Browsing by Author "Ceylan, Jiyan Aslan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Nutrition Literacy and Quality of Life of University Students: Evidence from a Cross-Sectional Survey(Mashhad Univ Med Sciences-Iranian Assoc Health Educ & Health Promotion, 2024) Ceylan, Jiyan Aslan; Aslan Ceylan, Jiyan; Guemues, Aylin BayindirBackground and Objectives: Nutrition literacy is a concept that improves individuals' diet quality, and quality of life and contributes to enhancing their general health by using and interpreting nutrition-related information correctly. This study purposed to determine the nutritional literacy and quality of life levels of university students and relate them with anthropometric measurements. Materials and Methods:This is a cross-sectional study and was conducted with 374 university students over the age of 18 at a state university. Nutrition literacy was assessed by using the Evaluation Instrument of Nutrition Literacy on Adults (EINLA), and quality of life was evaluated with the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire (Turkish_WHOQOL-BREF). Waist, middle-upper arm, neck circumference, body weight, and height were measured in accordance with appropriate techniques by researchers. Independent t and One-Way ANOVA tests were used to determine differences between two and more than two mean values. Pearson correlation analysis was used to detect relationships between scores of total EINLA, its sections, total Turkish_WHOQOL-BREF and its dimensions, and other variables. Results: The mean EINLA and WHOQOL-BREF scores of the participants were 25.3 +/- 4.7 (borderline) and 54.3 +/- 15.1, respectively. While the EINLA score varied according to gender, faculty (health sciences vs others), and degree (1 to 4), the WHOQOL-BREF score varied according to gender and living place (home vs dormitory). EINLA and WHOQOL-BREF scores of BMI (underweight to obese), waist circumference, and neck circumference (normal vs at risk) groups were not different. It was found positive significant relationships between the second section of EINLA (reading comprehension and interpretation) and psychological health, the third section of EINLA (food groups), and social relationships (p<0.05). Conclusion: Nutrition literacy, anthropometric measurements, and quality of life of university students are affected by a multifactorial situation.Master Thesis Üniversite Öğrencilerinin Genetiği Değiştirilmiş Organizmalara Bakış Açısının ve Sürdürülebilir Beslenme Davranışlarının Antropometrik Ölçümlere Etkisi(2024) Kırkler, Suat; Ceylan, Jiyan AslanBu çalışma, üniversite öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) konusundaki bakış açılarını ve sürdürülebilir beslenme davranışlarının antropometrik ölçümler üzerindeki etkisini incelemek amacıyla tanımlayıcı nitelikte bir araştırmadır. Araştırma, Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören Beslenme ve Diyetetik, Ebelik ve Hemşirelik bölümü öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, sosyodemografik bilgiler, GDO'lara yönelik tutumlar, sürdürülebilir beslenme davranışları hakkında soruları ve antropometrik ölçümleri içeren anket formu ile araştırmacı tarafından toplanmıştır. Evrenden amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 499 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Toplanan veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ortalama yaşları 21.2±2.3 yıl olan bireylerin büyük çoğunlu kadın öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu GDO'ları 'genetiği değiştirilmiş gıda' olarak tanımlamış ve kullandıkları bilgi kaynağının internet olduğu bulunmuştur. Bireylerin büyük çoğunluğu, GDO'lu besinlerin alerjiye neden olabileceğini düşündüğü ve GDO'ların açlık sorunlarını çözmede uzun vadeli faydaları konusunda belirsizlik yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir beslenme davranışları ortalama puanları; besin tercihi 19.8±4.1, gıda israfının azaltılması 32.0±6.4, mevsimsel ve yerel beslenme 28.3±5.6, besin satın alma 19.0±4.7 ve sürdürülebilir beslenmeye yönelik davranış ölçeği toplam puanı 99.23±17.5 bulunmuştur. Cinsiyet ile sürdürülebilir beslenme davranışları ölçeğinin toplam puanı, ölçeğin besin tercihi, gıda israfının azaltılması ve besin satın alma alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin 'GDO kullanımı ile uzun vadede açlığa çözüm bulunabilir' ifadesi dışındaki sorulara verdikleri yanıtlar ile sürdürülebilir beslenmeye yönelik davranışları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir beslenme davranışları ile antropometrik ölçümleri arasındaki korelasyon analizlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin GDO'lar ve sürdürülebilir beslenme konusunda daha bilinçli hale gelmesi için, bu konularda eğitim programları düzenlenmeli ve öğrencilerin doğru bilgiye ulaşmaları sağlanmalıdır. Anahtar Kelimeler: GDO'lu Organizmalar, Antropometrik Ölçüm, Sürdürülebilir Beslenme, Besin Alımı, Gıda İsrafının Azaltılması.