Savur Meslek Yüksekokulu
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/34
Browse
Browsing Savur Meslek Yüksekokulu by Author "Büyükbeşe, Tuba"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article İşe Gömülmüşlük, İşe Adanmışlık ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisi: Bir Alan Çalışması(2018) Büyükbeşe, Tuba; Gokaslan, Mehmet Oktay; Department of Banking and Insurance / Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü; 22. Vocational School of Savur / Savur Meslek Yüksekokulu; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiGünümüz çalışma hayatında en önemli unsur yetişmiş insan kaynağıdır.Örgütün işleyişini bilen, örgüt kültürünü benimseyen, kendisini işine adayan,örgütüne ve işine bağlı çalışanların bulundukları işletmede çalışmaya devametmek isteyecekleri varsayılmaktadır. Çalışanların işten ayrılmaları işletmeleraçısından önemli bir problem olmaktadır. Yeni işgören istihdamı, çalışanlar veişletmeler açısından bağlılık ve kültürel yönlerde uyum problemleridoğurabilmektedir. Yeni işe giren işgörenin tecrübe ve deneyimleri ne kadarfazla olursa olsun girmiş olduğu ortama uyum sağlaması, orayı benimsemesizaman almaktadır. Bu süreçte işinden memnun kalması kesingözükmemektedir. Mevcut işgörenin bağlılıkla işine devam etmesi işletmeleriçin hayati önem taşımaktadır. Bu araştırmada Diyarbakır’da büyük ölçekli birtekstil fabrikasında çalışanların işe gömülmüşlük ve işe adanmışlık algıları ileişten ayrılma niyetleri arasındaki ilişkinin test edilmesi amaçlanmıştır. Buamaçla öncelikle işe gömülmüşlük, işe adanmışlık ve işten ayrılma niyetikavramları teorik olarak açıklanmıştır. Daha sonra bir anket formuoluşturularak belirlenen örneklem üzerinde uygulanmış ve elde edilen verilerSPSS 23 programı ile analiz edilmiştir.Doctoral Thesis PROSOSYAL SESSİZLİK VE ÖRGÜTSEL GÜVEN ALGISININ ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞA ETKİSİNDE ÖRGÜTSEL PRESTİJ ALGISININ ARACI ROLÜ: BİR ALAN ÇALIŞMASI(Hasan Kalyoncu Üniversitesi, 2021) Gökaslan, Mehmet Oktay; Büyükbeşe, Tuba; Department of Banking and Insurance / Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü; 22. Vocational School of Savur / Savur Meslek Yüksekokulu; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu araştırmanın amacı; prososyal sessizlik ve örgütsel güvenin örgütsel bağlılığa etkisinde algılanan örgütsel prestijin etkisinin olup olmadığının tespit edilmesidir. Araştırmanın evrenini 2021 yılında Türkiye’deki banka çalışanları oluşturmaktadır. Bu evren dahilinde kolayda örneklem yöntemiyle örneklem olarak 529 banka çalışanına ulaşılmıştır. Araştırma amacına uygun olarak anket formu oluşturulmuştur. Oluşturulan anket formu beş bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde yedi ifade ile demografik bilgilerin toplanması hedeflenmiştir. İkinci bölümde örgütsel bağlılığı tespit etmek üzere onsekiz ifade yer almıştır. Örgütsel bağlılık duygusal, devam ve normatif bağlılık boyutlarından oluşmaktadır. Her boyut altı ifade ile ölçülecek şekilde ifadelerden oluşmuştur. Üçüncü bölümde örgütsel güven ölçeği bilişsel boyut yedi ve duygusal boyut beş olmak üzere toplam on iki ifade ile ölçülmüştür. Dördüncü bölümde çalışanların prososyal sessizlik algılarını belirlemeye yönelik beş ifadeden oluşan ölçek yer almaktadır. Beşinci ve son bölümde ise çalışanların örgütsel prestij algılarını tespit etmeye yönelik sekiz ifade bulunmaktadır. Anket formundan elde edilen veriler analiz edilerek oluşturulan hipotezler sınanmıştır. Elde edilen bulgulara göre prososyal sessizliğin örgütsel prestij algısını pozitif yönde etkilediği, örgütsel bağlılık alt boyutlarını etkilemediği, ancak örgütsel prestij algının modele aracı değişken olarak eklendiğinde örgütsel prestij algısının tam aracı değişken etkisi gösterdiği görülmüştür. Örgütsel güven alt boyularından bilişsel güvenin örgütsel bağlılık alt boyutlarını pozitif yönde etkilediği, duygusal güvenin ise sadece devam bağlılığını pozitif yönde etkilediği ve duygusal güvenin örgütsel prestij algısını pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Örgütsel güven alt boyutlarının örgütsel bağlılığa etkisinde örgütsel prestij algısının aracı değişken rolü için ise bilişsel güven ile duygusal bağlılık ile kurulan modelde örgütsel prestij algısı kısmi aracı değişken ve duygusal güven ile duygusal bağlılık ile kurulan modelde örgütsel prestij algısı tam aracı değişen rolü üstlenmiştir.
