Darren Aronofsky'nin Mother Filmi ve Babanın-Adları

Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

MÜ GSF

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
03.02. Department of Painting / Resim Bölümü
Programımızda, atölye sisteminin gerektirdiği bir biçimde uygulamalı çalışmalar yapılır. Resim Atölyeleri kapsamında Görsel Biçimlendirme ve Deneysel Sanat gibi günümüz sanat dinamiklerini kapsayan dersler bulunmaktadır. Bunun yanı sıra teorik çalışmalarda sözlü anlatım, inceleme ve araştırma, tartışma, yöntemleri kullanılır. Öğrencilerin disiplinli bir gözlem yolu ile yapıcı ve yaratıcı güçlerini ve yaratıcılığın temeli olan sezgi gücünü nesneler ve nesneler arasındaki ilişkileri yorumlayabilme yetisini geliştirmek, sanatın doğasını ve görsel düşüncenin mantığını sezdirecek gerekli kültürü kazandıracak eğitimi vermektir. Bölüm mezunları serbest sanatçı olarak çeşitli alanlarda sanat yönetmeni, sanat danışmanı vb. alanlarda çalışabilecekleri gibi eğitim kurumlarında da çeşitli konumlarda çalışabilmektedirler. Ayrıca Türkiye’de ve Dünyada Sanat ortamında galeriler ve diğer sanat kurumları aracılığıyla da resim bölümü mezunlarına geniş olanaklar sunmaktadır.

Journal Issue

Abstract

ÖZ Geliş Tarihi/Received: 15.08.2019 Kabul Tarihi/Accepted: 06.09.2019 Yayın Tarihi/Published: 29.09.2019 Bu yazı, Yönetmen Darren Aronofsky’nin Mother (Anne, Darren Aronofsky, 2017) filmindeki teolojik göstergeleri ve filmin bütünselliği içindeki mitolojik anlatıyı, Lacancı Psikanalitiğin kavramlarıyla çözümlemeyi amaçlamaktadır. Başlıkta geçen Baba-nın-Adları ifadesi, Lacan’ın 8 Temmuz 1953 ve 20 Kasım 1963 tarihlerinde on yıl arayla yaptığı ve görünüşte farklı türden konulara dair iki konuşmasına dayanan konferansının devamında, Baba-nın-Adları Semineri’nin adıdır. Makalenin böylesi bir başlıkla ele alınmasının nedenlerinden birini; Yönetmenin, filmin anlatısı içerisindeki yaratma sıkıntısı yaşayan yazarı, Pascal’ın Memorial adlı eserinin başına yazdığı gibi, “(...) filozofların ve bilginlerin Tanrı’sı –olarak- değil, İbrahim’in, İshak’ın, Yakup’un Tanrı’sı(...)” –olarak- tasvir edişi oluşturmaktadır(Pascal Blaise; 1654, s. 02). Diğer nedenlere gelince; Filmin anlatı örgüsünde bir Tanrı’yla gerçekte karşılaşılmıştır. Bir adım ötesinde bir Tanrı’yla birlikte yaşanmıştır. Ve buna rağmen her gerçek gibi, o da erişilmezdir. Ve bu erişilmezlik, aldatmayanla, yani; film boyunca hissettirilen ‘kaygı’ ile gösterilir. Filmin anlatısı içerisindeki simgeler, ‘simge’ adına layık bir şekilde işaretlenen cesetlerdir. Bir cesedin etrafında, insan türünü karakterize eden ilişkiler mevcuttur. Tam da bu ilişkiler dolayısıyla cesedin kendisi, yaşamış olduğu gerçeğini, apaçık bir şekilde, orada öylece duran bir ‘fazla’ olarak muhafaza eder. Bu insanileştiren bir şeye dönüşür. Filmin tamamı, Lacan’ın ‘aktarım’ dediği şeyi özetler gibidir. Bu nedenle filmin sonunda, hiçbir Ad’a sahip olmayana yapılan aktarımı vahşet dolu bir törensellik eşliğinde izleriz.

Description

Keywords

Mother Filmi, Teoloji, Psikanaliz, Lacan, Çağdaş Sinema

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Özcan, Şefik. (2019) "Daren Aronofsky'nin Mother Filmi ve Babanın-Adları", (Ed. Mehmet Işık), S. 8-21, Mardin http://arts.artuklu.edu.tr/tr/pub/issue/49082/613699

WoS Q

Scopus Q

Source

ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi

Volume

Issue

2

Start Page

8

End Page

21
Page Views

2

checked on Oct 12, 2025

Downloads

222

checked on Oct 12, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available