Midyat Meslek Yüksekokulu
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/29
Browse
Browsing Midyat Meslek Yüksekokulu by Access Right "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 36
- Results Per Page
- Sort Options
Article Aday Öğretmen Yetiştirme Programının Etkililiğine İlişkin Aday ve Danışman Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi(2019) Bozan, Serdar; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi BölümüBu araştırmanın amacı, aday öğretmen yetiştirme programının etkililiğini aday ve danışman öğretmen görüşleri ışığında belirleyerek sürece ilişkin önerilerde bulunmaktır. Çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılında Mardin ili Artuklu, Kızıltepe, Ömerli, Yeşilli, Nusaybin ilçe sınırları içerisinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarına atanan 207 aday öğretmen ve aday öğretmenlere görevlendirilen 179 danışman öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmış, toplanan veriler karma araştırma modeli ile bir araya getirerek yorumlanmıştır. Nicel verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından aday ve danışman öğretmenler için ayrı geliştirilen “aday ve danışman öğretmen ölçekleri”, nitel verilerin toplanmasında ise benzer şekilde araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel çözümlenmesinde, t- testi ve ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Nitel verilere, içerik analizi uygulanarak yorumlanmıştır. Nicel bulgular, aday öğretmenlerin programın etkililiğine dair çoğunlukla kararsız, danışmanların ise programdan memnun olduğunu göstermektedir. Nitel verilerden elde edilen bulgular değerlendirildiğinde programın öğretmenliğe yeni atanmış adaylar için çok yararlı bir program olduğu yönündedir.Article Citation - WoS: 183Citation - Scopus: 315Analysis and Mitigation of Power Quality Issues in Distributed Generation Systems Using Custom Power Devices(IEEE-INST ELECTRICAL ELECTRONICS ENGINEERS INC, 2018) Tür, Mehmet Rıda; Tur, Mehmet Rida; Padmanaban, Sanjeevikumar; Ay, Selim; Khan, Imtiaj; Department of Electricity and Energy / Elektrik ve Enerji BölümüThis paper discusses the power quality issues for distributed generation systems based on renewable energy sources, such as solar and wind energy. A thorough discussion about the power quality issues is conducted here. This paper starts with the power quality issues, followed by discussions of basic standards. A comprehensive study of power quality in power systems, including the systems with dc and renewable sources is done in this paper. Power quality monitoring techniques and possible solutions of the power quality issues for the power systems are elaborately studied. Then, we analyze the methods of mitigation of these problems using custom power devices, such as D-STATCOM, UPQC, UPS, TVSS, DVR, etc., for micro grid systems. For renewable energy systems, STATCOM can be a potential choice due to its several advantages, whereas spinning reserve can enhance the power quality in traditional systems. At Last, we study the power quality in dc systems. Simpler arrangement and higher reliability are two main advantages of the dc systems though it faces other power quality issues, such as instability and poor detection of faults.Other ANASINIFINA DEVAM EDEN ÇOCUKLAR VE ANNELERİNİN DOĞAYA YAKINLIK (BİYOFİLİ) SEVİYELERİNİN İNCELENMESİ(2018) POLAT, PINARBiyofili olarak ifade edilen doğaya yakınlık kavramının bireyler tarafından içselleştirilmesinde erken çocukluk dönemi kritik öneme sahiptir. Çocukların doğaya karşı merak duygusundan yola çıkarak iyi bir öğrenme ortamı