Felsefe Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/39
Browse
Browsing Felsefe Bölümü by Access Right "info:eu-repo/semantics/closedAccess"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Book Review The actual and the possible: modality and metaphysics in modern philosophy, edited by M. Sinclair, Oxford, Oxford University Press, 2017, 256 pp., £50.00, ISBN 9780198786436(2018) Yirmibeş, Mert Can; Department of Philosophy / Felsefe BölümüThis new collection comprises nine essays offering a wide array of views on modal metaphysics. One of the aims of the collection is to provide a recent survey of modal theories from the seventeenth century to the twentieth century. The book presents ‘analytic’ and ‘continental’ theories in modal metaphysics, with many diversely interpreted subjects, including the subjectivity and objectivity of modalities and the notion of possibility that was a focus of seventeenth- to twentieth-century modal metaphysics. The book provides interpretations of modal theories and responses to more contemporary issues, such as the (ir)reducibility of modal categories. The essays take diverse approaches, with some more exegetical and some engaging critically with the literature. Here I consider four essays within the volume that exemplify these approaches.Article Citation - WoS: 0The analysis of Syriac philosophical activities in the context of translation movements(SILA SCIENCE, 2012) Doru, Mehmet Nesim; Department of Philosophy / Felsefe BölümüDealing with the Syriac tradition of philosophy through translation activities will provide us more accurate information about philosophical activities of Syrians spanning a wide period such as ten centuries. Otherwise, philosophical activities of Syrians will be limited to a one-way translation movement such as repeated failures in most of the time, and thus, we will be prevented to see the picture as a whole. This study deals with the periods and introduces their basic features.Conference Object Citation - WoS: 0BEAUTY AND ITS PROJECTION IN CHRISTIAN AND ISLAMIC TRADITION(SPRINGER, 2011) Türker, Habip; Tymieniecka, AT; Department of Philosophy / Felsefe BölümüThis essay deals with the conception of beauty and its manner of reflection in Christian and Islamic tradition concisely. Thus some influential thinkers in both traditions are chosen in order to exemplify the common conception of beauty. Christian tradition embraced Greek conception of beauty and art; however it brought a metaphysical depth to Greek conception of beauty in the hands of Christian thinkers. The conception of beauty in Islamic tradition was inspired by the religion and the Hellenistic heritage. However, the most elaborated theories on beauty in both Christian and Islamic tradition were done by mystic philosophers. In both traditions beauty is interpreted as something ontological. Accordingly, beauty is being, not a property added to it accidentally. However, the projections of this common conception of beauty differentiate from each other in some respects. While Christian art emphasizes divine intimacy and tragedy in naturalist perspective, Islamic art concentrates on the statement of the unity, transcendence, and eternity of God in stylized form. Yet, this essay does not overlook counter-examples and different artistic ages in the history.Article ‘Düşünen Ben’den Saf Düşünmeye: Kartezyen Ben Kritiği Olarak Hegel’in Önvarsayımsız Felsefe Düşüncesi(2023) Yirmibeş, Mert Can; Department of Philosophy / Felsefe BölümüDescartes’ın ben kavramı modern rasyonalist düşünce içerisinde bir ayrımın temel nosyonudur. Bu ayrım kökenlerini düşüncenin ben kavramından bağımsız olup olamayacağı konusuna dair aldığı pozisyonlarda kendisini gelişmiştir. Descartes, bu ayrımın bir kutbunu düşüncenin bir benden bağımsız olamayacağını savunarak oluştururken, bu ayrımın diğer kutbunu ise Spinoza, düşüncenin bensiz tözün bir niteliği olarak tasarımlamasıyla oluşturur. Bu ayrım, ben kavramının düşüncedeki rolü noktasında belirirken, özne olmaklık düşünüldüğünde düşüncenin özneye ait bir nitelik olduğu konusunda yok olur. Bu ayrımın daha belirgin kılınması için Spinoza bize düşünce ve ben ilişkisinin bir kritiğini sunmaz, ama tözün özne olarak tasarımlanması ben kavramını içermediği için, ben içermeyen bir düşünen özne kavramını sessizce kabulünün bir olanağını sunar. Bu nedenle Spinoza’da düşünmenin bensiz kavranması gerektiği fikrinin zemini ben kritiği içermediği için Descartes’ın düşünme ve ben ilişkisine eleştirel bir alternatif oluşturma noktasında yetersizdir. Bu eleştiri, modern rasyonalist geleneğin takipçisi bir diğer rasyonalist Hegel tarafından düşüncenin benden yalıtık bir biçimde olması gerektiğinin yeterli ve zorunlu nedenlerini gösterdiği önvarsayımsız felsefe konusundaki fikirleriyle Mantık Bilimi’nde giderilecektir. Bu metin, Spinoza’daki iddia edilen Kartezyen ben kritiği eksikliğinin, Hegel’in önerdiği önvarsayımsız felsefe düşüncesiyle giderilebileceği iddia edilecektir.Book Part Erol Güngör'ün Düşüncesinde Felsefe Bilim Faaliyeti Olarak Sosyal Psikoloji(Kadim Yayınları, 2023) Eker, Hasan Remzi; Department of Philosophy / Felsefe BölümüErol Güngör’ün bilim düşüncesini sadece akademik uzmanlığı bakımından sosyal psikoloji alanında akademik çalışmalar gerçekleştirmiş bir akademisyen olarak açıklamak yeterli değildir. Çünkü bilime dair düşünceleri bu çalışmalarının sınırını aşmaktadır. Güngör’ün bilim düşüncesini oluşturan dünya görüşünde esas hedefi kendi toplumunun meselelerini tespit etmek ve bunları bir problem çözme faaliyeti haline dönüştürmektir. Bu sebeple, onun düşüncesi hem “dünya görüşü” ortaya koymak hem de “bilimsel faaliyet” gerçekleştirmeyi hedeflemektedir. Felsefe ve bilimi bir araya getiren bu tavır, Güngör’ün araştırmacı kimliğini ve psikolojinin konusunu tekrar düşünmeyi teklif etmektedir. Güngör’e göre, sosyal psikolojinin konusu toplumsal meselelere dair çalışmalar olup bu meselelerinin kendi toplumu ile “içkin bir bağ” etrafında şekillenmesi gerekmektedir. Buradan bir bilim insanının aynı zamanda bir düşünür olması gerektiği kendisinin tabiriyle “münevver” olması gerektiği sonucu çıkmaktadır. Aksi takdirde sadece metodolojik tutarlılık motivasyonuyla bilimsel araştırmalar yapılabilir ve bu durumda kendi toplumu için problem çözme faaliyetinin eksik kalması söz konusudur. Bu bakımdan Erol Güngör modern dönem Türk Düşüncesi için “felsefi-bilim faaliyeti kurmak” bakımından kritik öneme sahiptir. Bu araştırmada, Güngör’ün düşüncelerini ve bilimsel çalışmalarını felsefe-bilim çizgisinden ve toplum-kültür varlığı bakımından değerlendirdiğimizde, sosyal psikoloji faaliyetindeki meseleleri kendi toplumunun problemleri olarak ele aldığı ve bir problem çözme faaliyeti bakımından sosyal psikoloji araştırmaları haline dönüştürdüğü sonucu çıkmaktadır.Other Nahum Brown. Hegel’s Actuality Chapter of the Science of Logic: A Commentary(2020) Yirmibeş, Mert Can; Department of Philosophy / Felsefe BölümüHegel’s modal theory has always drawn the attention of Hegel scholars but only a few works have closely examined what he argues in his treatment of modality. Nahum Brown’s book contributes to this specific field without concerning itself with the global arguments of Hegel’s Logic, and without drawing a global conclusion from Hegel’s local arguments. The book offers readers a detailed guide to Hegel’s modal theory. Hegel’s Logic allows local readings by restricting the category in question to its own logical development in order to reveal the truth of categories. Brown elegantly benefits from this aspect of the Logic, thereby making explicit Hegel’s local arguments for those who are familiar with Hegel’s Logic but not with his discussion of modality, and also for those who are not familiar with Hegel’s Logic but are familiar with modal metaphysics. Brown’s book has the potential to address both Hegelian and non-Hegelian readerships by undertaking the difficult task of regenerating Hegel’s complex arguments under twenty-seven rigid premises. These premises render Hegel’s arguments more approachable for those who are not familiar with Hegel’s vocabulary. Although he is aware that, for some readers, the rigidity of the premises may incur the risk of failing to represent Hegel’s transitional ideas and concepts, Brown defends his position on the grounds that it reveals the mechanics of Hegel’s dialectic in a clear and detailed way (p. xv).Book Part UZMANLAR VE UZMANLIKLAR(Nobel Akademik Yayıncılık, 2020) Eker, Hasan Remzi; Department of Philosophy / Felsefe BölümüModern toplumun geleneksel okul kurgusu statik, standart ve uzun erimli bir sosyal olgu tanımı üzerine kurulmuştur. Geleneksel okul, örgütlenmesinden insan kaynağına, içeriğinden yöntemine, finansmanından yönetimine modern zamanların beklentilerini, sanayi toplumunun ve ulus-devletin ölçütlerine göre karşılamak üzere kurgulanmıştır. Bugün geleneksel okul, kendini var eden şartların tamamen değiştiği bir dönemde var olmaya uğraşmaktadır. Geleneksel okulu besleyen sosyal ilişki ve yapılar yeni bir biçim almış, okulun çıktılarına muhtaç olan üretim süreçleri ve beklentileri dönüşmüş, otorite, güç ve meşruiyet anlam değiştirmiştir. Eğitim kurumları işletmeciliği kavramsallaştırması, eğitim ve okul hakkında üretilen yeni bilginin ve bu bilgi ile yapılan analizlerin bir sonucu olarak ortaya çıkan bir bakış açısıdır. Bu bakış açısıyla eğitim kurumları bağlam, yapı, içerik, insan, ortam, kültür, çevre, denetim ve girişimcilik olmak üzere dokuz boyutta ele alınmış ve toplam yirmi bölümden oluşan bu eser ortaya çıkmıştır. Eğitim Kurumları İşletmeciliği isimli bu eser; eğitimi ve okulu günümüz dünyasında anlamak için yeni pencereler açmayı, açılan pencerelerden yeni detaylar görmeyi önermektedir.