MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Analysis of Student Learning in Differential Equations Learning Area Based on Various Variables: The Case of Turkey and Ghana

Loading...
Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Karbey Yayıncılık Eğitim ve Danışmanlık Hiz. San. Tic. Ltd. Şti. Kesit Yayınları

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Management / İşletme Bölümü
İşletme Bölümü, çağdaş işletmeciliğin temel kural ve ilkelerini teorik ve uygulamalı olarak,küresel dünyanın ve ülkemizin iş dünyası koşullarına uygun biçimde vermeyi amaçlayan bir bölümdür. Bölümümüz yönetim, muhasebe, pazarlama, finans, inovasyon, üretim ve insan kaynakları gibi işletmelerin ihtiyaç duyduğu alanlarda uzman elemanlar yetiştirerek iş dünyasına nitelikli insan kaynağı kazandırmayı amaç edinmiştir. Bölümümüz, zengin ve nitelikli öğretim kadrosuyla gerek Türkiye’de gerekse küresel dünyada nitelikli ve iddialı öğrencileryetiştirerek onların rekabetçi yeni Dünya ortamında başarılı olmalarını sağlamaya çalışmaktadır. Teorik ve uygulamalı bir formasyonla yetişen öğrencilerimiz,iş dünyasının her alanında rahatlıkla istihdam imkânı bulabilmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler özel sektörün yanı sıra kamu sektöründe de çalışabilmektedirler. Bölümümüzdeki öğretim kadrosunun zenginliği mesleki uygulamalarda bütünlük sağlamakta, uygulamada karşılaşılan eksiklikleri gidermeye yönelik önemli bir hareket niteliği kazandırmaktadır. Bu da öğrencilerimizi gerek ulusal gerekse küresel pazarlarda avantajlı hale getiren önemli bir husustur. Bölümümüz öğrencileri Mardin Artuklu Üniversitesi bünyesindeki bölümler arasında çift anadal ve yandal uygulamasından yararlanabilmektedirler. Öğrencilerimizin özellikle İktisat Bölümü’nde çift anadal yapması için gerekli düzenlemeler yapılmış ve alt yapı hazırlanmıştır. Öğrencilerimiz için İşletme ve İktisat Bölümlerinin seçmeli ders havuzları birleştirilmiş ve isteyen istediği bölümden uzmanlaşmak istediği alana göre ders seçebilmektedir. Ayrıca çift anadal yapmak isteyenler için İşletme ve İktisat Bölümlerinin zorunlu derslerinin önemli bir kısmı aynı olmuş, kalan dersler de karşılıklı olarak seçmeli ders havuzuna eklenmiştir. Fakültemizde yeni açılan Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü içinde bu sisteme entegre olma çalışmaları devam etmektedir. Söz konusu alt yapıdan dolayı isteyen öğrencilerimiz İşletme’nin yanı sıra İktisat Bölümü’nün (yakın bir gelecekte Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü de alternatif olarak eklenecektir) diplomasını da alarak mezun olma imkanına sahiptirler. Öğrencilerimiz bunun dışındaki bölümlerde de çift anadal veya yandal yapabilmektedirler. Öğrencilerimiz Erasmusdeğişim programı kapsamında Avrupa’da anlaşmalı üniversitelerde eğitim görebilmektedirler. Bununla birlikte öğrencilerimizin benzer biçimde Erasmus programı kapsamında Avrupa’da bir şirkette ya da herhangi bir kurum/kuruluşta staj yapma imkanına sahiptir.

Journal Issue

Events

Abstract

Development of mathematical models for problems experienced in study areas is important for improvement in almost all scientific fields. The solution of a problem requires development of a mathematical equation (or a mathematical model) based on the properties of the problem in certain disciplines. Such an equation is generally a function with one unknown and an equation that includes the derivative (or differential) of this function. The equation which contains a function and its finite derivatives, is called a differential equation (Pisces 2018). The present study aimed to analyze the learning of college students in differential functions based on various variables in Turkey and that of Ghana. The study was conducted in two faculties of a public university (Engineering and Education Faculties) for a year in differential equations course on 300 students’ exams and applications for Turkey. The achievements of those students were analyzed based on the problems experienced by the students, the conceptual comprehension and operational comprehension, reasoning skills, misconceptions, transition between representations, and basic mathematics knowledge variables. A similar study was carried out in a faculty of technical education in Ghana with 300 students’ examination and application and their results were analyzed as it was done in the case of Turkey. The present study for the two countries adopted a descriptive approach based on screening models. Since it was possible to reach the whole population in the study for the two countries, the complete census method was used. The main difficulties experienced by the students in each country were determined as follows: inability to conduct the operations or to conduct incorrect operations due to the lack of basic mathematical knowledge, student focus on operational comprehension instead of conceptual comprehension, inability or indecision of the students in establishing the correlation between the algebraic and graphic representations of the differential equation in transfers between representations, misconception that dependent variable should always be identified by y and independent variable should always be identified by x (this could be due to a teacher habit), and although dx-2xydy2yey2dy could be easily solved by linearization, students’ preference to attempt to find the integral multiplier, leading to calculation errors. These difficulties were similar in within the two countries as if they were taught by same instructors. It can be argued that the achievements increased in the two groups of students when the applications that would eliminate these difficulties were conducted in the following topics, however a comprehensive study should be initiated to eliminate the lack of basic mathematical knowledge, and it would even be beneficial to study the OSYM selection system. It could be suggested that calculus as a concept should be taken serious to build the two groups of students competencies in differential equations.

Description

Keywords

Differential equations, learning difficulties, OSYM selectivity, student achievements

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi

Volume

28

Issue

8

Start Page

28

End Page

50