Yabancı dil kaygısı ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişkide öz-düzenlemenin aracı rolü

dc.contributor.advisor Sakız, Halis
dc.contributor.author Bektaş, Dilan
dc.contributor.other 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.available 2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.issued 2022
dc.description.abstract Yabancı dil alanında akademik başarısızlığa önemli düzeyde etki ettiği düşünülen yabancı dil kaygısının olumsuz etkilerini azaltmanın yollarından birinin, öğrencilere öz-düzenleme becerilerini kazandırmak olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dil kaygısı ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişkide öz-düzenlemenin aracı rolü; cinsiyet, yaş, ikamet edilen şehir, öğrencilerin sınıf düzeyleri ve okul türleri, anne/baba eğitim ve istihdam durumu, gelir düzeyi, toplam çocuk sayısı gibi değişkenlere göre incelenmiştir. Veriler, Türkiye'nin yedi bölgesinde bulunan çeşitli şehirlerden farklı lise türlerinde öğrenim görmekte olan 648 öğrenciden toplanmıştır ve SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada veriler Demografik Bilgi Formu, Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği (FLCAS) ve Öz-Düzenleyerek Öğrenme Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma, nicel araştırma deseniyle tasarlanmış olup betimleyici bir anlayış ile uygulanmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizleri uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, yabancı dil başarı düzeyi ile öz-düzenlemeli öğrenme düzeyi, motivasyonel inançlar, öz yargılama, öz tepki, yaş, sınıf seviyesi ve toplam çocuk sayısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki; yabancı dil kaygısı ve dil başarısı arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Yapılan çoklu regresyon analizinde, yabancı dil kaygısı ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişkide öz-düzenleme becerisinin önemli bir aracılık etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca lise öğrencilerinin yabancı dil başarı düzeylerinin, yabancı dil kaygıları ve öz-düzenleme becerilerinin demografik değişkenler tarafından anlamlı düzeyde yordandığı görülmüştür. Yapılan çalışmanın sonuçları, öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinin geliştirilerek akademik başarılarına katkıda bulunmanın ve yabancı dil kaygısını azaltmanın önemine işaret etmektedir. en_US
dc.description.abstract One of the ways to reduce the negative effects of foreign language anxiety is to develop students 'self-regulation skills. This research was conducted to explore the mediating role of self-regulation in the relationship between high school students' foreign language anxiety and foreign language achievement according to some demographic variables such as gender, age, city of residence, students' grade levels and school types, parents' education and employment status, income level and total number of children. The data were collected from 648 students studying in different types of high schools from various cities of Turkey and analyzed with the SPSS-22 program. In the study, data were collected through Demographic Information Form, Foreign Language Classroom Anxiety Scale and Self-Regulated Learning Scale based on Zimmerman's model. The study was designed with a quantitative research design and was applied with a descriptive approach. In the analysis of data; descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance, Pearson correlation analysis and multiple regression analyzes were applied. According to the results of the analysis, there is a positively significant correlational relationship between the level of foreign language achievement and general self-regulation skill, motivational beliefs, self judgement, self reaction, age, grade level and total number of children; negative correlation was found between foreign language anxiety level and foreign language achievement. Multiple regression analyzes showed that there is a statistically significant mediator role of self-regulation skill in the relationship between foreign language anxiety level and foreign language achievement. In addition, it was seen that the foreign language success levels, the foreign language anxiety and self-regulation skills of the students were significantly predicted by the demographic variables. The findings of the study point out the importance of contributing to the academic achievement of students by improving their self-regulation skills and reducing foreign language anxiety. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCOGJyJQXQoD_7b_Q1YTNmH9FqZKxP5CdnXKqpy6Jhu5G
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3659
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Demografik değişkenler en_US
dc.subject lise öğrencileri en_US
dc.subject öz-düzenlemeli öğrenme en_US
dc.subject yabancı dil başarısı en_US
dc.subject yabancı dil sınıf kaygısı en_US
dc.subject Demographic variables en_US
dc.subject high school students en_US
dc.subject self-regulated learning en_US
dc.subject foreign language achievement en_US
dc.subject foreign language classroom anxiety en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim en_US
dc.subject Education and Training en_US
dc.title Yabancı dil kaygısı ve yabancı dil başarısı arasındaki ilişkide öz-düzenlemenin aracı rolü en_US
dc.title.alternative The mediating role of self-regulation in the relationship between foreign language anxiety and foreign language achievement en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Bektaş, Dilan
gdc.author.institutional Sakız, Halis
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department MAÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.endpage 210 en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.startpage 1 en_US
gdc.identifier.yoktezid 742515 en_US
relation.isAuthorOfPublication 2f53cf53-5be0-4815-bd96-b59932da1034
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 2f53cf53-5be0-4815-bd96-b59932da1034
relation.isOrgUnitOfPublication a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
742515.pdf
Size:
4.87 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text