Edebiyat Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/15
Browse
Browsing Edebiyat Fakültesi by Scopus Q "Q3"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Article 6. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Öğrencilerin Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Yazma Becerilerine Etkisi(T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, 2023) Akto, Akif; Bindak, Recep; Bindak, RecepBu araştırma, 6. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma becerilerine etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı 2. Dönem içerisinde Mardin ili Artuklu ilçesine bağlı bir ortaokulun 6. Sınıfında okuyan 20 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı deneysel yöntemle tek grup ön test/son test modeli uygulanmıştır. Etkinlikler haftada iki saat olmak üzere 8 hafta boyunca toplam 16 saat uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak deneysel işlem öncesinde ve sonrasında yazmaya yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Deneysel çalışma boyunca yaratıcı yazma etkinlik yaprakları kullanılmıştır. Veri toplama araçları çalışma grubunda ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Çalışma kapsamında nicel verilerin analizinde SPSS 22.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırma boyunca uygulanan yaratıcı yazma çalışmaları, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: • Yaratıcı yazma çalışmalarının neticesinde elde edilen son test puanları ön test puanlarına göre yüksek çıkmıştır. Çalışma grubunun ön test ve son test puanları eşleştirilmiş t-testi analizi uygulanarak karşılaştırılmış ve ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Buna göre Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin yazma tutum ve becerilerinde anlamlı bir artışa neden olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). • Betimsel analiz yöntemi sonucunda elde edilen verilere göre yaratıcı yazma çalışmaları, öğrencilerin yazma tutumlarını ve yazma becerilerini olumlu yönde geliştirmiştir.Article Between Tritheism and Sabellianism: Trinitarian Speculation in John Italos' and Nicetas Stethatos' Confessions of Faith(Brill Academic Publishers, 2016) Krausmüller, DirkThis article focuses on two confessions of faith, which were composed in the late eleventh century by the philosopher John Italos and by the monk Nicetas Stethatos. In-depth analysis of selected passages shows that the two men subscribed to a Trinitarian theology that could be considered heretical. They denied the existence of a common divine substance that could safeguard the oneness of God and instead emphasised the closeness of the hypostases to each other, which made it impossible for them to accord to the hypostases the distinguishing function that the Cappadocians had given them. Thus it can be argued that it was their Tritheism that pushed them towards a 'Sabellian' solution. © 2016 Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands.Article DEVELOPING THE ONLINE PORNOGRAPHY ADDICTION SCALE AND EXAMINING ITS ASSOCIATIONS WITH PSYCHOSOCIAL FACTORS(Fundacion VECA, 2023) Ergün, NaifThis study aims to develop the Online Pornography Addiction Scale (OPAS) using the behavioral addiction model and to explore the relationships between the scale, demographic variables, psychosocial variables, and pornography viewing behaviors. Two studies were conducted, the first of which involved two phases. The findings from Study 1a and Study 1b reveal that the OPAS comprises 23 items organized into four sub-scales: Compulsiveness-Uncontrollability, Psychosocial Effects, Sexual Effects, and Tolerance-Withdrawal. Overall, the scale demonstrates consistency and reliability. The results of Study 2 indicate that the OPAS correlates with gender, access to professional support, levels of hopelessness, communication with partners, degree of religious affiliation, engagement with sexual videos, frequency of pornography consumption, time devoted to pornography viewing, longest duration without pornography, impact of pornography on sexual experiences, and influence of pornography on daily life. Communication with partners of the opposite sex, engagement with sexual videos, impact on daily life, and religious affiliation levels are also significant predictors of the OPAS score. These findings are discussed in relation to relevant literatureConference Object Hiding in