oluşturulabilir. Böylece çocuğa sunulan doğal öğrenme ortamları ile çocuğun doğaya yakınlığı artacaktır. Bu dönemde, nitelikli bir çevre eğitimi kapsamında çocuklara doğrudan sunulan duyusal deneyimler onların ileriki yaşantılarında çevreye karşı olumlu davranışlar geliştirmelerini sağlayacaktır. Günümüzde çocukların günlük doğa deneyimleri ile ebeveynlerinin doğaya karşı tutumları arasında bir ilişki olduğu ile ilgili kanıtlarda artmaktadır. Çocukların doğaya yakınlıkları ebeveynlerinin doğaya yakınlıkları arasındaki ilişkinin nasıl olduğu ve bu ilişkinin olumlu olması için nelerin yapılabileceği ile ilgili çalışmalar önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-66 aylık çocukların ve annelerinin doğaya yakınlıkları (biyofili) arasında bir ilişkinin olup olmadığını belirlemektir. Çalışmanın örneklemini, Mardin ili Midyat ilçesinde yer alan resmi ve özel anasınıflarına devam eden 100 çocuk ve onların anneleri oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuklar için Biyofili Ölçeği”, yetişkinler için “Doğaya Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinin analiz sonucunda, çocukların ve ebeveynlerinin biyofili seviyeleri yüksek bulunmuş olup çocukların ve annelerinin biyofili seviyesi arasında bir ilişki tespit edilememiştir. Ayrıca çocukların biyofili seviyeleri annelerin çocukken yaşadıkları yerleşim yeri, konut tipi, çocukken doğal alana çıkma sıklıkları, çocukken dışarda zaman geçirdikleri yer ve eğitim düzeyine göre farklılık göstermemiştir.Master Thesis Belge benzerliği sonuçlarının nsga-ıı ile çok amaçlı optimizasyonu(2018) Hüseyin AhmetoğluSınıflandırma algoritmalarının başarı performanslarının artırımı, veri madenciliğinin önemli amaçları arasındadır. Bu tez çalışmasında, veri madenciliği sınıflandırma başarısının sezgisel yöntemlerle arttırılması incelenmiştir. Sınıflandırmada kullanılan eğitim veri seti hem benzerlik hesap sonuçları yönünden hem de sınıflandırma yeteneği yönünden optimize edilmiştir. Aynı sınıfta olan vektörlerin benzerlik sonuçlarının maksimize edilmesi, aynı zamanda farklı sınıftaki vektörlerin benzerlik sonuçlarının minimize edilmesi amaçlanmıştır. Bu çelişen iki durum için çok amaçlı sezgisel yöntemlerden olan, Sıralı Seçkin Bastırılamayan Genetik Algoritma (NSGA II) kullanılmıştır. Hatalı sınıflandırma oranlarının, optimizasyonun her iterasyonunda sıfıra daha çok yaklaştırılması hedeflenmiştir. Bu çalışmada veri madenciliğinin tüm aşamalarının sırayla gerçekleştirilmesine özen gösterilmiştir. Ham veriler işlenerek öznitelikler çıkarılmıştır. Boyut azaltma işlemleri için ise Temel Bileşen Analizi (PCA) kullanılmıştır. Veri setleri üzerinde K En Yakın Komşu Algoritması (KNN) kullanılarak yalın haldeki sınıflandırma başarıları ile optimizasyon sonrası sınıflandırma başarıları karşılaştırılmıştır. Optimizasyonun, eğitim veri setinin sınıflandırma yeteneğini arttırdığı görülmüştür. Optimize edilmiş veriler, eğitim kümesi olarak kullanıldığında sınıflandırma başarısında artış gözlemlenmiştir.Article Bir-Fazlı İndüksiyon Motorlar İçin Paralel Aktif Güç Filtresi Tabanlı Reaktif Güç Kompanzasyonu(Fırat Üniversitesi, 2017) Güngör, Mustafa; Gedikpınar, Mehmet; Department of Electricity / Elektrik BölümüBu makalede, bir fazlı indüksiyon motorun bir fazlı paralel aktif güç filtresi kullanılarak güç katsayısının düzeltilmesi amaçlı bir benzetim çalışması verilmiştir. Benzetim sistemi bir fazlı indüksiyon motoru, histerezis bant akım kontrolör, gerilim kaynaklı paralel aktif güç filtresi, DC hat kapasitörü ve AC tarafında bir indüktörden oluşmaktadır. Paralel aktif güç filtresi, sinüs çarpım tekniğini kullanarak referans akımları üretmektedir. Yaygın olarak kullanılan bir fazlı indüksiyon motorlarının şebeke/kaynaktan reaktif güç talepleri olmakta, önerilen filtre ile bir fazlı indüksiyon motorun reaktif güç talebi karşılanmakta ve böylece güç katsayısı düzeltme işlemi başarılı bir şekilde gerçeklenmektedir. Ayrıca, önerilen filtrenin dinamik yük şartlarına cevabı oldukça iyi olduğu alınan sonuçlardan anlaşılmaktadır.Article Cinsel İstismara Maruz Kalmış Çocuklar Üzerine Bir Değerlendirme(Sosyal Çalışma Dergisi, 2020) Akçe, İslam; Doğan, Hüseyin; Department of Social Services / Sosyal Hizmetler BölümüÇocuk cinsel istismarı ülkemizde ve dünyada gün geçtikçe artan bir eğilim göstermektedir. Bu durum çocuklara yönelik çalışmalar yapan disiplinlerin göz ardı etmemesi gereken bir gerçekliktir. Çocuğun yüksek yararı misyonu ile hareket eden sosyal hizmet mesleği bu disiplinlerden bir tanesidir. Bu çerçevede araştırmanın amacı; Türkiye İstatisik Kurumu (TÜİK) 2014-2017 ham veri seti kapsamında çocuklara yönelik cinsel istismarın boyutlarını ve istismara etki eden risk faktörlerini sosyal hizmet disiplini bakış açısıyla analiz etmektir. Betimsel analizler SPSS v.22 paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler; yaş, cinsiyet, eğitim, ikametgah ve birlikte yaşanılan kişi/yer gibi sosyodemografik özelliklerin çocukların cinsel istismara maruz kalmasında birer risk faktörü olduğunu göstermektedir. Bu risk faktörlerinin olası sonuçlarına karşı mikro, mezzo ve makro boyutlarda koruyucu ve önleyici uygulamaların yapılması elzemdir.Conference Object Çoruh Vadisinin Gastro Kültür Mirası: Yusufeli Mutfak Kültürü ve Yöresel Ürünleri(2023) Engin, Süleyman; Öztürk, Mehmet; Department of Culinary Arts / Aşçılık BölümüBu çalışmanın amacı; Yusufeli mutfak kültürü ve yöresel ürünlere ilişkin çıktıları değerlendirerek sunmaktır. Bu kapsamda elde edilen veriler, Yusufeli’nde 2017 yılında yapılan gastronomi saha çalışmaları esnasında toplanmıştır. Bu kapsamda Çoruh Havzasında yer alan Yusufeli ilçe merkezi ve ilçeye bağlı 63 köy ve beldede yapılan saha çalışmaları neticesinde elde edilen veriler incelenmiştir. Saha çalışması kapsamında Yusufeli’nin geleneksel mutfak kültürüne hakim 60 yaş ve üstü bireylerle görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda Yusufeli mutfak kültürüne dair 303 yemek reçetesi, 117 yerel ürün tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuç kısmında ise; Yusufeli mutfak kültürü ve gastronomik unsurları tanımlanarak aynı zamanda yöresel ürünlerin bölgenin geleneksel mutfak kültürüne nasıl yansıdığına ilişkin değerlendirmeler yapılarak, öneriler geliştirilmiştir.Book Part Cozguden Dugume, Dugumden Motife Bergama Halilariy(MILLI FOLKLOR, 2022) Ekinci, Esra; Department of Jewelery and Jewelry Design / Kuyumculuk ve Takı Tasarımı BölümüCozguden Dugume, Dugumden Motife Bergama HalilariyArticle Derin Öğrenme Kullanılarak Fundus Görüntülerinden Katarakt ve Diyabetik Retinopati Tespiti(BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ, 2023) Aykat, Şükrü; Senan, Sibel; Aykat, Şükrü; Department of Computer Engineering / Bilgisayar Mühendisliği BölümüDiyabetik retinopati ve katarakt ciddi körlüğe ve görme kaybına neden olabilen bazı retina hastalıklarıdır. Gözde meydana gelen bu geri dönüşü olmayan hasarı önlemek için retina hastalıklarının erken teşhisi hayati önem taşımaktadır. Bu çalışmanın problem cümlesi, bu retina hastalıklarının tespiti için derin öğrenme tabanlı sonuçların sunulması olarak verilebilir. Bu amaçla ilk önce ham bir veri seti üzerinde histogram eşitleme yöntemi kullanılarak yeni bir seti oluşturulmuştur. Ardından beş geleneksel derin öğrenme modeline hiperparametre ayarı yapılarak veri setleri üzerinde eğitimler gerçekleştirilmiştir. En son olarak veri setleri üzerinde en yüksek başarıya sahip MobileNet tabanlı bir hibrit model geliştirilmiştir. Önerilen hibrit model, ön işlenmiş veri seti üzerinde %99 doğruluk oranı elde etmiştir. Hibrit modelin sınıflandırma başarısının literatürdeki derin öğrenme modellerinin başarısından daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu çalışma diyabetik retinopati ve katarakt hastalarının teşhis sürecine katkı sağlayacaktır.Article DIRECT PRODUCTS OF ROUGH SUBGROUPS(2019) Bağırmaz, Nurettin; Department of Electronics and Automatization / Elektronik ve Otomasyon BölümüIn this research, the direct products of the rough approximations and rough subgroups in a group by direct product of normal subgroups are studied. In addition, some basic properties and homomorphic images of these structures are examined.Conference Object DİYARBAKIR DOĞAL TAŞ SEKTÖRÜNE GENEL BİR BAKIŞ VE SEKTÖREL ANALİZ(Dicle Üniversitesi, 2023) Mungan, Mehmet Ekrem; Ayhan, Mustafa; Department of Natural Building Stones Technology / Doğal Yapı Taşları Teknolojisi BölümüBu çalışmada; Diyarbakır Mermer Sektörü yatırımcılarının ülkenin Doğal Taş Sektörü ve dolayısıyla ekonomisine yaptığı katkıları istatistiksel olarak ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla; Diyarbakır ili sınırları içerisindeki mermer ocak ve fabrika işletmelerinin yanı sıra Diyarbakır kökenli mermer sektörü yatırımcılarının, ülkemizin başka bölgelerindeki doğal taş işletmeleri de değerlendirilmiştir. Yöntem olarak anket uygulaması yolu ile saha araştırması yapılmış ve anket verileri, SPSS-20.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Saha çalışmaları, DİMAD üyesi olan firmalarla sınırlandırılmıştır.Article İntihar ve Sosyal Hizmet: İnternet Haberleri Üzerine Bir İnceleme(2020) Akçe, İslam; Doğan, Hüseyin; Department of Social Services / Sosyal Hizmetler BölümüBu çalışmanın amacı, intihar davranışı konusunda sosyal hizmet perspektifi ile farkındalık oluşturmak, haber dilinin intihar davranışı üzerindeki etkisini araştırmak ve intiharın haber diline yansımasını irdelemektir. Elde edilen bulgular ve taranan literatür çerçevesinde konuyla ilgili ortaya çıkan sonuçlara yönelik koruyucu önleyici önerilerde bulunmak çalışmada hedeflenen bir diğer amaçtır. Yapılan çalışma, nitel araştırma yöntemi kullanılarak içerik analizi tekniğine dayalı yapılan tepkisiz bir araştırmadır. Bu çalışmanın örneklemini Google Haberler Arama Motoru üzerinden bazı filtrelemeler yapılarak elde edilen 200 haber içeriği oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular Maxqda 18.0 nitel veri programına işlendikten sonra temalar ve alt temalar şeklinde kodlanmıştır. Ayrıca bulguların yorumlanma sürecinde anlamın güçlendirilmesi amacıyla birebir alıntılar da yapılmıştır. Yapılan araştırma neticesinde, erkeklerin kadınlara göre daha çok risk altında olduğu, aile içi geçimsizlik ve yoksulluk faktörlerinin intihar davranışının en önemli nedenleri arasında yer aldığı, kesici alet ve ateşli silahlar intiharlarda en çok kullanılan araç gereçler olduğu, taranan haberlerin büyük çoğunluğunun içeriklerinin DSÖ tarafından yayınlanan kılavuzdaki standartları karşılamadığı saptanmıştır. Bunun yanı sıra intihar davranışının haberlerde yer almasının makro düzeyde etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Bu açıdan değerlendirildiğinde yayınlanan haberlerle ilgili denetim mekanizmalarının artırılması gerektiği açıktır. Bununla birlikte alanda aktif olarak yer alan sosyal çalışmacıların intihar konusunda mezzo ve makro düzeyde çalışmalar yapması gerektiği düşünülmektedir.Conference Object Kesme yontu taşından geleneksel yöntemlerle yığma yapılar nasıl yapılır? Bir örnek uygulama. (How to make masonry structures made of cut stone with traditional methods? A sample application)(tr.iksadkongre.com/dumimarliksempozyumu3, 2023) Çetin, Abdullah; Tiğrek, Şahnaz; Department of Natural Building Stones Technology / Doğal Yapı Taşları Teknolojisi Bölümüİnsanlar yaşadıkları yere bağlı olarak bazen mağaralarda, bazen ağaç dallarından, bazen de sazlıklardan barınaklar inşa etmeye başladılar. Ancak zamanla insanların alet yapıp kullanmaya başladıklarında, barınak ihtiyacı için yapı malzemeleri üretmeye başlandılar. Taş kesme ve yontma becerisini geliştirdikten ve taşları bir arada tutacak bağlayıcı maddeler bulduktan sonra, küçük, düzgün kesilmiş taşlardan veya toprak ve benzeri malzemelerden yapılmış tuğlalar kullanarak yığma yapılar inşa ettiler. Bu yığma yapılarda mimari, estetik ve dayanıklılık kriterleri deneme yanılma yoluyla ve nesilden nesile aktarılan deneyimlerle geliştirildi. Anadolu, farklı uygarlıklara ait çok sayıda antik yığma yapıya ev sahipliği yapmaktadır. Yapıların pek çok ortak noktası olmasına rağmen, her bir unsur ayrı ayrı el işçiliğiyle yapıldığı için her biri benzersizdir. Ancak zaman içinde insan nüfusu arttıkça, her türlü barınma ve diğer amaçlar için kapalı alan ihtiyacını karşılamak için daha hızlı ve daha seri üretim gerekli hale gelmiştir. İnşaat teknolojisinin gelişmesi ve betonun icadı bunu mümkün kılarken, kâgir yapıların üretimi ve bunları inşa eden zanaatkârlar yavaş yavaş kayboldu. Ancak günümüzün mühendislik bilgisi ve inşaat teknolojisiyle, yığma bir bina inşa etmenin yolları nelerdir? Bu çalışma bu soruyu bir örnek üzerinden tartışmaktadır. Çalışmada Malatya'nın Akçadağ ilçesinde inşaatı devam eden bir villanın ön etütleri, zemin etüdü, mimari ve statik projeleri ile 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depreminden etkilenip etkilenmediği ve inşaatın nasıl devam edeceği değerlendiriliyor. Geleneksel yöntemlerle yığma bir yapının ve yapı elemanlarının (duvar, kemer, tonoz, lento vb.) yapım teknikleri anlatılırken, günümüzde yaşam alanlarının vazgeçilmezi olan temiz su temini, kanalizasyon sistemi, aydınlatma ve ısıtma sistemlerinin nasıl entegre edildiği hakkında bilgi verilecek. Çalışma, tarihi yığma yapıların restorasyonuna ışık tutarken, günümüz mühendislik ve mimarlık bilgileri ile bu tür yapıların nasıl inşa edileceği konusunda da bilgi verecek.thesis.listelement.badge Mesleki lise öğretmenlerinin, öğrencilerinin ve idarecilerinin hizmetiçi eğitim öncesi ile sonrası etkileşimli tahtaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi(2017) AYKAT, Şükrü; Aykat, Şükrü; Department of Computer Engineering / Bilgisayar Mühendisliği BölümüBu çalışmanın amacı; FATİH Projesi uygulanan mesleki liselerdeki öğretmenlerin, ETEKUK eğitimi öncesi ve sonrası etkileşimli tahtayı kullanma düzeylerinde, öz yeterliliklerinde ve görüşlerinde farklılık olup olmadığını belirlemektir. Örneklem 2015-2016 eğitim öğretim yılında Mardin ili Midyat ilçesinde FATİH Projesi çerçevesinde etkileşimli tahta kurulumu yapılmış Telkari Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde görev yapan ETEKUK eğitimine katılan öğretmenler ve okul idarecileri ile okulda eğitim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Bu çalışmada karma yöntem modeli kullanılmıştır. Veriler ölçek, anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Nicel