FONKSIYONÊN ÇÎROKAN DI PERWERDEHİYÊ DE (Vekolîn- Tekst- Analîz)
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Ev xebat li ser mijara Fonksiyonên Çîrokan Di Perwerdehiyê De de disekine. Di
lêkolînê de têgeha perwerdehiyê di çarçoveya pirsa “Fonksiyonên çîrokan di perwerdehiya
zarokan û mezinan de çi ne?” hatiye nirxandin.
Armanca lêkolînê ew e ku bi destnîşankirina fonksiyonên çîrokan ên perwerdehiyê re
hewl dide ku girîngiya tetbîqkirina wan a di dibistan û civakê de derxe holê. Ji bo wê jî ji 5
çîrokbêjên Herêma Mêrdînê 25 çîrok bi metodên hevpeyvîn û çavnêriyê hatin berhevkirin. Ev
çîrok di çarçoveyên van metodan de jî hatin nirxandin:
1- Metoda “Hînkirina Derbirîna Gotinî” ya ku Ch.Charrier û R.Ozouf.
2- Metoda “Analîzkirina Peyamên Çîrokan” ên ku Muhsine H. Yavuz.
Di encama xebata vê tezê de derket holê ku çîrok hem di perwerdehiya zarokan de
hem jî di perwerdehiya civakê de xwedî fonksiyonên girîng in. Ji ber vê jî divê ku çîrok di
perwerdehiya zarok û civakê de bi materyalên modern ên ragihandin û perwerdehiyê bêtir bên
bikaranîn û ji bo teşwîqkirinê jî cihekî taybet ji çîrokan re were veqetandin.
Bu çalışma, Eğitimde Masalların İşlevleri konusu üzerinde durmaktadır. Araştırmada eğitim kavramı “Masalların çocuk ve yetişkinlerin eğitimindeki işlevleri nelerdir?” sorusu bağlamında ele alınmıştır. Araştırmamız, masalların eğitimsel işlevlerinin belirlenmesinin yanısıra, bu işlevlerin okullarda ve toplumda uygulanışının önemini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu sebeple Mardin Yöresi’nden röportaj ve gözlem metodlarıyla 25 adet masal derlenerek değerlendirilmişlerdir. Masallar, aşağıdaki metodlar çerçevesinde incelenmiştir. 1- Ch. Charrier ve R. Ozouf’un “Sözel Anlatım Alıştırmaları” Metodu. 2- Muhsine H. Yavuz’un “Masalların Mesaj Analizi” Metodu. Tez çalışmamızın sonucunda masalların hem çocuk hem de toplum eğitiminde önemli işlevleri üstlendiği gerçeği ortaya çıkmıştır. Bu gerçekten hareketle masalların çocuk ve yetişkinlerin eğitiminde modern iletişim ve eğitim materyalleriyle kullanımı ve teşviki için özel bir önem verilmesi gerekmektedir.
This work focuses on the function of stories in education. In the research, the concept of education is approached in the context of the question "what is the function of fairy tales in the education of children and adults?" This research aims to draw attention to the importance of the application of these functions in schools and in society, as well as to determine the educational functions of the tales. For this, 25 fairy tales registered from Mardin Region are studied. The tales are examined within the framework of the following methods. 1- Ch. Charrier and R. Ozouf's "Verbal Expression Learning" Method 2- Muhsine H. Yavuz's "Method of Message Analysis of Cases". The results of this study confirm my thesis that fairy tales have important functions in both child and community education. This means that a special attention should be given to the use and promotion of fairy tales with modern communication and educational materials in children's and adults education
Bu çalışma, Eğitimde Masalların İşlevleri konusu üzerinde durmaktadır. Araştırmada eğitim kavramı “Masalların çocuk ve yetişkinlerin eğitimindeki işlevleri nelerdir?” sorusu bağlamında ele alınmıştır. Araştırmamız, masalların eğitimsel işlevlerinin belirlenmesinin yanısıra, bu işlevlerin okullarda ve toplumda uygulanışının önemini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu sebeple Mardin Yöresi’nden röportaj ve gözlem metodlarıyla 25 adet masal derlenerek değerlendirilmişlerdir. Masallar, aşağıdaki metodlar çerçevesinde incelenmiştir. 1- Ch. Charrier ve R. Ozouf’un “Sözel Anlatım Alıştırmaları” Metodu. 2- Muhsine H. Yavuz’un “Masalların Mesaj Analizi” Metodu. Tez çalışmamızın sonucunda masalların hem çocuk hem de toplum eğitiminde önemli işlevleri üstlendiği gerçeği ortaya çıkmıştır. Bu gerçekten hareketle masalların çocuk ve yetişkinlerin eğitiminde modern iletişim ve eğitim materyalleriyle kullanımı ve teşviki için özel bir önem verilmesi gerekmektedir.
This work focuses on the function of stories in education. In the research, the concept of education is approached in the context of the question "what is the function of fairy tales in the education of children and adults?" This research aims to draw attention to the importance of the application of these functions in schools and in society, as well as to determine the educational functions of the tales. For this, 25 fairy tales registered from Mardin Region are studied. The tales are examined within the framework of the following methods. 1- Ch. Charrier and R. Ozouf's "Verbal Expression Learning" Method 2- Muhsine H. Yavuz's "Method of Message Analysis of Cases". The results of this study confirm my thesis that fairy tales have important functions in both child and community education. This means that a special attention should be given to the use and promotion of fairy tales with modern communication and educational materials in children's and adults education
Description
Keywords
Çîrok, Perwerdehî, Fonksiyon, Analîz., Masallar, Eğitim, İşlev, Analiz., Fairy Tales, Education, Function, Analyze.