Acıbuca, Veysi
Loading...
Name Variants
Acibuca, Veysi
acıbuca, veysi
acıbuca, veysi
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Organic Agriculture / Organik Tarım Bölümü
Status
Current Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
28
Articles
24
Citation Count
0
Supervised Theses
0
26 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 26
Article Herbalists and herbs in Southeastern Anatolia of Turkey(Emirates Journal of Food and Agriculture., 2021) Acıbuca, Veysi; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüIn this study, interview technique (face to face) was used to collect data from 56 herbalists in three provinces of the Southeastern Anatolia Region of Turkey (Mardin, Diyarbakir and Sanliurfa). The main purpose of the study was to determine the education level, learning methods of their job, professional experiences, the parts of the plants used and the problems of the herbalists. The average age of the herbalists were 41,7 and majority of them had a high school diploma. They learned this job mainly from older family members or working at the herbal shop. They mainly obtained their products from local people and wholesalers. Especially spices, food supplements, treatments, cosmetic and weight loss products were sold by herbalists.Article Factors influencing adaptation of innovations in small ruminant production in the TRC3 Region in Turkey(Emirates Journal of Food and Agriculture, 2021) Acıbuca, Veysi; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüThis study investigated the socio-economic factors affecting the adoption of innovation in small ruminant production in TRC3 region in Turkey. Stratified random sampling technique was used to select 366 small ruminant farmers from the region. Semi-structured questionnaire was used to collect main data for the study. Data collected were analyzed using descritive statistics, t-tests and multiple linear regression analysis. Results of the study showed that the farmers had a mean age of 45,8 years and 97,0% were male. Traditional production was dominant among the small ruminant producers and as the number of animal increases the income increases (p< 0,01). Out of twelve independent variables, eight of them were statistically significant on multiple linear regression analysis. The F-statistics was statistically significant at 1% level on communication behavior and animal health practices; 5% level on age, breeding reasons, milking way, produced products and fold type. The coefficient of multiple determination (R2) value was estimated to be 0,470 this implies that 47,0% of total variation in the output of small ruminant production was accounted for by the independent variables that were fitted into the model. The main problems of small ruminant production were high feed prices, high deaths of lamps/goat, insufficient use of pastures because of security problems and lack of shepherd due to young people unwillingness to live in rural areas.Article Mardin İlinde Makarnalık Buğday Üretimi ve Üreticilerin Sorunları(MAS Journal of Applied Sciences, 2021) Acıbuca, Veysi; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüBu çalışmada 2020 yılı verilerine göre Türkiye’de makarnalık buğday üretiminin % 8,3’ünün üretildiği Mardin ilinde makarnalık buğday üretimi yapan çiftçilerin sosyo-ekonomik durumu, makarnalık buğday üretimi yapmalarına etki eden faktörler, ürünün pazarlama yapısı ve üreticilerin sorunları araştırılmış olup bu amaçla 3 ilçede (Artuklu, Kızıltepe ve Derik) tabakalı tesadüfi örnekleme yöntemiyle hesaplanmış 120 üreticiyle yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. İlde makarnalık buğday üretimine etki eden en önemli faktörlerin buğdayın fiyatı ve pazarlanma durumu olduğu, yörede sertifikalı ve yüksek verimli tohum kullanımının oldukça yüksek olduğu ve işletmelerin % 61.7’sinde sulama yapıldığı bilgisi alınmıştır. Üreticilerin makarnalık buğday üretiminde karşılaştıkları en önemli sorunların başında sulamada kullanılan enerji ücretinin çok yüksek olması gelmektedir. Girdi fiyatlarının yüksek olması ile kaliteli tohum temininde yaşanan sıkıntılar diğer sorunlar arasında bulunmaktadır. Sonuç olarak ilde makarnalık buğday üretimini kısıtlayan faktörlerin minimum seviyeye düşürülmesi ve bölgemizde makarnalık buğday ekilişinin giderek azaldığı göz önünde bulundurularak ilave/alternatif destekleme modelleri ile söz konusu ürünün ekim alanlarının arttırılması önerilmiştir.Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 3Interregional comparative analysis of farmers’ perceptions and expectations of climate change(Italian Journal of Agronomy, 2022) Acıbuca, Veysi; Kaya, Aybüke; Kaya, Tuğçe; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüThis study looked into the relationship and effects of agricultural activities in different regions of Turkey on climate change. This study aims to determine farmer awareness of climate change and its effects, as well as farmer adaptation capabilities in different regions of Turkey against climate change, and to develop extension and policy tools based on the findings. Data were collected through face-to-face surveys with farmers in the provinces where the research was conducted. In this context, a proportional sampling survey of 418 farmers was conducted. The collected information was subjected to factor analysis and the independent t-test. According to the findings, farmers associate climate change with precipitation, and the effect of precipitation and the risks it poses in increasing or decreasing crop yields are of particular concern. Farmers in the Southeastern Anatolia Region are more concerned about heat and drought than farmers in the Mediterranean Region. Furthermore, producers believe that human-caused factors and economic development have a greater impact on climate change than agricultural activities. Farmers in research areas are concerned that climate change will increase migration from rural areas and the decline of forests and animal species. As a result, raising individual awareness and utilising new technology in rural areas is critical. Farmers’ awareness of new and environmentally friendly agricultural techniques must be raised to increase their use. Highlights - Farmers associate climate change with drought. - According to the farmers, the leading factors causing climate change are human-induced factors that disrupt the ecological balance. - The most important concern regarding the effects of climate change is that production costs will increase. - Farmers are reluctant to implement adaptation or mitigation methods that can be developed against climate change.Article Hatay İlinde Bireylerin Bitkisel ve Hayvansal Yağ Tüketimini Etkileyen Faktörler(2023) Acıbuca, Veysi; Acıbuca, Veysi; Ateş, Merve; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüBu çalışmanın amacı, Hatay ilinde bireylerin bitkisel ve hayvansal yağ tüketim alışkanlıkları ve yağ tercihinde etkili olan faktörleri ortaya koymaktır. Araştırmanın ana materyalini, basit tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenen 412 tüketiciyle yüz yüze yapılan anket çalışması oluşturmaktadır. Araştırmada veriler SPSS paket programı kullanılarak değerlendirilmiş olup bireylerin yağ tercihine etki eden faktörlerin belirlenmesi için faktör analizi yapılmıştır. Kişi başı bitkisel yağ tüketimi ortalama 14.13 l yıl-1, hayvansal yağ tüketimi ise 2.52 kg yıl-1 olarak hesaplanmıştır. Bireylerin öncelikli tercihinin bitkisel yağ olduğu, bitkisel yağa göre hayvansal yağ tüketiminin sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Faktör analizine göre bireylerin yağ tüketiminde etkili olan en önemli içsel faktörün kalite, dışsal faktörün ise ürünün ambalajı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular Hatay ilindeki tüketicilerin yemeklik yağ tercihinde bilinçli olduğunu göstermektedir. Sektördeki firmalar ürün satış ve pazarlamasında fiyat ve reklamların etkisinden çok öncelikle ürünün kalitesini ve ambalajını önemsemelidir. Ayrıca firmalar tüketici tercihlerini dikkate alarak yeni pazarlama stratejileri gerçekleştirmelidir. Hayvansal yağ tüketiminin arttırılması için tüketicilerin gelir seviyesinin arttırılması, gıda enflasyonunun düşürülmesine yönelik politikaların uygulanması ve hayvancılıkta girdi maliyetlerini düşürecek sürdürülebilir teşviklerin uygulanması gerekmektedir.Article Citation - WoS: 0Citation - Scopus: 0The Possibility of Using Unmanned Aerial Vehicles in Agricultural Activities in Turkey(Natl information Documentation Cent, Acad Scientific Research & Technology, 2024) Acıbuca, Veysi; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüI N THIS study, the perceptions and attitudes of farmers towards drone use and the variables that affect their intention to use drones in two provinces in the Southeastern Anatolia region of Turkey were investigated. The main purpose of this study is to determine the hidden variables that may affect the intention to use unmanned aerial vehicles, which have been used in agricultural activities by some farmers in the region in the last few years and are expected to become widespread rapidly. For this purpose, the Technology Acceptance Model (TAM) was used as the primary reference to predict adoption intention. A proportional sample size was used to determine the number of surveys, and the survey was conducted with 249 producers.The study was conducted between September 2022 and January 2023 in Mardin and & Scedil;anl & imath;urfa provinces located between 37 degrees 50>-41 degrees 54> east longitude and 36 degrees 40>-38 degrees 12> north latitude in the Southeastern Anatolia Region of Turkey.A structural equation model (SEM) was used for basic data analysis. As a result of the results obtained, it was determined that the perceived usefulness and