur. İçinde doğal olarakgelenekselciliği barındıran inanç sistemleri yüzyıllar geçse de köklerinden kopmamış,kendilerinden sonraki nesillere öncül olacak mimari eserler bırakmışlardır. Bu noktada Türk - İslam medeniyeti sadece İslam medeniyetine sancaktarlık etmekle kalmamış genelinde İslamsanatına, özelinde ise Türk sanatına özgün yapı türleri ve mimari eserler de kazandırmıştır.Cami mimarisi bunun en somut ve güzel örneklerinden birisidir. Ortak bir kültürün ürünü olsada sanatta ve mimaride bölgesel üslûplar yadsınamaz bir gerçektir. Taş mimarisi ile dikkatçeken Mardin şehri taşın ince işçilikli örnekleri ile de ayrı bir yere sahiptir.Artuklu Devleti’ne başkentlik de eden Mardin şehri Artuklu devri mimarisi ile ön plana çıksada Selçuklu, Akkoyunlu ve Osmanlı Devleti gibi büyük medeniyetlere de ev sahipliği yapa rak bünyesinde farklı devletlerin mimari eserlerini toplamıştır. Bu çalışmada ele alacağımızMahmut Feyzi Yedikardeş C amisi de Artuklu ve Osmanlı medeniyetinden izler taşıyan ve mimaride sinkretizm olarak ad landırılan, farklı dönem ve üslûp özelliklerinin tek yapı datoplandığı, güncel olmasına rağmen geleneksel mimarinin hemen kendisini hissettirdiği güzel bir örnektir. İç mekân kalem işi süslemeleri açısından Osmanlı mimarisine, minare ve taşsüsleme açısından Artuklu devri mimarisine atıfta bulunan cami şehrin tarihi geçmişinigünümüz mimarisine yansıtarak kültürel kökleri ile bütüncül bir yaklaşım ortaya koymaktadır.Özellikle eski Mardin olarak adlandırılan tarihi bölgede etkisini gösteren kültürel geçmiş,Yenişehir’deki güncel yapılar için örnek teşkil etmeye devam etmektedir.Bu bildiride 2016 yılında bir hayır eseri olarak yaptırılan ve banisinin ismini taşıyan Mahmut Feyzi Yedikardeş Camisi’ne bu açıdan yaklaşarak caminin tanıtılması amaçlanmaktadır. Yapıüzerindeki farklı mimari etkilerin etkilendikleri sanat dönemleri belirtilerek karşılaştırmalıolarak değerlendirilmesinin yapılması aynı zamanda - özellikle Mardin’deki - benzer güncelörneklerle de karşılaştırılması amaçlanmaktadır. en_US
dc.identifier.citation Aydın, D. ve Sıramkaya, S.B. (2017). Cami Mimarisinde Yeni Arayışlar, Son Dönem KonyaCamilerinin Analizi [Bildiri]. Ali Yılmaz, Faruk Narmanlı ve Mehmet Fatsa (Ed.). ÇağımızdaCami Mimarisinde Arayışlar Uluslararası Sempozyumu , 18- 20 Kasım 2016, (332 -340). Giresun: Giresun Üniversitesi İslami Bilimler Fakültesi Yayınları. Bengi, S.I. ve Topraklı, A.Y. (2019). Kullanıcı Beklentilerinin Modern Bir Cami ÖrneğiÜzerinden İncelenmesi. Mimarlık ve Yaşam Dergisi , 5 (1), 41-55. Çelik, E.Ş. (2013). Çağdaş Cami Tasarımlarına Yönelik Kullanıcı Algısı . Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi , Ankara. Erdal, Z. (2017). Mardin Ulu Cami Üzerine Yeni Görüşler. YYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2, 433-447.Oral, B. (2020). Muhafazakâr Tutumun Estetik Sorunsal Bağlamında Çağdaş Cami Mimarisi. Sanat Tarihi Dergisi , 29 (2), 489-519.Özçelik, Z. B. (2021). Geleneğin Etkisi ve Gelecek Beklentileri Bağlamında İstanbul’daÜçüncü Milenyum Dönemi (2000 -2020) Camileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Semerci, F. ve Özaktan, S.G. (2017). Çağdaş Cami Mimarlığına Eleştirel Bir Bakış: İstanbulSancaklar Cami Örneği [Bildiri]. Ali Yılmaz vb. (Ed.). Çağımızda Cami Mimarisinde Arayışlar Uluslararası Sempozyum u , 18- 20 Kasım 2016, (465 -472). Giresun: Giresun Üniversitesi İslami Bilimler Fakültesi Yayınları. Tüfekçioğlu, A. ve Tümer, Ş. (2019). Mimar Dâvud Ağa’nın İmzalı Eserleri ve Üslûbu. Mukaddime , 10 (1), 115-139. en_US
dc.identifier.uri https://www.academia.edu/50733609/GELENEKSEL_M%C4%B0MAR%C4%B0N%C4%B0N_G%C3%9CNCELDE_KULLANIMI_MARD%C4%B0N_MAHMUT_FEYZ%C4%B0_YED%C4%B0KARDE%C5%9E_CAM%C4%B0S%C4%B0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/5230
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Farabi yayınevi en_US
dc.relation.ispartof 6. uluslararası mardin artuklu bilimsel araştırmalar kongresi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Mahmut Feyzi Yedikardeş Camis en_US
dc.subject Artuklu mimarisi en_US
dc.subject Osmanlı mimarisi en_US
dc.subject Mardin en_US
dc.subject Güncel cami mimarisi en_US
dc.title GELENEKSEL MİMARİNİN GÜNCELDE KULLANIMI: MARDİN MAHMUT FEYZİ YEDİKARDEŞ CAMİSİ en_US
dc.type Conference Object en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-0108-9647
gdc.author.institutional Tümer, Şerif
gdc.description.department MAÜ, Fakülteler, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü en_US
gdc.description.endpage 132 en_US
gdc.description.publicationcategory Konferans Öğesi - Ulusal - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.startpage 121 en_US
relation.isAuthorOfPublication 697193fc-aa48-4908-9d70-ecfa2e428e7e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 697193fc-aa48-4908-9d70-ecfa2e428e7e
relation.isOrgUnitOfPublication 0a6bd76d-ed52-4dbd-a1b2-3c94bd311111
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0a6bd76d-ed52-4dbd-a1b2-3c94bd311111

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
GELENEKSEL_MIMARININ_GUNCELDE_KULLANIMI (4).pdf
Size:
2.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: