Organizational gossip and teachers: Threat or opportunity?

dc.contributor.author Bozan, Serdar
dc.contributor.author Ağalday, Bünyamin
dc.contributor.other 09.05. Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü
dc.contributor.other 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 9. Faculty of Health Sciences / Sağlık Bilimleri Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-15T06:33:12Z
dc.date.available 2023-12-15T06:33:12Z
dc.date.issued 2022
dc.description.abstract This research examines teachers‟ perceptions of gossip in schools. The research employed an explanatory approach of mixed methods. Quantitative data were obtained through the “Organizational Gossip Scale” and qualitative data were obtained through the semi-structured interview form. Quantitative data were collected from 302 teachers selected by simple random sampling method in secondary schools in Turkey. Qualitative data were collected from ten teachers chosen by the maximum variation sampling method. The research first revealed that gossip is a frequently used communication mechanism in schools, although participants have different perceptions of gossip. In addition, the results showed that gossip might be seen as an opportunity in school, given its functions of having information and developing relations. However, in terms of harmful effects such as poor performance and burnout in the qualitative results, gossip will be a threat to the school‟s stakeholders. Still, it can also be a threat in terms of organizational harm. In conclusion, gossip‟s significance in informal processes in schools was emphasized. Implications were made to practitioners and researchers that the threat aspect could be turned into an opportunity en_US
dc.description.abstract Bu araştırma, öğretmenlerin okullardaki dedikoduya ilişkin algılarını incelemektedir. Araştırmada, karma yöntemin açıklayıcı deseni kullanılmıştır. Nicel veriler “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” ile toplanırken, nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Nicel veriler, Türkiye‟deki ortaokullarda basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 302 öğretmenden elde edilmiştir. Nitel veriler ise, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile seçilen on öğretmenden toplanmıştır. Araştırma bulguları ilk olarak, katılımcıların dedikoduya ilişkin farklı algıları olmasına rağmen, dedikodunun okullarda sıklıkla kullanılan bir iletişim mekanizması olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bununla birlikte bulgular, haberdar olma ve ilişki geliştirme işlevleri göz önüne alındığında, dedikodunun okulda bir fırsat olarak görülebileceğini göstermiştir. Ancak nitel sonuçlarda, düşük performans ve tükenmişlik gibi zararlı etkiler açısından düşünüldüğünde, dedikodu okul paydaşları için bir tehdit oluşturacaktır. Diğer taraftan dedikodu, okullarda örgütsel zarar boyutu açısından da bir tehdit olabilir. Araştırma sonucunda, okullardaki informal süreçlerde dedikodunun önemi vurgulanmıştır. Dedikodunun tehdit boyutunun, okullarda bir fırsata dönüştürülebileceğine ilişkin uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur. en_US
dc.identifier.citation Ağalday, B., & Bozan, S. (2022). Organizational gossip and teachers: Threat or opportunity?. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 15(4), 816-838. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4765
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Journal of Theoretical Educational Science en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Organizational gossip, teacher, threat, opportunity en_US
dc.title Organizational gossip and teachers: Threat or opportunity? en_US
dc.title.alternative Örgütsel Dedikodu ve Öğretmenler: Tehdit mi Fırsat mı? en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-0128-5055
gdc.author.id 0000-0002-1677-4727
gdc.description.department MAÜ, Meslek Yüksekokulları, Midyat Meslek Yüksekokulu, Çocuk Gelişimi Bölümü en_US
gdc.description.endpage 838 en_US
gdc.description.issue 4 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası - Editör Denetimli Dergi en_US
gdc.description.startpage 816 en_US
gdc.description.volume 15 en_US
relation.isAuthorOfPublication a12e0109-b4a9-42fa-b673-097a929a9103
relation.isAuthorOfPublication 73ac37c8-4ede-4854-be55-9434f80b2b73
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery a12e0109-b4a9-42fa-b673-097a929a9103
relation.isOrgUnitOfPublication 072cfcc4-a6fc-41a3-8c70-898dd93e227d
relation.isOrgUnitOfPublication a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 632fabc5-6bb5-43ef-8a92-8f603b8b9d34
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 072cfcc4-a6fc-41a3-8c70-898dd93e227d

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
MAKALE 2.pdf
Size:
671.32 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: