Midyat Sanat ve Tasarım Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/3128
Browse
Browsing Midyat Sanat ve Tasarım Fakültesi by Scopus Q "N/A"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Bazı Hayvan Figürlerinin Türk Sanatlarına Yansımaları(2023) Zorlu, İzzet; Zorlu, İzzet; Zorlu, İzzet; Eroglu, Ayse Aslıhan; Department of Metalcraft and Jewelry Design / Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı BölümüHayvan figürlerinin bir yüzeye tasvir edilmesi, sanat adına yapılsın ya da yapılmasın milattan on binlerce yıl öncesine uzanan bir geçmişe sahiptir. Bu tasvirlerin izi sürüldüğünde bazen geniş coğrafyalarda aynı stilde betimlemeler yapılırken bazen de inanç sistemlerinin değişmesi ile üsluplarda minör farklılaşmalar görülmüştür. Tasvirlerdeki ortak ve ayrışan noktaların üstünde durulacağı bu çalışma ile figürlerin sembolizm ile anlamlandırılması da hedeflenmiştir. İslam öncesi Türk sanatı ile İslam dönemi Türk sanatı hayvan figürleri belirli bir sistem içinde gelişim göstermiş olup, büyük ölçüde aynı hayvanlara aynı anlamlar yüklenmiştir. İnanç sistemlerinin, coğrafyaların ve zamanın değişimi ile bu hayvan figürlerinin hem stillerinde hem de anlamlandırılmasında kayda değer farklılıklar gözlenmemektedir. İskit, Hun ve Uygur sanatını temsil eden üretimler; bu araştırmanın İslam öncesi Türk sanatını temsil etmekle birlikte Selçuklular, Artuklu Beyliği, Aydınoğulları Beyliği, Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinden üretimlere ait örnekler ise İslam dönemi Türk sanatını temsil etmektedir. Bir hayvanı mağara duvarına, madeni bir eşyaya, mimari bir yapı yüzeyine tasvir eden ya da bir dokumaya işleyen kişinin, hayvan seçimini neye göre yaptığı da merak uyandıran bir durum olarak araştırmamızda yer almaktadır. Semavi dinlerin henüz ortaya çıkmadığı dönemlerde insan ile doğa arasında oldukça kuvvetli bir ilişkinin olduğu, insanın aklının ve gücünün yetersiz kaldığı noktalarda bazı canlılara anlamlar yükleyip, cevabını bulamadığı olgulara bu şekilde çözüm ürettiği bilinen bir durumdur.Article Metal Kilinin Sanatsal Alanda Yeniden Var Oluşu: Bir Sosyal İnovasyon Olabilir Mi(2020) Yesilmen, Nesrin; Yeşilmen, Nesrin; Osmanbaşoğlu, Gülsen KayaBu çalışma, sosyal inovasyon ve sosyalgirişimcilik kavramlarını açıkladıktan sonrateknolojik yenilikler ile farklı sanatsalyaklaşımların bir araya getirilmesinden sosyalinovasyon örneği oluşturulabilir mi sorusunametal kili örneği üzerinden cevap aramaktadır.Bu yapılırken, sosyal inovasyonun yenilik iletoplumsal faydayı bir araya getiren yanıirdelenecek ve yenilikçi sanatsal yaklaşımlardanbir tanesi olarak metal kilinin sanatsal alandakullanılmasının nasıl bir toplumsal faydayadönüştürülebileceği incelenecektir. Sosyalinovasyon kavramının sanata yansımaları sonyıllarda dünya literatüründe yer bulmayabaşlamış fakat Türkiye’de yer alan literatürdeihmal edilen bir alan olarak karşımızaçıkmaktadır.Bir asır önce takı denince akla ilk gelenmalzemeler değerli madenler ve değerli süstaşları olurken 21. yüzyıla gelindiğinde bu bakışaçısının değiştiği görülmektedir. Malzeme veteknik geri plana atılmış takının söylem dili dahaönemli hale gelmiştir. Kültürel mirasın sanatsaldüzeyde korunmasının ve dönüştürülmesinin biraracısı olarak metal kilinin kullanım alanındakiyeniklerin, sosyal inovasyon kavramı eksenialtında incelenebileceği önerilmektedir. Ayrıcaçalışmada metal kili ve geleneğimizin bir parçasıolan nakışların bir arada kullanıldığı takılardanörnekler verilecektir.