plain sight: Heterodox trinitarian speculation in the writings of niketas stethatos(Sankt-Peterburgskoe Obshchestvo Vizantino-Slavyanskih Issledovanii, 2013) Krausmüller, DirkThis article makes the case that Niketas Stethatos, and Symeon the New Theologian before him, constructed an alternative Trinity where the divine nature, now called Spirit, becomes the "father" of a "son" and where this "son" in turn becomes the "father" of another "son." This model is set out in exposés of the Imago Trinitatis where the human image, which is defined as a nature, the soul, with two faculties, the mind and its off- spring, the word, serves as a starting-point for a reorganisation of the divine archetype, which when considered in isolation seems to be entirely orthodox.Article Khorsabad/dūr-šarrukin Kazısı ve Asar-ı Atika\rMizamnamelerine Etkisi(İstanbul Üniversitesi, 2021) Genç, BülentMusul’a Fransa konsolosu olarak atanan Paolo Emilio Botta ile 19. yüzyılın son\rçeyreğinde Mezopotamya Arkeolojisi’nde önemli değişimler yaşanmaya başlar.\rBotta’nın Musul çevresinde yaptığı araştırmalar sırasında Khorsabad köyünden\rgelen bir kişi, bir tepenin üzerine inşa edilmiş kabartmalarla bezeli taşlar ve\ryazıtlardan bahseder. Kuyunjik’teki üç ay süren yorucu çalışmalardan sonra Botta,\r20 Mart 1843’te bir grup işçisini Khorsabad’a göndererek kazıya başlatır. Ancak\rBotta’nın Musul’daki çalışmalarında bir süre sonra bazı problemler baş göstermeye\rbaşlar. Özellikle vilayetteki Mehmed Paşa’nın çeşitli engeller oluşturduğu\rgörülmektedir. Bu bağlamda Botta’nın kazı izin ve belgelerini, Musul Paşası’nın\rengellerini ve Botta’nın Khorsabad’ta yaşadığı hikâyenin ayrıntılarını, arka planını\rve konu ile ilgili yazışmalarını öğrenmek için Osmanlı Arşivi’nde araştırmalarda\rbulunduk. Botta’nın Khorsabad’da yaşadığı problemler, kazı iznine ve kazı evi\rinşasına dair şartlar, Botta’nın bahsettiği ve köy evlerinin yanında bir kale gibi\rçizilerek İstanbul’a gönderilen kazı evinin planı ve köylülerin Botta’nın çalışmalarına\rve kazı evine karşı sunduğu dilekçeler gibi belgelerle karşılaştık. Bu makalede\rsöz konusu belgeler üzerinden Botta’nın kazı dönemlerini, izin belgelerini ve\rkarşılaştığı problemleri yeniden okumaya çalışarak bu dönemin nasıl ele alındığını\rve nasıl değerlendirildiğini anlamaya çalıştık. Özellikle Khorsabad bağlamında\rBotta’ya verilen kazı iznini ve maddelerini gözden geçirerek sonraki Asar-ı Atika\rNizamnameleri’ne katkısını irdeledik.Article Materiality of Mehmet II Smelling A Rose Based on Gentile Bellini’s Painting with Cultural Perspective(Art-Sanat Dergisi, 2020) Batuhan, TuğbaBu makale, Sinan Bey veya Şiblizade Ahmed tarafından Gentile Bellini’nin resmine dayanarak yapılan Fatih Sultan Mehmet’in tablosunu ele almaktadır. Bu sanat eserleri Fatih Sultan Mehmet’i, farklı malzeme ve stiller kullanmalarına rağmen aynı açıdan göstermektedir. Fatih Sultan Mehmet Konstantinopolis’in Fatihi olarak resmedilmekle birlikte, bu resimler Osmanlı kültürel kavramlarını da içermektedir. Makalede, belirli Batı sanatı öğelerinin, Sultan’ın Konstantinopolis üzerindeki gücünü tasvir etmek için geleneksel Türk sanat imgeleriyle nasıl bir araya getirildiğini de göstermeye çalışmaktadır. Fatih Sultan Mehmet’in yer aldığı bu iki tabloda, Sultan’ın bir saray ressamı ve bir yabancı ressam tarafından farklı yönleri tasvir edilmektedir. Burada, her iki ressamın da sahip oldukları kültürel bilinci ve izlenimi resimlerine aktardıkları görülmektedir. Gentile Bellini ve Şiblizade Ahmed, benzer sanatsal eserler ortaya çıkarmış olsalar da Fatih Sultan Mehmet’i kendi kültürel çerçeveleri içinde farklı bakış açısıyla sunmaktadırlar. Ek olarak, bu makale yabancı bir sanatçının yerel bir ressama nasıl ilham kaynağı olduğunu da göstermektedir. Ayrıca, iki resim sanatçıların kullanıldıkları nesnelere ve özelliklere dayanarak açıklanmıştır. Sonuç olarak, bu çalışma her iki resmin kendi sahip olduğu uzun süreli bellek ve farklı sosyal, kültürel ve tarihsel bakış açıları içinde düzenlendiğine işaret etmektedir.Article Political discourse and semiotics(de Gruyter Mouton, 2024) Canakpinar, Betul; Kalelioglu, Murat; Gunay, Veli Dogan; Doğan, Yusuf; Kalelioğlu, MuratIn recent years, semiotics has put "life" at the center of the subject of study. There is the desire to be successful in the lifestyle and the desire to convey the right knowledge to the recipient or the correct use of practices in life. A semiotic theory developed by Jacques Fontanille recently showed that strategy can also be used in semiotic analysis. So, the way of life that Fontanille talks about is not just strategy. The process we call "lifestyle" has an order from small to large: There are basic signs, texts, objects, actants, practices, action phases, strategies, and finally lifestyle. In this study, we question the function of strategy, but generally of productive pursuit, in the analysis of political discourses. In our study, we reveal the approach of semiotics to political discourses that concern the whole world and discuss whether they are valid in every society. We emphasize political semiotics, which is used to understand the general structure of political discourses, and show the general functioning of political discourses with Greimas' Actantial Model. We conclude that politicians can influence target audiences by using various methods and discourse strategies.Article Resilience and mental health literacy mediate the effect of caregiver burden on internalized stigma among mothers of children with disabilities(Routledge, 2023) Sakız, Halis; Kaçan, HavvaThis study explores the mediating role of psychological resilience and mental health literacy in the relationship between caregiver burden and internalized stigma among mothers of children with disabilities (CWD). A sample of 252 mothers completed measures assessing these variables. Results showed significant correlations between psychological resilience, caregiver burden, mental health literacy, and internalized stigma. Mediation analyses indicated that psychological resilience and mental health literacy partially mediated the relationship between caregiver burden and internalized stigma. These findings highlight the importance of enhancing psychological resilience and mental health literacy to alleviate caregiver burden and reduce internalized stigma among mothers of CWD.Article Turkey’s Progress Toward Meeting Refugee Education Needs The Example Of Syrian Refugees(Ani Publishing, 2016) Beltekin, N.Problem Statement: Historically, Turkey is an immigrant country. It has experienced various migration waves from Asia, Awrupa and Africa. Recently, Turkey has confronted a huge wave of migration. Turkey tries to meet many needs besides the educational needs of refugees, but there is not enough study on refugess in the field of educational sciences in Turkey. Purpose of the Study: The purpose of this study is to analyze the Turkey’s progress toward meeting refugee education needs through the example of the Syrian Refugee experience. Method: The study uses a case study of the refugees in Mardin and its districts. The data in this study is compiled through interview and observation techniques. An interview form was developed and included the standards (access, integration, quality, protection, participation, partnership, observation and evaluation) suggested by the Office of UNCHR. Coordinators, directors and teachers at schools in Mardin, Midyat and Kızıltepe were interviewed. The researchers tried to turn the data into quantitative and qualitative indicators, taking into account the standards for the various levels of meeting refugee education needs. Findings and Results: Turkey supported refugee education in various ways; for instance, opening schools in the refugee camps and meeting various needs for voluntary schools. The results indicated, however, that according to measures of access, integration, quality, protection, participation, partnership, observation and evaluation, refugee education needs have been inadequately met, and Turkey hasn’t a system for refugee education. Conclusions and Recommendations: It has been suggested that Turkey develop a refugee education policy and use UNCHR standards for refugee education. For this, first, Turkey should create a systematic format for its refugee education program. MEB should develop a policy on refugee education. For example, MEB should use UNHCR’s criteria to measure access, integration, quality, protection, participation, partnership, observation and evaluation of refugee education. In addition, educational sciences should research refugee education from a holistic perspetive that includes relevant international law and policy fields. © 2016, Ani Publishing. All rights reserved.