Vegêran dı sînemaya Şewket Emîn Korkî de
Loading...
Files
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mardin Artuklu Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
2006 yılında Şewket Emin Korki'nin uzun metrajlı ilk filmi (Derbazbûn Ji Xubarê) çekilip gösterime girdiği zaman, bu Güney'deki Kürt Sineması için yeni bir sürecin başlangıcı olacaktı. Çünkü film büyük bir sanatsal değere sahipti. Bu durum filmin 58 tane uluslararası ödülü almasındaki etken oldu. Daha sonra ise, 2012 yılına Şewket Emin Korki, üç filmin ve yüzden fazla ulusalararası ödülün sahibi olacaktı. Sinemadaki bu başarısı elbette ona ait bir takım özelliklerden ileri gelmektedir. Bu özelliklerden de sinemasında tatbik ettiği anlatının şekli ve türü öne çıkmaktadır. Bu tez çalışmamızda anlatı biliminin dinamiklerine, edebiyattaki tekâmülüne, teknik alanda sinemada nasıl yer edindiğine değineceğiz. Bu, Şewket Emin Korki sinemasında yer edinen anlatının türü, şekli ve araçlarını tanımamız için önemli bir yol olacaktır. Onun her üç filmi, Derbazbûn Ji Xubarê (2006), Kick Off (2007), Bîreweriyên Ser Kevir (2013), senaryoları ile birlikte, analizlerimizi yapmak için bu tezin temel materyalleri olacaktır. Teorik çerçeveden sonra Kürt Sinemasında belli başlı birkaç anlatı türünden bahsedeceğiz. Bu da, Şewket Emin Korki'nin anlatı bilimi açısında Kürt Sinemasındaki yerini daha iyi tanımamıza yardımcı olacaktır. Analiz kısmında da Şewket Emin Korki sinemasını beş açıdan (kamera, cih, karekter, örgü, içerik) değerendireceğiz.
In 2006, when the first feature film of Shawkat Amin Korki (Crossing the Dust) was made and screened, it became a transition and a new stage of cinema in the Kurdistan Regional Government (KRG) as the film was made in a high artistic value. Thus, the film received 58 international awards. Then, Shawkat Amin Korki made three films until 2012 and received more than 100 international awards. His success in the film business is because of some of his characteristics. One of these characteristics is the narration type in his cinema. In this thesis, we will try to reach out the science of narration from the emergence of literature to the emergence of technique and cinema. This will be the main base to identify the type, style, and apparatus of narration in the cinema of Shawkat Amin Korki. His three films, Crossing the Dust (2006), Kick Off (2007) and Memories on Stone (2013) with their screenplays will be the material for this thesis and we will interpret on them. After the theoretical framework, we will present the narration in Kurdish cinema and explain certain forms of the narration. This will help us to get to know Shawkat Amin Korki better in Kurdish cinema in terms of narration. Moreover, we will focus on Shawkat Amin Korki's cinema from five aspects (camera, location, character, storyline, and content
In 2006, when the first feature film of Shawkat Amin Korki (Crossing the Dust) was made and screened, it became a transition and a new stage of cinema in the Kurdistan Regional Government (KRG) as the film was made in a high artistic value. Thus, the film received 58 international awards. Then, Shawkat Amin Korki made three films until 2012 and received more than 100 international awards. His success in the film business is because of some of his characteristics. One of these characteristics is the narration type in his cinema. In this thesis, we will try to reach out the science of narration from the emergence of literature to the emergence of technique and cinema. This will be the main base to identify the type, style, and apparatus of narration in the cinema of Shawkat Amin Korki. His three films, Crossing the Dust (2006), Kick Off (2007) and Memories on Stone (2013) with their screenplays will be the material for this thesis and we will interpret on them. After the theoretical framework, we will present the narration in Kurdish cinema and explain certain forms of the narration. This will help us to get to know Shawkat Amin Korki better in Kurdish cinema in terms of narration. Moreover, we will focus on Shawkat Amin Korki's cinema from five aspects (camera, location, character, storyline, and content
Description
Keywords
Sinema, Kürt Sineması, Şewket Emin Korki, Anlatı, Cinema, Kurdish cinema, Shawkat Amin Korki, Narration, Doğu Dilleri ve Edebiyatı, Eastern Linguistics and Literature
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
1
End Page
95