veriler ortalama ve t-Testi, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin ETEKUK eğitimi sonrasında etkileşimli tahta kullanma öz yeterliliklerinde ve etkileşimli tahta kullanma düzeylerinde anlamlı bir değişimin olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin ETEKUK eğitiminden önce etkileşimli tahta için materyal geliştiremedikleri ETEKUK eğitiminden sonra ise kısmen materyal hazırlayabildikleri görülmüştür. Bu da ETEKUK eğitim içeriğinin etkileşimli tahta için materyal geliştirmede yeterli olmadığını göstermektedir. Öğrenciler ise; etkileşimli tahta kullanılan dersleri tercih ettiklerini, öğretmenlerin etkileşimli tahtayı kullanmaya devam etmelerini istediklerini belirtmişlerdir. Etkileşimli tahta arızaları dersi olumsuz yönde etkilediğini de belirtmişlerdir. Öğretmenler, öğrenciler ve okul idarecileri derste etkileşimli tahta kullanılmasıyla; öğrenci başarısının arttığını, derse ilgi ve katılımı olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir.Book Part Mesleki Uygulamanın Çocuk Gelişimi Ön Lisans Öğrencilerinin Çocuk Sevme Düzeylerine Etkisi(Özgür Yayınları, 2023) polat pınarçArticle Öğretmen Performans Değerlendirme Sürecine İlişkin Okul Müdürü ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma(2018) Bozan, Serdar; Ekinci, Abdurrahman; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin “öğretmen performans değerlendirme” kapsamında değerlendirme yeterliliklerini okul müdürleri ve öğretmen görüşleri ışığında belirlemektir. Çalışma grubunu 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Mardin ili Artuklu ilçesi sınırları içerisinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okullarında görev yapan 15 okul müdürü ile 15 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu” ve “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Yarı Yapılandırılmış Okul Müdürü Görüşme Formu” hazırlanmış ve veriler yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerle toplanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecini oluşturan görüşme uygulamasının örneklemi, amaçlı örnekleme olarak maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak daha önceden belirlenen okullarda 15 okul müdürü ve 15 öğretmen ile oluşturulmuştur. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz birimi olarak cümleler seçilmiş ve tablolara aktarılarak frekanslarla birlikte sunulmuştur. Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre değerlendirme sonrası puanlamadan kaynaklı sorunlar yaşanmasına rağmen okul müdürleri ve öğretmenlerin öğretmen performans değerlendirme sürecini olumlu gördükleri tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin süreci yönetme yeterliliği konusunda farklı görüşler mevcut olup okul müdürlerine hizmet içi eğitim verilmesi ve mevcut uygulamaların mevzuat ve işleyiş itibariyle daha kapsamlı şekilde ele alınarak düzenlenmesi halinde sürecin daha verimli şekilde uygulanacağını ifade etmek mümkündür.Article Öğretmenlerin Mesleklerinin İlk Yıllarında Sınıf Yönetiminde Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi(2020) Bozan, Serdar; Ekinci, Abdurrahman; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi BölümüBu çalışmada; mesleklerinin ilk yıllarında öğretmenlerin sınıf yönetimine ilişkin yaşadıkları zorlukları ve süreç içerisinde kazandıkları tecrübeleri belirlemekle beraber göreve yeni başlayan öğretmen adayları için sınıf yönetimine yönelik önerileri alınmaya çalışılmıştır. Araştırma tarama türünde nitel bir çalışmadır. Bu amaçla 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında, Mardin – Artuklu ilçesinde, farklı kademe, okul türü ve branştan amaçlı örnekleme tekniklerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi tekniği ile belirlenen 64 öğretmen ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışmaya katılan öğretmenlere veri toplama formları dağıtılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak, bulgular; tema, alt tema/görüş ve frekanslarla birlikte tablolar halinde sunulmuştur. Çalışma bulguları incelendiğinde öğretmenlerin sınıf yönetiminde genel olarak öğretmen yeterlilik/özelliklerinden kaynaklı (öğrenci dikkatinin canlı tutulması, öğretmen alan yetersizliği...) öğrencilerden kaynaklı (öğrencilerin derse hazırlıksız gelmesi, öğrenci hazırbulunuşluk durumları, belirlenen kuralların ihlal edilmesi...), velilerden kaynaklı (sosyal ve kültürel farklılıklar, veli tutumları), mekandan kaynaklı (fiziki şartların yetersizliği, sınıfların kalabalık olması) hususlarda sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Göreve yeni başlayan öğretmen adayları için sınıf yönetimine yönelik önerilerin ise öğretmen yeterliliklerinin geliştirilmesi, uygun sınıf ikliminin oluşturulması, farklı yöntem-teknik kullanımı ve mekanın düzenlenmesi hususlarında olduğu görülmüştür.Article Okul Müdürlerinin Öğretmen Performans Değerlendirme Yeterliliklerinin Okul Müdürleri ve Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi(2019) Bozan, Serdar; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi BölümüBu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin “öğretmen performans değerlendirme” kapsamında yaptıkları değerlendirmelere ilişkin yeterliliklerini okul müdürleri ve öğretmen görüşleri ışığında belirleyerek, “öğretmen performans değerlendirme” süreci ile ilgili önerilerde bulunmaktır. Çalışma evrenini 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Mardin ili Artuklu ve Kızıltepe ilçe sınırları içerisinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim okulları oluşturmuş olup, çalışma örneklemini bu okullarda görev yapan 102 okul müdürü ile 483 öğretmen oluşturmuştur. Çalışmaya kaynak teşkil eden veriler nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında “Öğretmen Performans Değerlendirme Süreci Müdür Yeterliliği Ölçeği” kullanılmıştır. Nicel verilerin istatistiksel çözümlenmesi, Mann Whitney- U testi ve Kruskall Wallis testleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; okul müdürlerinin öğretmen performans değerlendirme sürecine yönelik yeterlilik algıları “katılıyorum” ve “kesinlikle katılıyorum” düzeyinde iken, öğretmenler okul müdürlerini belirlenen kriterlere göre “katılıyorum” düzeyinde yeterli görmekle beraber, amaç ve uygulama-değerlendirme boyutunda “kararsızım” düzeyinde değerlendirmişlerdir. Öğretmenlere ait bulguların demografik özelliklerden cinsiyet grupları ile müdür yeterliliklerinin “amaç” boyutunda anlamlı bir fark görülmüş olup, amaç boyutunda kadınların okul müdürlerini daha yüksek düzeyde yeterli gördükleri saptanmıştır. Okul türü değişkeni açısından “güvenirlik, yeterlilik, ölçek yeterliliği ve uygulama – değerlendirme” boyutlarında anlamlı fark görülmüş, okul müdürlerine ilişkin en yüksek yeterlilik algısı anaokulu, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim şeklinde sıralanmıştır. Okul müdürü ve öğretmen görüşleri karşılaştırıldığında görüşler arası anlamlı bir fark tespit edilmiş olup, öğretmen performans değerlendirme sürecine dair okul müdürü yeterlilik algılarının öğretmenlere göre daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.Article Okul Yöneticiliği Alanında Yapılan Bilimsel Çalışmaların Kavramsal ve Yöntemsel Analizi(2023) Bozan, Serdar; Öztürk, Sevim; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi BölümüBu araştırmada, 1999-2020 yılları arasında Türkiye’de okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve geliştirme alanında yapılan bilimsel çalışmaların kavramsal ve yöntemsel açıdan analizi amaçlanmaktadır. Bu araştırma betimsel bir araştırma olup, nitel araştırma yöntemlerinden belge-doküman inceleme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 1999-2020 yılları arasında yayınlanmış olan 29 tez, 77 makale, 19 bildiri, 2 rapor olmak üzere toplam 127 çalışma analiz edilmiştir. Çalışmalara, Google arama motoru, Google Akademik arama motoru, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Dergipark, Researchgate ve EBSCOhost veri tabanları kullanılarak ulaşılmıştır. Ulaşılan bilimsel araştırmalar kavramsal ve yöntemsel açıdan incelenmiştir. Elde edilen veriler yüzde ve frekanslara dayalı bir şekilde tablolar halinde sunularak yorumlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve geliştirmeye ilişkin çalışmaların son yıllarda daha fazla araştırma konusu olduğu görülmüştür. Araştırmanın konusu olarak daha çok seçme ve yetiştirme konularının ele alındığı tespit edilmiştir. Çalışma amaçları içerisinde okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve atamaya ilişkin görüşlerin değerlendirilmesi amacının ön plana çıktığı görülmüştür. Makalelerin yayımlanmasında farklı dergilerin tercih edildiği tespit edilmiştir. Tezlerin farklı üniversitelerde çalışıldığı görülmüştür. Araştırmacıların çoğunluğunun erkek olduğu görülmüştür. Bilimsel çalışmalarda nitel yöntemlerin daha fazla kullanıldığı; veri toplama aracı olarak belge doküman incelemesinin; örneklem/çalışma grubu seçiminde amaçlı örnekleme yönteminin daha fazla kullanıldığı görülmüştür. Örneklem/çalışma grubu olarak okul yöneticileri ve öğretmenlerin daha fazla tercih edildiği görülmüştür. Okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve geliştirme alanında son 21 yıllık süreç içerisinde gerçekleştirilen çalışmalar incelendiğinde, bu konuda oluşagelen herhangi bir değişimden bahsedilemeyeceği gibi, okul yöneticisi seçme, yetiştirme ve geliştirmeye ilişkin sorunların bir kısır döngü şeklinde tekrarladığı söylenebilir.Article Organizational gossip and teachers: Threat or opportunity?(2022) Bozan, Serdar; Ağalday, Bünyamin; Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis research examines teachers‟ perceptions of gossip in schools. The research employed an explanatory approach of mixed methods. Quantitative data were obtained through the “Organizational Gossip Scale” and qualitative data were obtained through the semi-structured interview form. Quantitative data were collected from 302 teachers selected by simple random sampling method in secondary schools in Turkey. Qualitative data were collected from ten teachers chosen by the maximum variation sampling method. The research first revealed that gossip is a frequently used communication mechanism in schools, although participants have different perceptions of gossip. In addition, the results showed that gossip might be seen as an opportunity in school, given its functions of having information and developing relations. However, in terms of harmful effects such as poor performance and burnout in the qualitative results, gossip will be a threat to the school‟s stakeholders. Still, it can also be a threat in terms of organizational harm. In conclusion, gossip‟s significance in informal processes in schools was emphasized. Implications were made to practitioners and researchers that the threat aspect could be turned into an opportunity