perceived economic benefit had significant effects on the intention to use the drone, on the contrary, the perceived ease of use and trust attitude did not affect the intention to use. Furthermore, the possibility of reducing workload, enhancing productivity, and lowering expenses appeared to be the most significant factors influencing drone adoption intention. The results showed that spraying and fertilization activities using drones are more beneficial in terms of crop productivity and labor force reduction compared to traditional methods. As a result, it has been suggested that legal arrangements should be made to include drones in machinery and equipment support given by the state to encourage the use of drones and to expand the use of unmanned aerial vehicles in agricultural activities.Article A Study on Farmers’ Use of Social Media; Comparative Analysis of Mardin and Hatay Provinces(2024) Acıbuca, Veysi; Kaya, Aybüke; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüThis study was conducted in Hatay and Mardin provinces to investigate the tendency of farmers to use social media, the difficulties they face during the use of social media and the variables affecting the use of social media by farmers. The research consisted of data obtained from a face-to-face survey of 221 producers using proportional sampling method. Descriptive statistics were used for data analysis, and chi-square analysis was used to examine the relationships between variables. The results showed that the rate of producers using social media was 77.8% in Mardin province and 73.8% in Hatay province. Additionally, farmers mostly use social media for communication with families and access to new news. Also, the most commonly used social media applications in both provinces were WhatsApp and Facebook. As a result of this research, it was determined that farmers don’t use social media sufficiently for agricultural activities, and it was suggested that farmers’ organizations and related institutions should carry out information activities for farmers to encourage farmers to use social media efficiently.Book Part Mardin’de Tarım Sektörünün Temel Sorunları ve Potansiyel İş Birliği Alanları(MAÜ Yayınevi, 2023) Acıbuca, Veysi; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım Bölümüa) Amaç: Bu bölümün amacı; Mardin ilinde tarım sektörünün temel sorunlarının tespit edilmesi ve Mardin Artuklu Üniversitesi ile iş birliği alanlarının ortaya çıkarılmasıdır. b) Bulgular: Mardin ilinde tarım üreticilerinin karşılaştığı temel sorunların başında enerji giderlerinin ve diğer girdi maliyetlerinin yüksek olması gelmektedir. Pazarlama, Ar-Ge, markalaşma ve kalifiye eleman yetiştirilmesi gibi alanlardaki sorunlar ise ön plana çıkmaktadır. c) Teklifler: Katılımcılar, ilde tarım sektörünün sorunlarının Mardin Artuklu Üniversitesi ile yürütülecek iş birlikleri ile çözülebileceğini belirtmektedirler. Bu çerçevede Üniversiteden; sorunların gündemde tutulması, çiftçilerin ve üreticilerin bilinçlendirilmesi, kalifiye eleman temin edilmesi, ihracat desteklerine dair bilgi sağlanması ve alternatif pazar arayışları gibi konularda iş birliği talep etmektedirler.Article Organik Tarımda Üreticilerin Karşılaştıkları Sorunlar (Mardin İli Örneği)(Bahri Dağdaş Bitkisel Araştırma Dergisi, 2018) Acıbuca, Veysi; Eren, Abdullah; Bostan Budak, Dilek; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım Bölümü…Article Mardin İli Artuklu İlçesinde Tüketicilerin Kırmızı Et Tüketim Tercihi ve Alışkanlıkları(2023) Acıbuca, Veysi; Kaya, Aybüke; Department of Organic Agriculture / Organik Tarım BölümüBu çalışma yemek kültürü bakımından kırmızı et tüketiminin yoğun olduğu Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki Mardin ili, Artuklu ilçesinde, kentsel alanlarda yaşayan tüketicilerin kırmızı et tüketimi ve tüketim miktarlarına etki eden faktörlerin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, ana kitle oranlarına dayalı basit tesadüfi olasılık örnekleme yöntemi kullanılmış olup toplam 421 tüketiciyle anket yapılmıştır. Tüketicilerin kırmızı et tüketimi ile bazı sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişkinin tespit edilebilmesi için Ki-Kare testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlarda araştırma bölgesindeki hane halklarının aylık ortalama kırmızı et tüketimi 4.69±2.73 kg olarak, yıllık kişi başı kırmızı et tüketimi 12.9±7.47 kg olarak tespit edilmiştir. Hane halkının kırmızı et tüketimi ile gelir, ailedeki birey sayısı ve kuyruk yağı tüketimi arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin %92.2’si Türkiye’de kırmızı et fiyatlarının yüksek olduğunu düşünmektedir. Sonuç olarak et fiyatlarının yükselmesine neden olan başta yem piyasalarındaki istikrarsızlıklar olmak üzere hayvancılık sektöründeki sorunlara bütüncül bir yaklaşımla çözüm aranması gerektiği belirtilmiştir.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »