Yüz ve Boyun Travmalarında Hastane Öncesi Acil Bakım

dc.contributor.author Yaşar Can, Sevinç
dc.contributor.author Dilmen Bayar, Behiye
dc.contributor.other 21.02. Department of Medical Services and Techniques / Tıbbi Hizmetler ve Teknikleri Bölümü
dc.contributor.other 09.01. Department of Nursing / Hemşirelik Bölümü
dc.contributor.other 9. Faculty of Health Sciences / Sağlık Bilimleri Fakültesi
dc.contributor.other 21. Vocational School of Health Services / Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-24T14:09:12Z
dc.date.available 2023-12-24T14:09:12Z
dc.date.issued 2020
dc.description.abstract Yüz ve boyun bölgesinde cilt ve cilt altı dokuları ilgilendiren her türlü hasar, yüz travması olarak adlandırılır. Travmada yumuşak dokularla beraber, kemik yapılar, si- nüsler, ağız içi yapılar, dişler veya boyun yapıları da zarar görebilmektedir. Travmada kemik yapılarında etkilenmasi, maksillofasiyal travma olarak adlandırılmaktadır (te- omandal.com, 2018). Çeşitli dış etkilere açık olan ve nerdeyse hiçbir koruyucu özelliği olmayan yüz dokularında değişik travmalar sonucu birçok travmalar oluşabilmektedir. Özellikle çene ve yüz travmaları, basit bir abrazyon ve kesikten, yumuşak doku ezilmeleri ve kayıplarına, çeşitli kemik kırıkları ile karakterize kompleks travmalara kadar, bir çok değişik şekillerde meydana gelebilmektedir (mustafadeveci.com, 2017). Günümüzde yüz travmaları ile çok sık karşılaşılmaktadır. Motorlu araç sayısın- daki artış, alkollü ve hızlı araç kullanmaya bağlı kazalar, emniyet kemeri takmama, yüksekten düşmeler, kavgalar, intihar girişimleri, ateşli silah travmalarına bağlı yüz travmaları oluşabilmektedir ( Aygıt vd., 2004:1-11). Ciddi maksillofasiyal travma travması sonrası hasta için en büyük tehlike arz eden durum hava yolu obstrüksiyonudur. Yüz travmalarında havayolu için risk oluşturan durumlar aşağıdaki gibidir: • Yüz travmalarında aşırı kanama olabilir ve kanamanın sonucu olarak oluşabilen büyük pıhtılar üst solunum yolunun tıkanmasına sebep olarak obstrüksiyona ne- den olabilir. • Hastanın takma dişleri varsa ya da kırılan dişleri havayoluna kaçarak obstriksüyo- na neden olabilir. • Ağız ve burun travmalarının sonucu olarak havayolunda ileri düzeyde şekil bo- zukluğu ortaya çıkabilir. • Yumuşak doku travması havayolunda ödeme sebep olacağından havayolunu ka- patabilir. • Direkt travmalar, larenks veya trakeada kanama ve şişmeye sebep olarak havayolu tıkanıklığına neden olabilir. • Yüz travması ile birlikte beyin travması da varsa bu durum solunumu baskılayabi- lir (Hackman vd.,1999:106-109).• Fasial kırıklar; ciddi maksillofasyal travma her durumda havayolu için risk oluş- turur. Bu riskler, intraoral kanama, ödem, hematom gelişimi, maksillanın arkaya kayması ve yerinden çıkan dişlerdir (Eren vd., 2017:687). • Yanıklar/duman inhalasyonu ile larenks ödemi ve alt solunum yolu hasarı ile so- nuçlanabilir (Kaya, 2017). en_US
dc.identifier.isbn 978-605-06114-6-5
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/5177
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher EMA Tıp Kitapevi en_US
dc.relation.ispartof Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinde Travma en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject YÜZ VE BOYUN TRAVMALARI en_US
dc.subject ACİL BAKIM en_US
dc.title Yüz ve Boyun Travmalarında Hastane Öncesi Acil Bakım en_US
dc.title.alternative Prehospital Emergency Care for Face and Neck Traumas en_US
dc.type Book Part en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0001-9315-9616
gdc.author.institutional Yaşar Can, Sevinç
gdc.author.institutional Yaşar Can, Sevinç
gdc.author.institutional Dilmen Bayar, Behiye
gdc.author.scopusid 57611369500
gdc.author.wosid JPX-8448-2023
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::book::book part
gdc.description.department MAÜ, Meslek Yüksekokulları, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Tıbbi Hizmetler ve Teknikler Bölümü en_US
gdc.description.publicationcategory Kitap Bölümü - Ulusal en_US
relation.isAuthorOfPublication 8ceb2958-5fef-40f9-96f1-5bf32a91b35e
relation.isAuthorOfPublication cd63a515-9d81-48ac-996d-71e156e2e496
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 8ceb2958-5fef-40f9-96f1-5bf32a91b35e
relation.isOrgUnitOfPublication 256d1c0a-4c75-476b-b468-80c6b6a899f2
relation.isOrgUnitOfPublication 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c
relation.isOrgUnitOfPublication 632fabc5-6bb5-43ef-8a92-8f603b8b9d34
relation.isOrgUnitOfPublication 98e86623-06a0-4127-be83-a120e4f62572
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 256d1c0a-4c75-476b-b468-80c6b6a899f2

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
YASAR CAN.pdf
Size:
1.68 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: